..: Změny v eShopu ČD (II.): nové jízdenky do Bavorska :..

Ilustrační obrázek - vůz společnosti Arriva na rychlíku Franz Kafka, foto: Rastislav Štangl (Atolix) Furth im Wald - Kromě zrušení bezplatných vnitrostátních místenek představily České dráhy další novinku ve svém elektronickém obchodu. Nabídka mezinárodních relací v eShopu se nově rozrostla o dvě bavorské destinace. V souvislosti s tím došlo k nahrazení původního "München Special" a "Nürnberg Special" internetovými jízdenkami. K bavorským eTiketům existuje zajímavá alternativa: Bayern-Ticket, který Vám v článku krátce představíme. Zároveň se ohlédneme i za minulostí, současnosti a budoucností železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.

Mnichov a Norimberk - nové přírůstky do nabídky

Regensburg - změna trakce ALX (lokomotivu "Herkules" střídá "Taurus"), foto: Rastislav Štangl (Atolix) Seznam relací, pro které jsou dostupné mezinárodní jízdenky eTiket, se od 30.1.2009 rozšířil o dvojici bavorských měst. V eShopu ČD tak v současnosti lze zakoupit jízdenku do klíčových destinací nejen v Německu, ale i v Rakousku, Polsku, Maďarsku, Slovensku či Slovinsku. Slovenské eTikety mají specifická pravidla (lehátkové vozy ve směru z ČR do SR), pro ostatní země však jednotně platí následující trojice podmínek. Jízdní doklad je nutno zakoupit nejpozději 3 dny před uskutečněním cesty a z důvodů na straně cestujícího jej nelze vrátit ani vyměnit. Ovšem nejvíce omezující je pravidlo, že tyto jízdenky nelze samostatně použít k cestě ze zahraničí do ČR (například použití internetového jízdního dokladu z Německa do ČR je tedy svázáno s eTiketem v opačném směru).

 
Titulní strana mapy Bayern-Ticket, foto: Rastislav Štangl (Atolix)
München, Nürnberg - ceník * eTiket - jeden směr eTiket - oba směry Původní nabídka (před 30.1.2009) Rozdíl
Praha - München 29 € 821 Kč 58 € 1 641 Kč 56 € 1 585 Kč +3%
Plzeň - München 26 € 736 Kč 52 € 1 472 Kč 51 € 1 443 Kč +2%
Praha - Nürnberg 26 € 736 Kč 52 € 1 472 Kč 46 € 1 302 Kč +13%
Plzeň - Nürnberg 23 € 651 Kč 46 € 1 302 Kč 41 € 1 160 Kč +12%

*) Ceny přepočteny jednotným železničním kurzem platným od 22.1.2009: 1 € = 28,3 Kč

Bayern-Ticket obvykle vychází výhodněji

eTikety do Mnichova a Norimberku zároveň nahradily tarifní nabídky München Special či Nürnberg Special. Srovnáme-li je mezi sebou, je patrné, že cena nového tarifního zvýhodnění vzrostla (zvláště ve směru Nürnberg) až o 13%. Zatímco obecně lze označit nabídku mezinárodních eTiketů jako velmi výhodnou (obzvlášť v případě Maďarska a Polska je cena pro prvních 6 cestujících bezkonkurenční), dvojice nově zavedených jízdní dokladů do Bavorska naopak příliš výhodná není. Často vyjde jako lepší alternativa koupit si Bayern-Ticket anebo Bayern-Böhmen-Ticket, k nimž existují též varianty "Single" či "Nacht".

Bavorské síťové jízdenky - ceník * Základní varianta (až 5 osob) Varianta "Nacht" (od 18:00) Varianta "Single" (jen 1 osoba)
Bayern-Ticket 28 € 791 Kč 20 € 565 Kč 20 € 565 Kč
Bayern-Böhmen-Ticket 33 € 932 Kč - 23 € 650 Kč

*) Ceny přepočteny kurzem ČNB platným k 5.2.2009: 1 € = 28,25 Kč; Obě síťové jízdenky zahrnují nejen železniční dopravu, ale i autobusy a MHD v regionu

Mezinárodní spojení spěšným vlakem

ČD 754 059-4, R 456 Albert Einstein, Domažlice, 3.8. 2008 - ilustrační obrázek Nová nabídka má však i další stinnou stránku. Doposud mezinárodní jízdenky eTiket v sobě obsahovaly i rezervaci místa k sezení (s výjimkou Slovinska, kdy jde o spojení s přestupem v Salcburku). Avšak v případě bavorských relací místenku nedostanete. Vzniká tak poměrně komplikovaná situace: některé německé eTikety rezervaci místa zahrnují (Berlín, Drážďany), zatímco jiné nikoliv. Ve vlacích do Bavorska však byly problémy s místenkami již i v minulosti. Dle zkušeností našich čtenářů se v rezervačním systému dlouhodobě nacházela chyba, kvůli níž bylo možné zakoupit místenku na tyto vlaky pouze v úseku Praha - Plzeň.

Redakce ŽelPage požádala České dráhy o vysvětlení, proč rezervaci místa na mezinárodní dálkové spoje do Bavorska nelze zakoupit? "V SRN jsou tyto vlaky vedeny v kategorii ALEX, resp. RegionalExpress (RE), tedy jde o regionální vlaky, kde rezervační systém nefunguje a pro tyto vlaky není možné v Německu místa rezervovat. Proto lze zakoupit místenky pouze v ČR a to pro spoje z Prahy v celé trati a pro spoje do Prahy jen v úseku Plzeň - Praha do vnitrostátních vozů. U vozů ze SRN není z výše uvedených důvodů možné rezervace zajišťovat (označit z výchozí stanice.)", odpověděl za tiskové oddělení ČD Petr Šťáhlavský.

Obdržená odpověď nás překvapila - pro evropskou mezinárodní železniční dopravu je velice nestandardní, že na nějaký spoj nelze vydat rezervaci. Proto jsme pana Šťáhlavského požádali o doplnění vyjádření s dotazem, zda probíhají či jsou v plánu jednání s Arrivou / DB Regio, jak tyto mezinárodní spoje zavést do rezervačního systému? "Provádět rezervace je technicky možné, ale rozhodnutí patří železnici, která spoj vypravuje, tj. ARRIVA nebo DB Regio. Ze strany ČD je možné zajistit rezervace pouze ve vozech vypravených na našem území.", dodal Šťáhlavský.

Úskalí vzájemné spolupráce

ALX "Albert Einstein", foto: Rastislav Štangl (Atolix) Je otázkou, zda lze v této problematice očekávat zlepšení - spolupráce mezi ČD a bavorskými partnery nefunguje ideálně. Až do 9.6.2001 spojoval legendární vlak EC 166/167 Albert Einstein zajišťující přímé denní spojení ČR se Švýcarskem. V dobách největší slávy, kdy zajížděl až do Interlakenu, se na něm vystřídalo celkem 5 elektrických a 6 dieselových lokomotiv. Česká i švýcarská strana měly (i mají) o jeho provoz zájem, avšak na požadavek německého partnera byl nakonec vlak zrušen.

Kritickým pak byl počátek roku 2006, kdy se České dráhy potýkaly s problémy týkající se provozuschopnosti vlaků SC Pendolino. S ohledem na potřebu zajištění náhradních souprav pro spoje SuperCity, byly potřebné modernizované vozy staženy z vlaků do Bavorska. ČD na tyto rychlíky následně začaly posílat soupravy složené převážně z vozů řady B, což se německé straně nezamlouvalo - DB historické vozy na svém území odmítly akceptovat (problém otevírání dveří za jízdy). Cestující tak museli po několik měsíců přestupovat ve Furth im Wald mezi soupravami ČD a DB.

Další komplikaci pak přinesl GVD 07/08, kdy došlo ke změnám v provozu regionální opravy v Bavorsku. Provoz spojů mezi Prahou (respektive Furth im Wald) a Mnichovem převzala společnost Arriva Deutschland GmbH, avšak spojení do Norimberku i nadále provozuje DB Regio Bayern AG. V současnosti je tedy nutné o spojích do Bavorska vyjednávat hned s dvěma navzájem konkurenčními dopravci, což pochopitelně jednání neusnadňuje.

Zastarávající železniční infrastruktura

Schéma projektu Donau-Moldau-Bahn, foto: Wikipedia Deutschland (www.wikipedia.de) Během rozhovoru s tiskovým oddělením ČD nás pan Šťáhlavský upozornil, že "jde o regionální vlak - tedy osobák nebo spěšný vlak. Nikde v Evropě není obvyklé, aby tento druh vlaku nabízel rezervaci míst.". Nabízí se tedy otázka - proč jsou tato dálková mezinárodní spojení pouhými spěšnými vlaky? Významnou roli hraje stav infrastruktury. Například vlak ALX Praha - Mnichov stěží dosáhne průměrné cestovní rychlosti 70 km/h, k zařazení do kategorie EuroCity je však potřeba alespoň 90 km/h.

Problém ovšem tentokrát spočívá zejména na české straně - od roku 1970, kdy byl hraniční přechod Furth im Wald znovuotevřen pro osobní dopravu, stav infrastruktury nedoznal žádných významnějších změn. Za tu doba byla realizována optimalizace úseku Staňkov - Blížejov (délka 7 km), rekonstrukce zhlaví výhybny Radonice a modernizace stanic Česká Kubice a Domažlice. Stav infrastruktury je však natolik tristní, že i vlak z Mnichova do Paříže je rychlejší oproti spojení z Mnichova do Prahy.

Naději do budoucna představuje projekt Donau-Moldau-Bahn vzniknuvší ve spolupráci konsorcia SUDOP Praha, Obermeyer a Interplan. Studie je k dispozici on-line na stránkách města Regensburg také v české verzi. Projekt zahrnující elektrifikaci, zdvojkolejnění trati a zvýšení rychlosti na 160-200 km/h má silnou podporu z obou stran hranice. Po dokončení projektu by se měla cestovní doba mezi Prahou a Mnichov výrazně snížit - až k hranici 3 a půl hodiny.

Komplexita tarifního systému na vzestupu

München - příjezd ALX z Lindau, foto: Tomáš Kubovec (ŽelPage) Ohlédneme-li se za změnami v internetovém obchodě, i přes pozitivní rozšíření nabídky mezinárodních jízdenek si nelze nevšimnout stinných stránek. Hlavním důsledkem obou změn je bohužel další znepřehlednění tarifního systému. Chcete-li se udržet v obraze, nezbude Vám, než se naučit 7 nových cen místenek a umět rozlišovat, které zahraniční eTikety v sobě místenku (ne-)obsahují.


Zdroje: České dráhy, Železničář, Deník, Monografie vlaku Albert Einstein, Trať 180: Donau-Moldau-Bahn


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 16.2.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
20.02.2009 (23:40)  
Taktéž považuji za krok zpátky neponechání nabídky München sp. a Nürnberg sp. normálně v běžném prodeji v pokladnách, věřte či ne, ale ještě v této době existuje spousta lidí, kteří si nemají možnost zakoupit jízdenku přes e-shop, ať už je to z důvodu věku, či profese, kdy se s internetem prostě míjí, nebo prostě nemožnosti komunikace a placení přes elekronické média. ČD se tak bezpečně zbavili tak poloviny klientů, které tímto krokem odradily. Je to škoda, protože by měly bojovat o každého zákazníka. Zajímal by mě pádný důvod, proč paralelně nemůžou existovat vedle sebe obě nabídky ? Co na tom bylo špatného ? Totéž se týkalo nabídky Wien special SC, kde bylo 9 míst (kontingent do vyprodání) na každé SC do Vídně a zpět za téměř poloviční cenu. Lidé to dost oceňovali. Mám pocit, že dobré a hlavně fungující věci se zbytečně ruší a nahrazují se produkty, které mají do těch původních dost daleko. Co se týče souprav do Mnichova, tak to je fakt trága.....staré lehátkové vozy. Ztotožňuji se s názorem, že tehdejší EC 166/167 A.Einstein byl luxusem, jenže ten tam měl spoustu let výjimku :-( a nesplnoval standardy vlaku EC.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.02.2009 (22:10)  
Miroslav Zikmund: Díky za informace, nicméně zní to velmi logicky, tarifní bod Gr. je pro cestující skutečně skvělá věc! Zejména, pokud dráhy nejsou schopné vzájemně vyjednat funkční slevy. Samozřejmě se musí nechat, že tohle je problém všech východních drah, prostě za železnou oponou Gr. a před ní společný pohraniční bod...
Co se týče prestižnosti spojení do Bavor, tak ono bohatě stačí podívat se na marketing (nikde nikdy nebylo řečeno slovo, že je to vlastně bezvýznamný spěšňák, jakých jsou v Reichu tisíce denně), tarifní nabídky, které jsou obvyklé spíše v dálkové než regionální dopravě a tak. V neposlední řadě i použitá vozidla mluví za vše: přestože tam jezdí dost otřesné šroty, pořád je to to nejlepší, co z Prahy do Plzně za celý boží den dojede...
Tomass: Že ten ticket jde koupit i v Praze jsem nevěděl, nicméně s tou firmou jsem už měl dost špatné zkušenosti (připravili mě vlastní neschopností o poměrně dost peněz, bylo to v řádu stovek EUR), takže v jejich nabídkách moc přehled nemám.
Nicméně to neřeší prostou skutečnost, že když chce člověk jet na Bayern Ticket přes Furth, nejdřív musí mít TCV lístek z Gr. do stanice. Ono to není příliš drahé (jestli si dobře vzpomínám, bylo to loni za cca. 60-80 Kč), ale spíš jde o princip. A problém je v tom, že normální cestující nebude kupovat do Furthu 2 lístky tady, aby potom ještě šaškoval u automatu DB během přepřahu lokomotivy. To je záležitost šotoušů.
Louis de Mydlaque: Tak že jede jeden den souprava pater z Görlitz a druhý den reko Silberlingy asi vskutku běžná záležitost bude, oni mají oběhy dost divoké (jako většina drah v Evropě) a kromě toho dost reagují na poptávku: v prac. dny často jezdí něco jiného než o víkendech. Vtip je ovšem v tom, že řazení vlaků regionální dopravy není nikde zveřejněno, tudíž kaštani nemají tušení, co jim přijede a pokud si sednou (což je občas prolém...), tak to neřeší. A proto bych řekl, že je vše v pořádku. V dálkové dopravě nedostatky v řazení nebývají moc obvyklé.
16.02.2009 (21:56)  
SzKT : Z hlediska sestavy souprav jezdících na trase Praha - München / Nürnberg mi zase ty vlaky tak prestižní nepřipadají.
Prestižní byly za "bolševika", kde na "mnichováku" jezdila německá souprava a výběrová vlaková četa, leč když nebyl nikdo po ruce, tak jsem se na ten vlak dostal taky.

ČD moc dobře vědí, co to je společný tarifní bod, minimálně od ÖBB, které vytvoření podobných bodů už několikrát navrhovaly. Jenže to by ČD přišly o možnost šikanovat cestující mastnou "přirážkou" k jízdnému, pokud cestující chce vystavit jízdenku z tarifního bodu Grenze.
ZSSK to vědí taky a naivně si myslí, že rakouský průvodčí požaduje v osobním vlaku za úsek Kittsee Gr. – Petržalka jízdenku, ve stejné iluzi žijí ČD v případě přechodu Břeclav – Hohenau. Skutečnost, že český průvodčí šikanuje podle předpisu ČD cestujícího ohledně jízdenky na rakouském území, aniž by mu uměl vystavit rakouskou jízdenku neznamená, že rakouští průvodčí dělají totéž.

Mezi Strasbourg a Offenburg je společným tarifním bodem Kehl. Na "místních" vlacích nastupuje/končí německý konduktér ve stanici Kehl, na francouzské straně jede vlak bez průvodčího.
registrovaný uživatel tomass 
16.02.2009 (21:08)  
to SzKT: Na Bayerische ticket to vyjde do Mnichova i Norimberku opravdu nejlevnějc. Koupit se dá i u cestovní kanceláře Českých drah. Přepážku mají myslím mimo jiný i v Praze na hlaváku(http://www.cdtravel.cz/nabidka-sluzeb/)a nebo si koupit jízdenku do Furtu a tam vyběhnout z vlaku pro BT do automatu. Stejně tam mění lokomotivu a vlak tam cca 10 minut stojí. Aspoň teda vloni to tak bylo.
16.02.2009 (18:56)  
SzKT: Tím nedodržováním řazení jsem myslel nejen ICE-T (což je vyjímečná situace, ovšem změna GVD ji vyřešila jen částečně), ale i to, že na jednom spoji přijede jeden den 5 patráků a druhý den 5 Silberlingů, nebo ještě horší je garance nasazování RS1 na kola, přičemž většinou to dopadá tak, že tyhle motoráky stojí v depu, nebo se toulají někde na relacích, kde nemají co dělat a na garantovaný spoj jede klasický "eReSo".
Dodávám, že to o čem píšu, nejsou vyjímky, které jsem viděl jednou, dvakrát za půl roku, ale dosti pravidelná záležitost.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.02.2009 (17:34)  
Knedlík: Tak ono kdyby se hledalo, tak pár "klasických" tarifních bodů přímo na čáře by se našlo leckde. Ostatně domluva mezi Francií a Německem byla vždycky složitá, ale třeba mezi Francií a Itálií je společný bod Ventimiglia, oba hlavní přechody mezi Španělskem a Francií takto fungují a podobně. Naopak třeba mezi Singenem a Schaffhausenem společné odbavení (kromě peážních vlaků z/do Baselu) nefunguje a je tam tarifní bod Gr.
Měl jsem na mysli, že společných bodů je v civilizované Evropě podstatně víc než Gr., zatímco u nás na východě není žádný: ani do Petržalky v Bratislavě, která si o to přímo říká, se nedá dojet na vnitrostátní lístek OBB. Takže tak.
16.02.2009 (16:47)  
Zittau by mela byt bez omezeni, viz:
http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=5053

jo Nemecko - Rakousko - Svycarsko, tam mezi sebou funguje, i kdyz provodci v RE do Karlsruhe si dloho prohlizel muj B-W ticket vydanej z OEBB automatu :-D
ale treba mezi SNCF a DB to bude asi podobny jako u nas, v lete jsem doplacel k B-W ticketu usek Kehl Gr. - Strasbourg (taky hranicni bod, zadny prechodovy nadrazi)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.02.2009 (16:32)  
knedlík: Protože ČD nejsou schopné pochopit institut společných nádraží. V civilizované Evropě je obvyklé, že do pohraniční stanice se dá dojet na vnitrostátní jízdenku, např. Buchs, Lindau apod. Rozhodně je to obvyklejší, než ten relikt 19. století, že hraniční kámen znamená konec světů!
Jinak Žitava je dost speciální případ, protože pro vlaky z Liberce do Varnsdorfu je to peáž ošetřená speciální mezistátní smlouvou. Ovšem pro vlaky do Drážďan platí, že s vnitrostátní jízdenkou se dá jet jen do Hrádku nad Nisou, resp. mělo by to tak platit- je možné, že některý průvodčí bude rozumný a zavře oči.
16.02.2009 (16:13)  
SzKT: vsechny tickety jdou koupit pres e-shop, ale s priplatkem 3,5 EUR za zaslani
taky nechapu, ze to nejde do Furthu jako treba do Zitavy na vnitrostatni jizdenku, kdyz na tom useku jezdi vyhradne cesky vlaky
registrovaný uživatel SzKT  mail  
16.02.2009 (15:58)  
Knedlik: Což o to, Bayern Ticket je perfektní věc, má ovšem jednu nevýhodu. Pokud si ho člověk nekoupí po internetu na stránkách DB (což je otázka, jestli zrovna u téhle nabídky jde- fakt netuším), což pro dost lidí nemusí být zrovna "user friendly", tak to zrovna přes Furth moc nejde. Jde o to, že je potřeba mít lístek (zpravidla TCV) pro přeshraniční úsek do Furthu, kde je teprve automat DB. Bezproblémově se dá jet přes Železnou Rudu a přes Cheb (vozidla Viamont mají jízdenkový automat a Bayern Ticket nabízejí).
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko