..: ČD odškodnily první cestující EC 108 - zatím vrácením jízdného :..

Ilustrační obrázekPraha - Necelé čtyři týdny po tragické nehodě vlaku EC 108 Comenius v severomoravské Studénce začaly České dráhy vyplácet první částky odškodného cestujícím, zatím však pouze v podobě vrácení jízdného. Mají na něj nárok všichni pasažéři zasaženého spoje, jejichž cesta byla předčasně ukončena poté, co pravidelný spoj z Krakova do Prahy narazil do zřícené mostní konstrukce. Dopravce tak jen na úhradě ceny jízdních dokladů vydal přes 21 tisíc korun; další a mnohem větší výdaje ho ale ještě pořád čekají v souvislosti s odškodným pro pozůstalé sedmi obětí a desítky zraněných. ČD jsou ale připraveny i tyto žádosti ihned řešit. Mimořádné náklady bude dopravce následně požadovat po viníkovi neštěstí, jehož by mělo definitivně určit probíhající vyšetřování.

Ilustrační obrázek„Na speciální telefonní linku, která byla zřízena, se ozvalo 109 lidí, kteří zažádali o odškodnění. Jedná se zejména o příbuzné mrtvých a zraněných," uvádí Markéta Krausová z tiskového oddělení ČD a dodává, že společnost je připravena vyplatit poškozeným odškodné v souladu s občanským zákoníkem. Brání tomu ovšem formality na straně žadatelů: „České Dráhy zatím nedostaly žádost s dokumenty potřebnými k vyplacení peněz. Je nutné doložit úmrtní list či závěrečnou zprávu o ukončení léčby. Výši odškodnění stanovuje ošetřující lékař. Ten, jakmile je možno zdravotní stav považovat za ustálený, vydá i posudek." Cestující a pozůstalí po obětech, kteří od ČD žádají odškodné, musí splnit všechny podmínky podle platných předpisů - v případě odškodnění manžela či manželky doložit oddací list, u dětí rodný list, stejně jako v případě potomků a sourozenců. Podrobné informace všem žadatelům poskytují i samotné České dráhy.

Ilustrační obrázekJedná se přitom o největší železniční neštěstí v ČR od roku 1995, kdy při nehodě motorového vozu mezi Poličkou a Skutčí zemřelo 19 lidí a čtyři utrpěli zranění. Kromě obětí na životech a újmy na zdraví si havárie ve Studénce vyžádala i značné škody na majetku dopravce i na železniční infrastruktuře, přičemž na několik dní způsobila kritickou provozní situaci v celé oblasti. I náhradu těchto ztrát budou následně ČD a SŽDC uplatňovat na základě výsledků šetření. To prozatím poukázalo na pochybení realizátora stavby, který ignoroval narušenou statiku konstrukce a nepodnikl potřebná opatření, aby podobné situaci předešel. Samotný most pak nově postaví společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, která na objednávku Moravskoslezského kraje původní most opravovala. Nové stavební práce mají proběhnout za přísných bezpečnostních opatření a v těsné koordinaci se SŽDC a ČD. Související zvýšené náklady oproti původnímu projektu bude platit stavební firma sama.

Ta už mezitím začala sama vyplácet kompenzace poškozeným. Její mluvčí Daniel Šabík uvedl, že se na společnost zatím obrátily čtyři desítky poškozených. Naopak subdodavatel, společnost Bogl & Krýsl, která na mostě v kritickém momentu pracovala, k podobnému kroku zatím nepřistoupila. Podle vyjádření mluvčího Jana Nováčka se vedení společnosti zatím nedohodlo na podrobnostech odškodnění.

Mezitím se místo neštěstí postupně vrací do původního stavu: od pátku 29. srpna bylo zrušeno omezení rychlosti na 50 km/h a vlaky nyní mohou místem projíždět rychlostí 120 km/h. „Koncem října, po úplné konsolidaci štěrkového lože, budou v tomto úseku vlaky projíždět původní traťovou rychlostí, tedy 140 km/h," doplňuje Anna Kodysová, vedoucí kanceláře generálního ředitele SŽDC.

Zdroj: České Noviny [1], [2], Novinky.cz


Petr Nemec Poslat mail autorovi | 4.9.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2      Zpráv na stránku:   
09.09.2008 (15:50)  
Ke Studence jsem cetl zajimavy blog tady: http://blog.ihned.cz/c3-26500230-YCD000_d-teoreticka-fyzika-v-praxi
Taky zajimavy uhel pohledu....
registrovaný uživatel M 
04.09.2008 (19:39)  
OK, diky, zase jsem o neco chytrejsi:-)
04.09.2008 (19:11)  
M: Se síťovkami je to jednoduché - žádné návratky nejsou. Dokonce i v případě zpoždění vlaku je problém získat prodloužení její platnosti či možnost použití v rychlíku (u osobákových síťovek).
registrovaný uživatel M 
04.09.2008 (15:49)  
Uh, jak velkoryse:-))

Nicmene, jeste jednou teda - jak je to s vyplacenim jizdneho pri pouziti sitovych jizdenek?
04.09.2008 (15:39)  
Jen je hezké spojení začali vyplácet a pár vět dále bylo vyplaceno. Skutečně vracení jízdného začalo hned 08.08. a to cestujícím kteří se vzdali další jízdy.Prostě není nutné vše veřit novinářům a některým přispěvovatelům.
registrovaný uživatel M 
04.09.2008 (15:19)  
Kazdoapdne nad tim tak premyslim a skoro by mne zajimalo, co presne je zcestneho na tom, kdyz se pad mostu do vlaku (a nasledne vyplaceni odskodneho a patrne i zajisteni nahradni dopravy - pritom CD neudelaly vibec nic spatne) prirovna k padu omitky do omacky (a naslednemu vyplaceni odskodneho (pravdepodobne naturalne - jinym talirem) a presunuti k jinemu stolu - pritom cisnik a kuchar neudelali nic spatne)...
Pro jednoho naprosto totez, pro jineho zcestne. Inu, pak argumentiku by neskodilo, clovek by se dozvedel spoustu novych informaci:-)
04.09.2008 (14:06)  
MZ: Já mám pocit, že ta oprava spočívala víceméně ve stavbě nového mostu na místě starého. Minimálně mostovka je celá nová.
registrovaný uživatel dohlib 
04.09.2008 (14:02)  
:taz
Měli to tak udělat co nejdříve, ne až po několikadenním zpožďování SC víc jak hodinu...
registrovaný uživatel taz 
04.09.2008 (13:58)  
dohlib,Když jsem napsal na ČD, proč neudělají náhradní dopravu za Pendolino třeba i sdruženou zvláštním vlakem Ova-Suchdol a zpět, najednou odpoledne to tak už začali dělat a Pendolina už neměly tak drastická zpoždění.
a pak, že samí hluší, slepí, názory veřejnosti neposlouchající... :)
registrovaný uživatel dohlib 
04.09.2008 (13:39)  
A jinak ke Studénce.
Vina je na stavařích, kterým spadl most tam kam neměl. Ale ČD mohly více minimalizovat dopad na cestující. Např. Pendolino jezdilo busy Ova-Suchdol, ostatní rychlíky byly protaženy motorovou loko a tím pádem měly menší zpoždění jak Pendo. Když jsem napsal na ČD, proč neudělají náhradní dopravu za Pendolino třeba i sdruženou zvláštním vlakem Ova-Suchdol a zpět, najednou odpoledne to tak už začali dělat a Pendolina už neměly tak drastická zpoždění. Mělo by platit, že SC je víc jak EC, IC, Ex, R...
Pokud kapacita nestačila, měli radši jezdit busy vlaky nižší kategorie.
Dráhy by měly se vždy maximálně snažit o minimalizaci negativních dopadů na cestující a ne vozit pomalými busy (v tomto případě) když mohou nasadit vlak.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko