..: Vánoční dárek - nákup 100 ojetých vozů je schválený :..

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČD Praha - České dráhy nakonec přece jen nakoupí 100 ojetých vozů, zda to budou vozy německé řady Bimz ale určí až výběrové řízení. Dozorčí rada ČD totiž na svém zasedání ve čtvrtek 18. prosince schválila nákup, o kterém se mezi železniční i neželezniční veřejností diskutuje už víc než rok. Oproti původnímu plánu ovšem doznal několika změn.

Původně se počítalo jen s nákupem vozů od Deutsche Bahn, jednání s německou stranou ale bohužel nebylo dosud úspěšné. Podle informací ŽelPage se spekulovalo především o těžkostech s antikorupční legislativou v obou zemích, která předepisuje oběma stranám vypsat výběrová řízení, jak na dodavatele, tak i na případného zprostředkovatele obchodu. Vypsáním výběrového řízení si chtějí dráhy zajistit co nejnižší nákupní cenu, a tak nechtějí prozradit, kolik jsou ochotny za celou zakázku zaplatit.

Nabídka Deutsche Bahn prý ale byla velice výhodná. Navíc se zdá být nejrychlejší a nejjednoduší cestou, jak se dostat k vozům, které nyní dráhy akutně potřebují. Cena za jeden ojetý vůz se původně odhadovala i s repasí v Německu nejvýše na 10 milionů korun, nyní může být ještě nižší. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek totiž týdeníku Euro tvrdil, že "vozy budou stát asi 10 až 15 procent ceny nových". Cena za zbrusu nový vůz se pohybuje okolo 40 milionů korun, a tak je možné, že se zadání výběrového řízení výrazně změní ve prospěch některé z českých opraven. Německé vozy rodiny Bimz mají podobnou konstrukci jako vozy provozované v Česku, které z velké části právě pocházejí z bývalých východoněmeckých vagonek.

Nejen DB, ale i OBB, SBB a SNCF

Další nabídky do tendru však mohou nabídnout například i rakouské, švýcarské či francouzské železnice. Posledně jmenované například nedávno rozšířily svůj vozový park pro svoje elitní spoje TGV Est, a tudíž je předpoklad, že se budou zbavovat nepotřebných starších vozů. Ani tyto vozy by prý neměly mít technické problémy s kompatibilitou.

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav Charvát Pokud nenastane ve výběrovém řízení nějaký vážnější problém, mělo by být o nákupu rozhodnuto do poloviny příštího roku. ČD by prý potřebovaly do roku 2015 investovat do obnovy vozového parku až 100 miliard korun, jenže i kdyby tolik peněz náhodou měly, ani to nemusí nutně zaručit úspěch. Dokazuje to i nedávno vyhlášený tendr na 17 kusů řídicích vozů řady 954, který byl pro nezájem výrobců zrušen. Otázkou je z jakého důvodu. Jestli je problém v požadované částce, nebo termínu dodání (17 ks do 12 měsíců od podepsání smlouvy), se zřejmě nedozvíme.

Zdroj: Euro


JiříK. | 24.12.2008 (22:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
04.01.2009 (18:16)  
Jen aby to nedopadlo jako ARmpee, ty byly taky schváleny v prosinci 2006 a VŘ bylo až teď. (Jak vůbec dopadlo?)
04.01.2009 (15:48)  
Největším problémem těchto vozů je, že tu ještě nejsou a mělo by jich být zatraceně víc, než pouhých 100.

Máme rok 2009, špinavá páchnoucí vymlácená koženková B sem už prostě nepatří, i toto je jedna z věcí, které společně s i na zákazníka dost drahým jízdným navíc neodstupňovaným podle kvality vlaku (GRRR!!! proč na jednom konci republiky platit za smradlavou špinavou koženku totéž, co jinde za Bmz, chytré hlavy?) a v menší míře jízdními dobami vyhání cestující z vlaků. A donekonečna tento stav konzervovat nelze, tak i nákup použitých vozů (novějších, modernějších a v nesrovnatelně lepším stavu, než jsou u ČD v provozu) je velmi dobré, ekonomické a zejména rychlé řešení (a bylo by v oblasti os. vozů vzácně systémovým a smysluplným).

Na IC, EC, ať si klidně mocipáni dokupují nebo donekonečna rekonstruují nové předražené hračky, ale jen pod podmínkou, že bude aspoň trochu důstojné cestování i v rychlících (kritikům Bimz bych doporučoval cestování v humusných nečištěných B na R 750-766 ještě zhruba před měsícem, než se začaly odstavovat první vozy - po roce marného boje nakonec zabrala výhrůžka hygienou s požadavkem stažení všech koženkových vozů z provozu).

Tyhle vozy mají potenciál odstranit z provozu nejhorší šrot a umožnit důstojnou rekonstrukci několika B, která za to ještě stojí, tedy podvozky, (ne nezbytně vakuové) WC s novou a bytelnější podlahou, nový interiér, plyšová sedadla a čistota díky pravidelnému a častému úklidu, to by měl být základní standard každého vozu, za zásuvky by se nikdo také nezlobil.
registrovaný uživatel bugear 
03.01.2009 (22:01)  
@RIS: Bim(d) ale jsou jenom exDB, vzorový vůz je exDR a tak blbí, aby předělávali jiný vůz než budou prodávat snad nejsou.
27.12.2008 (15:53)  
Vozy SBB jsou vesměs z hlediska topení jen na 1 000 nebo 1 500 V ~ 50 nebo 16,7 Hz, včetně vozů označených na vozové skříni RIC. U vozů SNCF bude zřejmě týž problém; vozy, které jezdily do WIEN, tedy RIC měly ve dvojce 8 míst k sezení ve 12 kupíčkách, takže nic moc.
Bohužel to nejlepší, co DB měly "na prodej", tj. vozy někdejších DR nasazované na na někdejších INTEREXPRESECH do Prahy a Warzsavy už koupili jiní ... Takže buď to skončí u rakouských ojetín nebo toho, co ještě mají DB.
27.12.2008 (10:38)  
Nechápu co se tady stále řeší, ty vozy ať jsou jakkoliv dlouho po reko, jsou lepší jak převážná většina vozového parku ČD a je jedno na čem budou jezdit. Všude zvýší kulturu cestování. Jediné co je na ČD lepší jsou Bmz, zbytek jsou taky reko a taky už dost dlouho pamatující. A na sto nových Bmz prostě není.
Možná nejsou nejpohodlnější ale co nového je. Prostě jsou jiné normy na sedáky a cestující víc ocení lépe a čistěji vypadající interiér než pohodlí. Béčka jsou totiž jedny z nejpohodlněších vozů, tedy pokud není osm lidé v kupé, což již není až tak běžné, přesto nevzbuzují zrovna příjemný zážitek s cestování....
27.12.2008 (1:09)  
Chikatetsujin) Ale k oné rotaci může dojít. Tyto vozy mají standard RIC 200, tzn. že pro Expresy a IC jsou vhodnější než třeba Beer nebo Bee 20-30 (neRIC 140). Obě tyto zmiňované řady se dříve na rychlících vyskytovaly, ale z důvodu nedostatku vozů novějších než klasické B byly na expresy a IC přesunuty.

Nákupem 100 kusů vozů Bmeer a Bdmeer (Bimz a Bimdz) je můžeme opět všechny přesunout do rychlíkové vozby, tím zvýšit částečně kulturu cestování a jestli z té 100kusové dodávky něco zbyde, tak to může na rychlíky přejít také (a nebo zavést další expresy bez ztráty na kvalitě této kategorie).
27.12.2008 (0:30)  
K posledním příspěvkům bych snad měl takovou poznámku. Předem bych rád poznamenal, že nákup ojetých vozů neosuzuji, ale v podání ČD je to opět dost tragické řešení, které nezastavuje cestu do pekel železniční dopravy v ČR (totální rozpad na stáří). Ty vozy totiž nejsou nejmladší a tím, že se zřejmě podívají na vlaky vyšší kvality je nám jasně řečeno, že ostatní tisíce béček a dalších trosek zůstanou nadále v provozu.

Pokud by se ve viditelném množství pořizovaly nové vozy na EC/IC/Ex (minulé zakázky na Xmz jsou jak kapka v moři) a ojeté na R a podobné výkony, tak si řeknu, "no do deseti, patnácti let by se to mohlo někam pohnout, takhle vím, že se nic moc nezmění". Byla by totiž obnovena přirozená rotace. Vozy Bee by se časem vytlačily na nižší výkony a byla by vidina, že se něco může změnit a část B se vydat do zaslouženého důchodu.
Pokud by se navíc odspoda (myšleno Os vlaky) začaly pořizovat vhodnější jednotky, mohli bychom se dočkat ucházejícího vozového parku na všech vlacích a vynikajícího na EC/IC vlacích.
registrovaný uživatel M 
26.12.2008 (23:42)  
Soucasne to ale znamena, ze v dobe uvedeni pod spravu CD budou 15-20 let stare (mereno od modernizace). Leti to, leti a 20 roku neni zadny mladik
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
26.12.2008 (23:19)  
Osobně mi nákup "ojetých" vozů od jiného provozovatele přijde jako docela rozumný nápad, za předpokladu, že twkový vůz bude na odpovídající úrovni a přinese zvýšení komfortu pro cestující i pro obsluhu, zvláště, pokud je to za nějaký rozumný peníz.

Pokud je mi známo a pokud mě paměť neklame, ty vozy, který by se od DB měli kupovat prošly modernizací a rekonstrukcí někdy v letech 1991 - 94, čili, nevidím důvodu nad tím nějak bádat.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.12.2008 (20:54)  
Petre, strategie obnovy vozoveho parku nepochybne existuje. A i kdyby nebyla, toto do ni zcela nepochybne zapada. Mela by vypadat* zhruba takto:
-Shora: nakup novych vozu pro nejvyssi kategorie vlaku (EC,IC)
-Uprostred: smysluplne rekonstrukce vozu pro stredni kategorie vlaku (Ex, R), kde to neni mozne** nakup solidnich ojetin
-Zdola: smysluplne rekonstrukce vozu pro nejnizsi kategorie vlaku (Os, Sp), kde to neni mozne** nakup novych regionalnich vozu/jednotek ci solidnich ojetin

*s financemi v CR - s neomezenymi prostredky mohu samozrejme nakupovat volne
**napr. neni rekonstruovat z ceho, vozovy segment zcela chybi (nizkokapacitni elektricke jednotky), nebo je nerekonstruovatelny (r.451/452).

EDIT: vznika otazko, co je solidni ojetina. Pokud to podle nazoru nekterych neni Bimz, pak uz nezbyva nez nakupovat nove a tim temer pohrbit vse krome "shora".
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko