Maďarsko – Můžeme konstatovat, že přechod na nový jízdní řád o minulém víkendu proběhl bez vážnějších komplikací a pogratulovat všem zúčastněným zaměstnancům dopravců i provozovatele dráhy. V Maďarsku naopak jízdní řád na svůj debut čeká. Jak informovalo v neděli tiskové oddělení Českých drah, maďarští odboráři vyhlásili v neděli stávku, která by podle předběžných informací měla skončit zítra, ale konkrétní informace se dají těžko zjistit. Jaká je aktuální situace?
Doplněno 23.12. 2008: ani po devíti dnech stávky nedosáhli odboráři vítězství v jednáních, a proto o půlnoci ze včerejška na dnešek přerušili stávku. Země se probouzí z dopravního kolapsu, v pohybu jsou i mezinárodní spoje, ale stávka může po vánočních svátcích vypuknout nanovo. Dopravní situace by se měla během dneška stabilizovat. Připomeňme, že stávka vypukla 14.12.; odboráři požadovali podíl z privatizace společnosti MÁV pro každého zaměstnance ve formě mimořádné prémie 250000 HUF (asi 24 000 Kč) a dále navýšení mezd. Postoj vlády již v úterý 16.12. tlumočil maďarký ministr financí János Vers s tím, že požadavky stávkujících jsou nesplnitelné a ničím nepodložené.
Doplněno 19.12. 2008: I když byla stávka původně avizována s trváním od neděle 14.12. do již uplynulého čtvrtka, trvá i nadále. Žádné nové informace nemají ani postižené České dráhy či ZSSK. Dle našeho zahraničního zpravodaje v Budapešti je situace uvnitř stávkující země ještě horší. Informovanost nulová; jako individuální způsob dopravy doporučuje taxi služeb. Přímo ve stanici Štúrovo nabízí své služby několik legálních i nelegálních taxikářů. Ceny jsou dohodou a vyplatí se smlouvat. Cenu 15 € / osobu lze považovat za adekvátní. Uvažujete–li o cestě zpět z Maďarska, uložte si od slovenských taxikářů telefonní číslo. V Budapešti vám takové služby budou nabídnuty za cenu od 160 do 200 € za osobu a smlouvání je zde marné.
Tiskové oddělení Českých drah ve svém posledním tiskovém prohlášení doporučuje jako další alternativu použít náhradní autobusovou dopravu organizovanou Rakouskými spolkovými drahami mezi Budapeští a Vídní, ale opomíjí fakt, že využití této NAD je podmíněno jízdním dokladem na relaci Budapešť Keleti pu. – Wien Westbf. Odjezdy autobusů z maďarské metropole nemají stanovené pevné časy, „přijedou od Vídně a hned točí zpět,“ popisuje situaci náš zpravodaj.
Vlaky směřující do Maďarska přes Slovensko ukončují svou jízdu na hranicích v železniční stanici Štúrovo, a to jak denní, tak noční spoje. Na pondělní dotazy ohledně situace odpověděl tiskový mluvčí ZSSK Miloš Čikovský, že „Všetky medzinárodné rýchliky, smerujúce do Maďarska, končia v Štúrove. Náhradná autobusová doprava nie je zabezpečená.“ Znovu se tedy nabízí doporučení Petra Šťáhlavského z tiskového odboru ČD. „Cestujícím do Maďarska doporučujeme odložit své cesty nebo zvolit alternativní formu dopravy.“ Pokud tranzitujete na balkán, nabízí se alternativně spojení přes Linec, Villach a Jesenici nebo Vídeň, Graz a Spielfeld–Strass. Na rozdíl od tranzitu ze Slovenska, jsou spoje z Vídně do Budapešti nahrazeny autobusy. Dle výlukových informací ÖBB jezdí rakouské vlakové spoje pouze do stanice Nickelsdorf a náhradní autobusové spoje do Budapešti odjíždí ze stanoviště nedaleko vídeňského Westbahnhof (Felberstrasse), v opačném směru od nádraží Keleti (ul. Kerepesi). Naopak vlaky na Sopron a Szentgotthard, jejichž dopravce je rakousko–maďarská společnost GySEV/ROeEE, nejsou stávkou ovlivněny.
Informace jsme se pokoušeli získat také na kontaktním centru MÁVDIREKT, ale na pouhé anglické oslovení se nám dostalo odovědi „Please, call later, sorry.“ Konkrétnější informace ale neposkytují ani kontaktní centra ČD a ZSSK.
Zdroj: tiskové prohlášení ČD, ZSSK, ÖBB, ČTK/České noviny, zahraniční zpravodaj ŽelPage
http://www.budapesttimes.hu/content/view/10263/221/
Takže ta privatizace do rukou Rakušanů vyvolává nejen mnoho otazníků (prezentuje se to jako fúze, nikoli jako převzetí) a posthabsburské resentimenty. Je to maďarská privatizace roku, proto přičinliví železničářští odboráři ucítili příležitost urvat taky něco z toho obchodu o objemu 105 miliard forintů.
Nová vlastnická struktura je přitom velmi nepřehledná (část akcií vlastnického holdingu odkoupil zpětně maďarský stát), maďarský nejvyšší kontrolní úřad na celém procesu našel celou řadu pochybení.
Po této stávce určitě získá celá privatizace ještě více hořký "ocas".
Nebo jinak - oni se vratili k tomu tematu, kvuli kteremu stavkovali "vloni", tj. podil na privatizace MAV Cargo?
Jinak netopící a nesvítící Hungaria minulý týden byl pro mě opravdu zážitek. Nebylo nikoho, kdo by to opravil.
Na poslednú chvíľu sa včera večer železničiari rozhodli aspoň počas vianočných sviatkov prerušiť štrajk, ktorý od polovice decembra komplikoval život obyvateľom Maďarska. Vlaky už od polnoci jazdia, úplné obnovenie podľa cestovného poriadku však podľa železnice môže trvať až 24 hodín.
Podle večerních zpráv na m1 nedošlo ani při dnešních vyjednáváních k dohodě a stávka tak s největší pravděpodobností bude trvat i o Vánocích.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.