..: Změny v eShopu ČD (II.): nové jízdenky do Bavorska :..

Ilustrační obrázek - vůz společnosti Arriva na rychlíku Franz Kafka, foto: Rastislav Štangl (Atolix) Furth im Wald - Kromě zrušení bezplatných vnitrostátních místenek představily České dráhy další novinku ve svém elektronickém obchodu. Nabídka mezinárodních relací v eShopu se nově rozrostla o dvě bavorské destinace. V souvislosti s tím došlo k nahrazení původního "München Special" a "Nürnberg Special" internetovými jízdenkami. K bavorským eTiketům existuje zajímavá alternativa: Bayern-Ticket, který Vám v článku krátce představíme. Zároveň se ohlédneme i za minulostí, současnosti a budoucností železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.

Mnichov a Norimberk - nové přírůstky do nabídky

Regensburg - změna trakce ALX (lokomotivu "Herkules" střídá "Taurus"), foto: Rastislav Štangl (Atolix) Seznam relací, pro které jsou dostupné mezinárodní jízdenky eTiket, se od 30.1.2009 rozšířil o dvojici bavorských měst. V eShopu ČD tak v současnosti lze zakoupit jízdenku do klíčových destinací nejen v Německu, ale i v Rakousku, Polsku, Maďarsku, Slovensku či Slovinsku. Slovenské eTikety mají specifická pravidla (lehátkové vozy ve směru z ČR do SR), pro ostatní země však jednotně platí následující trojice podmínek. Jízdní doklad je nutno zakoupit nejpozději 3 dny před uskutečněním cesty a z důvodů na straně cestujícího jej nelze vrátit ani vyměnit. Ovšem nejvíce omezující je pravidlo, že tyto jízdenky nelze samostatně použít k cestě ze zahraničí do ČR (například použití internetového jízdního dokladu z Německa do ČR je tedy svázáno s eTiketem v opačném směru).

 
Titulní strana mapy Bayern-Ticket, foto: Rastislav Štangl (Atolix)
München, Nürnberg - ceník * eTiket - jeden směr eTiket - oba směry Původní nabídka (před 30.1.2009) Rozdíl
Praha - München 29 € 821 Kč 58 € 1 641 Kč 56 € 1 585 Kč +3%
Plzeň - München 26 € 736 Kč 52 € 1 472 Kč 51 € 1 443 Kč +2%
Praha - Nürnberg 26 € 736 Kč 52 € 1 472 Kč 46 € 1 302 Kč +13%
Plzeň - Nürnberg 23 € 651 Kč 46 € 1 302 Kč 41 € 1 160 Kč +12%

*) Ceny přepočteny jednotným železničním kurzem platným od 22.1.2009: 1 € = 28,3 Kč

Bayern-Ticket obvykle vychází výhodněji

eTikety do Mnichova a Norimberku zároveň nahradily tarifní nabídky München Special či Nürnberg Special. Srovnáme-li je mezi sebou, je patrné, že cena nového tarifního zvýhodnění vzrostla (zvláště ve směru Nürnberg) až o 13%. Zatímco obecně lze označit nabídku mezinárodních eTiketů jako velmi výhodnou (obzvlášť v případě Maďarska a Polska je cena pro prvních 6 cestujících bezkonkurenční), dvojice nově zavedených jízdní dokladů do Bavorska naopak příliš výhodná není. Často vyjde jako lepší alternativa koupit si Bayern-Ticket anebo Bayern-Böhmen-Ticket, k nimž existují též varianty "Single" či "Nacht".

Bavorské síťové jízdenky - ceník * Základní varianta (až 5 osob) Varianta "Nacht" (od 18:00) Varianta "Single" (jen 1 osoba)
Bayern-Ticket 28 € 791 Kč 20 € 565 Kč 20 € 565 Kč
Bayern-Böhmen-Ticket 33 € 932 Kč - 23 € 650 Kč

*) Ceny přepočteny kurzem ČNB platným k 5.2.2009: 1 € = 28,25 Kč; Obě síťové jízdenky zahrnují nejen železniční dopravu, ale i autobusy a MHD v regionu

Mezinárodní spojení spěšným vlakem

ČD 754 059-4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 3.8. 2008 - ilustrační obrázek Nová nabídka má však i další stinnou stránku. Doposud mezinárodní jízdenky eTiket v sobě obsahovaly i rezervaci místa k sezení (s výjimkou Slovinska, kdy jde o spojení s přestupem v Salcburku). Avšak v případě bavorských relací místenku nedostanete. Vzniká tak poměrně komplikovaná situace: některé německé eTikety rezervaci místa zahrnují (Berlín, Drážďany), zatímco jiné nikoliv. Ve vlacích do Bavorska však byly problémy s místenkami již i v minulosti. Dle zkušeností našich čtenářů se v rezervačním systému dlouhodobě nacházela chyba, kvůli níž bylo možné zakoupit místenku na tyto vlaky pouze v úseku Praha - Plzeň.

Redakce ŽelPage požádala České dráhy o vysvětlení, proč rezervaci místa na mezinárodní dálkové spoje do Bavorska nelze zakoupit? "V SRN jsou tyto vlaky vedeny v kategorii ALEX, resp. RegionalExpress (RE), tedy jde o regionální vlaky, kde rezervační systém nefunguje a pro tyto vlaky není možné v Německu místa rezervovat. Proto lze zakoupit místenky pouze v ČR a to pro spoje z Prahy v celé trati a pro spoje do Prahy jen v úseku Plzeň - Praha do vnitrostátních vozů. U vozů ze SRN není z výše uvedených důvodů možné rezervace zajišťovat (označit z výchozí stanice.)", odpověděl za tiskové oddělení ČD Petr Šťáhlavský.

Obdržená odpověď nás překvapila - pro evropskou mezinárodní železniční dopravu je velice nestandardní, že na nějaký spoj nelze vydat rezervaci. Proto jsme pana Šťáhlavského požádali o doplnění vyjádření s dotazem, zda probíhají či jsou v plánu jednání s Arrivou / DB Regio, jak tyto mezinárodní spoje zavést do rezervačního systému? "Provádět rezervace je technicky možné, ale rozhodnutí patří železnici, která spoj vypravuje, tj. ARRIVA nebo DB Regio. Ze strany ČD je možné zajistit rezervace pouze ve vozech vypravených na našem území.", dodal Šťáhlavský.

Úskalí vzájemné spolupráce

ALX "Albert Einstein", foto: Rastislav Štangl (Atolix) Je otázkou, zda lze v této problematice očekávat zlepšení - spolupráce mezi ČD a bavorskými partnery nefunguje ideálně. Až do 9.6.2001 spojoval legendární vlak EC 166/167 Albert Einstein zajišťující přímé denní spojení ČR se Švýcarskem. V dobách největší slávy, kdy zajížděl až do Interlakenu, se na něm vystřídalo celkem 5 elektrických a 6 dieselových lokomotiv. Česká i švýcarská strana měly (i mají) o jeho provoz zájem, avšak na požadavek německého partnera byl nakonec vlak zrušen.

Kritickým pak byl počátek roku 2006, kdy se České dráhy potýkaly s problémy týkající se provozuschopnosti vlaků SC Pendolino. S ohledem na potřebu zajištění náhradních souprav pro spoje SuperCity, byly potřebné modernizované vozy staženy z vlaků do Bavorska. ČD na tyto rychlíky následně začaly posílat soupravy složené převážně z vozů řady B, což se německé straně nezamlouvalo - DB historické vozy na svém území odmítly akceptovat (problém otevírání dveří za jízdy). Cestující tak museli po několik měsíců přestupovat ve Furth im Wald mezi soupravami ČD a DB.

Další komplikaci pak přinesl GVD 07/08, kdy došlo ke změnám v provozu regionální opravy v Bavorsku. Provoz spojů mezi Prahou (respektive Furth im Wald) a Mnichovem převzala společnost Arriva Deutschland GmbH, avšak spojení do Norimberku i nadále provozuje DB Regio Bayern AG. V současnosti je tedy nutné o spojích do Bavorska vyjednávat hned s dvěma navzájem konkurenčními dopravci, což pochopitelně jednání neusnadňuje.

Zastarávající železniční infrastruktura

Schéma projektu Donau-Moldau-Bahn, foto: Wikipedia Deutschland (www.wikipedia.de) Během rozhovoru s tiskovým oddělením ČD nás pan Šťáhlavský upozornil, že "jde o regionální vlak - tedy osobák nebo spěšný vlak. Nikde v Evropě není obvyklé, aby tento druh vlaku nabízel rezervaci míst.". Nabízí se tedy otázka - proč jsou tato dálková mezinárodní spojení pouhými spěšnými vlaky? Významnou roli hraje stav infrastruktury. Například vlak ALX Praha - Mnichov stěží dosáhne průměrné cestovní rychlosti 70 km/h, k zařazení do kategorie EuroCity je však potřeba alespoň 90 km/h.

Problém ovšem tentokrát spočívá zejména na české straně - od roku 1970, kdy byl hraniční přechod Furth im Wald znovuotevřen pro osobní dopravu, stav infrastruktury nedoznal žádných významnějších změn. Za tu doba byla realizována optimalizace úseku Staňkov - Blížejov (délka 7 km), rekonstrukce zhlaví výhybny Radonice a modernizace stanic Česká Kubice a Domažlice. Stav infrastruktury je však natolik tristní, že i vlak z Mnichova do Paříže je rychlejší oproti spojení z Mnichova do Prahy.

Naději do budoucna představuje projekt Donau-Moldau-Bahn vzniknuvší ve spolupráci konsorcia SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Studie je k dispozici on-line na stránkách města Regensburg také v české verzi. Projekt zahrnující elektrifikaci, zdvojkolejnění trati a zvýšení rychlosti na 160-200 km/h má silnou podporu z obou stran hranice. Po dokončení projektu by se měla cestovní doba mezi Prahou a Mnichov výrazně snížit - až k hranici 3 a půl hodiny.

Komplexita tarifního systému na vzestupu

München - příjezd ALX z Lindau, foto: Tomáš Kubovec (ŽelPage) Ohlédneme-li se za změnami v internetovém obchodě, i přes pozitivní rozšíření nabídky mezinárodních jízdenek si nelze nevšimnout stinných stránek. Hlavním důsledkem obou změn je bohužel další znepřehlednění tarifního systému. Chcete-li se udržet v obraze, nezbude Vám, než se naučit 7 nových cen místenek a umět rozlišovat, které zahraniční eTikety v sobě místenku (ne-)obsahují.


Zdroje: České dráhy, Železničář, Deník, Monografie vlaku Albert Einstein, Trať 180: Donau-Moldau-Bahn


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 16.2.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
16.02.2009 (11:06)  
Dálkovku má DB Ferneverkehr, pobočka Süd se sídlem v Mnichově a kočíruje celé jižní Německo (Bayern, B-W, Rheinland-Pfalz,etc.).

Co se týče Arrivy a DB plně spolupracují. Vlaky z Norimberka (DB) čekají ve Schwandorfu, až přijede Arriva, i když zpožděná (mnohdy vinou ČD, nebot vlak z Mnichova čeká v Regensburgu na lokomotivu, kterou přiveze např. zpožděný ALX Franz Kafka).

Jinak musím autorovi oponovat s tou "silnou oboustranou oporou" Donau-Moldau Bahn. Podpora je z německé strany ve skutečnosti jen v městských a okresních radách v Oberpfalz a Niederbayern. Ovšem země Bayern jako taková, spolkové úřady a DB Netz mají poněkud "rezervovanější" názory. V Čechách zase dali přednost koridoru do Chebu a Donau-Moldau Bán je (i díky laksnosti německé strany) odsunuta do projektu po roce 2016. Největšími podporavateli na české straně je zase jenom Plzeňský kraj a město Plzeň. Jinak největší iniciativa pochází, jak je i z textu patrno, od města Regensburg.
16.02.2009 (10:34)  
MZ) Jen upozornění, DB Regio Bayern neprovozuje dálkovou dopravu, ale regionální v Bavorsku, ne?
16.02.2009 (10:32)  
Já bych vypustil pojem "konkurenční dopravci", protože to je o dělbě přepravního koláče. Jeden dopravce (DB)provozuje dálkovou dopravu, druhý regionální (ALEX), přičemž v regionálních vlacích se uznávají jízdenky vydané v obchodních místech, včetně automatů DB. To už v principu popírá pojem konkurence.

Druhou věcí je zrušení přímého spojení Praha – "Svýcarsko" - Praha spojem Albert Einstein. Přímý vlak byl zrušen pro neschopnost ČD splnit jednoduchý požadavek německého partnera, tj. aby vlak jezdil z Prahy do Furth im Walde včas. Albert Einstein jezdil v rámci čtyřhodinového taktu vlaků EC na trase München - Zürich a po zrušení "přímého spojení" jezdil A.E. nadále v trase Zürich - München - Zürich (ke spokojenosti zákazníků i DB včas) a v München Hbf. se muselo přestupovat. DB požadovaly přesnost, protože zpožděný vlak jim na jednokolejkách s dlouhými mezistaničními oddíly narušoval jízdní řád a komplikoval provoz, zejména v München HBf. Němečtí "řidící provozu" nejsou zvyklí na nějaké operativní změny nástupišť jako "dopravní improvizátoři v Česku" a nástupiště se mění v Německu skutečně jen v okamžiku, kdy je plánovaná kolej "na dlouho obsazena". To raději nechají stát vlak u vjezdu a počkají, až předchozí vlak odjede, zatímco "český improvizátor" vezme vlak na nejbližší volnou kolej.

K tomu místenkování. Nesouhlasím, s názorem, že nemožnost rezervace na mezistátní vlak je nestandardní. Mezistátních vlaků, na něž se nedá zajistit rezervace je násobně více než těch, na něž se rezervace zajistit dá. Zkuste si zarezervovat místo na "spěšný vlak" Basel - Mulhouse nebo na řadu spojů Saarbrücken - Metz.
Všude je to limitováno "vyšší" kategorií vlaků.
V tomto případě – německé kategorii RE odpovídá v Česku kategorie "spěšný vlak". A spěšné vlaky nejsou ani v Česku místenkovány. To je zase o tom, že ČD nechtějí, aby to byl spěšný vlak (ta hrůza), i když v úseku Furth im Walde - Domažlice jsou cestující odbavováni jako ve spěšném vlaku...
Stejně tak to je se změnou kategorie vlaku Linz – ČB – Praha v Summerau. Z Linz jede vlak jako ER (EUREGIO), ze Smumerau jede jako Sp vlak. Proč nemůže existovat v Česku vlak kategorie ER ?
16.02.2009 (9:44)  
Poznámka, kterou jsem raději autorovi do textu nepřipisoval-díky tomu, že v Německu 2 spoje jezdí pod DB Regio Bayern a 2 pod Arriva, není možné nasadit ani ER20 Herculy do Plzně, protože DB nechce přejímat trakci Arrivy a tudíž nejde udělat smysluplný oběh. Jediná možnost je, aby Arriva převzala i rameno na Nürnberg, pak už by byla, myslím, domluva možná.
registrovaný uživatel karosa  mail  
16.02.2009 (8:53)  
A nebylo by nejlepším řešením , kdyby vlaky Mnichov-Plzeň-Praha v celé své trase provozovala Arriwa, která už stejně v ČR v dopravě podniká? Ale to zřejmě záleží víc na jiných,než jsou ČD. Asi by k tomu měli nejvíc co říci hlavně samotná Arriwa, Ministerstvo dopravy a SŽDC. A ty posledně jmenované subjekty o to asi moc nestojí, protože by to(pochopitelně) nabouralo jejich, někdy až moc, vřelé vztahy s ČD.
16.02.2009 (8:32)  
Musím říci že na spoji Arriva ty vozy Bm nejsou nic moc lepší jsou česká Bee.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko