..: Změny v eShopu ČD (I.): konec bezplatných místenek :..

Vzorová jízdenka zakoupená přes internet, foto: eshop.cd.czPraha - V závěru ledna přinesly České dráhy dvě novinky pro zákazníky využívající elektronický obchod. Nejdříve přišla poměrně špatná zpráva; doposud bývala při internetovém nákupu vnitrostátní jízdenky poskytována zároveň i bezplatná rezervace místa k sezení (s výjimkou produktu SC Pendolino). Počínaje čtvrtkem 22.1.2009 však již za místenku zaplatíte téměř tolik, co na pokladně.

Před týdnem naopak ČD oznámily o něco lepší zprávu. Od pátku 30.1.2009 se rozšířila nabídka mezinárodních jízdenek v eShopu o dvě destinace ve spolkové zemi Bavorsko. Oba nově zavedené eTikety zároveň nahrazují původní tarifní nabídky "München Special" a "Nürnberg Special". Zároveň došlo i k další úpravě týkající se poskytování místenek v eShopu.

ČD: Místenky budou zdarma do 8. března

Se zpoplatněním místenek v eShopu jsme se poprvé setkali již v loňském roce (s příchodem nového GVD). Došlo totiž k chybnému zadání nového nastavení podmínek eShopu, a tak byla všem zákazníkům k ceně jízdenky automaticky připočítávána i místenka v ceně 35 Kč. České dráhy se prostřednictvím vyjádření svého tiskového mluvčího pro ŽelPage a iDnes za svou chybu omluvily. Dále také přislíbily, že bezplatné místenky budou nabízet až do první změny jízdního řádu (8.3.2009). Nicméně, zřejmě se někde stala chyba a ke zpoplatnění místenek došlo již o měsíc a půl dříve.

Co místenka, to 7 různých cen

Kolik tedy vlastně za rezervaci místa k sezení v eShopu zaplatíte? Na to není jednoduché odpovědět, klíčovou roli hraje vlastnictví slevové In-Karty. Pokud jí nedisponujete, stačí vědět, zda pojedete pendolinem či jiným dálkovým vlakem. V opačném případě však do cenotvorby vstupují další faktory: aktivace elektronické peněženky na In-Kartě anebo dokonce i spoj, kterým budete cestovat. Porovnání dále komplikuje skutečnost, že v případě nároku na bonus 6% je Vám polovina z něj připsána jako kredit na elektronickou peněženku (nejedná se tedy o slevu poskytovanou přímo na prodejní ceně).

eShop ČD - místenky Nevlastním In-Kartu Vlastním In-Kartu
BEZ elektronické peněženky S elektronickou peněženkou
Vlaky kategorie R, Ex, IC, EC, EN 67,9 Kč 33,95 Kč 32,9 Kč
SuperCity mimo tarifní špičku * 194 Kč 97 Kč 94 Kč
SuperCity v tarifní špičce * 194 Kč 188 Kč

*) Tarifní špička SuperCity se po zbytek platnosti GVD 08/09 vztahuje na spoje:

  • SC 500 a SC 502 ... každé pondělí (kvůli svátkům místo 13.4, 6.7., 28.9., 16.11. platí pro 14.4., 7.7., 29.9. a 18.11.)
  • SC 505, SC 507 a SC 509 ... každý pátek (kvůli svátkům místo 30.4, 7.5. platí pro 1.5. a 8.5.)
Podíl zakopených eTiketů / TeleTiketů (dle počtu zákazníků), foto: Rastislav Štangl (Atolix)

Změna pro 7% zákazníků

Před zavedením "standardního volitelného režimu prodeje místenek" bývaly právě bezplatné místenky považovány za rozhodující výhodu oproti nákupu na pokladně. Internetový prodej sice zůstává nadále finančně zvýhodněn, avšak oproti běžným cenám se nejedná o příliš významnou úsporu. Také MF Dnes ve svém článku vyjádřila podivení se nad záměrem bezplatné místenky zrušit. Dle propočtů deníku dráhy získají navíc 1 milion Kč.

Stěží lze odhadovat, kolik zákazníků bude ochotno za místenky zaplatit navíc - avšak i případný dodatečný výnos celkové tržby příliš neovlivní (pohybují se okolo 6 miliard Kč). Nicméně, ČD ve své tiskové zprávě naopak zrušení bezplatných místenek obhajují s tím, že naprostá většina zákazníků eShopu tuto výhodu beztak nevyužije.

Jak zachycuje výše uvedený graf (vycházející ze statistik zákazníků internetového a telefonického prodeje drah), podíl vnitrostátních jízdenek tvoří ve skutečnosti pouze 7%. Je ovšem vhodné vzít v potaz, že za takto nízkým podílem stojí omezený kontingent jízdenek, který lze v elektronickém obchodě Českých drah zakoupit. V současné době nejsou dostupné jízdenky na regionální dopravu (osobní a spěšné vlaky), zpáteční jízdenky ani jízdenky na spojení obsahující přestupy či některé další slevy.


Poznámka autora: V zítřejším druhém díle článku Vám přineseme informace o nových mezinárodních relacích v eShopu i pohled na minulost, současnost a budoucnost železničního spojení mezi Prahou a Bavorskem.

Autorský text; více informací na ŽelPage: eShop ČD zahájil GVD lapsusem - zákazníkům vnucoval místenky

Zdroje: České dráhy, iDnes.cz, ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 9.2.2009 (14:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
15.02.2009 (22:02)  
Stará paní : 60xxx = např. 60477
registrovaný uživatel M 
12.02.2009 (14:02)  
No vidis - mas jednu karticku a na ni nekolik penezenek. A jeste bys kafral:-))
11.02.2009 (20:15)  
George_Couser už pochop, že pokud nebudou POPky on-line tak to prostě bude stát za prd. Je to systém xté generace, ČD jsitě prominou, když si musíš jít k okýnku dokonce převést bonusy a na lístku je pak inteligentně napsáno EP dobita převodem z EP.
registrovaný uživatel milbi 
11.02.2009 (14:08)  
S přestávkama čtu tuto diskuzi a docela se bavím, jak mnozí ještě nezjistili, že i kdyby tady našli nějaký pěkný a neprůstřelný systém, jak zajistit opravdový on-line prodej jízdenek, tak ho stejně ČD nezavedou. Každá novinka, kterou ČD v minulosti zavedly a byla k něčemu, se postupem času stala pro ČD přítěží, byla zrušena a nahrazena něčím novým, co má přinést peníze (aspoň si to myslí manažeři). Proto nyní zrušili jedinou výhodu e-jízdenek, a to onu místenku zdarma.
Přitom by stačilo jediné - inkarťáci zadají číslo inkarty (stejně mají bonus), ostatní číslo dokladu, kde mají fotku nebo číslo platební karty, kterou jízdenku zaplatí a mohou si jízdenku zakoupit, doma vytisknout. V kódu bude zašifrována trasa, datum, číslo dokladu nebo karty (i virtuální, což se dá zabezpečit). Opakované jízdy v jeden den bych neřešil, lidí, co jedou 2x denně vlakem někam bude minimum a hlavně na krátkou trať - náklady na zabezpečení by byly neúměrné. Navíc nic nebrání tomu, aby ČD vydaly inKartu každému zdarma nebo za malý poplatek, bez aplikaci In-zákazník.
Traťové a síťové jízdenky by se stejně jako v případě pražské opencard daly koupit jen v předstihu dvou dnů, průvodčí by ráno dostal v popce sadu inkaret s novými jízdenkami, ani by nebylo nutné je nahrávat na kartu, ověření v popce stačí.
registrovaný uživatel M 
11.02.2009 (10:18)  
GC - skutecne nevim, jak jsi prisel na to, ze ja psal neco o tom, ze neexistuje zpusob, jak necemu zabranit. Ja totiz, nejen v tomto threadu, psal o tom, bych ani nicemu nezabranoval, protoze pripadne duplicity bych zjistil pozdeji a totoznost konkretniho vinika bych mel v systemu...
Proto prosim pouzij sebou doporucovany postup a vice cti... Naprikald misto toho, abys vymyslel absurdni postupy...

Robert Antonio - ano, mas pravdu. Jenze tou skrabkou prilozenou k automatu je, predpokladam, tvoje in-karta. Pokud in-kartu nemas, tak nemas co prilozit a musis do fronty, v "tvem" pripade patnactiminutove. Pokud nepujdes do fronty k pokladne, ale k nejakemu automatu (pokud CD automaty, kde si neco koupi in lide bez in-karty maji), tak je to zase o tom, ze jsi na tom uplne stejne, jako clovek, ktery si na internetu nic nekoupil...
Jde proste o to, ze GC "vymyslel system" internetoveho prodeje a soucasti tohoto prodeje jsou stejne postupy, jako pro prodej v "kamennem okynku". Jedine, v cem se ten internetovy nakup lisi je to, ze NAVIC musis nejaky cas stravit i na tom netu. Vyhoda tam neni zadna. Celkove se tim stravi vice nebo aspon stejne casu, na nadrazi rozhodne nemuzes jit rovnou na vlak...

GC - No, celkem uboha poznamka, ale dobre:-) Delka fronty v tom srovnani jaksi nehraje roli. Kdyz jsi tak moudry, tak by te mohlo napadnout, ze tahle doba je na obou stranach nerovnice a lze ji tudiz odecist tam i tam. Zbyde z toho cas straveny na internetu (2 minuty?) a cas nutny k vyzvednuti jizdenky na strane nakupu "na internetu" a cas straveny nakupem u okynka na strane druhe. Nejsem aztak koktavy typ, abych to ze sebe nedokazal dostat behem dvou minut...
11.02.2009 (0:56)  
Robert-Antonio: Ale fuj! Taková podpásovka! Nevíš, že M stojí v jakékoliv frontě vždy stejnou konstantní dobu a i rychlost vydání na tom automatu automatu (vyťukání dejmetomu 9ti místného kódu a enter) a dohadování se s pokladní, kde všude chci přestupovat vždy trvá M vždycky stejně? :-)
11.02.2009 (0:51)  
M: Lehce offtopic, ale...
...2 minuty u pokladny znamená v reálu pátečního Wilsonu i čtvrt hodiny ve frontě. Zaplaťpánbu, že i za stávajícího éšopu prostě přiložím škrabku k automatu, udělám ťukťuk a mám lístek doslova za pár vteřin.
11.02.2009 (0:51)  
No jsem rád, že nejlepší eM ze všech eMů ví všechno nejlíp. Ale škoda, že stále nečte dost p.o.m.a.l.u. aby si napřed uvědomil, na co jsem původně reagoval a na co on potom argumentuje. Ty jsi tady psal něco o tom že NEEXISTUJE možnost, jak zabránit tomu, aby byl lístek vázaný na určitou relaci, ale ne už na konkrétní spoj využit ve vlaku víckrát, pokud nejsou průvodčí online. Já jsem ti dokázal, že to jde, ale ty zasezačneš plácat něco o tom, že neINKartista musí udělat krok navíc. No a? Mluvil jsi snad o tom předtím? NE! Akorát jsi tu vykřikoval, že průvodčí musí být online, že to jinak nejde. Jak vidíš tak to jde, ale to bys nebyl ty, abys neuznal svou blbost, tak začneš plácat další blbosti typu že ten nemajitel IK musí podstoupit jeden krok navíc. Pokud jsi tak chytrý, tak zajisté vymyslíš, jak to provést jinak, aby ani ten nemajitel té IK nemusel na nádraž (prostě třeba nastoupil nejlépe někde rovnou na trati :-) )
registrovaný uživatel M 
11.02.2009 (0:41)  
Ja pmalu ctu. Ja delam vsechno pomalu...

Akorat jde o to, ze ja jsem nepsal o IN-zakaznicich, ale o tech bez karty... Ten "jeden krok navic" pro p.o.m.a.l.u NEmajitele inkarty je pomerne dost podstatnej.

Ale dobre teda - vymyslel jsi dokonaly system, ktery pamatuje na vsechno... Sice teda pocita s tim, ze kdyz si nekdo koupi listek pres internet, tak bude muset jit do fronty stejne jako clovek, co cas na internetu nestravil, ale jinak ten system nema chybu a radobyodbornik by na nej rozhodne neprisel:-)
10.02.2009 (20:53)  
Ze by IN meli mit vyhody, tak to ano - jenze ted je to o tom, co prinasi internetovy nakup. Ve fronte musi stat tak jako tak. Jaksi tam nevidim vyhody...

Pro M ještě jednou a p.o.m.a.l.u. - když máš IK, tak do žádné fronty nemusíš. Chělo by to umět líp číst...jasně jsem ti tu ukázal, že zabránit duplicitnímu použití lístu jde i v offline režimu úplně vklidu, byť pro nemajitele IK by to znamenalo jeden krok navíc...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko