..: Změny v eShopu ČD (I.): konec bezplatných místenek :..

Vzorová jízdenka zakoupená přes internet, foto: eshop.cd.czPraha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.

Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.

ČD: Místenky budou zdarma do 8. března

Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.

Co místenka, to 7 různých cen

Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).

eShop ČD - místenky Nevlastním In-Kartu Vlastním In-Kartu
BEZ elektronické peněženky S elektronickou peněženkou
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN 67,9 Kč 33,95 Kč 32,9 Kč
SuperCity mimo tarifní špičku * 194 Kč 97 Kč 94 Kč
SuperCity v tarifní špičce * 194 Kč 188 Kč

*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:

  • SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
  • SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Podíl zakopených eTiketů / TeleTiketů (dle počtu zákazníků), foto: Rastislav Štangl (Atolix)

Změna pro 7% zákazníků

Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.

Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.

Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.


Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.

Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky

Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 9.2.2009 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
10.02.2009 (20:44)  
GC - tam kde automaty nejsou, budou muset ti "internetovi" k okynku. Furt nak nechapu, v cem je ta vyhoda...
V tom, ze nebudu muset s penezy k okynku? Uz jsem naznacil, ze fobiemi netrpim...

Hlavne jde o tohle - na internetu stravim dve (treba) minuty tim, ze se prihlasim, najdu si spojeni, zaznacim si kod. Potom jdu k okynku, tam stravim dalsi dve minuty. Kdyz budu staromodni, tak si listek na internetu nekoupim, ale pujdu rovnou k okynku - tam stravim dve minuty ve fronte takjakotak a potom jeste pudu minutu slozite platit jizdenku. Jen porad je to v souctu min, nez to koupit na netu...

Ze by IN meli mit vyhody, tak to ano - jenze ted je to o tom, co prinasi internetovy nakup. Ve fronte musi stat tak jako tak. Jaksi tam nevidim vyhody...

Nejvic by pomoho kdybys stahl svoje ramena a priznal, ze radobyodbornici vedle nebyli a ze ve vlaku offline nejde overit pripadnou duplicitu jizdenky.
Stav, kdy si listek objednam (vic to popisuje stav veci) na netu a pak na nadrazi podstoupim takrka stejnou proceduru jako bez internetoveho nakupu, tak tohl enpovazuju za nakup jizdenky online...
10.02.2009 (19:55)  
Babilon: Ale já tady původně reagoval jen na to, že to offline zabezpečit nijak nejde - což jak jsem dokázal jde, to jestli se to vyplatí či ne je na jinou debatu. ;-)
10.02.2009 (19:50)  
George Couser:
Co přesně myslíte těmi sms ve vlaku? Jako že průvodčí po prohlédnutí jízdenky někam pošle smskový kód ve stylu "průvodčí ABC cvaknul jízdenku XYZ"?

anti M: S zápisem popkou do škrabky si právě nejsem jistý. Ale pokud to umí tak dobrá, první problém beru zpět.
10.02.2009 (19:48)  
GC: Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě. Jízdenku koupenou přes internet si doma vytisknu, ta obsahuje všechny údaje (včetně čísla (jakéhokoliv) dokladu, který bude mít cestující u sebe) zašifrované do "rozsypaného čaje". Průvodčí POPkou tento rozsypaný čaj přečte. Hotovo.

Jediné, co se tímto neřeší, je použití jedné jízdenky jednou osobou vícekrát. Můžete to brát jako slevu pro šotouše, kteří chtějí jezdit celý den tam a zpět po stejné trase. Dokonalé systémy bývají zpravidla dost drahé.
10.02.2009 (18:50)  
anti M: Ne, tisknout na nádraží jízdenku si budu jen v případě, že nevlastním IK. Pokud vlastním IK, tak si tu jízdenku můžu s nadsázkou klidně i nakreslit doma tužkou, stačí pokud na ní bude správný kód a pro jeho zkontrolování ve vlaku dám průvodčímu i IK aby zaznamenal, že daná jízdenka (vázaná jen na IK) už byla použita...a že jsou PAJ online vím, vždyť s tím počítám při tom tisku těch lístků pro nemajitele IK (PAJ si ověří, zda-li takovýto lístek byl opravdu prodán a jestli ho už nebyl vytisknut jinde, tak prosím číst pořádně ;-) )
registrovaný uživatel sAd 
10.02.2009 (18:45)  
George_Couser 10.02.2009 (16:59) : Nechci nic říkat, ale tenhle vámi vymyšlený systém je mnohem složitější než si na nádraží uložit jízdenku na InKartu přes PAJ (stejně si tam chcete tisknout onu jízdenku). Já nevím, jestli to nechápete, ale PAJ jsou online (viz tisk eLišky a dalších jízdenek přes eshop zakoupených).

Robert-Antonio 10.02.2009 (17:59) : POPky neumí zapisovat na InKarty? Jak je poté řešen nákup jízdenky z peněženky na InKartě ve vlaku (mám pocit, že tady někdo psal, že to lze)? Nebo co myslíte tou "škrabkou"?
10.02.2009 (18:13)  
M: Odpověděl sis sám, k okýnku nemusím s penězma ( a s kartou to trvá u okýnka podstatně déle), nemusím se s nikým dohadovat, koupím si to sám a pak jen vytisknu na automatu. Nebo máš nějaký příklad z praxe kde to je jinak? Jinak nebyl jsi to právě ty, který tady vykřikoval pod x-diskusema, že na co je IK, když majitelé IK mají málo výhod a ty jsou jim právě ještě osekávány? Další možnost a motivace pro pořízení IK. A kdybys pořádně četl, tak jsem psal, že to je jen jedna z možností, ne jediná. Viz třeba ty SMS... a pak k tomu automatu nemusíš vůbec, jen si musíš zajistit, aby měl ve vlaku funkční mobil a byl schopný odeslat SMS...
10.02.2009 (18:07)  
Robert-Antonio: Jo, o těch problémech vím, a nezačínal jsem o nich psát, protože právě jsem nevěděl, jestli popka umí jen šíst, nebo i zapisovat (měla by to ale umět.) Tady ta diskuze byla především o tom, jestli to jde i v offline režimu, což jde, pokud to narazí na problém nedostatečné paměti IK, tak to ale není problém principu, ale provozovatele konkrétního systému (ČD). Nechce se mi teď hledat -nemá někdo odkaz na tech. param. IK? Když to teď počítám, tak zas tolik paměti by třeba nebylo. Jinak 8mi místný kód je podle mě naprosto v normě, třeba ČSOB používá u int. bankovnictví kódy 9ti místné a nepříjde mi to nijak zdlouhavé a přitom to je dost neprůstřelné, přecijenom to je 36^9 kombinací... (a přiznejme si - jak dlouhé je telefonní číslo...)
registrovaný uživatel M 
10.02.2009 (18:05)  
GC - situace "nemam IK" - a kde je vyhoda oproti nakupu listku na nadrazi?
Kdyz si koupim listek online, tak potom musim jit k "okynku/automatu", kde budu zadavat nejaky kod a vyhodi mi to listek. Kdyz se o to online starat nebudu, tak taky budu muset k okynku/automatu a stravim u nej akorat o 10 vterin vic. Jaksi nechapu, v cem je potom vyhoda toho internetoveho nakupovani...

Jestli tohle byla odpoved radobyodbornikum, tak jsi se spise zesmesnil, nez ze bys dokazal svoji bezbrehou "profesionalitu"...

Jinak variantu se zadavanim kodu by slo poresit treba i platebni kartou, ktera by se pouzila pri online platbe. Pravda, zase by se ozvala ta hrstka manikaku, co maji fobii s placeni na netu a misto normalni karty maji ty virtualni:-(
10.02.2009 (17:59)  
George_Couser Vidím 3 možné problémy:
- Je nutné předělat popky, aby dokázaly nejen číst, ale i zapisovat na škrabku.
- Zákazník bez škrabky by u automatu musel zadat dostatečně dlouhý kód (odhadem aspoň 8 znaků), aby se vyloučilo zneužití a kolize s jiným nákupem. Nevím, jak by se to cestujícím líbilo.
- Záznam o procvaknutí jízdenky se musí uložit na škrabku pro každý vlak, na nějž cestující přestoupí. Tyto údaje se musí uchovat až do konce platnosti jízdenky, tj. až 2 dny. Je na čipu dostatek paměti, aby se nezahltila, když třeba nějaký aktivní substrát projede spoustou vlaků za víkend? (třeba na Babilonově rallye :))

Druhý problém by šel řešit autentizací ála DB - kdo nemá BahnCard, identifikuje se platební kartou. Tuto kartu by cestující mohl použít jako identifikaci při tisku jízdenky v automatu. Nevím ale, zdali tomu nebrání nějaký Moudrý Zákon.

Vlakosexuál Má-li pravdu jízdenka.cz, pak nejlevnější cesta do Prešporku je eliška Praha-Brno, ZJ Brno-Kúty Gr. a CityStar Kúty Gr.-Prešporok. Cena 644 Kč zpáteční. Jistou nevýhodou je, že jízdenky na český úsek jsou vázány na konkrétní den.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko