..: Zápisky z cesty do Prachovic a Dobrušky :..

Hurvínek ve stanici Račice nad Trotinou, foto: Matouš Danielka Jaroměř — Přibližně po roce, v sobotu 19. listopadu ráno, se opět vracíme do Jaroměře, abychom se odtud vypravili na další zajímavé putování s historickým motorákem „hurvínek“. Dnes nemíříme do Otovic zastávky a Žacléře, ale vypravíme se na cestu po tratích Královéhradeckého a Pardubického kraje, z nichž dvě jsou již bez pravidelné osobní i nákladní dopravy a jedna obsluhovaná pouze jedním párem osobních vlaků denně. Hlavní cíle naší cesty jsou koncové stanice Prachovice a Dobruška, jež jsou od sebe po kolejích naší trasy vzdáleny přibližně 83 kilometrů.

Posun a focení v Hněvčevsi, foto: Matouš Danielka Posun a focení v Hněvčevsi, foto: Matouš DanielkaZ Jaroměře vyrážíme po odjezdu pravidelných vlaků s nepatrným zpožděním před osmou hodinou ranní v téměř plném počtu. Zbytek přihlášených účastníků se k nám hodlá připojit až v Hradci Králové. Míjíme odjezdová návěstidla jaroměřské stanice a přes Smiřice pokračujeme po jedné z tratí bez pravidelné osobní dopravy - 046 Smiřice – Hněvčeves. Ve zpustlé stanici Račice nad Trotinou probíhá první focení „hurvínka“. Vládne pravé sychravé podzimní počasí a sluníčka se asi nedočkáme. Po náležitém zdokumentování pokračujeme do Hněvčevsi, kam dorážíme již s předstihem a máme opět možnost vlak vyfotit, tentokrát při posunu na první staniční kolej z lávky nad kolejištěm.

Pauza v Hradci Králové, foto: Matouš DanielkaPodle sestaveného jízdního řádu pokračuje naše cesta po trati 041 do krajského města Hradec Králové, kde se k nám připojuje zmíněný zbytek účastníků. Po této zastávce absolvujeme vcelku kuriózní část trasy do Pardubic, která v našem případě zahrnuje jízdu po trati 020 z Hradce Králové do Praskačky a úvraťově po takzvané Plačické spojce, kterou běžně využívají pouze nákladní vlaky, do stanice Opatovice nad Labem. Mimořádná událost - lom kolejnice pod lokomotivou posledního osobního vlaku u stanice Rosice nad Labem ze 17. listopadu naši cestu naštěstí příliš neovlivní. Připomíná nám ji pouze vlak navážející osobní vozy do Hradce a pomalá jízda v inkriminovaném úseku. V Pardubicích nás kromě „švestkového brejlovce“ 750.346 s měřícím vozem na odstavné koleji příjemně překvapili také zaměstnanci řízení provozu SŽDC, díky nimž se náš vlak objevil na pragotronu i ve staničním rozhlasu. Po plánované desetiminutové přestávce jsme s naším motoráčkem s maximální rychlostí 60 kilometrů za hodinu pokračovali po koridorové trati 010 do Přelouče.

Stanice Praskačka, následuje Plačická spojka, foto: Matouš DanielkaPardubice, foto: Matouš DanielkaPřelouč, foto: Matouš Danielka

Krátká foto zastávka v koncové stanici Prachovice, foto: Matouš DanielkaOdtud jsme jeli další úvratí po trati 015 až do Prachovic. V úseku Heřmanův Městec – Prachovice obdivujeme okolní krajinu. Trať stoupá v zářezu okolních kopců podzimní divokou přírodou v kontrastu s množstvím vleček, do areálů Prachovické cementárny a skladu státních hmotných rezerv, jež uskladňuje motorovou naftu a letecký petrolej. Nadšení s námi nicméně nesdílí náš motoráček, který po téměř vysokohorském výstupu do koncové stanice Prachovice trochu více dýmá. Po krátkém focení následuje návrat do Heřmanova Městce, nakonec se objevily i sluneční paprsky, které hned činí cestu veselejší. Naopak rozhořčení v nás vyvolává fakt, že pravidelná osobní doprava bude v tomto zajímavém úseku od nového JŘ (2011/2012) zrušena.

Letmý pohled z vlaku na vlečku cementárny Prachovice, foto: Matouš DanielkaHeřmanův Městec, foto: Matouš DanielkaStanice Heřmanův Městec nasvícena sluncem, foto: Matouš Danielka

Zpustlá železniční zastávka Bylany, foto: Matouš DanielkaPo neodmyslitelném focení v Heřmanově Městci odbočujeme na trať 017, která je pro změnu bez pravidelné osobní dopravy už letos. Cestou absolvujeme fotozastávku v Bylanech a pokračujeme do stanice Chrudim-Město, kam přijíždíme třicet minut po poledni. Úvratí následně odjíždíme do stanice Chrudim, kterou s naším příjezdem opouští osobní vlak do Pardubic v režii regionovy 814.166, která má jako první získat celoplošný polep s motivy Pardubického kraje. Ale vraťme se zpět k našemu sobotnímu putování. Kvůli zpoždění na příjezdu, které způsobilo čekání před vjezdovým návěstidlem do stanice Chrudim-město, odjíždíme už po deseti minutách. Plánovaná pauza přitom byla 27 minut. Jedeme po trati 016 do Hrochova Týnce, kde máme možnost vyfotit náš vlak společně s křižujícím vlakem Os 25051 vedeným motorovým vozem 810. Pro zdejší stanici je to výjimečná dopravní situace, neb se zde vlaky běžně nekřižují.

Ruční návěst výpravčího v Chrudimi, foto: Matouš DanielkaChrudim, foto: Matouš DanielkaŠocení křižování vlaků v Hrochově Týnci, foto: Matouš Danielka

Holice, foto: Matouš DanielkaV Moravanech po úrovňovém překonání koridoru a vyřízení nezbytných formalit pokračujeme do Holic, kde probíhá další focení ve společnosti regionovy 814.136. Poslední úsek trati 016 Holice – Borohrádek který projíždíme, nebude již od nového GVD využíván k pravidelné osobní dopravě. Z Borohrádku po krátké zastávce jedeme na trati 020 do Týniště nad Orlicí a následně tratí 026 do Opočna, kde úvraťově odbočujeme po nejhůře vyhlížející kolej na pětikilometrovou trať 028 do Dobrušky, kterou obsluhuje v rámci základní dopravní obslužnosti pouze jeden pár ranní vlaků v pracovní dny. Před koncovou železniční stanicí Dobruška stíháme ještě focení v zastávce Pulice a následně v samotné stanici Dobruška. Za soumraku se vracíme zpět do Týniště nad Orlicí, čemuž ještě předchází čekání na zpožděný protijedoucím vlak ve stanici Bolehošť, jehož zpoždění se přenáší i na nás. Naštěstí můžeme dopravnu Týniště nad Orlicí po příjezdu vzápětí opustit a pokračovat na „zelenou vlnu“ až do Hradce Králové, kam nakonec dorážíme včas a kde se s většinou účastníků loučíme. Zbylé osazenstvo vlaku s námi pokračuje až do konečné stanice Jaroměř.

Vyřízení nezbytných formalit a focení ve stanici Týniště nad Orlicí, foto: Matouš DanielkaOpočno, foto: Matouš DanielkaZastávka Pulice, foto: Matouš DanielkaKoncová stanice Dobruška, foto: Matouš DanielkaNoční fotka ze Smiřic, foto: Matouš Danielka

Po deponování „hurvínka“ v jaroměřské výtopně můžeme směle prohlásit, že se akce vydařila. Poděkování za pohodový průběh si zaslouží nejen organizátoři, ale všichni ostatní zúčastnění. Tak zase někdy příště!


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.12.2011 (16:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže ŽelPage

Ďalšie z regiónu ČR Královéhradecký ČR Pardubický


15.12.2011 (8:39)  
Moc pěkné.
13.12.2011 (10:12)  
Moc hezký report a fotky, doufám, že takovéto akce budou i nadále pokračovat a organizátorům vydrží jejich nadšení.

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko