..: ŽelPage oslavila páté výročí existence :..

logo ŽelPageŽelPage - Je tomu právě pět let, co se na síti objevila první ŽelPage jako školní cvičení. Trvalo ale dlouho, než se dobrovolnou prací řady lidí dostala do dnešní podoby. Mnohé se změnilo, náš tým zaznamenal cenné přírůstky i bolestné ztráty. Pojďme si zavzpomínat a zrekapitulovat, jak to celé vzniklo, jak si dnes stojíme a kam chceme jít dál.

Moje první dílo o železnici byl školní časopis Železniční měsíčník v roce 2000, ten ale vyšel dvakrát a již jsem na něj neměl čas ani peníze, protože jeho výroba byla vcelku nákladná a nesplnila očekávání. O několik měsíců později jsem se připojil na internet a ve škole jsme probírali jazyk html, který mne zaujal a začal jsem zpracovávat podklady pro železniční časopis v internetové verzi, který je téměř bez nákladů.

Po několika týdnech jsem spustil své první stránky - 1.11.2000. Ty však nebyly příliš navštěvované, mé zkušenosti nebyly takové a tak jsem se po týdnu rozhodl se stránkami skoncovat. Ve škole se otevřel internetový kroužek, kde se probíral hlouběji jazyk html a tak jsem opět začal přemýšlet o stránkách o železnici a železničních simulátorech. Dva spolužáci se ke mne připojili a stránky jsme postupně dávali dohromady. Napsali jsme html kód, stránky opatřili grafikou. Po několikadenní práci byly stránky hotové a k 1.2.2001 měly být oficiálně spuštěny. Mé připojení k internetu mělo jisté problémy a tak se stránky dostaly na internet až 18.2.2001 odpoledne.

Jednoho únorového dne jsem se zamyslel, jak by mohly být stránky nazvány. Inspiroval mne nějaký česko-anglický název a tak vznikl název ŽelPage - ŽELezniční stránky (PAGEs).

Večer již byly kompletně na ftp a tak jsme je slavnostně spustili. Po týdnu to kamarády omrzelo, ale já jsem si řekl, že to tentokrát zkusím udržet. Doma jsem začal vyvíjet nový jednoduchý design a ten jsem také 1.3.2001 vypustil do světa. O několik týdnů později jsem vymyslel sekci Řazení vlaků, která je každým rokem stále vylepšována a stává se unikátní. Inspiroval mne spořič obrazovky s tématikou Železnice (něco jako dnešní traffic screensaver).

Během března byly stránky zaregistrovány v českých vyhledávačích a to se projevilo na návštěvnosti, která pěkně vzrůstala a to mi dodávalo energii pro pokračování projektu.

O několik týdnů později jsem zkusil grafiku stránek oživit. Novinky na stránkách se měly zobrazovat ve stylu pragotron - příjezdy a odjezdy vlaků. Tato verze vyžadovala při aktualizaci značné úsilí složit písmenka tak, aby nabíhala podle mého přání. To se dařilo, ale jednoho říjnového dne jsem to již nevydržel a zpracoval jsem statickou verzi v odlišných barvách. Ta vydržela něco přes rok (10/2001 - 10/2002).

Další verze se oblékla opět do černé, ale s modrými prvky. Koncem roku 2002 se ke mně přidali Lukáš Kohout, Pavel Vlček a Ice-bear (Tomáš Bareš). Velmi mi pomáhali a společnými silami jsme v únoru 2003 uvedli novou verzi designu stránek, který se s malými úpravami drží dodnes.

Ve stejném období se k nám také přidal Ondra Janiš, který 4.1.2003 spustil pod ŽelPage stránky s jeho tvorbou modelů železničních vozidel do vlakového simulátoru MSTS. Tyto stránky také fungují dodnes, od 1.9.2004 s novým designem a pod subdoménou ondraj.zelpage.cz.

Z původní vize webu o železničních simulátorech a o řazení vlaků se nakonec začal klubat spíše zpravodajský web. Novinky byly přidávány čím dál častěji a ani o návštěvníky nebyla nouze - za březen 2003 jsme měli 5002 lidí, v září již 12418. V květnu byla spuštěna databázová verze novinek, která usnadnila jejich psaní. Novinky přibývaly, z čehož měli radost čtenáři, ale rodiče nebyli moc nadšeni, když viděli účet za připojení k internetu pomocí modemu.

ŽelPage zpočátku hostovala na veřejném hostingu. V souvislosti s rozvojem fotogalerie a využitím prvků PHP a MySQL, které tehdy nebývaly běžně k dispozici zdarma, rostl tlak na lepší zabezpečení. Na dlouhou dobu byl naším domácím serverem volný hosting na studentském portálu GOO/NETWORX - adresu zelpage.goo.cz si možná ještě pamatujete, ještě dlouho na nich byly k dispozici downloady pro Microsoft Train Simulator z webu Filipa Havla. Postupně se ale naše možnosti zlepšily a nároky na spolehlivost zvýšily. Závěrem roku 2003 jsme získali doménu zelpage.cz a přešli na komerčně nabízený hosting. Prostor nám hradilo a hradí vydavatelství SAXI (www.saxi.cz), kterému spravujeme stránky, doménu hradil Klub železničních cestovatelů, jehož logo se objevilo v zápatí webu. Po vystřídání nekolika "výhodných" nabídek na levný hosting, které z různých důvodů nevyhověly našim představám, jsme v červnu 2005 zatím naposledy zakotvili u anowebu. Pokud budeme růst současným tempem dál, jsme připraveni přejít i na vlastní server, nicméně v nejbližším roce to snad nebude nutné.

V roce 2004 jsme měli toto složení: Martin Hanzal, Michal Doležal, Ondřej Janiš, Zdeněk Michl, Ice-Bear (Tomáš Bareš), Lukáš Kohout, Pavel Vlček a Karel Chýla. Lukáš Kohout a Zdeněk Michl společnými silami rozjeli nový engine webu na bázi PHP skriptů, který s podporou MySQL databáze generuje stránky v jazyce XHTML. Na stránkách se objevily články s různými tématy. Během dalšího roku se k nám přidali Jirka Randa, Martin Nožička, Petr Studnička a Petr Vondrlík. Na ŽelPage definitivně zakotvil Kalendář železničních akcí a v novinkách se objevují informace ze zahraničí.

Populární fotogalerie začala vznikat začátkem roku 2003, kdy jsem uveřejnil několik svých nascanovaných snímků v nízké kvalitě. Brzy nato zaplnil galerii svými vynikajícími fotkami Ice-bear (Tomáš Bareš). To bylo impulsem pro přidávání fotek nejdříve redaktory a poté i návštěvníky a kvalita se postupně zlepšila. Galerie se začala ještě více rozšiřovat, až se dostala do podoby blízké současnosti. Velké ulehčení práce nastalo, když celý web změnil jádro na databázový systém a galerie se ladila a ladila, až se z ní stala současná galerie. V září 2005 byla galerie zaplněna i snímky, které návštěvníky příliš neoslovovaly, a proto proběhlo „velké vyřazování“ a v galerii zůstaly především „hodnotnější snímky.“ V současné době je galerie vedená pěticí správců (Aktuell, Chary, Jakuza, OndraJ, Puly) a ti rozhodují o zařazení fotek, které uživatelé sami nahrají na server.

Návštěvnost webu trvale roste, od průměrně 800 denních návštěv v únoru roce 2004, 1800 v roce 2005 se dostala k 4500 v roce 2006. V roce 2005 jsme pro členy redakce zkusmo vyrobili první trička ŽelPage. V lednu 2006, krátce před pomyslnou svatbou, došlo k rozchodu s Klubem železničních cestovatelů, v jehož novém vedení ŽelPage neměla oporu.

ŽelPage vždy byla, je a dokážeme-li to, pak i nadále zůstane v maximální možné míře nezávislým a nekomerčním mediem otevřeným pro každého, kdo chce přiložit ruku k dílu. Mnoho návštěvníků si dnes už ani nevšimne toho, co mnozí další oceňují, že na ŽelPage nenajdete žádnou reklamu – skutečně jsme se bez toho prozatím dokázali obejít. Z původně ryze studentského amatérského webu se stal portál s dobrým jménem a relativně vysokým standardem. Vždyť sami uznáte, že u nás najdete neuvěřitelné množství informací – kromě novinek a článků je to především výběrová fotogalerie, řazení vlaků, přehled tratí a jízdních řádů, různé přehledy výluk a staveb, kalendář železničních akcí, diskusní fórum.

A jaké jsou naše vize? Chceme především udržet rozsáhlý obsahový fond portálu. Jen udržet ho v aktuální podobě je ambiciózní cíl. Navázali jsme mezinárodní kontakty a chystáme některé společné projekty. Rádi bychom do hry více vtáhli vás, návštěvníky. Jsme rádi, že se na našem webu daří držet relativně vyšší úroveň vyjadřování, bez ostrých slov a invektiv, na která jsou zvyklí návštěvníci jiných železničních webů. Již letos chystáme ale i některá další překvapení – no a to by nebyla překvapení, kdybychom je všechny prozradili předem ;-)

Děkujeme za vaši přízeň, ať se vám na našem webu líbí i nadále.

0 1 2 3 4 5


Karel Chýla Poslat mail autorovi | 1.3.2006 (20:33)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
02.03.2006 (13:50)  
No tak bych chtel jen poprat vse nejlepsi webiku a doufejme minimalne dalsich pet let existence:)

Aneb (a omlouvam se za nepresne zneni) irsky pripitek: Pripijim na tvou cernou rakev, kterou vyrobim ze staleteho dubu, ktery jsem zasadil dnes:)

Tak a ted se budete muset dozit sakra veku, abyste zvladli tech dalsich 100let:)
registrovaný uživatel uhli 
02.03.2006 (13:08)  
Super! Díky, jen tak dál.
02.03.2006 (11:13)  
Jen tak dál webe železniční a všichni kdož za ním stojíte. Želpage jsou velmi hodnotné a kultivované stránky. Líbivý, přehledný design příjemný na oko je velikou předností. De facto jste jediný web který navštěvuji s železnou ba ocelovou pravidelností. Železnici jsem vlastně propadl až poté co jsem nastoupil do práce a poté co jsem podlehl kouzlu plzeňské hudební formace zabývající se železnicí, průmyslem a prací. Od této dob také usiluji o post strojvedoucího,což se mi zatím daří a doufám že to dotáhnu až k oprávnění řídit lokomotivu a díky vašemu webu ve mě tato idea neuvadá. S každodením prohlížením nových fotografií se přesvědčuji o tom, že práce kterou na kolejích dělám má smysl.S díky za existenci tohoto webu vás zdraví StrojvedouciDoBoha
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
02.03.2006 (10:32)  
Jo jo, lidi kolem ŽP byli první ucelenou fandovskou tlupou, do které jsem se přidal. Aćkoliv jsem se nijak moc neprojevoval na webu (krom občasných fotek a článků), v pozadí jsou moje aktivity s lidmi od ŽP vcelku rozšířené - společné akce v hospodě i na kolejích, živý kontakt přes ICQ a mail atd. Tihle kluci mne vlastně přivedli k focení a organizovanému zájmu o železnici, který byl do té doby jaksi jen latentní. Tady jsem konečně mohl začít veřejně mít rád vláčky :-).
Do dalšího provozu přeji hodně sil a úspěchů.
registrovaný uživatel Pavel Vlček  mail  
02.03.2006 (7:20)  
To Karel Chýla napsal si to moc hezky a pravdivě :) kluci jste moje životní zkušenost a držím vám palce do další tvorby ! Pavel Vlček
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
02.03.2006 (5:22)  
Takže pánové, díky za Zelpage, nebál bych se použít malou reklamu která by sloužila dobré věci a pod kterou by bylo výslovně uvedeno že výnos z této reklamy slouží k opravě či jinému učelu s železniční tématikou. Myslím že by to vlakoví fandové pochopili a vy byste přispoěli na dobrou věc. Vždyt se může udělat ohledně reklamy i anketa a hlasovat na co by vybrané prostředky měly sloužit.
zdraví zel.am
registrovaný uživatel qik-qak  mail  
01.03.2006 (23:10)  
Ano jen tak dál pánové, zdraví admin metroweb.cz
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
01.03.2006 (22:21)  
Jen tak dal hosi! I kdyz mam uz vlasnti projekt, Zelpage byla je a bude i nadale moji "srdecni zalezitosi".
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko