..: ŽelPage oslavila páté výročí existence :..

logo ŽelPageŽelPage - Je tomu právě pět let, co se na síti objevila první ŽelPage jako školní cvičení. Trvalo ale dlouho, než se dobrovolnou prací řady lidí dostala do dnešní podoby. Mnohé se změnilo, náš tým zaznamenal cenné přírůstky i bolestné ztráty. Pojďme si zavzpomínat a zrekapitulovat, jak to celé vzniklo, jak si dnes stojíme a kam chceme jít dál.

Moje první dílo o železnici byl školní časopis Železniční měsíčník v roce 2000, ten ale vyšel dvakrát a již jsem na něj neměl čas ani peníze, protože jeho výroba byla vcelku nákladná a nesplnila očekávání. O několik měsíců později jsem se připojil na internet a ve škole jsme probírali jazyk html, který mne zaujal a začal jsem zpracovávat podklady pro železniční časopis v internetové verzi, který je téměř bez nákladů.

Po několika týdnech jsem spustil své první stránky - 1.11.2000. Ty však nebyly příliš navštěvované, mé zkušenosti nebyly takové a tak jsem se po týdnu rozhodl se stránkami skoncovat. Ve škole se otevřel internetový kroužek, kde se probíral hlouběji jazyk html a tak jsem opět začal přemýšlet o stránkách o železnici a železničních simulátorech. Dva spolužáci se ke mne připojili a stránky jsme postupně dávali dohromady. Napsali jsme html kód, stránky opatřili grafikou. Po několikadenní práci byly stránky hotové a k 1.2.2001 měly být oficiálně spuštěny. Mé připojení k internetu mělo jisté problémy a tak se stránky dostaly na internet až 18.2.2001 odpoledne.

Jednoho únorového dne jsem se zamyslel, jak by mohly být stránky nazvány. Inspiroval mne nějaký česko-anglický název a tak vznikl název ŽelPage - ŽELezniční stránky (PAGEs).

Večer již byly kompletně na ftp a tak jsme je slavnostně spustili. Po týdnu to kamarády omrzelo, ale já jsem si řekl, že to tentokrát zkusím udržet. Doma jsem začal vyvíjet nový jednoduchý design a ten jsem také 1.3.2001 vypustil do světa. O několik týdnů později jsem vymyslel sekci Řazení vlaků, která je každým rokem stále vylepšována a stává se unikátní. Inspiroval mne spořič obrazovky s tématikou Železnice (něco jako dnešní traffic screensaver).

Během března byly stránky zaregistrovány v českých vyhledávačích a to se projevilo na návštěvnosti, která pěkně vzrůstala a to mi dodávalo energii pro pokračování projektu.

O několik týdnů později jsem zkusil grafiku stránek oživit. Novinky na stránkách se měly zobrazovat ve stylu pragotron - příjezdy a odjezdy vlaků. Tato verze vyžadovala při aktualizaci značné úsilí složit písmenka tak, aby nabíhala podle mého přání. To se dařilo, ale jednoho říjnového dne jsem to již nevydržel a zpracoval jsem statickou verzi v odlišných barvách. Ta vydržela něco přes rok (10/2001 - 10/2002).

Další verze se oblékla opět do černé, ale s modrými prvky. Koncem roku 2002 se ke mně přidali Lukáš Kohout, Pavel Vlček a Ice-bear (Tomáš Bareš). Velmi mi pomáhali a společnými silami jsme v únoru 2003 uvedli novou verzi designu stránek, který se s malými úpravami drží dodnes.

Ve stejném období se k nám také přidal Ondra Janiš, který 4.1.2003 spustil pod ŽelPage stránky s jeho tvorbou modelů železničních vozidel do vlakového simulátoru MSTS. Tyto stránky také fungují dodnes, od 1.9.2004 s novým designem a pod subdoménou ondraj.zelpage.cz.

Z původní vize webu o železničních simulátorech a o řazení vlaků se nakonec začal klubat spíše zpravodajský web. Novinky byly přidávány čím dál častěji a ani o návštěvníky nebyla nouze - za březen 2003 jsme měli 5002 lidí, v září již 12418. V květnu byla spuštěna databázová verze novinek, která usnadnila jejich psaní. Novinky přibývaly, z čehož měli radost čtenáři, ale rodiče nebyli moc nadšeni, když viděli účet za připojení k internetu pomocí modemu.

ŽelPage zpočátku hostovala na veřejném hostingu. V souvislosti s rozvojem fotogalerie a využitím prvků PHP a MySQL, které tehdy nebývaly běžně k dispozici zdarma, rostl tlak na lepší zabezpečení. Na dlouhou dobu byl naším domácím serverem volný hosting na studentském portálu GOO/NETWORX - adresu zelpage.goo.cz si možná ještě pamatujete, ještě dlouho na nich byly k dispozici downloady pro Microsoft Train Simulator z webu Filipa Havla. Postupně se ale naše možnosti zlepšily a nároky na spolehlivost zvýšily. Závěrem roku 2003 jsme získali doménu zelpage.cz a přešli na komerčně nabízený hosting. Prostor nám hradilo a hradí vydavatelství SAXI (www.saxi.cz), kterému spravujeme stránky, doménu hradil Klub železničních cestovatelů, jehož logo se objevilo v zápatí webu. Po vystřídání nekolika "výhodných" nabídek na levný hosting, které z různých důvodů nevyhověly našim představám, jsme v červnu 2005 zatím naposledy zakotvili u anowebu. Pokud budeme růst současným tempem dál, jsme připraveni přejít i na vlastní server, nicméně v nejbližším roce to snad nebude nutné.

V roce 2004 jsme měli toto složení: Martin Hanzal, Michal Doležal, Ondřej Janiš, Zdeněk Michl, Ice-Bear (Tomáš Bareš), Lukáš Kohout, Pavel Vlček a Karel Chýla. Lukáš Kohout a Zdeněk Michl společnými silami rozjeli nový engine webu na bázi PHP skriptů, který s podporou MySQL databáze generuje stránky v jazyce XHTML. Na stránkách se objevily články s různými tématy. Během dalšího roku se k nám přidali Jirka Randa, Martin Nožička, Petr Studnička a Petr Vondrlík. Na ŽelPage definitivně zakotvil Kalendář železničních akcí a v novinkách se objevují informace ze zahraničí.

Populární fotogalerie začala vznikat začátkem roku 2003, kdy jsem uveřejnil několik svých nascanovaných snímků v nízké kvalitě. Brzy nato zaplnil galerii svými vynikajícími fotkami Ice-bear (Tomáš Bareš). To bylo impulsem pro přidávání fotek nejdříve redaktory a poté i návštěvníky a kvalita se postupně zlepšila. Galerie se začala ještě více rozšiřovat, až se dostala do podoby blízké současnosti. Velké ulehčení práce nastalo, když celý web změnil jádro na databázový systém a galerie se ladila a ladila, až se z ní stala současná galerie. V září 2005 byla galerie zaplněna i snímky, které návštěvníky příliš neoslovovaly, a proto proběhlo „velké vyřazování“ a v galerii zůstaly především „hodnotnější snímky.“ V současné době je galerie vedená pěticí správců (Aktuell, Chary, Jakuza, OndraJ, Puly) a ti rozhodují o zařazení fotek, které uživatelé sami nahrají na server.

Návštěvnost webu trvale roste, od průměrně 800 denních návštěv v únoru roce 2004, 1800 v roce 2005 se dostala k 4500 v roce 2006. V roce 2005 jsme pro členy redakce zkusmo vyrobili první trička ŽelPage. V lednu 2006, krátce před pomyslnou svatbou, došlo k rozchodu s Klubem železničních cestovatelů, v jehož novém vedení ŽelPage neměla oporu.

ŽelPage vždy byla, je a dokážeme-li to, pak i nadále zůstane v maximální možné míře nezávislým a nekomerčním mediem otevřeným pro každého, kdo chce přiložit ruku k dílu. Mnoho návštěvníků si dnes už ani nevšimne toho, co mnozí další oceňují, že na ŽelPage nenajdete žádnou reklamu – skutečně jsme se bez toho prozatím dokázali obejít. Z původně ryze studentského amatérského webu se stal portál s dobrým jménem a relativně vysokým standardem. Vždyť sami uznáte, že u nás najdete neuvěřitelné množství informací – kromě novinek a článků je to především výběrová fotogalerie, řazení vlaků, přehled tratí a jízdních řádů, různé přehledy výluk a staveb, kalendář železničních akcí, diskusní fórum.

A jaké jsou naše vize? Chceme především udržet rozsáhlý obsahový fond portálu. Jen udržet ho v aktuální podobě je ambiciózní cíl. Navázali jsme mezinárodní kontakty a chystáme některé společné projekty. Rádi bychom do hry více vtáhli vás, návštěvníky. Jsme rádi, že se na našem webu daří držet relativně vyšší úroveň vyjadřování, bez ostrých slov a invektiv, na která jsou zvyklí návštěvníci jiných železničních webů. Již letos chystáme ale i některá další překvapení – no a to by nebyla překvapení, kdybychom je všechny prozradili předem ;-)

Děkujeme za vaši přízeň, ať se vám na našem webu líbí i nadále.

0 1 2 3 4 5


Karel Chýla Poslat mail autorovi | 1.3.2006 (20:33)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
02.11.2007 (22:33)  
No, nyní jsou ty stránky hezčí.
registrovaný uživatel Best  mail  
10.06.2006 (22:29)  
Zelpage je nejpší stránka v ČR akorát chybějí ty kuriozní řazení.To se mi líbilo nejvíce.
registrovaný uživatel Fanda 
15.04.2006 (15:32)  
Takovou stránku by jentak někdo nevymyslel jen tak dák a klobouk dolů!
registrovaný uživatel Lenny 
03.03.2006 (23:38)  
Netušil, jsem, že jste stránky založili jako studenti. Docela mě to překvapilo. Opravdu zdařilé stránky. Tak hodně štěstí do budoucna
03.03.2006 (16:18)  
Ttohle jsou nej stránky s infem o železnici. Tak hodně štěstí do budoucnosti.
03.03.2006 (15:48)  
Ano, tato stránka je super, víte jak mi pomáhá vaše řazení vlaků? (Na to od ČD se nedá spolehnout, ale tady je to super) Takže "Vše nejlepší, ŽelPage!":-)
registrovaný uživatel Petr Nemec  mail  
03.03.2006 (13:16)  
Tohle je nejlepší web o železnici!
registrovaný uživatel 3bitk7a  mail  
03.03.2006 (12:56)  
Jste super stránky.Doufám že ještě dalších pár let tu bude!!!!
registrovaný uživatel Karel K.  mail  
02.03.2006 (20:51)  
Pánové, chci Vám v první řadě poděkovat za tento skvělý server. Mým hlavním "koněm" je sice metro, ale díky tomu, že mám Drahou polovičku na severní Moravě (sám jsem z Prahy), trávím obtýden ve vlaku kolem deseti hodin. Proto mě samozřejmě zajímají aktuality z tohoto oboru.
Musím říci, že svou práci zde děláte dobře a Želpage.cz je pro mne jakýmsi etalonem, jak by měl vypadat a fungovat kvalitní oborový server. Máte můj respekt, uznání a obdiv.
Do dalších let vám všem přeji co nejvíce sil, pohody, nadšení a pokud možno pěkných zážitků s mašinkami.
A ještě jednou díky za tyto skvělé stránky!
02.03.2006 (14:52)  
Moc hezky napsano. Da se rict, ze neni den, kdy bych se sem nepodival. Preju hodne vydrze do budoucna, diky za prima web.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2017 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko