Praha - "Dáma v červeném" - i tak by se po prvním týdnu GVD 2008 mohla nazývat matka měst při pohledu na mapu online sledovacího systému Babitron. Nejednoho cestujícího z nebo do metropole totiž v uplynulých sedmi dnech více než stověžaté město oslovilo stominutové zpoždění jeho spoje, zpravidla vlaku spojujícího Prahu s Moravou. Po úvodním masivním výpadku napájení zabezpečovacího zařízení na obou hlavních vstupech do pražského uzlu, jenž prakticky ochromil železniční dopravu hned v první den platnosti nového grafikonu, následovala série komplikací, vedoucí až k naprostému kolapsu na pražském hlavním nádraží v průběhu týdne. Společně s mimořádnostmi na pražském ONJ, nehodou u Rousínova a pokračujícími rekonstrukčními pracemi na vytížených úsecích hlavních tratí se první týden nesl v duchu permanentních zpoždění, mediální kritiky a mimořádných opatření ČD doplněných omluvami a ujištěními o vyřešení krizové situace. Bohužel, příroda a technika nedopřála drahám ani cestujícím poklidný konec prvního týdne nového grafikonu: dnes dopoledne se Praha na mapě zpoždění opět ponořila do odstínů rudé a pasažéři vlaků ve směru na východ si mnohdy opět musí k plánovanému času příjezdu přičíst dvouciferný počet minut.
Sobota? Na vině jsou Běchovice...
Podle sdělení jednoho z cestujících R 871 dnes došlo k problémům s trolejí v rekonstruované stanici Praha-Běchovice. Rychlík zde byl odstaven až do ostranění problému a po více než hodině a půl čekání pokračoval jako osobní vlak pro obsluhu zastávek za Úvaly. Ostatní vlaky do Kolína totiž byly odkloněny na náhradní trasu přes Nymburk. Přestože postižený úsek už je v tuto chvíli průjezdný a R 871 pokračuje na Brno s 97 minutami zpoždění, dotkla se vzniklá situace veškeré tranzitní dopravy projíždějící Prahou. Vlak EC 171 Hungaria po neplánované okružní jízdě přes Lysou nad Labem nabral dvě hodiny navíc, omnoho lépe na tom ale nejsou ani další vlaky na východ. Pozornému čtenáři neunikne, že se Běchovice podepisují pod sobotní mimořádnosti již podruhé za poslední tři týdny.
Vlaky jezdí v taktu, ale ztrácí rytmus
Nejvíce se série nešťastných událostí v prvním týdnu nového "železničného roka" dotkla spojů mezi Prahou a Brnem, včetně nových expresů. Ironií situace je, že právě nové rychlé spoje mezi dvěma největšími městy republiky v hodinovém taktu (prokládaně s již existujícími spoji) České dráhy prezentovaly jako největší výhodu nového jízdního řádu. Po prvním týdnu provozu těchto vlaků jsou ovšem zkušenosti cestujících minimálně smíšené. Pomineme-li zmiňované rychlíky, i dnešní Ex 570 přijede na holešovické nádraží až v poloze expresu 572. Nemají-li se tedy jména Slavkov, Punkva, Petrov, Svitava, Špilberk, nebo dokonce skoro legendární Brněnský drak stát synonymem pro zpoždění, bude se muset na dopravce usmát všechno železniční štěstí, které lze v pražském uzlu a jeho okolí najít. Než se tak stane, budou zřejmě dráhy muset najít jiný způsob, jak situaci vysvětlit a udržet cestující v starých, byť v některých případech nově oplyšovaných vozech brněnských spojů. Na D1 se totiž děje ledacos, ovšem zdaleka ne pětkrát za týden.
Ale kuš. Hledáte problém tam, kde není.
Nejdříve musí být zdravotní prohlídka uchazeče o zaměstnání.
Žádost o zdravotní posudek vydává "budoucí" zaměstnavatel. Nikdo jiný než zaměstnavatel nemůže žádost o zdravotní posudek vydat.
Pokud zamětnanec projde, tak se uzavře pracovní smlouva, dále je zaměstnanec seznámen s pracovní náplní, absolvuje stanovená školení a teprve pak může vykonávat sjednanou práci.
Jenže ČD Cargo vzniklo 1.12.2007, takže "budoucí" zaměstnavatel ČD Cargo může posílat uchazeče o zaměstnání u ČD Cargo na zdravotní prohlídku až od 1.12.2007, nikoli dříve, protože právně neexistuje. Se zdravotnickým zařízením provádějícím zdravotní prohlídku by mělo mít ČD Cargo v okamžiku, kdy požaduje prohlídku uzavřenou smlouvu.
Zdravotní prohlídka není zadarmo, zdravotníckému zařízení to platí "budoucí" zaměstnavatel, i když uchazeč o zaměstnání neprojde - to je riziko podnikání.
Až od 1.12.2007 může ČD Cargo uzavírat pracovní a jiné smlouvy, posílat zaměstnance na školení apod., určovat pracovní náplň. Takže když ČD Cargo vzniklo k 1.12.2007, tak teprve od tohoto data se měla začít uskutečňovat personalistika spojená naplňováním pracovněprávních a jiných úkonů u nově přijímaných zaměstnanců tak, aby řekněme ke změně GVD toho 9.12. v 0,00 začalo ČD Cargo reálně fungovat s těmito zaměstnanci.
(Já jsem byl poslán na persku v době, kdy můj zaměstnavatel právně existoval několik týdnů, ale neměl se zdravotnickým zařízením smlouvu ohledně "persek", tak mi ji nechtěli udělat, přestože se taky jednalo o změnu právní formy zaměstnavatele v rámci skupiny ČD. Můj zaměstnavatel nebyl v počítači zdravotnického zařízení, tak se to muselo samostatně řešit na [rovni vedoucíh pracovníků).
Zdravotnáí posudek (persku) vyhotoví zdravotnícké zařízení, s nímž má zaměstnavatel uzavřenu smlouvu, pro konkrétního zaměstnance na konkrétní pracovní činnost na žádost konkrétního zaměstnavatele.
ČD neuznají persku vydanou zdravotnickým zařízením, o jejíž vydání žádal jiný provozovatel dráhy nebo provozovatel drážní dopravy (zaměstnavatel) i kdyby se jednalo o zdravotnické zařízení s nímž mají ČD smlouvu.
Může se vám to zdát absurdní, ale když zaměstnanec končí zaměstnání odchodem do starobního důchodu, ale dohodne se, že bude dělat dále jako penzista na novou pracovní smlouvu, tak musí absolvovat jednak výstupní prohlídku v rámci ukončení pracovnho poměru a současně vstupní nutnou pro nový "penzistický" pracovní poměr. Pochopitelně, že se oba tiskopisy orazítkují najednou.
Já jsem měl něco podobného s tím rozdílem, že jsem končil o jedné organizační složky ČSD a byl jsem přeložen k jiné, ale s tou původní jsem se dohodl (se souhlasem té nové), že do doby než seženou náhradu na pracovní činnost jíž jsem vykonával, to budu dělat na zkrácený úvazek jako vedlejšák - čili měl jsem dvě persky. Jednu na výstup a druhou na vstup. A u organizační složky kam jsem byl přeložen jsem musel absolvovat vstupní lékařskou prohlídku u železničního lékaře této organizační složky. Takže během několika desítek minut jsem dostal tři zdravotní posudky od dvou rozdílných železničních lékařů. Obdobně jsem musel projít mimořádnou "perskou" za situace, kdy jsem měnil v rámci téže organizační složky ČSD jednu kancelář za jinou v témže patře téže budovy (oddělené zdí), ale měnil jsem současně funkci a pracovní náplň.
Pokud jde o to odhazování sněhu, tak si na to vzpomeňte = je to vstup do kolejiště vázaný na zdravotní způsobilost pro práci v kolejišti, kde si někdo přečetl, že tam mohou (když je zle) i zaměstnanci bez odpovídající zdravotní prohlídky - to je pravda, ale musí mít nad sebou dozor.
Jenže nikde se nepíše, co se rozumí pod tím "je zle" - sníh ve výhybkách není bezprostřední ohrožení života a zdraví spojené s nutností někomu poskytnout pomoc k jeho záchraně, který by vyžadoval nasazení takovýchto "nezpůsobilých a neproškolených" pracovníků. (přesvěčte o opaku státního zástupce). Dále se nikde nepíše, kolik "takovýchto nekvalifikovaných" lidí může ten "dozorující" pracovník dozorovat atd., takže kvůli nějakému sněhu v kolejích nebude žádný vedoucí pracovník riskovat kriminál v případě, že by "nepoučený" vymetač sněhu utrpěl pracovní nebo smrtelný úraz.
Obavy firem, resp. pracovníků odpovědných za bezpečnost práce u některých firem, jejichž pracovníci se pohybují v kolejišti z možného průšvihu jsou takové, že objednají několikahodinové bezpečností školení o tom, jak se pobybovat v kolejišti i pro zaměstnance, kteří jenom koleje přecházejí, když se pohybují v areálu firmy, kde je samostatná vlečka, ale buď tam nejsou standardní přechody a nebo je nutno zajišťovat údržbu strojních a dalších zařízení a k nim se lze dostat pouze kolejištěm nebo ta zařízení jsou v kolejišti vlečky.
Proste z tohoto pohledu neexistuje duvod, proc by Cargo nemelo "vyjet" 1.12., i kdyz 30.11. fakticky neexistovalo.
Prvni cast - jasny, verim:), ale tohle za "problem" oznaceno nebylo
Tu vyhlasku jsem jen tak "prolistoval", ale smim se zeptat, kde presne se tam pise, ze clovek, ktery jde na lekarskou prohlidku musi mit pracovni smlouvu? Ja tam napriklad ctu nekolikrat i slovo uchazec a v §6, odst.4 pak to, ze posudek je podkladem pri sjednavani druhu prace v pracovni smlouve (jeden by z toho skoro vyrozumel, ze nejprve je potreba prohlidka a potom se da teprve napsat smlouva, takze na vstupni prohlidku nikdo jiny nez muz z ulice ani jit nemuze).
V podstate nikde tam nectu nic o tom, ze na vstupni prohlidku pracovnika vysila zamestnavatel - jednak viz vyse, dvak si myslim, ze se potvrzeni vystavuje na profesi a ne na zamestnavatele (tj. pan Vostrak muze pracovat jako strojvudce lokomotivy E111.148 a zvladne provoz v trismennem provozu; nemusi tam ale byt napsane, jestli tobude pro CD nebo pro EF).
Takze nejsem zdatny vykladac prava, ale nikde v te vyhlasce nectu, ze na vstupni prohlidku nemuze jit nezamestnany. Jestli to tam nekde je, tak se ptam kde?
Mimochodem - Vy ve sve firme (hypoteticke) nejprve podepisete lidi pod smlouvu a pak je teprve poslete na vstupni prohlidku, kde se zjisti, ze prohlidkou neprosli? To jim jako hodinu po uzavreni smlouvy tuhle smlouvu rovnou vypovite? Nejaky zakon tohle prikazuje?
Z "ulice" byli přijati ke Cargu vzniklého právně k 1.12.2007 zaměstnanci, kteří měli začít pracovat 1.12.2007, přesněji řečeno měli zajistit práci pro strojvedoucí = nakomandovat strojvedoucí na výkon 1.12.2007. Ti lidé "z ulice" mají pracovní smlouvu uzavřenou až od 1.12.2007 … takže jak to měli dělat ?
Lidé "z ulice" museli projít lékařskou prohlídkou podle vyhlášky 101/1995 Sb., protože se jednalo o nové zaměstnance společnosti ČD Cargo (to že před 2 měsíci skončili u ČD a.s. v téže funkci nejen vyhlášku, ale nikoho nezajímá), jedná se o nový nástup, zakládá se nový personální spis zaměstnance, co bylo u ČD a.s. slovy majora Terazkyho "čo bolo, teraz jste u ČD Cargo".
Podobně to platí i o absolvování vstupních školení …
Z rozumového hlediska je to nesmysl, ale z hlediska právního to je nebytná realita. Když by to nový zaměstnavatel (ČD Cargo a.s.) neudělal a na kontrolu dorazila DI nebo DÚ, tak bude mít malér.
Když strojvedoucí ČD změní ze dne na den zaměstnavatele > jde k jinému dopravci a nebo strojvedoucí od jiného dopravce nastoupí k ČD, tak také musí projít jednak zdravotní prohlídkou podle vyhlášky 101/1995 Sb., jednak musí absolvovat základní školení, i když je jeho předchozí zaměstnavatel vůči zaměstnanci tak shovívavý a nechá ho odejít k novému zaměstnavateli s "Výkazem o zkouškách".
Tolerantní jsou v tomhle smyslu u JLV a.s., když se tam zaměstnanec ČD uchází o trvalé zaměstnání nebo nějaký další pracovní poměr.
Jiné je to se zaměstnanci, kteří se stanou zaměstnanci ČD Cargo a.s. (jakékoli dceřinky) na základě organizační změny právnické osoby nebo změně právní formy právnické osoby.
Nicméně i v rámci ČD se podle zákoníku práce musí uzavírat změny pracovní smlouvy. Např. se zaměstnanci z DKV Ústí nad Labem, PJ Děčín. PJ Děčín byla k 1.12.2007 organizačně přesunuta z DKV Ústí nad Labem, které přešlo pod Cargo, pod DKV Praha, čili s každým zaměstnancem PJ Děčín se uzavírá změna pracovní smlouvy z hlediska změny místa výkonu práce …
To není výmysl ČD, ale povinnost dle zákoníku práce. Obdobně ČD Cargo a.s. uzavírá s každým zaměstnancem změnu pracovní smlouvy…
Kdyz se z hotelu k 1.7. odstepi restaurace a lide se tam jen prevedou, tak je jako maji propustit, potom vypsat vyberove rizeni, udelat pohovory, prohlidky a pak, k 1.11. znovu otevrit?
A co zalozeni firmy? Kdyz davam zadost a platim tisic korun za zivnostnak (a jeste lepe neco nekam musim povinne poslat doporucene), tak to je naklad spojeny s podnikanim? Nebo vsechno, co jsem zaplatil pred oficialnim vydanim zivnostnaku se do nakladu pocitat nemuze, protoze podnikani zacina az predanim toho papiru?
Ještě bych připomněl experta Římana - jeho rušitelskou změnu JŘ!
A pokud jde o nový JŘ (pěkný paskvil) tak by byly zajímavý taky politický tlaky co se na něm podepsaly.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.