..: Změny v eShopu ČD (I.): konec bezplatných místenek :..

Vzorová jízdenka zakoupená přes internet, foto: eshop.cd.czPraha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.

Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.

ČD: Místenky budou zdarma do 8. března

Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.

Co místenka, to 7 různých cen

Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).

eShop ČD - místenky Nevlastním In-Kartu Vlastním In-Kartu
BEZ elektronické peněženky S elektronickou peněženkou
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN 67,9 Kč 33,95 Kč 32,9 Kč
SuperCity mimo tarifní špičku * 194 Kč 97 Kč 94 Kč
SuperCity v tarifní špičce * 194 Kč 188 Kč

*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:

  • SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
  • SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Podíl zakopených eTiketů / TeleTiketů (dle počtu zákazníků), foto: Rastislav Štangl (Atolix)

Změna pro 7% zákazníků

Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.

Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.

Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.


Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.

Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky

Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 9.2.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MS 
10.02.2009 (4:05)  
No a co kdyby z papírové jízdenky, vytisknuté doma průvodčí přes nějakou čtečku načetl čárový kód, který by už podruhé použít nešel? Co potom doma človek bude hádat, které číslo zaměnit a za jaké, to by už nešlo. Nebo zapomněl jsem na něco?
10.02.2009 (3:49)  
I tu nevázanou jízdenku by šlo použít v offline režimu. I když zde by byla nutná In-Karta na kterou by byla vázána. A použít víckrát by ji nešlo... no a když nad tím uvažuju, tak by to šlo i bez In-Karty...
registrovaný uživatel sAd 
10.02.2009 (3:41)  
babilon: Není nutná přítomnost automatů. Stačí pokladna (i když pak nákup jízdenky po internetu lehce ztrácí smysl).

George_Couser: Tu asi nejde o to, zdali je jízdenka určena na daný spoj nebo ne, protože kontrola pravosti jízdenky na daném spoji už je mám pocit prováděna i nyní. Jde tu o jízdenku nevázanou. Ta by pravděpodobně musela být uložena na kartě, ovšem bylo by nutné ji na tu kartu nějak dostat (PAJ, jiný terminál...), nebo by museli mít průvodci online přístup přes POPky.
10.02.2009 (3:29)  
Ve vlaku to samozřejmě jde. A úplně v pohodě i bez online přístupu. O takových věcech, jako je asymetrické šifrování, veřejný/soukromý klíč, RSA apod. zřejmě zdejší rádobyodborníci ještě neslyšeli. Doporučuji nastudovat takové věci jako je rozdíl mezi Card-based a Software-based aplikacemi platebních systémů (schválně jestli víte na jakém funguje In-Karta), princip slepého podpisu apod. a pak se tu nebudou šířit bludy o tom, že průvodčí musí být online, aby zjistil, jestli je daná jízdenka pravá a měla být použita právě na konkrétní spoj...
registrovaný uživatel M 
10.02.2009 (3:01)  
babilon - zpusob overeni jsme uz "resili". Ve vlaku to udelat nepujde "nikdy", pokud pruvodci nebudou vsude online.
Ovsem zpetne to jde (skrze kontrolu zaznamu z popek), takze tady uzke hrdlo byt nemuze.

Rovnez tak neexistuje duvod, proc by v eshopu nemely jit kupovat listky s prestupem (dokonce i v pripade, ze by tam zustaly jen "fixni" spoje).
10.02.2009 (0:36)  
antiM: K tomu, aby se jízdenka koupená na internetu dostala na InKartu, musíte projít online terminálem. Tj. musí být v každé stanici funkční automat anebo online POPky. To dnes není a brzo nebude. A neřeší to prodej jízdenek těm, kteří InKartu nemají.
registrovaný uživatel sAd 
09.02.2009 (23:59)  
Vlakosexuál 09.02.2009 (19:10): Bodejť by odkaz fungoval, když platil jenom do 13.12.2008 :)

babilon: Principiálně by to šlo řešit stejně jako dobití kreditu na InKartu přes internet a následné načtení hodnot na kartu přes PAJ (viz OpenCard). Ve vlaku by se pak jenom předložila InKarta, na které by se rovněž "označila" jízdenka.
09.02.2009 (21:06)  
mnauprsk: To ona už i současná jízdenka je vázaná na číslo dokladu. Ale jízdenka se tiskne doma a není nic jednoduššího, než si ji ve photoshopu vhodně upravit - a to nejen číslo dokladu, ale i datum a trasu.

hawkey: Ano, průvodčí mi ji označí a já si vytisknu druhou naprosto stejnou neoznačenou. Ale takové potenciální zneužití (tj. jet 2x denně stejnou trasu) asi nikoho netrápí.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
09.02.2009 (20:35)  
mnauprsk: no to je vzhledem k tomu, ře mi jízdenku vždy označí průvodčí, prakticky nemožnné..
09.02.2009 (20:29)  
Babilon: mohla by se vázat na konkrétní číslo inkarty. Pak by šla zneužít jen tím, že by jeden člověk jel stejnou trasu jeden den dvakrát, ale to se snad skoro nestává.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko