..: Výročí 110 let provozu trati Jindřichův Hradec – Obrataň :..

Stanice Kamenice nad Lipou na začátku 20. století, foto: sbírka JHMDJindřichův Hradec — 23. prosince uplyne přesně 110 let od zprovoznění tratě Jindřichův Hradec – Obrataň. Její historie se ale začala psát přinejmenším o čtvrt století dříve. V tomto článku se dozvíte, co výstavbě trati předcházelo, jaké komplikace potkalo slavnostní zahájení provozu, ale také jak budou probíhat blížící se oslavy tohoto významného výročí.

Úvahy o výstavbě trati

Ve druhé polovině 19. století byla železnice nejrychlejším dopravním prostředkem. Její nižší přepravní náklady zvyšovaly konkurenceschopnost průmyslu a umožňovaly rozšiřovat výrobu. Území s železničním spojením se díky tomu rychle rozvíjela a železnice se stávala synonymem hospodářského pokroku.

Významnou úlohu při tom sehrály tzv. místní dráhy. S jejich výstavbou se v Čechách ve větším měřítku začalo až v 80. letech 19. století, kdy už byla základní železniční síť dobudována. V květnu 1880 byl přijat zákon „O poskytování výhod místním drahám“, který jejich stavitelům povoloval některé projektové a stavební úlevy a zaručoval hlavně finanční podporu státu a osvobození od daní a poplatků. Díky tomu mohly na železniční spojení pomýšlet i odlehlejší a chudší města, jako byla Kamenice nad Lipou.

První úvahy o zřízení železnice přes Kamenici vyvstaly současně se stavbou Českomoravské transverzální dráhy v roce 1886. Snaha zdejších radních, kterou podporovali také majitelé místních továren a okolních velkostatků, aby transverzální dráha vedla co nejblíže jejich městu, však byla odmítnuta. Začal se tak rodit projekt místní spojovací trati z Jarošova nad Nežárkou do Obrataně, případně do Pacova. V úvahu přicházelo také spojení z Pelhřimova na J. Hradec nebo Soběslav.

V srpnu 1893 se začal rodit projekt dráhy z Jarošova přes Novou Včelnici a Kamenici do Pelhřimova nebo Rynárce. Až při předběžném vyměřování trati v prosinci 1895 se jasně ukázalo, že kvůli živému obchodnímu spojení s J. Hradcem bude vhodnější vést trať už z J. Hradce.

Dál se ale vedly spory, zda zvolená trať bude vystavěna v normálním nebo úzkém rozchodu. Ministerstvo železnic považovalo projektovanou místní dráhu z J. Hradce přes Kamenici, na Černovice a dál do Obrataně za hospodářsky přínosnou. Opačné stanovisko však zaujalo ministerstvo vojenství. To nakonec spolu s nízkým zájmem soukromých investorů prosadilo, že státní správa nakonec prosazovala úzkorozchodnou variantu. A na tomto rozhodnutí se již přes opakované snahy Kamenických představitelů nic nezměnilo.

Realizace stavby

Lokomotiva U.3 v čele pracovního vlaku nedaleko Nové Včelnice (1906), foto: sbírka JHMD Dne 14. července 1903 konečně vydala vláda zákon „o účasti státu na opatření jistiny pro místní dráhy Jindřichův Hradec – Obratany“ a císař František Josef zmocnil vládu, aby převzala kmenové akcie v hodnotě 245 000 K. Z celkového rozpočtu na stavbu a zařízení dráhy - 2 950 000 K – hradila země 75 % a stát 7 %. Zbylé prostředky poskytla města J. Hradec, N. Včelnice, Kamenice n. L. a Černovice, kamenický okres a velkostatky Kamenice a Černovice.

Kamenický velkostatkář baron Rudolf Greymüller se však postaral o nečekaný rozkol mezi akcionáři. Po vypracování konečného projektu se postavil proti umístění kamenického nádraží, kvůli kterému trať protínala jeho pozemky, a požadoval jeho přesunutí dál od města. Spor se podařilo urovnat a barona „přivést k rozumu“ až po domluvě jeho sousedky, čenovické velkostatkářky hraběnky Amálie von Reichenbach – Lessonitz. Kameničtí nicméně tuto příhodu baronovi neodpustili a na rozdíl od paní hraběnky jej „zapomněli“ pozvat na slavnostní zahájení provozu.

Na Silvestra 1904 vydal konečně císař František Josef I. koncesní listinu ke stavbě dráhy. Na jejím základě byla vytvořena akciová společnost „Místní dráha Jindřichův Hradec – Obratany“. Upisování akcií a splácení základního jmění probíhalo již bez potíží, takže nic nebránilo zahájení stavebních prací.

Výstavbu dráhy zahájila v červenci 1905 firma ing. Antonína Lose ze Smíchova. Její průběh se nijak nelišil od stavby bystřické tratě před devíti lety. První lokomotiva projela po nové trati již 20. září 1906. Počátkem listopadu 1906 se konala úřední prohlídka a v polovině prosince zatěžovací zkoušky ocelových mostních konstrukcí.

Posledním problémem před slavnostním otevřením trati bylo pojmenování černovického nádraží. Jak se najednou ukázalo, stejnojmenných sídel bylo v rakousko-uherské monarchii hned několik. Doplněn proto musel být ještě přídomek „u Tábora“.

Při slavnostní první jízdě 23. prosince 1906 na nádraží v Kamenici nad Lipou „shromáždila se městská rada se starostou …zástupcové všech úřadů, škol, spolky, žactvo a četné davy obecenstva. Když slavnostně ozdobený vlak tažený dvěma parostroji vjížděl do nádraží, hrála hudba národní hymnu „Kde domov můj“… Ve 3 hodiny odpoledne pořádána byla obecním výborem hostina … Při hostině koncertovala kapela Vaníčkova.“

Zbytek jízdy pak již tak slavnostní průběh neměl. Vlak tažený lokomotivou U. 33 se těžce prodíral sněhovými bariérami, nabíral zpoždění a nakonec dorazil jen do Černovic, kde kvůli téměř dvoumetrovým sněhovým závějím uvízl.

Trať tím sice byla uvedena do veřejného provozu, stavební práce ale pokračovaly dál. Ukončila je až kolaudace drážních staveb 21. května 1910.

Obrataňská úzkokolejka byla provozována c. a k. státními drahami na účet vlastníka, akciové společnosti. Trvale ztrátový provoz nakonec vyústil v roce 1925 k zestátnění dráhy, které otevřelo cestu nové etapě rozvoje a modernizace trati.

Oslavy podle 110 let starého vzoru

Stanice Kamenice nad Lipou dnes, foto: sbírka JHMDLetos si tedy připomínáme výročí 110 let od zahájení provozu na této trati, která je jednou z pouhých tří úzkorozchodných tratí s pravidelným provozem, které se na našem území zachovaly. K připomenutí událostí roku 1905 bude 27. prosince vypraven slavnostní vlak vedený dvěma parními lokomotivami z Jindřichova Hradce do Černovic u Tábora a zpět. V nácestných stanicích bude probíhat kulturní program, před odjezdem z Jindřichova Hradce, v Kamenici nad Lipou a v Černovicích u Tábora jakož i přímo v parním vlaku bude také možnost občerstvení. Místa v parním vlaku lze rezervovat na adrese http://jizdenky.jhmd.cz

Plakát 110 let Obrataňky, foto: sbírka JHMD Aby si oslavy trati mohl užít opravdu každý, připravili jsme pro návštěvníky malý povánoční dárek: jízdné ve všech vlacích na obrataňské trati bude v den oslav zdarma. Z toho důvodu bude vypraven také posilový motorový vlak, který pojede krátce po parním vlaku a přiveze tak návštěvníky na hlavní program oslav v Kamenici nad Lipou. Jízdní řády obou vlaků najdete na přiloženém plakátu. Při této příležitosti bude také představeno nové pivo, které Jindřichohradecké místní dráhy a.s. vaří ve spolupráci s kamenickým minipivovarem Kokeš. K polotmavému speciálu se pro letošní zimní sezónu přidá tmavý dvanáctistupňový ležák se zázvorem a medem.

U 37.002, Kunžak-Lomy - Kaproun, foto: Ušoplesk U 37.002, Senotín - Hůrky, foto: topič U 37.002, Kaproun, foto: Dobromil Retych U 37.002 + U 47.001, Hůrky, foto: Dobromil Retych U 47.001, Střížovice, foto: Drahos Svestka U 47.001, foto: Michael Hajn U 47.001, Kunžak-Lomy; 8. 8. 1992, foto: G-BOAC

Na všechny návštěvníky se těšíme. Jestli Vám však termín v čase těsně povánočním nevyhovuje, ale chtěli byste se ještě letos svézt naším parním vlakem, budete mít příležitost v rámci Malé silvestrovské jízdy, která se koná tradičně 30. prosince.

Zdroj: Článek byl zpracován s využitím knihy Na úzkém rozchodu v Jindřichově Hradci a Gmündu se souhlasem autora Karla Justa


PPP | 22.12.2016 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Jihočeský


registrovaný uživatel PPP 
22.12.2016 (14:58)  
Stoupa: Jsem moc rád, že Vás článek potěšil, budu se snažit to časem zopakovat.
registrovaný uživatel PPP 
22.12.2016 (14:57)  
Martin Veselý 2: Jistě časem dojde i na články o modernějších dějinách trati nebo o současnosti, a že je o čem psát (jízdenky se v Kamenici přímo tisknou a Lovětín se vzpomínkami na dráhu do Hlubokodolu postupně ožívá). Protentokrát jsem s ohledem na aktuální výročí za téma zvolil nejstarší dějiny. Snad to moc nevadí.
22.12.2016 (14:38)  
Mně v článku chybí pozdější období. To, že v Kamenici se prodávají lepenkové jízdenky. Fantastické těleso vlečky u Lovětína. Kde je nejvyšší bod trati. Nová zastávka Střítež u Černovic ... prostě nějaké zajímavosti pro čtenáře. Přijde mi to pouze jako víceméně převzatý PR článek k nějaké jízdě než jako tvůrčí pojednání o této nádherné trati.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
22.12.2016 (7:33)  
Móóóc dekuji za clánek!
Tahle vskutku mimorádná trat si pozornost skutecne zasluhuje! Bez ohledu na to, komu zrovna patrí. :-))

(.. a dál jiz nepovídám, nepísu, ani ZepPage nemá dost místa na vzpomínky. Tou tratí je nutno jet)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko