..: Z archivu: Nestárnoucí čmelák :..

NC_01Ostrava - Nedávno jsem z nudy listoval starými čísly ABC, a natrefil jsem na tento zajímavý dobový článeček o Čmelácích. Rozhodl jsem se s Vámi o něj podělit... Je to docela zajímavé čtení, hlavně dobové fráze Vás určitě vesele naladí. Ale hlavně je to z doby, kdy těchto krasavců jezdily po kolejích tehdejší ČSD stovky, a v exportních zemích další tisíce. Takovýchto archivních kusů ještě pár mám, čili je v případě zájmu opět rád nabídnu. A zde je již samotný článek v nezměněné podobě.

Montážní linka v ČKD Lokomotivka - Sokolovo

NC_02 Aby bylo všem neinformovaným čtenářům hned v úvodu jasno: nebude řeč o čmelácích z našich luk a strání, ale o lokomotivách, které si tuto důvěrnou přezdívku vysloužily podle označení ČME. Celý název zní československá posunovací (manévrovací) lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu — to vše samozřejmě převedeno do azbuky, neboť jde o lokomotivu, která byla zpočátku vyrobena výhradně pro potřeby sovětských železnic. Hlavním výrobcem je známý závod o. p. ČKD Praha, závod ČKD Lokomotivka — Sokolovo. Podíl na její úspěšné výrobě má však mnoho dalších pobočných a kooperujících závodů. Například motor dodává závod Naftové motory v Praze 5 a Hradci Králové, elektrickou výzbroj závod Trakce v Praze 9, kompresory vyrábí závod Žandov, regulátory motoru závod Hronov, odlitky závod Slévárny v Praze 9 a v Kutné Hoře. Mimo tyto závody ČKD pak mnoho dalších dodává různé menší či větší součásti, například ZTS Dubnica n. V. podvozky, Janka-ZRL Radotín chladicí bloky. NHKG Kunčice dvojkolí. Škoda Plzeň klikové hřídele motoru...

Novotou zářící čekatelé na export

NC_03 Jak vidíte, na slávě lokomotivy ČME 3 má podíl mnoho našich průmyslových závodů. A je to sláva zasloužená. Již před dvaceti lety jsme na stránkách ABC informovali tehdejší čtenáře (možná dnešní vaše maminky a tatínky) o novince ve výrobě našich lokomotiv. Tehdy to byla věc neobvyklá. Vždyť parní stroje ještě na našilch tratích dominovaly a odborníci vedli spory, zda páru nahradit motorovými nebo elektrickými lokomotivami. V závodě ČKD Lokomotivka — Sokolovo ukončili výrobu parních strojů v roce 1959 a zvolna přešli na motorové lokomotivy. Z nich vzešel typ ČME 2, který později vystřídal ČME 3. Tato lokomotiva vznikla na základě objednávky a požadavků sovětských železnic. Projekt a konstrukce byly průběžně během vývoje konzultovány se sovětskými odborníky. Měla se zrodit lokomotiva, která by vyhovovala požadavkům těžkého posunovacího provozu, hodila se k práci na svážném pahrbku a k přetahům nákladních vlaků na krátké a střední vzdálenosti. První dva prototypy byly předány v roce 1963 k důkladnému prověření na sovětských tratích. O rok později se rozjela sériová výroba, která nemá ve světě obdoby. Nikdo tehdy netušil, že ČME 3 se stane u nás i ve světě tak žádanou lokomotivou, že ani po dvaceti letech nebude zastaralá a výroba bude stále pokračovat. Vždyť v květnu roku 1971 byla předána sovětským železničářům tisící lokomotiva a 11. listopadu 1982 již čtyřtisící! Čtyři tisíce lokomotiv stejného typu vyrobených pro jednoho zahraničního odběratele představuje světový rekord — největší sérii lokomotiv, jaká kdy byla ve světě vyrobena. A to se navíc vyrábí tento typ v modifikovaných verzích i pro další odběratele. Samozřejmě že pod různým označením, napří- klad do Polska jako S-200, do Indie DEC 120, do Iráku DES 3100 nebo do Albánie T 669.1 — tedy shodně, jako jsou vyrobeny a označeny u našich ČSD. Pro zajímavost: československou verzi čmeláka T 669.1 vyráběli podle dokumentace z ČKD v Závodech ťažkého strojárstva v Dubnici nad Váhom. Pražský závod nyní vyrábí mimo verzi pro SSSR také verzi pro Syrské státní dráhy pod označením LDE 1500 a pro naše průmyslové vlečky a provozy jako T 669.05. Novinkou roku 1983 bude malá série čmeláků vyrobená pro ČSD na naši širokorozchodnou trať na východním Slovensku. Stroje ponesou označení T 669.51.

Čtyřtisící Čmelák do Sovětského svazu

NC_04 Čmelák tedy nestárne ani po dvaceti letech, spíše se stále omlazuje. Vždyť dnešní stroje jsou proti těm původním v mnohém vylepšené, zdokonalené. Průběžná modernizace prvků zvyšuje spolehlivost hlavních agregátů, upravuje se i postup výroby podle moderních technologických poznatků. Je zřejmé, že lokomotiva kdysi silně předběhla čas. Výroba lokomotiv v ČKD má dlouholetou tradici. V roce 1871 vznikl v Praze-Libni závod nazvaný První českomoravská továrna na stroje. V roce 1900 zde byla vyrobena první parní lokomotiva. Již o tři roky později rychlíková lokomotiva řady 275.0, vyrobená v tomto závodě, dosáhla na trati u Vídně rychlosti 148 km/h a vytvořila tehdejší světový rekord.

Legenda - K 6 S 310 DR

NC_05 Nejenom práce, ale i revoluční boj za lepší svět patří k tradicím závodu, který si po druhé světové válce přiřadil ke jménu i název Sokolovo, na paměť velké bitvy u stejnojmenné obce v SSSR. Dodnes má závod s obcí Sokolovo velkou družbu. V únorových dnech roku 1948, které si v této době připomínáme, to byli právě libeňští kováči a další dělníci z tohoto i okolních závodů, kteří přispěli svou podporou a činností k vítězství našeho pracujícho lidu nad buržoazní reakcí, která se tehdy pokusila zastavit vývoj Československa k socialismu. Revoluční tradice závodu se úzce spojují s tradicí dobrých spolehlivých výrobků, s poctivou prací dělníků a techniků v lokomotivce. ČME 3 je toho důkazem. Nejen že si sovětští železničáři chválí první čtyři tisíce lokomotiv, ale další si objednávají. Jak řekl náměstek ministra dopravy SSSR soudruh A. T. Golovatyj, lokomotivy ČME 3 jsou pohodlné při řízení, spolehlivé v provozu a dostatečně jednoduché při opravách. Proto jsou objednány i na příští pětiletku. A není bez zajímavosti, že obchodníci z jiných světových lokomotivek nám tenhle kontrakt nesmírně závidí.

NC_06ČME 3 v technickém řezu

Zdroj: ABC mladých techniků a přirodovědců, číslo 12, ročník 27 (rok 1983)

Autor: Martin Pilný

Foto: Václav Jirsa a archiv ČKD


Martin Grill Poslat mail autorovi | 14.4.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
18.04.2007 (7:43)  
zdroj : e-zbrane.sk
Je tiež zaujímavé, že vo vojne v Perzskom zálive nebolo potrebné tieto zbrane zakaždým čistiť od piesku. Takýto luxus umožní máloktorá súčasná zbraň.
Čas, rozličné konflikty v rôznych častiach sveta v rozmanitých klimatických podmienkach dokonale preverili toto majstrovské dielo československej zbrojárskej výroby. Temer 50 rokov služby tejto zbrane naďalej dokazuje jej jedinečnosť.
registrovaný uživatel Sova 
17.04.2007 (20:16)  
viděl jsem to na Discovery Chanel v pořadu 10 nejlepších zbraní,umístila se na druhém místě,testy kterými prošla jsem tu už psal
Jak říká náš učitel fyziky(a omlouvám se za ten výraz)
Nepleť si pojmy s průjmy!
registrovaný uživatel PZ 
17.04.2007 (19:12)  
Sova: Strč si ty pohádky někam... Nebo jsi ten test snad viděl na vlastní oči?
registrovaný uživatel Sova 
17.04.2007 (16:04)  
PZ sem napsal:

Jeden Čmelák ze Sýrie pro Flexa http://www.railfaneurope.net/pix/ne/Syria/CFS_Alep_2004-01-13.jpg .

A pro soudruha Sovu : Nemysli si, že na ruské věci neplatí fyzikální zákony. Když se ti do Kalacha dostane písek můžeš se jít klouzat úplně stejně jako s M16...

Tak M16 je jasná,ale z kalachem bych to netvrdil,v testech,které prováděla americká armáda to hodili do vody,do písku,přejeli teréňákem značky "Hummer",dali zásobník z jiné verze z jiného státu a střílel pořád stejně
registrovaný uživatel Glagol  mail  
17.04.2007 (14:38)  
Náckokomouš-tohle opravdu může vyblejt jenom totální hovado
Teda takhle sprostej jsem už dlouho nebIl... a nebIl... to tě fakt měli...
Takže, máš poslední slovo, ty okraso svobodného trhu a maňáskového divadla.
Ani nepíšu kdo. On se už dotyčný najde.
Howgh.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
17.04.2007 (13:31)  
Mno jak ta kčtu vaše reakce, nejspíš už zde radši nic z archivu vystavovat nebudu...akorát tady řešíte vyřešené, a hádáte se kdo má méně lživou pravdu.
registrovaný uživatel koffr 
17.04.2007 (11:33)  
glagol: takze jsi nacek, komous, nebo jen proste nesneses odlisny (a pravdivy) nazor?
registrovaný uživatel PZ 
17.04.2007 (9:44)  
rk_kn: vz. 58 nerovná se AK-47 a už se o tomto nehodlám dohadovat. Rozdělával jste snad M16? Pochybuju. Já říkám, že Kalašnikov zas až takovej zázrak není. Jeho snad jediná výhoda je jeho cena a dostupnost. Tím se dají také snížit náklady na opravu... Jak jinak než kanibalizací...
registrovaný uživatel Glagol  mail  
17.04.2007 (8:44)  
Koffre, já nejsem příznivec totalitních režimů, ale toho, rozbít tu tvou blbou, nevymáchanou hubu.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
17.04.2007 (8:13)  
PZ : už si zabudol na pobrežnej pláži SA vz. 58, a po hodine si ho musel čistiť od piesku ? Jednou handrou za 20 minút ?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko