..: Změny v eShopu ČD (II.): nové jízdenky do Bavorska :..

Ilustrační obrázek - vůz společnosti Arriva na rychlíku Franz Kafka, foto: Rastislav Štangl (Atolix) Furth im Wald - Kromě zrušení bezplatných vnitrostátních místenek představily České dráhy další novinku ve svém elektronickém obchodu. Nabídka mezinárodních relací v eShopu se nově rozrostla o dvě bavorské destinace. V souvislosti s tím došlo k nahrazení původního "München Special" a "Nürnberg Special" internetovými jízdenkami. K bavorským eTiketům existuje zajímavá alternativa: Bayern-Ticket, který Vám v článku krátce představíme. Zároveň se ohlédneme i za minulostí, současnosti a budoucností železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.

Mnichov a Norimberk - nové přírůstky do nabídky

Regensburg - změna trakce ALX (lokomotivu "Herkules" střídá "Taurus"), foto: Rastislav Štangl (Atolix) Seznam relací, pro které jsou dostupné mezinárodní jízdenky eTiket, se od 30.1.2009 rozšířil o dvojici bavorských měst. V eShopu ČD tak v současnosti lze zakoupit jízdenku do klíčových destinací nejen v Německu, ale i v Rakousku, Polsku, Maďarsku, Slovensku či Slovinsku. Slovenské eTikety mají specifická pravidla (lehátkové vozy ve směru z ČR do SR), pro ostatní země však jednotně platí následující trojice podmínek. Jízdní doklad je nutno zakoupit nejpozději 3 dny před uskutečněním cesty a z důvodů na straně cestujícího jej nelze vrátit ani vyměnit. Ovšem nejvíce omezující je pravidlo, že tyto jízdenky nelze samostatně použít k cestě ze zahraničí do ČR (například použití internetového jízdního dokladu z Německa do ČR je tedy svázáno s eTiketem v opačném směru).

 
Titulní strana mapy Bayern-Ticket, foto: Rastislav Štangl (Atolix)
München, Nürnberg - ceník * eTiket - jeden směr eTiket - oba směry Původní nabídka (před 30.1.2009) Rozdíl
Praha - München 29 € 821 Kč 58 € 1 641 Kč 56 € 1 585 Kč +3%
Plzeň - München 26 € 736 Kč 52 € 1 472 Kč 51 € 1 443 Kč +2%
Praha - Nürnberg 26 € 736 Kč 52 € 1 472 Kč 46 € 1 302 Kč +13%
Plzeň - Nürnberg 23 € 651 Kč 46 € 1 302 Kč 41 € 1 160 Kč +12%

*) Ceny přepočteny jednotným železničním kurzem platným od 22.1.2009: 1 € = 28,3 Kč

Bayern-Ticket obvykle vychází výhodněji

eTikety do Mnichova a Norimberku zároveň nahradily tarifní nabídky München Special či Nürnberg Special. Srovnáme-li je mezi sebou, je patrné, že cena nového tarifního zvýhodnění vzrostla (zvláště ve směru Nürnberg) až o 13%. Zatímco obecně lze označit nabídku mezinárodních eTiketů jako velmi výhodnou (obzvlášť v případě Maďarska a Polska je cena pro prvních 6 cestujících bezkonkurenční), dvojice nově zavedených jízdní dokladů do Bavorska naopak příliš výhodná není. Často vyjde jako lepší alternativa koupit si Bayern-Ticket anebo Bayern-Böhmen-Ticket, k nimž existují též varianty "Single" či "Nacht".

Bavorské síťové jízdenky - ceník * Základní varianta (až 5 osob) Varianta "Nacht" (od 18:00) Varianta "Single" (jen 1 osoba)
Bayern-Ticket 28 € 791 Kč 20 € 565 Kč 20 € 565 Kč
Bayern-Böhmen-Ticket 33 € 932 Kč - 23 € 650 Kč

*) Ceny přepočteny kurzem ČNB platným k 5.2.2009: 1 € = 28,25 Kč; Obě síťové jízdenky zahrnují nejen železniční dopravu, ale i autobusy a MHD v regionu

Mezinárodní spojení spěšným vlakem

ČD 754 059-4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 3.8. 2008 - ilustrační obrázek Nová nabídka má však i další stinnou stránku. Doposud mezinárodní jízdenky eTiket v sobě obsahovaly i rezervaci místa k sezení (s výjimkou Slovinska, kdy jde o spojení s přestupem v Salcburku). Avšak v případě bavorských relací místenku nedostanete. Vzniká tak poměrně komplikovaná situace: některé německé eTikety rezervaci místa zahrnují (Berlín, Drážďany), zatímco jiné nikoliv. Ve vlacích do Bavorska však byly problémy s místenkami již i v minulosti. Dle zkušeností našich čtenářů se v rezervačním systému dlouhodobě nacházela chyba, kvůli níž bylo možné zakoupit místenku na tyto vlaky pouze v úseku Praha - Plzeň.

Redakce ŽelPage požádala České dráhy o vysvětlení, proč rezervaci místa na mezinárodní dálkové spoje do Bavorska nelze zakoupit? "V SRN jsou tyto vlaky vedeny v kategorii ALEX, resp. RegionalExpress (RE), tedy jde o regionální vlaky, kde rezervační systém nefunguje a pro tyto vlaky není možné v Německu místa rezervovat. Proto lze zakoupit místenky pouze v ČR a to pro spoje z Prahy v celé trati a pro spoje do Prahy jen v úseku Plzeň - Praha do vnitrostátních vozů. U vozů ze SRN není z výše uvedených důvodů možné rezervace zajišťovat (označit z výchozí stanice.)", odpověděl za tiskové oddělení ČD Petr Šťáhlavský.

Obdržená odpověď nás překvapila - pro evropskou mezinárodní železniční dopravu je velice nestandardní, že na nějaký spoj nelze vydat rezervaci. Proto jsme pana Šťáhlavského požádali o doplnění vyjádření s dotazem, zda probíhají či jsou v plánu jednání s Arrivou / DB Regio, jak tyto mezinárodní spoje zavést do rezervačního systému? "Provádět rezervace je technicky možné, ale rozhodnutí patří železnici, která spoj vypravuje, tj. ARRIVA nebo DB Regio. Ze strany ČD je možné zajistit rezervace pouze ve vozech vypravených na našem území.", dodal Šťáhlavský.

Úskalí vzájemné spolupráce

ALX "Albert Einstein", foto: Rastislav Štangl (Atolix) Je otázkou, zda lze v této problematice očekávat zlepšení - spolupráce mezi ČD a bavorskými partnery nefunguje ideálně. Až do 9.6.2001 spojoval legendární vlak EC 166/167 Albert Einstein zajišťující přímé denní spojení ČR se Švýcarskem. V dobách největší slávy, kdy zajížděl až do Interlakenu, se na něm vystřídalo celkem 5 elektrických a 6 dieselových lokomotiv. Česká i švýcarská strana měly (i mají) o jeho provoz zájem, avšak na požadavek německého partnera byl nakonec vlak zrušen.

Kritickým pak byl počátek roku 2006, kdy se České dráhy potýkaly s problémy týkající se provozuschopnosti vlaků SC Pendolino. S ohledem na potřebu zajištění náhradních souprav pro spoje SuperCity, byly potřebné modernizované vozy staženy z vlaků do Bavorska. ČD na tyto rychlíky následně začaly posílat soupravy složené převážně z vozů řady B, což se německé straně nezamlouvalo - DB historické vozy na svém území odmítly akceptovat (problém otevírání dveří za jízdy). Cestující tak museli po několik měsíců přestupovat ve Furth im Wald mezi soupravami ČD a DB.

Další komplikaci pak přinesl GVD 07/08, kdy došlo ke změnám v provozu regionální opravy v Bavorsku. Provoz spojů mezi Prahou (respektive Furth im Wald) a Mnichovem převzala společnost Arriva Deutschland GmbH, avšak spojení do Norimberku i nadále provozuje DB Regio Bayern AG. V současnosti je tedy nutné o spojích do Bavorska vyjednávat hned s dvěma navzájem konkurenčními dopravci, což pochopitelně jednání neusnadňuje.

Zastarávající železniční infrastruktura

Schéma projektu Donau-Moldau-Bahn, foto: Wikipedia Deutschland (www.wikipedia.de) Během rozhovoru s tiskovým oddělením ČD nás pan Šťáhlavský upozornil, že "jde o regionální vlak - tedy osobák nebo spěšný vlak. Nikde v Evropě není obvyklé, aby tento druh vlaku nabízel rezervaci míst.". Nabízí se tedy otázka - proč jsou tato dálková mezinárodní spojení pouhými spěšnými vlaky? Významnou roli hraje stav infrastruktury. Například vlak ALX Praha - Mnichov stěží dosáhne průměrné cestovní rychlosti 70 km/h, k zařazení do kategorie EuroCity je však potřeba alespoň 90 km/h.

Problém ovšem tentokrát spočívá zejména na české straně - od roku 1970, kdy byl hraniční přechod Furth im Wald znovuotevřen pro osobní dopravu, stav infrastruktury nedoznal žádných významnějších změn. Za tu doba byla realizována optimalizace úseku Staňkov - Blížejov (délka 7 km), rekonstrukce zhlaví výhybny Radonice a modernizace stanic Česká Kubice a Domažlice. Stav infrastruktury je však natolik tristní, že i vlak z Mnichova do Paříže je rychlejší oproti spojení z Mnichova do Prahy.

Naději do budoucna představuje projekt Donau-Moldau-Bahn vzniknuvší ve spolupráci konsorcia SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Studie je k dispozici on-line na stránkách města Regensburg také v české verzi. Projekt zahrnující elektrifikaci, zdvojkolejnění trati a zvýšení rychlosti na 160-200 km/h má silnou podporu z obou stran hranice. Po dokončení projektu by se měla cestovní doba mezi Prahou a Mnichov výrazně snížit - až k hranici 3 a půl hodiny.

Komplexita tarifního systému na vzestupu

München - příjezd ALX z Lindau, foto: Tomáš Kubovec (ŽelPage) Ohlédneme-li se za změnami v internetovém obchodě, i přes pozitivní rozšíření nabídky mezinárodních jízdenek si nelze nevšimnout stinných stránek. Hlavním důsledkem obou změn je bohužel další znepřehlednění tarifního systému. Chcete-li se udržet v obraze, nezbude Vám, než se naučit 7 nových cen místenek a umět rozlišovat, které zahraniční eTikety v sobě místenku (ne-)obsahují.


Zdroje: České dráhy, Železničář, Deník, Monografie vlaku Albert Einstein, Trať 180: Donau-Moldau-Bahn


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 16.2.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
16.02.2009 (15:54)  
No, nejen ze doslo ke zdrazeni nabidky, ale i k vyraznymu omezeni... Zatimco puvodni Munchen-Spezial platil i na norimbersky rychliky s prestupem ve Schwandorfu (a s prerusenim kdekoli - regulerni mezinarodni jizdenka) a do Mnichova se tak dalo dostat de facto ve 4 hodinovym taktu, tak ted slavnej e-tiket plati jen na primy... Bayern ticket to samozrejme resi, ale jsou relace, kdy se i tahle jizdenka hodila (vsedni dny rano...)
Navic je to ted vazany na danej spoj, takze pri nejakym zdrzeni listek propada. Ode mne teda palec dolu, puvodni nabidku mohli nechat jako alternativu
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.02.2009 (15:21)  
Louis de mydlaque: A co se týče řazení souprav, tak to má být narážka na problémy s ICE 3? Potom ano, misto vlaků, vedených těmito jednotkami jezdí skutečně kdeco (třeba ze Stuttgartu do Curychu se dalo setkat s pěticí jednotek RS 1 jak někde na Waldbahn), nicméně je to obrovská kauza a jelikož je o tom v každém slušnějším německém železničním časopise, docela přemýšlím, že o tom napíšu článek...
Ale jinak jsou DB co do řazení vozů docela spolehlivé.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.02.2009 (15:16)  
Louis de mydlaque: Jistě, ovšem lze se jim divit? Stačí se podívat ve Schwandorfu co jezdí jako ALX do Hofu (a že o taky je dost hluboký podstandard) a jaký zubožený kovový odpad tam posílají ČD. To jsou chvíle, kdy se člověk docela stydí... A jelikož už to trvá 20 let, přičemž zlepšení nevidět, není divu, že už Němcům pomalu dochází trpělivost! Že navíc tratě do Bavorska jsou v současném stavu pro dálkovou dopravu nevhodné a připomínají spíš lokálky- to už je jen zkažená třešnička na shnilém dortu...
16.02.2009 (14:54)  
Já mám ten dojem (a už jsem to tady, nebo na K-repu několikrát psal), že pro DB je za Šumavou "černá díra", protože to spojení je opravdu tristní. A nejen to, ale už jen fakt, že komerční web DB je ve všech jazycích německých sousedů (+španělština, italština, turečtina,...), ale NENÍ "auf Tschechisch", tak to už něco vypovídá o strategii DB vůči kooperaci s českými dopravci a o nechuti nalákat české klientely na své koleje. :-(

Ještě ke zpožděním a přesnosti u nástupišť: Ano, DB jsou spolehlivější než ČD, mají i přesně stanoveno, na kterou kolej vlak pravidelně jezdí (je to i v internetovém vyhledávači), ale stávají se také situace, kdy vlak přijede s +20-60 (těch 60 už vyjímečně), že je vlak přistaven k jinému peronu, než má být, nu a o řazení raději nemluvit. Řekl bych, že u řazení vozů si můžou s našima podat ruce, protože to je mnohdy děs a hrůza.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
16.02.2009 (13:17)  
Když už se to tu tak rozjelo musím vypíchnout jeden fakt. Zatímco s Rakouskem máme všechny hlavní přechody elektrifikovány s Německem je to pouze 1 jediný, který je rovněž jediný 2 kolejný. Je vidět, že jsme pořád buď součástí Rakosko-Uherské monarchie nebo ještě nepadla železná opona v železniční dopravě.

Situace mezi ČR a Německem je z dálkového hlediska fakticky stejně tristní jako situace mezi Francií a Španělskem a to máme obě země stejný rozchod!

Zatímco Francouzi s Španělé se dočkají špičkového taktového spojení v roce 2012, my se ho nedočkáme ani v roce 2016. A to se ho měli dočkat již touto dobou (původní termín byl únor 2009). Teď bude ADIF (gestor španělské infrastruktury) pěkně solit na účet TP Ferro penále za každý den bez provozu!

Myslím si, že vlády obou zemí by se měli jednoznačně dohodnout a dostatečně tlačit ze shora na výstavbu DMB a především poskytnout finance.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.02.2009 (12:19)  
Karel Kovářík: rozdíl v operativnosti, schopnosti improvizovat a důrazu na přesnost už dnes mezi NDR a NSR není žádný. Co se týče EC do Děčína, tak dost často zpoždění vznikne až v Drážďanech a ještě spíš na rozestavěné trati mezi Pirnou a hranicí. To samozřejmě neznamená, že by na DB vše jezdilo přesně (to ani omylem), ovšem pokud už nějaké zpoždění nastane, je to pro cestující v onom vlaku dost katastrofa, protože oni operativní řešení prostě neumí, tudíž před každým uzlem zpoždění výrazně vzroste. No a pokud do takové země vjede už zpožděný EC u Domažlic, toto zpoždění se postupně znásobí (při průjezdu uzly Schwandorf, Regensburg, Mnichov, Buchloe, Kempten, Lindau) a do Švýcarska (kde je 10 minut zpoždění hodně nestandardní věc) takový vlak vjede úplně mimo čas a bude jim tam rozvracet jejich Takt-Fahrplan. Tudíž zrušení EC Einstein je skutečně v první řadě důsledkem neschopnosti ČD jezdit přesně. Dalším důvodem asi bylo, že regionální tratě severně od Regensburgu jsou dost vytížené a provozovat tam vlaky dálkové dopravy, které jsou pro většinu cestujících neatraktivní (neplatí Bayern Ticket a další regionální nabídky) se nikomu moc nechce.
registrovaný uživatel Kakov 
16.02.2009 (12:05)  
no nevim nevim, jestli v nemecku jsou zvykli na presnost, mezi nejzpozdenejsi vlaky v CR patri EC, ktere prijizdeji od Dresden...
takze pokud to neni nejakym rozdilem NSR/NDR tak moc presni tedy nejsou a mohli by se ucit i od CD
16.02.2009 (11:38)  
A teď k samotné pointě článku (již ji nakousl krátce přede mnou SzKT)... Máme Prahu jakožto metropoli s 1,2 miliony obyvateli a Mnichov, u něhož platí totéž. A na páteřní železniční spojení mezi těmito městy nelze zakoupit ani rezervaci místa k sezení... Smutné, ale je to tak.

Téma jsem více rozebral, abych přiměl čtenáře k přemýšlení nad tím "kde se stala chyba". Možná pro některé z vás je to samozřejmostí, že dálkové vlaky do Bavorska jsou pod kategorií ALX/RE, kde pochopitelně nelze místo k sezení rezervovat. Ovšem předpokladám, že většina čtenářů doposud neměla ani potuchy o tom, že vlaky v Bavorsku dálkovou dopravou nejsou.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.02.2009 (11:31)  
Miroslav Zikmund: Řekl bych, že autor spíš narážel na to, že je vlastně do nebe volající, když "prestižní" vlaky, spojující západní Čechy s nejbližšími západními velkoměsty neumožňují koupit místenku. Zcela určitě by se to dalo napsat mnohem líp, nicméně jádro takového sdělení je myslím pochopitelné. Samozřejmě, že nikdo soudný nebude chtít místenkový šukafon z Domažlic do Furthu byť je to taky mezinárodní vlak, stejně jako třeba v ER z Györu do Vídně, nicméně ty vlaky z Prahy do Norimberka a Mnichova tady propaganda šíří jako lukrativní spojení, dělaly na ně typicky dálkové nabídky (München Spezial...), takže je poněkud trapné, že přejetím tarifního bodu státní hranice se z takových vlaků stane bezvýznamný RE.
16.02.2009 (11:29)  
Rád bych napsal víc k předchozím komentářům... Regionální železniční doprava ve spolkové zemi Bavorsko rozhodně není ani z poloviny provozována Arrivou a navíc ani DB/Arriva nejsou v tomto systému jediní dopravci (kupříkladu Veolia Transport a kompletní síť BOB = Bayerische Oberlandbahn).

Ohledem dálková kontra regionální doprava: také s DB Regio se lze svézt klasickými Bmpz (stejné jako Vindobona, byť přemalované do "červenějšího" nátěru). 200 km/h po trase München - Ingolstadt - Nürnberg je velmi zajímavý zážitek a zastávka na VRTce poblíž obce Kinding s cca 200 obyvateli zvlášť :-) ...

Každopádně, podstatné je, že všechny zmiňované společnosti rozhodně KONKURENČNÍ jsou - když mezi sebou "bojují" při výběrových řízeních na provozování určených svazků tratí. Na druhou stranu, pokud jde o dění přímo v provozu, tak jednotliví "konkurenti" navzájem spolupracují (protože je to určeno podmínkami VŘ).


Ohledem vlaků Albert Einstein: rozhodně souhlasím s tím, jak MZ popisuje "práci s volnými kolejemi". Rovněž jsem vypozoroval, že operativní změny nástupiště se v Německu jaksi "nenosí". Ohledem samotných důvodů ke zrušení Albert Einstein: jistě, zpožďování samotných vlaků do značné míry přispělo k jeho zrušení, o tom také není sporu.

Josef Petrák: Ano, zajímavá poznámka na doplnění - je to přesně tak, jak popisuješ (včetně důvodů). Snad jen můžu dodat tolik, že k novému GVD (snad to bylo již 07/08?) se uvažovalo o zajíždění ER20 do Plzně, ale skončilo to právě na "DB kontra Arriva".
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko