..: Znovuzrození slovenského ještěra :..

Brno - Určitě se ptáte, jaké mohlo mít Slovensko ještěry? Přece motorové vozy řady 851, v českých a moravských krajích přezdívané „Krokodýl“. Naši východní bratři přestali tento typ, společně s řadami 830 a 850, nasazovat do provozu v roce 2006. Jejich úlohu převzaly méně populární dvounápravové vozy řad 810, 811 a 812. Krokodýli, kteří sice nikdy nebyli zcela spolehlivou řadou, ale věrně sloužili okolo čtyřiceti let, byly pohodlné a oblíbené, se najednou octli na vedlejší koleji. Jejich provozovatel – Železničná spoločnosť Slovensko je prodala soukromé firmě, která si je odtáhla do Dubnice nad Váhom. Tato informace se dostala do rukou různých nadšeneckých spolků, takže jsme mohli číst o velkém konvoji historických vozidel, který odtud před koncem roku 2006 jel za značného zájmu všech fandů železnice. Stranou této velké akce se ale začátkem roku 2007 začal odehrávat docela malý příběh, na jehož konci stojí zprovoznění dalšího kusu motorového vozu řady 851, konkrétně 851 032-3. Postaralo se o to několik nadšenců z klubu Hrbatá Máňa, kteří pečují o malou motorovou lokomotivu T211.0689.

První seznámení v DubniciV Dubnici jsou odstavený slovenský krokodýli! To by bylo něco, mít krokodýla!“ Zaznělo jednoho lednového dne minulého roku v našem spolku. Netrvalo dlouho, sehnali jsme kontakt na firmu vlastnící tyto odstavené vozy a s údivem jsme přijali zprávu, že odprodej vozů je možný! Vydali jsme se proto do slovenské Dubnice nad Váhom, kde byly vozy deponovány. Zde, v areálu bývalého zbrojního gigantu ZTS stály na vlečce, vydány na pospas různým sběračům kovů a vandalům. Se svolením jednoho ze zaměstnanců firmy vlastnící vozidla jsme měli možnost si jednotlivé kusy prohlédnout. A exkurze to byla velmi smutná: zvenku vozy vypadaly poměrně slušně, o to horší to bylo uvnitř. Vytrhané sedačky, veškeré vybavení z barevných kovů odšroubované, odmontované panely elektroinstalace, vytrhané dráty a někde i rozbitá okna. Takový to byl neutěšený stav. Na kraji jednoho z konvojů stála osmsetpadesátjednička s vybledlým lakem, jinak ale v poměrně dobrém stavu. Chyběly samozřejmě dráty v rozvaděči, jinak ale nebylo větších viditelných poškození. Toho bereme! Více než kdy jindy platilo, že tohle byl jednooký král mezi slepými. Chtěli jsme sice řadu 850, protože je v motorové části jednodušší, ale žádná 850 nebyla lepší, než tento kus. Je rozhodnuto, voláme zaměstnanci firmy, že bereme 851.032.

Stav rozvaděče v Dubnici Problém byl, že vůz se nacházel v Dubnici na Slovensku a my ho potřebujeme v Brně! Koupě vozu nebyla tak složitá, jak jeho technická prohlídka a přeprava do Čech. Nebudu to martýrium detailně popisovat, ale stálo nás to hodně nervů a bezesných nocí. Přeskočíme proto až do 21.4.2007, kdy se náš krokodýl objevil na brněnském seřaďovacím nádraží v Maloměřicích. Po odtažení do areálu depa Brno Dolní, do firmy Lokomont, započaly renovační práce. Uklidit nejprve nepořádek uvnitř a vrhnout se do díla, vytahat všechny ucvakané dráty, prohlédnout motor, hlavy, zapojit pulty řízení, protáhnout nové kabely, vyčistit interiér a mnoho dalších úkonů. Jedním z nejpracnějších bylo leštění vnějšího laku vozu, který byl při poslední opravě v roce 2001 ve Zvolenu proveden syntetickými barvami a byl značně vybledlý. K tomu výborně posloužila pasta na autolaky TEMPO. Pracovníci v pražské Druchemě by se asi divili, kde všude najde jejich výrobek uplatnění. Musím poznamenat, že lak je již opravdu špatný, takže místy jsou fleky, ale oproti původnímu stavu je to "sto a jedna".

Lak před a po použití TEMPA První velký milník v nové historii vozu 851.032 nastal 9.7.2007, kdy jsme provedli první zkušební start motoru – a k velké radosti úspěšný. Následovalo propojení elektroinstalace na obou stranách vozu, prohlídka akumulátorů, revize tlakových nádob („jímek“) a elektrorevize. Zima práce trochu přerušila, ale do jara letošního roku vstoupil náš vůz již plně technický způsobilý. Zatím jen technicky, nikoliv oficiálně. Pro vydání průkazů způsobilosti bylo nutné ještě zvážení na kolejové váze v Maloměřicích, pro zjištění nápravových tlaků. Tam se Krokodýl vydal 30.4.2008 v závěsu za svou klubovou kolegyní „Hrbatou Máňou“. Vážení proběhlo bez zjištění závad a nyní už zbývalo jen čekat na vyjádření Drážního úřadu.

Ten velký den, kdy slavnostně došly průkazy způsobilosti motorového vozu 851 032-3, nastal 16.5.2008. Naše radost je sice veliká, zároveň ale vidíme, kolik věcí je ještě nutné upravit, vylepšit a podobně. Jak jistě mnozí z vás ví, práce s historickým vozidlem nikdy nekončí, vždy je co dělat.

Při příležitosti zprovoznění jsme naplánovali první veřejnou zkušební jízdu, která se koná 24.5.2008. V 10:00 hod. se vydáme z Brna hlavního nádraží do Zastávky u Brna. Proto si dovolujeme všechny zájemce o tuto jízdu pozvat, ať už na palubu vozu, nebo k trati, aby si nás při první jízdě vyfotili. Podrobnosti naleznete na „krokodýlím“ webu, spolku, který se zároveň zaměřuje i na ostatní vozy řad 850 a 851, jejich technickému popisu těchto vozů a nabízí rozsáhlou fotogalerii z oprav.

Stav rozvaděče v Dubnici Celkový pohled před halou První start v Brně

Petr Martinek Poslat mail autorovi | 22.5.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Pozvánky

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel j p 
23.05.2008 (10:39)  
Je to jiste chvalyhodny pocin.
Vsiml jsem si, ze trosku zaradil webovy sotek a podsunul do textu jednu chybu, ktera asi i pri schvalovani clanku unikla pozornosti:

Problém byl, že vůz se nacházel v Dubnici na Slovensku a my ho potřebujeme v Brně! Koupě vozu nebyla tak složitá, jak jeho technická prohlídka a přeprava do Čech.

Spravne melo byt bud:
a. Koupě vozu nebyla tak složitá, jak jeho technická prohlídka a přeprava na Moravu.
nebo
b. Koupě vozu nebyla tak složitá, jak jeho technická prohlídka a přeprava do ČR.
registrovaný uživatel northy 
23.05.2008 (9:59)  
Gratuluju k zdárné práci.
To Ico já znám spíš trat Vrutky-Žilina taky krásná krajinka
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
23.05.2008 (8:59)  
Parto, smekám před vším, co jste udělali!
Nechť si s ním při svých občasných jízdách užijete spoustu zábavy, ať Vám jezdí bez poruch a vždy Vás doveze všude tam, kam si to vymyslíte!
(A hlavně pozor na ty, kteří koňmi vytahují mašinky z remízy...)
registrovaný uživatel ico 
23.05.2008 (6:47)  
Som sa s nim nieco navozil v 90-tych rokoch do skoly medzi Zvolenom a Vrutkami, elegantne nalakovany, krasne plaval po kolajach, pohodlny (sedacky semisove), vzdy vykureny a v tych zavejoch cez Kremnicu, bejvavaloooo
22.05.2008 (21:53)  
...pánové, klobouk dolů.
Tato řada motorových vozů se na českých kolejích už nevyskytuje pravidelně, jestli vůbec, nepletu-li se.
Jinak se přeji hóóódně šťastných kilometrů ;-)
22.05.2008 (21:17)  
mRKEF: Sice jsem tady říkal, že to není žádný plaz, ale mašinka. Nicméně se tomu říká pořád Krokodýl a ten by měl chuť tě teď rafnout do zadku. :)
registrovaný uživatel Pepík  mail  
22.05.2008 (20:39)  
mRKEF: To byla jen sranda, ne ?
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
22.05.2008 (20:33)  
mRKEF: Kdyby bylo po mým, tak bych ti nechal sešrotovat minimálně klávesnici, ne-li celej komp. A foťák k tomu. :oD
22.05.2008 (20:21)  
Zachránce pro Krakena? Pokud vím, tak jeden kus je provozuschopný stále, a možná ještě dlouho bude.
registrovaný uživatel vagon 
22.05.2008 (20:10)  
kdybe se takhle našel zachránce pro kraken 470
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko