..: Podél Lipna možná vyjede vlakotramvaj :..

Ilustrační obrázekLipno - Zatímco Ústecký kraj odmítá vlakové spoje a desítky jich ruší, na jihu země se intenzívně chystá nová železniční trať, první větší česká novostavba po desítkách let. Projekt se neobejde bez peněz z evropských fondů, zda v roce 2015 vyjedou vlaky podél lipenské přehrady, tedy projednával jihočeský hejtman Jan Zahradník s viceprezidentem Evropské komise Jacquesem Barrotem. "Pan komisař, odpovědný za dopravu, projekt už před dvěma roky viděl a líbil se mu. Včera jsme o projektu mluvili v souvislosti s olympiádou v Česku. Železnice by měla řešit, jak se dostat za sporty na Lipně," komentoval Zahradník.

Lipenská vlakotramvaj: 2015

Trať, spoující Lipno nad Vltavou, Frymburk a Černou v Pošumaví, by měla být hrazena z evropských fondů také proto, že bude atraktivní i pro obyvatele Dolního Bavorska a Horních Rakous. "Neobejdeme se ale ani bez státních peněz, o tom by se mělo rozhodovat v dubnu," doplnil poradce jihočeského hejtmana pro železniční dopravu Ivan Študlar. Počítá se s postupnou výstavbou. První dvanáctikilometrový úsek z Lipna do Frymburku vyjde na 1,6 miliardy, na této trase totiž bude 450metrový tunel, nutný k překonání výškového rozdílu lipenské hráze. "Na první fázi už máme hotový projekt a je zanesena v územních plánech obcí. Nicméně než se začne stavět, to je záležitost minimálně pěti let," říká hejtman. Studii další etapy do Černé kraj zadá ještě letos.

Vlaky mají podél Lipna jezdit v hodinovém taktu. Speciální čtyřicetimetrové soupravy pro 200 cestujících dosáhnou osmdesátikilometrové rychlosti, v obcích pojedou do 50 km/h. Budou to lehké vlakotramvaje, schopné jízdy po železniční i tramvajové trati. Zvládnou ostřejší oblouky a proti tradičním železničním vagónům jsou tišší. "To by se také projevilo na ceně. Pokud by jezdily vlakotramvaje, cena by byla nižší než ty tři miliardy," říká Študlar.

Vlakotramvaje zatím v ČR nemohou jezdit, zákon je totiž nezná a nedostaly by povolení. V zahraničí, třeba ve Frankfurtu nad Mohanem, ale běžně jezdí. V Česku se s nimi počítá i na dalších místech. Projekt Regiotram Nisa, tedy spojení Hrádku nad Nisou a Tanvaldu, však stát nezařadil mezi priority. Podobně na tom je i spojení Mostu a Žatce: Studie je hotová už od roku 2004. "Náklady ale byly vysoké. Navíc bychom museli ročně doplácet na provoz asi 150 milionů korun," komentuje šéf odboru dopravy Ústeckého kraje Jindřich Franěk. Toto spojení mělo stát čtyři miliardy korun.

Nové tratě chtějí i jinde

Ilustrační obrázek

Další uvažovanou je "Orlická dráha", okružní trasa z Týniště nad Orlicí do okolních horských středisek. Čistě železniční trať za 3,5 miliardy má měřit 88 kilometrů, z toho polovinu je třeba postavit nově. Stále se diskutuje i přímé spojení Plzně a Karlových Varů přes Pňovany, Bezdružice a novou trať přes Teplou. S obnovením a dostavbou se počítá na trati z Brna do Židlochovic, kde osobní doprava skončila v roce 1979. Na materiálu, ve kterém si kraje a stát vyjasní, které tratě by chtěly postavit, obnovit nebo zrušit, nyní pracuje Správa železniční dopravní cesty. Studie, která zohlední plány krajů a státu na příštích patnáct let, bude hotová do poloviny roku.

zdroj: iHNed.cz


NIcKON Poslat mail autorovi | 4.4.2008 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel funTomas  mail  
06.04.2008 (13:12)  
ten orlický projekt je opravdu trochu mimo mísu. Souhlasim s nazorem, ze by stacilo dostavet Solnice - Destne a samozrejme od Tyniste elektrifikovat.
06.04.2008 (11:23)  
Politika, politika a zase politika. Ale jak už tady padlo, na daleko nehoráznější věci se u nás najdou peníze, tak proč někdy nedat peníze na železnici. Tvrzení, že když se ušetří zde, bude na smysluplnější projekty, je hodně mimo ... To raději zaplatíme nové výstavné paláce všech místních poboček policie, aby bylo vidět, že policie změnila image. Aneb nebuďte naivní pánové :-) Nebo si snad myslíte, že nová "úsporná" doprava v Ústeckém kraji je levnější a funkčnější jak před zmasakrováním železnice?
registrovaný uživatel skip78 
06.04.2008 (11:23)  
ta Orlická dráha je fakt nesmysl. úplně by stačila jedna větev ze Solnice do Deštného. ovšem mnohem lépe by se v tom regionu uživilo propojení Letohradu a Lanškrouna + spojka směr Olomouc (někde ke Krasíkovu) samozřejmě v elektřině. je to takřka rovina a mohly by se tudy vést nejen místní vlaky ale i ty nákladní, které přinášejí peníze.
05.04.2008 (22:17)  
Tleskam napadu nejdriv polidstit tu saskarnu na Krumlov a Novou Pec. Az tam bude fungovat slusna primestska doprava (tratova rychlost, Desira/Fini, zastavky), sypte miliardy do lesnich drah.
Do te doby se na Sumavu daji koupit LPG autobusy s prostorem na kola a zastanou totez tisickrat levneji...
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
05.04.2008 (15:45)  
Pokud by ale skutečně chtěl někdo udělat "sít drah" u lipenské přehrady, nebylo by lepší, kdyby se nepředělávaly tratě z 1500V ss na 25kV 50Hz, když pro tramvajové tratě se používá stejnosměrný proud, pokud se nemílím?
04.04.2008 (23:41)  
Dobre je, že sa aspoň o nových tratiach hovorí. Nepoznám situáciu na Lipne, nablizsie som bol v Budějicích. Ale určite bude pre turizmus a ekológiu lepšie vybudovať "vlakotramvaj" ako tam pustiť presilu gumokôl s emisiami. Stavbu takého typu podporujem Kiež sa to podarí!

Som si ale vedomý že byrokratický šimeľ so zjavnými stopami červeného myslenia je vážny problém, ktorý dokáže mnoho zabrzdiť a nadšencov v lepšom prípade schladiť, v horšom znechutiť. A to ešte nehovorím o pozemkoch, kde sa nejaký blbec nájde a zablokuje všetko.
registrovaný uživatel miker  mail  
04.04.2008 (21:34)  
Hm, a koridorizace z Protivce do Bochova by se vám taky líbila, že jo!?
04.04.2008 (21:20)  
Ad J.K.: Co koridor????????
Ad Venca Burgán: Regiosprintery, které jezdí do Zwickau, mají úpravy, aby mohly do silničního provozu.
registrovaný uživatel sames1 
04.04.2008 (17:40)  
Panove vidim ze jste tu vsichni pekne chytri(nemysleno urazlive). Pokud mate takovy prehled a vite do ceho by se melo investovat zalozte zdruzeni a bojujte. Jedna se prece o penize z dani nas vsech. Ja bych konecne rad nekomu podekoval. Nez cetl ,,hospodske moudra,, Jsme ze Severomoravskeho kraje takze nevim nic o tom jak to u vas vypada. Ale chtelo by se to spojit zalozit zdruzeni a bojovat proti tem ,,modrym gumam,, Dyt ja ani nectu nic povzbuzujiciho o Ceske zeleznici. Prehled mate se domluvte. Mozna kdyby to bylo celorepublikove zapojilo by se do toho vice lidi a spolecne by ste mohli uz neco dokazat(podotykam ze stat s vlakama kraju pred parlamentem v poctu 20 lidi asi nema smysl) Ale Kdejaka televize se chytne na zajimavou reportaz. Dovi se to verejnost a mozna se neco i zmeni ;) Vim ze si to predstavuju jako Hurvinek valku ale lepsi neco nez skrabnout nic do fora ktere nikdo necte(myslim nekoho kdo ma dane veci zajem)
registrovaný uživatel Mozek 
04.04.2008 (16:40)  
Bylo by to panečku zajímavé. Ve stavbě nové trati ve zcela nedotčené krajině bych já viděl renesanci železnice.

http://cestovani.idnes.cz/jak-se-z-lipna-dela-davos-na-sumavu-miri-vlakotramvaje-pdh-/igcechy.asp?c=A080117_135524_igcechy_tom
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko