..: Změny v eShopu ČD (I.): konec bezplatných místenek :..

Vzorová jízdenka zakoupená přes internet, foto: eshop.cd.czPraha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.

Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.

ČD: Místenky budou zdarma do 8. března

Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.

Co místenka, to 7 různých cen

Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).

eShop ČD - místenky Nevlastním In-Kartu Vlastním In-Kartu
BEZ elektronické peněženky S elektronickou peněženkou
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN 67,9 Kč 33,95 Kč 32,9 Kč
SuperCity mimo tarifní špičku * 194 Kč 97 Kč 94 Kč
SuperCity v tarifní špičce * 194 Kč 188 Kč

*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:

  • SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
  • SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Podíl zakopených eTiketů / TeleTiketů (dle počtu zákazníků), foto: Rastislav Štangl (Atolix)

Změna pro 7% zákazníků

Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.

Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.

Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.


Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.

Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky

Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 9.2.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
09.02.2009 (19:47)  
astray: Podstata problému není přímo v eshopu, ale v koncepci způsobu ověřování jízdenek. Věřím, že naprogramovat prodej volné jízdenky by programátoři zvládli, ale v současnosti chybí způsob, jak ve vlaku ověřit její pravost.
registrovaný uživatel chio 
09.02.2009 (19:41)  
Stará paní: o poznání vyšší standard cestování? Zkuste se projet třeba "EuroCity" Odra a uvidíte ten vyšší standard. O vnitrostátních vlacích nemluvě.
registrovaný uživatel astray 
09.02.2009 (19:35)  
Zatím mně ten eshop ČD připadá jak nějaký půlsemestrální projekt. Doufám, že to ČD časem dotáhnout aspoň na úroveň diplomky. Použitelnost je v pořádku akorát pro eLišku.
09.02.2009 (19:10)  
to Stará: do toho busu jsem naposledy vlezl právě před cca 7 roky. Nyní mě hlavně po svezení superpohodlnými vagony ČD řazenými na EC Avala ten rozdíl v ceně nepřijde adekvátní. A hučení ventilace v superproduktu, nemluvě snad o pravidelných chvilkových výpadcích klopení mezi ČT a Brnem, mám už taky dost.

Ve srovnání s vlakem vyjde bus Eurolines v mé relaci při troše snažení až 3,83x levněji, při volbě SA je vlak standardně 1,91x dražší. Srovnání s GB tedy není úplně od věci.

Vlaky mám hodně rád a spoustu kamarádů jezdících většinou všude autem, jsem pro cestování vlakem získal.

to Robert-Antonio: to není špatný nápad - díky za tip

Btw. zkuste kliknout na stránce http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=4156 na odkaz: Ceny mezinárodních jízdenek pro vybrané destinace (platí do 13. 12. 2008): z Prahy [od změny GVD odkaz nefunguje...]
09.02.2009 (18:57)  
Podstatou problému Metropolu může být to, že prioritně je zadán v německém rezervačním systému a rezervační systém ČD s ním nedokáže komunikovat. Relace Wien – Berlin je vedena pod hlavičkou "Globalpreis", mimo jiné v pětimístném čísle vlaku (zda není právě zakopaný pes v tom, že zaměstnanci ČD zadávají třímístné číslo vlaku, které německý rezervační systém logicky nezná, protože jim nikdo neřekl, že by měli zadat pětimístné – jelikož ten NIKDO to taky neví). Zda to zahrnuje i vozy na sezení to pochopitelně nevím, ale pak tam zase může být zádrhel v tom, že kus vlaku jede do Budapešti ...
Slovakia je v rezervačním systému "ČSD", který dokáží obsluhovat jak v tuzemsku, tak na Slovensku.
09.02.2009 (18:50)  
2Vlakosexuál: pořád můžeš si koupit CityStar Brno-Bratislava a Praha-Brno jezdit na elišku, což vyjde celkem necelých 700 Kč zpáteční podle kursu ojra.

Update: ...ale ta CityStar je po zdražení volajaká čudná. Za český úsek by měla být sleva 5% ze ZJ, ale podle jízdenky.cz stojí CityStar Brno-Blava 374 Kč, CityStar Kúty Gr-Blava 182 Kč, a ZJ Brno-Kúty Gr 71 Kč. Takže ten CityStar po Čechách je výrazně dražší nežli ZJ...
?????
09.02.2009 (18:43)  
K článku mám jen nepatrnou hnidopišskou opravu pro pobavení: Na vlaky EN u nás nelze koupit vnitrostátní místenku, pouze na jeden vlak (myšlen EN Slovakia). Druhý vlak EN - Metropol, využívám pravidelně mezi Prahou a Brnem (pouze v tomto směru) a je s podivem, že od začátku nového GVD mi všude říkají, že se jim prodej místenek ještě nepodařilo rozjet. Je to tedy pro ČD dost komické, ale na noční vlak nejvyšší kategorie (na rozdíl např. od někdejší zablité Pannonie) si dnes místenku nekoupíte. A to jsou na něm jen dva vagóny k sezení.
09.02.2009 (18:39)  
Vlako...
Ne že bych zdražení čehokoliv vítal, ale připadá mi v celosvětovém kontextu přirozené, že vlaky nabízejí o poznání vyšší standard cestování a ceny bývají rovněž vyšší. Co si pamatuji, v Británii vyjde vlak zhruba 3x až 4x dráž než bus. Vy byste rád ušetřil, jedete tedy busem. Já bych také rád ušetřil, ale do toho busu bych nevlez. Někdo má rád holky...
registrovaný uživatel Polik  mail  
09.02.2009 (18:36)  
Mno, říkal jsem si, že dosud je ta místenka z nouze ctnost (nelze mít normální jízdenku na libovolný vlak), spíš než příjemný bonus... nyní z toho zbylo akorát "nouze". Kupovat si jízdenku na konkrétní vlak a dostat za to limitně nulovou slevu? Že děkuji.
registrovaný uživatel karosa  mail  
09.02.2009 (17:30)  
Vážení diskutující a naříkající, uklidněte se, prosím. Vše, co vedení ČD v cenové politice dělá, je jen pro vaše dobro! Po přečtení vašich naříkavých a nechápajících diskusních příspěvků totiž konečně pochopí, že systém prodeje jízdních dokladů a slev je(záměrně?) nepřehledný, a proto bude nejlepší všechny slevy na všechno zrušit a nechat pouze jednu jedinou cenu, samozřejmě jen základní jízdné. A abyste měli trochu pohybu, internetový a telefonický prodej(stejně to stojí peníze a nikdo to neocení) zruší a pro jízdenku si budete muset zaběhnout pěkně na nádraží. Aspoň uvidíte, zda ještě trať zatím nezrušili!
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko