..: V Praze-Vršovicích narazila "žehlička" do jedoucího rychlíku :..

Nehoda vykolejení P.Vršovice 14.3.09, foto: Pavel MartochPraha - aktualizace 16.3., 11:55 - V sobotu 14. března kolem osmnácté hodiny večerní došlo v obvodu nádraží Praha-Vršovice ke srážce a následnému vykolejení lokomotivy a projíždějícího rychlíku. Podle mluvčího drážní inspekce, Zdeňka Neusara, posunující lokomotiva 111.006 v obvodu výhybky č. 30 bočně najela do zadní části R 874 Macocha jedoucího z Brna do Prahy, vedeného lokomotivou 363.042. Následkem srážky vykolejila posunující lokomotiva a 2 vozy rychlíku řady BDs a AB RIC. Na místě zasahovaly složky integrovaného záchranného systému, dle dostupných zpráv však nikdo zraněn nebyl. V důsledku nehody byl zastaven veškerý provoz přes stanici Praha-Vršovic. Z vyšetřování vyplývá, že nehodu s největší pravděpodobnost způsobil strojvedoucí posunující lokomotivy, který projel návěst "posun zakázán".

16.3. 11:55 - Vlaky dálkové dopravy stále jezdí po odklonových trasách. Ve směru Kolín a Pardubice přes Prahu-Libeň a Nové Spojení. Z důvodu ulehčení této trasy jsou osobní vlaky od Kolína do Prahy Mas.n. v úseku Praha-Běchovice - Praha-Libeň odkloněny přes Malešice, tudíž nepojedou přes zastávky Praha-Dolní Počernice a Praha-Kyje. Jejich trasování v opačném směru zůstalo zachováno. Díky těmto opatřením mohou u spojů vznikat zpoždění. Mezitím ve Vršovicích probíhají práce na odstranění následků nehody. Dle vyjádření SŽDC bude však odstraňování trvat minimálně do zítřejšího poledne.

15:00 - Zhruba kolem nedělní třetí hodiny odpolední byl obnoven dvoukolejný provoz mezi stanicemi Praha-Vršovice a Praha-Hostivař na trati ve směru z Prahy na Benešov u Prahy a České Budějovice. I nadále je omezen provoz ve směru na Prahu-Malešice a odstavné nádraží.

Nehoda_vykolejení_P.Vršovice_14.3.09, foto: Pavel Martoch Nehoda_vykolejení_P.Vršovice_14.3.09, foto: Pavel Martoch Nehoda_vykolejení_P.Vršovice_14.3.09, foto: Pavel Martoch

02:47 - Svou pouť zakončil i poslední denní vlak - do svého cíle, Českého Těšína, dorazil s bezmála 4 hodinami zpoždění (235 minutami) IC 581 Ostravan.

01:34 - Pražské hlavní nádraží opustil poslední z nočních spojů, EN 425 Slovakia zpožděný o 210 minut (3,5 hodiny). Ve zhruba sedminutových odstupech před ním odjely i R 209 Vltava do Moskvy (opožděn o 148 minut) a R 471 Amicus do Břeclavi (opožděn o 222 minut). Již před půlnocí odjely R 443 Šírava do Humenného (opožděn o 169 minut v 23:29) a R 201 Silesia do Krakowa (opožděn o 154 minut v 23:43). EN 477 Metropol byl z důvodu zachování řazení veden z pražských Holešovic úvratí přes libeňskou stanici.

01:00 - Hořovicemi na trati 170 právě projíždí nehodový jeřáb EDK 750 s cílem v Praze-Vršovicích. Mezitím jsou soupravové vlaky na ONJ mimořádně trasovány přes Prahu-Smíchov do Radotína na trati 171 a odtud úvratí přes "most inteligence" a Prahu-Krč do Prahy-Vršovic vj. n., odkud pokračují na odstavné nádraží. Optimistické odhady hovoří o zprovoznění během neděle, nám se však podařilo získat informace přímo od zasahujících pracovníků; "odnesl to především kolejový svršek, pražce a výměny, nemluvě o trolejovém vedení. Ty vagony jsou na odpis, na boku úplně rozpáraný."

21:30 - Dle informací zpravodaje z terénu jsou vlaky z tratě 210 mimořádně ukončovány ve stanici Praha-Krč. Z vlaků trati 221 přes Libeň a Malešice zatím jely spoje R 652, EC 100 a R 653, naopak R 649 a R 651 byly odřeknuty bez náhrady. Spolu s R 649 ve Vršovicích zůstal uvězněn i IC 581, který byl před chvílí odtažen do výhybny Praha-Vyšehrad, kde vykonal úvrať a odjel zpět na Hlavní nádraží, aby se vydal na svou trasu se zpožděním 171 minut. Většina souprav určených do Prahy-Vršovic a odstavného nádraží je přetrasována na Smíchovské nádraží.

20:00 - Dálkové vlaky od Kolína jsou z Prahy-Běchovic odkláněny přes nádraží v Libni a Nové spojení, provoz mezi centrálními nádražími a Odstavným nádražím jih je zatím přerušen. Především rychlíky od Benešova využívají nákladní spojku z Prahy-Hostivaře do Prahy-Malešic a dále pokračují přes Libeň a Nové spojení. I tak lze čekat mnohé problémy a zpoždění souprav zejména při obratech. Osobní vlaky v relaci Praha - Benešov jsou mezi Vršovicemi a Hostivaří odřeknuty a nahrazeny MHD.

Zdroj: ŽelPage; Foto: Pavel Martoch; doplnil Martin Jarath


Vítek_V | 16.3.2009 (11:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
28.03.2009 (9:14)  
Se 20 je v poloze km 182,870, námezdník výhybky v téže poloze, při jízdě z depa jel strojvedoucí po hrotu, přičemž z hlediska postavení výhybky mohly být jazyky ve správném směru, čili při jízdě přes výhybku nemuselo dojít k "řezání výhybky".
Se20 správně nesmí být ve stejné úrovni jako námezník a spojka 20/28 by měla být pro vlakovou cestu R874 uzavřená v odvratu.
registrovaný uživatel land 
27.03.2009 (14:51)  
Opět námět na zab zař, co bude opravdu něco dělat a ne jen strojvedoucího o něčem informovat bez zpětné kontroly, zda to vzal na vědomí, nebo ne, a co teda bude dál. Prostě techniku (neříkám analog/digitál, neříkám architekturu ani software), ale prostě techniku, která bude nad omylným člověkem bdít, které se nebude chtít spát, nebude unavená, nebude nesoustředěná, nebude závislá na omluvě "já to tu neznám", a občas fírovi řekne""Hele, tak to by mohlo být taky naše poslední...!"
26.03.2009 (15:14)  
Teprve včera odpoledne jsem se dozvěděl trošku drsnější okolnost celé nehodové události. "Žehlička" vyjížděla z vršovického depa, byl na ní strojvedoucí DKV Olomouc od R 704, který si v Praze "doplňuje" výkon tím, že dělá tři přetahy souprav ONJ – HLN + jedna strojová jízda VRŠ – HLN / ONJ – VRŠ.
V pracovních dnech střídá na peroně na HLN, sobotu a neděli si bere mašinu z vršovického depa a jede na HLN. A holt zřejmě jel z depa takto poprvé a té jedné zrádné ranžírky si prostě nevšiml. Oni i "místní a tedy znalí" si na ní dávají velký pozor. U výjezdu z depa je Se 10 chránící výkolejku, pak ta posunovací cesta pokračuje přes výhybky 8,12,13 na kolej 3a a před výhybkou 28 je Se 20, před kterým měl zastavit, protože v pokračování koleje následuje byla vyhybka číslo 30 přes níž měl postaveno (a jel) R 874. Po koleji sousedící s jízdní cestou "žehličky" jel zrovna R 874 a Se 20 je vlevo od koleje po níž jel R 874, takže pozornost strojvedoucího byla částečně odvedena i vlakem jedoucím po vedlejší koleji.
Po pravdě řečeno, pokud si vezme výpravčí mašinu z depa ranžírkou, kterou sám obsluhuje, tak je poněkud nelogické, zastavit tuhle mašinu před peronem u další ranžírky. Časově tím nic nezískal, protože Lv do Prahy by se uskutečnila až za vlakem R 874. To samozřejmě strojvedoucího nemůže v žádném případě omluvit.
Se 20 je v poloze km 182,870, námezdník výhybky v téže poloze, při jízdě z depa jel strojvedoucí po hrotu, přičemž z hlediska postavení výhybky mohly být jazyky ve správném směru, čili při jízdě přes výhybku nemuselo dojít k "řezání výhybky".
21.03.2009 (11:39)  
Mechanismus nehody je jasný, jenom by mne zajímalo, co ten fíra dělal. Modré světlo na trpaslíkovi se přehlédnout dá, i když návěstidla jsou to první a podstatné, co je potřeba hlídat ale poloha výhybek? Buď jel a nekoukal, ale proč se vůbec rozjel? Nebo mikrospánek? Každopádně to posral.
19.03.2009 (21:37)  
Reagoval jsem na Mildův názor ohledně ,,nějakého moderního zařízení". žádné potřeba není, LVZ pro standartní situace stačí. Zřejmě není dobře, že se dá takto vypnout, ovšem při posunu, pokud jde o postrk, nemůže být funkční. (buď je zdroj impulsů před soupravou, a pak se na snímače lokomotivy signál nedostane, nebo je za soupravou a pak by ho mohly nabrat zadní snímače, ale jak poznat, s které strany impulsy právě jdou?)
registrovaný uživatel Hanz 
19.03.2009 (9:57)  
Od toho je LVZ! Proč na té žehličce nebylo v provozu, pokud na ní vůbec bylo?
Pokud vím, tak ta žehlička byla na cestě z depa, nebo do depa. A to je POSUN a LVZ není pro posun (vyjma nekterých svážných pahrbků) uzpůsobeno. Fíra to zkrátka přepne do polohy POSUN a dál už je to jenom na něm. A chybu udělat může každý, nikdo a nic nefunguje na 100 nebo více procent.
19.03.2009 (9:30)  
To Petrák: Hlášení je jedna věc, realita druhá. Co konkrétně kleklo? Vlastní zařízení, něwco v kolejišti, nebo vazba na ESU na Wilsoňáku? Poruchy v kolejišti nejsou závislé na tom, jestli je zařízení zapojeno do ESY nebo AŽD 71, či releovky vzor SSSR a vlastní relelový systém má na svědomí méně, než 0,1% poruch. U ESY je to přesně naopak! Tam má 99% poruch na svědomí systém. A pokud jde o ekologii, ESA má na 24 V proti klasice 10x větší odběr!
19.03.2009 (9:24)  
To Milda: Od toho je LVZ! Proč na té žehličce nebylo v provozu, pokud na ní vůbec bylo?
18.03.2009 (21:15)  
se zpozdenim jeste dve "vzdusne" fotky - rozkliknete si na Flickru nejvetsi rozliseni, pak je to videt

http://www.flickr.com/photos/zao/3366329236/
http://www.flickr.com/photos/zao/3365504873/
18.03.2009 (15:37)  
Z dostupného materiálu cituji časový sled některých událostí, které dávají odpověď na mnoho otázek :

18.14 najetí posunující lok do R 874 (pozn. spojeno s poškozením TV a současným výpadkem napětí v TV, včetně ONJ) > provoz Vršovice osobní nádraží zastaven; 19.30 zapnuto TV nad ONJ a Vršovice odjezdová skupina; 20.10 – sjízdná staniční kolej číslo 2 (pozn. pro neznalé místních poměrů kolej u staniční budovy) a traťová kolej číslo 2 do Hostivaře. Poznámka – jízdní doba je 9 minut, to znamená propustnost 6 vlaků za hodinu (nutno počítat s nějakou dobou na přípravu vlakové cesty). Od 0.35 nezávislou trakcí po staniční koleji číslo 5 do ONJ (to je kolej u nástupiště číslo 3). Ve 3.45 zapnuto TV nad staničními kolejemi 9 - 15 a do ONJ lze projíždět elektrickou trakcí se staženým sběračem. V 5.00 odklizena posunovací lok, jejíž strojvedoucí mimořádnou událost způsobil; 8.30 sjízdná traťová kolej do Krče, ve 13.45 sjízdná 1. traťová kolej do Hostivaře.

Chikatetsujin : bohužel základní problém je ty strojvedoucí "sehnat". Prostě nejsou. Doba, kdy byly Vršovice plné nějakých Sergejů čekajících na vlak jsou hlubokou minulostí. Pokud byste použil 3 motorové zálohy 714 na ONJ, pak zase nemá kdo posunovat se soupravami na ONJ a výsledek je stejný. Pak ty „další" lokomotivy musíte na ONJ nějak dostat. Smíchovská záloha najíždí sice v sobotu večer z depa ve Vršovicích, takže ta by byla teoreticky k mání, ale přes Vršovice to do ONJ nešlo, takže zbývá cesta přes Malešice, ale tam to taky z Vršovic moc nešlo, nevíme, jak to vůbec bylo s možností výjezdu z depa do osobního - přednost před jakýmikoli dalšími pohyby vozidel měl výjezd „nehodového pomocného vlaku z depa", teprve pak se může někdo zabývat vystavením nějaké zálohy z depa.
Lokomotiva ze Smíchova by musela do Radotína, přes Krč a čekací koleje do Malešic a pak na seřaďovací nádraží na úvrať a teprve pak na ONJ.

Ony tou úvratí vlaky nakonec „nějak" jezdily, ale při splnění všech předpisových podmínek vyplývajících z dopravního řádu drah, resp. předpisu D2 to takovouhle neobvyklou cestou trvá ve srovnání se standardní jízdní dobou poměrně dlouho.

KarelB : jednak, jak víte, že na těch kolejích nestála žádná vozidla ? Viz předchozí, nějak ale chyběly ty diesely.
Mám pocit, že mnozí stále žijí provozně v době před 20 lety, kdy v uzlu Praha existovaly v podstatě „dispečerské" diesely (označené písmenem T a čísle, přezdívané „tygr") , které měly v oběhu zapracován nějaký přetah (například obsluhu odstavného kolejiště na Vítkově zabezpečoval „T-(ygr) 11", jinak vršovická T478.2074 (ex 751.374)), jinak byly k dispozici dispečerskému aparátu.

Nechci se míchat odborníkům na zabezpečovací zařízení do řemesla, ale možné by to asi bylo za předpokladu, že všude budou místně stavěné výměny a k tomu hejno výhybkářů. Ve Vršovicích je reléovka, takže tam jsou určité závislosti při postavení jednotlivých jízdních cest.
Při mimořádné události došlo k poškození části zabezpečovacího zařízení (prvky umístěné v kolejišti), takže je velice pravděpodobné, že prostě ty jízdní cesty po vámi uvedené trase prostě nemohly být bez kvalifikovaného zásahu, tj. osobou oprávněnou strkat prstíčky do „almary" zabezpečovacího zařízení, uskutečněny.
Neznám přesně detaily, ale když se stane MU, tak se musí zadokumentovat stav zab.zař., takže to je další omezení.

Dále bylo třeba dostat do „Nuslí" nehodové pomocné prostředky, tedy v první řadě „drátenické" motoráky, aby se zprovoznilo TV nebo odstranily poškozené stožáry z průjezdného průřezu, čili na nějaké hledání jízdních cest do ONJ nemají výpravčí ani pomyšlení.

Pro dokreslení : dle přehledu mimořádností (z dnešním datem):
" v důsledku mimořádné události (posun stykových traf) zůstává vypnuto TV na zhlaví směr Praha Malešice, provoz přes „Nové spojení"."
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko