Praha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.
Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.
ČD: Místenky budou zdarma do 8. března
Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.
Co místenka, to 7 různých cen
Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).
eShop ČD - místenky | Nevlastním In-Kartu | Vlastním In-Kartu | |
---|---|---|---|
BEZ elektronické peněženky | S elektronickou peněženkou | ||
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN | 67,9 Kč | 33,95 Kč | 32,9 Kč |
SuperCity mimo tarifní špičku * | 194 Kč | 97 Kč | 94 Kč |
SuperCity v tarifní špičce * | 194 Kč | 188 Kč |
*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:
- SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
- SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Změna pro 7% zákazníků
Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.
Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.
Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.
Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.
Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky
Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage
V tom, ze nebudu muset s penezy k okynku? Uz jsem naznacil, ze fobiemi netrpim...
Hlavne jde o tohle - na internetu stravim dve (treba) minuty tim, ze se prihlasim, najdu si spojeni, zaznacim si kod. Potom jdu k okynku, tam stravim dalsi dve minuty. Kdyz budu staromodni, tak si listek na internetu nekoupim, ale pujdu rovnou k okynku - tam stravim dve minuty ve fronte takjakotak a potom jeste pudu minutu slozite platit jizdenku. Jen porad je to v souctu min, nez to koupit na netu...
Ze by IN meli mit vyhody, tak to ano - jenze ted je to o tom, co prinasi internetovy nakup. Ve fronte musi stat tak jako tak. Jaksi tam nevidim vyhody...
Nejvic by pomoho kdybys stahl svoje ramena a priznal, ze radobyodbornici vedle nebyli a ze ve vlaku offline nejde overit pripadnou duplicitu jizdenky.
Stav, kdy si listek objednam (vic to popisuje stav veci) na netu a pak na nadrazi podstoupim takrka stejnou proceduru jako bez internetoveho nakupu, tak tohl enpovazuju za nakup jizdenky online...
Co přesně myslíte těmi sms ve vlaku? Jako že průvodčí po prohlédnutí jízdenky někam pošle smskový kód ve stylu "průvodčí ABC cvaknul jízdenku XYZ"?
anti M: S zápisem popkou do škrabky si právě nejsem jistý. Ale pokud to umí tak dobrá, první problém beru zpět.
Jediné, co se tímto neřeší, je použití jedné jízdenky jednou osobou vícekrát. Můžete to brát jako slevu pro šotouše, kteří chtějí jezdit celý den tam a zpět po stejné trase. Dokonalé systémy bývají zpravidla dost drahé.
Robert-Antonio 10.02.2009 (17:59) : POPky neumí zapisovat na InKarty? Jak je poté řešen nákup jízdenky z peněženky na InKartě ve vlaku (mám pocit, že tady někdo psal, že to lze)? Nebo co myslíte tou "škrabkou"?
Kdyz si koupim listek online, tak potom musim jit k "okynku/automatu", kde budu zadavat nejaky kod a vyhodi mi to listek. Kdyz se o to online starat nebudu, tak taky budu muset k okynku/automatu a stravim u nej akorat o 10 vterin vic. Jaksi nechapu, v cem je potom vyhoda toho internetoveho nakupovani...
Jestli tohle byla odpoved radobyodbornikum, tak jsi se spise zesmesnil, nez ze bys dokazal svoji bezbrehou "profesionalitu"...
Jinak variantu se zadavanim kodu by slo poresit treba i platebni kartou, ktera by se pouzila pri online platbe. Pravda, zase by se ozvala ta hrstka manikaku, co maji fobii s placeni na netu a misto normalni karty maji ty virtualni:-(
- Je nutné předělat popky, aby dokázaly nejen číst, ale i zapisovat na škrabku.
- Zákazník bez škrabky by u automatu musel zadat dostatečně dlouhý kód (odhadem aspoň 8 znaků), aby se vyloučilo zneužití a kolize s jiným nákupem. Nevím, jak by se to cestujícím líbilo.
- Záznam o procvaknutí jízdenky se musí uložit na škrabku pro každý vlak, na nějž cestující přestoupí. Tyto údaje se musí uchovat až do konce platnosti jízdenky, tj. až 2 dny. Je na čipu dostatek paměti, aby se nezahltila, když třeba nějaký aktivní substrát projede spoustou vlaků za víkend? (třeba na Babilonově rallye :))
Druhý problém by šel řešit autentizací ála DB - kdo nemá BahnCard, identifikuje se platební kartou. Tuto kartu by cestující mohl použít jako identifikaci při tisku jízdenky v automatu. Nevím ale, zdali tomu nebrání nějaký Moudrý Zákon.
Vlakosexuál Má-li pravdu jízdenka.cz, pak nejlevnější cesta do Prešporku je eliška Praha-Brno, ZJ Brno-Kúty Gr. a CityStar Kúty Gr.-Prešporok. Cena 644 Kč zpáteční. Jistou nevýhodou je, že jízdenky na český úsek jsou vázány na konkrétní den.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.