Praha - Necelé čtyři týdny po tragické nehodě vlaku EC 108 Comenius v severomoravské Studénce začaly České dráhy vyplácet první částky odškodného cestujícím, zatím však pouze v podobě vrácení jízdného. Mají na něj nárok všichni pasažéři zasaženého spoje, jejichž cesta byla předčasně ukončena poté, co pravidelný spoj z Krakova do Prahy narazil do zřícené mostní konstrukce. Dopravce tak jen na úhradě ceny jízdních dokladů vydal přes 21 tisíc korun; další a mnohem větší výdaje ho ale ještě pořád čekají v souvislosti s odškodným pro pozůstalé sedmi obětí a desítky zraněných. ČD jsou ale připraveny i tyto žádosti ihned řešit. Mimořádné náklady bude dopravce následně požadovat po viníkovi neštěstí, jehož by mělo definitivně určit probíhající vyšetřování.
„Na speciální telefonní linku, která byla zřízena, se ozvalo 109 lidí, kteří zažádali o odškodnění. Jedná se zejména o příbuzné mrtvých a zraněných," uvádí Markéta Krausová z tiskového oddělení ČD a dodává, že společnost je připravena vyplatit poškozeným odškodné v souladu s občanským zákoníkem. Brání tomu ovšem formality na straně žadatelů: „České Dráhy zatím nedostaly žádost s dokumenty potřebnými k vyplacení peněz. Je nutné doložit úmrtní list či závěrečnou zprávu o ukončení léčby. Výši odškodnění stanovuje ošetřující lékař. Ten, jakmile je možno zdravotní stav považovat za ustálený, vydá i posudek." Cestující a pozůstalí po obětech, kteří od ČD žádají odškodné, musí splnit všechny podmínky podle platných předpisů - v případě odškodnění manžela či manželky doložit oddací list, u dětí rodný list, stejně jako v případě potomků a sourozenců. Podrobné informace všem žadatelům poskytují i samotné České dráhy.
Jedná se přitom o největší železniční neštěstí v ČR od roku 1995, kdy při nehodě motorového vozu mezi Poličkou a Skutčí zemřelo 19 lidí a čtyři utrpěli zranění. Kromě obětí na životech a újmy na zdraví si havárie ve Studénce vyžádala i značné škody na majetku dopravce i na železniční infrastruktuře, přičemž na několik dní způsobila kritickou provozní situaci v celé oblasti. I náhradu těchto ztrát budou následně ČD a SŽDC uplatňovat na základě výsledků šetření. To prozatím poukázalo na pochybení realizátora stavby, který ignoroval narušenou statiku konstrukce a nepodnikl potřebná opatření, aby podobné situaci předešel. Samotný most pak nově postaví společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, která na objednávku Moravskoslezského kraje původní most opravovala. Nové stavební práce mají proběhnout za přísných bezpečnostních opatření a v těsné koordinaci se SŽDC a ČD. Související zvýšené náklady oproti původnímu projektu bude platit stavební firma sama.
Ta už mezitím začala sama vyplácet kompenzace poškozeným. Její mluvčí Daniel Šabík uvedl, že se na společnost zatím obrátily čtyři desítky poškozených. Naopak subdodavatel, společnost Bogl & Krýsl, která na mostě v kritickém momentu pracovala, k podobnému kroku zatím nepřistoupila. Podle vyjádření mluvčího Jana Nováčka se vedení společnosti zatím nedohodlo na podrobnostech odškodnění.
Mezitím se místo neštěstí postupně vrací do původního stavu: od pátku 29. srpna bylo zrušeno omezení rychlosti na 50 km/h a vlaky nyní mohou místem projíždět rychlostí 120 km/h. „Koncem října, po úplné konsolidaci štěrkového lože, budou v tomto úseku vlaky projíždět původní traťovou rychlostí, tedy 140 km/h," doplňuje Anna Kodysová, vedoucí kanceláře generálního ředitele SŽDC.
Zdroj: České Noviny [1], [2], Novinky.cz
1 2 | Zpráv na stránku: |
Taky zajimavy uhel pohledu....
Nicmene, jeste jednou teda - jak je to s vyplacenim jizdneho pri pouziti sitovych jizdenek?
Pro jednoho naprosto totez, pro jineho zcestne. Inu, pak argumentiku by neskodilo, clovek by se dozvedel spoustu novych informaci:-)
Měli to tak udělat co nejdříve, ne až po několikadenním zpožďování SC víc jak hodinu...
a pak, že samí hluší, slepí, názory veřejnosti neposlouchající... :)
Vina je na stavařích, kterým spadl most tam kam neměl. Ale ČD mohly více minimalizovat dopad na cestující. Např. Pendolino jezdilo busy Ova-Suchdol, ostatní rychlíky byly protaženy motorovou loko a tím pádem měly menší zpoždění jak Pendo. Když jsem napsal na ČD, proč neudělají náhradní dopravu za Pendolino třeba i sdruženou zvláštním vlakem Ova-Suchdol a zpět, najednou odpoledne to tak už začali dělat a Pendolina už neměly tak drastická zpoždění. Mělo by platit, že SC je víc jak EC, IC, Ex, R...
Pokud kapacita nestačila, měli radši jezdit busy vlaky nižší kategorie.
Dráhy by měly se vždy maximálně snažit o minimalizaci negativních dopadů na cestující a ne vozit pomalými busy (v tomto případě) když mohou nasadit vlak.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.