Praha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.
Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.
ČD: Místenky budou zdarma do 8. března
Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.
Co místenka, to 7 různých cen
Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).
eShop ČD - místenky | Nevlastním In-Kartu | Vlastním In-Kartu | |
---|---|---|---|
BEZ elektronické peněženky | S elektronickou peněženkou | ||
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN | 67,9 Kč | 33,95 Kč | 32,9 Kč |
SuperCity mimo tarifní špičku * | 194 Kč | 97 Kč | 94 Kč |
SuperCity v tarifní špičce * | 194 Kč | 188 Kč |
*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:
- SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
- SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Změna pro 7% zákazníků
Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.
Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.
Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.
Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.
Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky
Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage
Přitom by stačilo jediné - inkarťáci zadají číslo inkarty (stejně mají bonus), ostatní číslo dokladu, kde mají fotku nebo číslo platební karty, kterou jízdenku zaplatí a mohou si jízdenku zakoupit, doma vytisknout. V kódu bude zašifrována trasa, datum, číslo dokladu nebo karty (i virtuální, což se dá zabezpečit). Opakované jízdy v jeden den bych neřešil, lidí, co jedou 2x denně vlakem někam bude minimum a hlavně na krátkou trať - náklady na zabezpečení by byly neúměrné. Navíc nic nebrání tomu, aby ČD vydaly inKartu každému zdarma nebo za malý poplatek, bez aplikaci In-zákazník.
Traťové a síťové jízdenky by se stejně jako v případě pražské opencard daly koupit jen v předstihu dvou dnů, průvodčí by ráno dostal v popce sadu inkaret s novými jízdenkami, ani by nebylo nutné je nahrávat na kartu, ověření v popce stačí.
Proto prosim pouzij sebou doporucovany postup a vice cti... Naprikald misto toho, abys vymyslel absurdni postupy...
Robert Antonio - ano, mas pravdu. Jenze tou skrabkou prilozenou k automatu je, predpokladam, tvoje in-karta. Pokud in-kartu nemas, tak nemas co prilozit a musis do fronty, v "tvem" pripade patnactiminutove. Pokud nepujdes do fronty k pokladne, ale k nejakemu automatu (pokud CD automaty, kde si neco koupi in lide bez in-karty maji), tak je to zase o tom, ze jsi na tom uplne stejne, jako clovek, ktery si na internetu nic nekoupil...
Jde proste o to, ze GC "vymyslel system" internetoveho prodeje a soucasti tohoto prodeje jsou stejne postupy, jako pro prodej v "kamennem okynku". Jedine, v cem se ten internetovy nakup lisi je to, ze NAVIC musis nejaky cas stravit i na tom netu. Vyhoda tam neni zadna. Celkove se tim stravi vice nebo aspon stejne casu, na nadrazi rozhodne nemuzes jit rovnou na vlak...
GC - No, celkem uboha poznamka, ale dobre:-) Delka fronty v tom srovnani jaksi nehraje roli. Kdyz jsi tak moudry, tak by te mohlo napadnout, ze tahle doba je na obou stranach nerovnice a lze ji tudiz odecist tam i tam. Zbyde z toho cas straveny na internetu (2 minuty?) a cas nutny k vyzvednuti jizdenky na strane nakupu "na internetu" a cas straveny nakupem u okynka na strane druhe. Nejsem aztak koktavy typ, abych to ze sebe nedokazal dostat behem dvou minut...
...2 minuty u pokladny znamená v reálu pátečního Wilsonu i čtvrt hodiny ve frontě. Zaplaťpánbu, že i za stávajícího éšopu prostě přiložím škrabku k automatu, udělám ťukťuk a mám lístek doslova za pár vteřin.
Akorat jde o to, ze ja jsem nepsal o IN-zakaznicich, ale o tech bez karty... Ten "jeden krok navic" pro p.o.m.a.l.u NEmajitele inkarty je pomerne dost podstatnej.
Ale dobre teda - vymyslel jsi dokonaly system, ktery pamatuje na vsechno... Sice teda pocita s tim, ze kdyz si nekdo koupi listek pres internet, tak bude muset jit do fronty stejne jako clovek, co cas na internetu nestravil, ale jinak ten system nema chybu a radobyodbornik by na nej rozhodne neprisel:-)
Pro M ještě jednou a p.o.m.a.l.u. - když máš IK, tak do žádné fronty nemusíš. Chělo by to umět líp číst...jasně jsem ti tu ukázal, že zabránit duplicitnímu použití lístu jde i v offline režimu úplně vklidu, byť pro nemajitele IK by to znamenalo jeden krok navíc...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.