Praha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.
Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.
ČD: Místenky budou zdarma do 8. března
Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.
Co místenka, to 7 různých cen
Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).
eShop ČD - místenky | Nevlastním In-Kartu | Vlastním In-Kartu | |
---|---|---|---|
BEZ elektronické peněženky | S elektronickou peněženkou | ||
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN | 67,9 Kč | 33,95 Kč | 32,9 Kč |
SuperCity mimo tarifní špičku * | 194 Kč | 97 Kč | 94 Kč |
SuperCity v tarifní špičce * | 194 Kč | 188 Kč |
*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:
- SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
- SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Změna pro 7% zákazníků
Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.
Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.
Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.
Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.
Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky
Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage
Ve srovnání s vlakem vyjde bus Eurolines v mé relaci při troše snažení až 3,83x levněji, při volbě SA je vlak standardně 1,91x dražší. Srovnání s GB tedy není úplně od věci.
Vlaky mám hodně rád a spoustu kamarádů jezdících většinou všude autem, jsem pro cestování vlakem získal.
to Robert-Antonio: to není špatný nápad - díky za tip
Btw. zkuste kliknout na stránce http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=4156 na odkaz: Ceny mezinárodních jízdenek pro vybrané destinace (platí do 13. 12. 2008): z Prahy [od změny GVD odkaz nefunguje...]
Slovakia je v rezervačním systému "ČSD", který dokáží obsluhovat jak v tuzemsku, tak na Slovensku.
Update: ...ale ta CityStar je po zdražení volajaká čudná. Za český úsek by měla být sleva 5% ze ZJ, ale podle jízdenky.cz stojí CityStar Brno-Blava 374 Kč, CityStar Kúty Gr-Blava 182 Kč, a ZJ Brno-Kúty Gr 71 Kč. Takže ten CityStar po Čechách je výrazně dražší nežli ZJ...
?????
Ne že bych zdražení čehokoliv vítal, ale připadá mi v celosvětovém kontextu přirozené, že vlaky nabízejí o poznání vyšší standard cestování a ceny bývají rovněž vyšší. Co si pamatuji, v Británii vyjde vlak zhruba 3x až 4x dráž než bus. Vy byste rád ušetřil, jedete tedy busem. Já bych také rád ušetřil, ale do toho busu bych nevlez. Někdo má rád holky...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.