..: Vykolejení pendolina si bulvární tisk vykládá i jako útok maniaka :..

Ilustrační obrázekPraha - Sobotní nehoda pendolina 680.003 poblíž žst. Praha-Běchovice podnítila řadu spekulací o tom, co že vlastně zapříčinilo vykolejení vlajkové lodi ČD. Pondělní noviny nastínily řadu možností. Nad některými stojí za to se zamyslet, jiné vzbuzují spíše úsměv. Pokaždé je ale zřejmé, že vykolejení "rychlovlaku" přikládají média, potažmo veřejnost, značný význam. Titulní strana deníku Mladá Fronta DNES zjevně citovala informaci ŽelPage o možném podílu "obutých" dvojkolí Pendolina na celé nehodě, deník Právo pro změnu přinesl zajímavý názor jednoho z železničářů. Byl ale pohříchu spíše sám, většina ostatních deníků se spolehla na slova mluvčího ČD Ondřeje Kubaly o naříznuté kolejnici, v lepším případě alespoň přebrala zpravodajství ČTK, které přineslo i nesouhlasný názor Drážní inspekce.

Ilustrační obrázek

Trasa smrti ožívá! Šílenec vykolejil pendolino! * Děsivé útoky mají pokračování!

Praha - Šílené! Na železnici zase vládne strach! Sabotér nařízl koleje na okraji Prahy a v sobotu tam vykolejilo pendolino! Jen zázrakem nikdo nezemřel. Železničářům se ale vybavily vzpomínky na dnes už zesnulého Vladimíra Štěpánka, který v letech 1999-2003 spáchal na stejné trati desítky bombových útoků. Má snad Štěpánek následovníka?

Dělá to pro zábavu, pro peníze, nebo ho žene nenávist k lidem? Takové otázky se nyní honí hlavou detektivům, kteří vyšetřují sobotní útok na železnici u pražských Dolních Počernic. Neznámý pachatel si dal tu práci, že se vydal do nepřístupného místa a nařízl kolejnici. Ta se pak rozsypala pod pendolinem. Rychlovlak vykolejil a jen díky náhodě se nepřevrátil, po pražcích ujel asi 400 metrů, než ho vyděšený strojvůdce dokázal zastavit. Zraněn nebyl nikdo, ale cestujícím rozhodně nebylo dobře po těle. Stačilo, aby pomysleli, že mohli nehodu zaplatit životem. Vyšetřovatelé si zprvu mysleli, že kolejnice praskla sama, až bližší ohledání ukázalo otřesnou skutečnost. „Na patce koleje byl nalezen opracovaný řez,“ uvedl mluvčí drah Ondřej Kubala. (bulvární Deník Šíp, 3. prosince 2007, str. 4)

Takto popuštěná uzda fantazii autora je v dnešních denících naštěstí spíše výjimečná (mimochodem, autor Šípu se ani nepodepsal, signaturou je mnohoznačné "Zpravodajové Šípu"). Slova mluvčího ČD Kubaly o naříznuté kolejnici, vyřčená poprvé v odpoledních zprávách ČT 24, ovšem záhy začala žít vlastním životem. Otiskly je všechny námi sledované deníky, ale jen jako pravděpodobnou možnost, nikoli hotovou věc.

Ilustrační obrázek

Možná to byla sabotáž! Vykolejené pendolino! (...)Příčinou vykolejení byla naříznutá kolej. Ta poté praskla,“ tvrdí mluvčí drah Ondřej Kubala. Drážní inspekce je zdrženlivější, stejně jako policie. I když... „Pyrotechnik na místě zajistil stopy. Ty budou podrobeny expertize, zda nešlo o výbuch. Zahájili jsme také úkony trestního stíhání na neznámého pachatele kvůli obecnému ohrožení,“ řekl policejní mluvčí Tomáš Kulan. (Blesk, 3. prosince 2007, str. 4)

Spekulace o sabotáži se promítly i do dalších novin. Lidové noviny se pustily do poněkud odvážné spekulace o tom, že stáří kolejového svršku v místě nehody vlastně zabránilo ještě horší tragédii, neboť jinak by jel vlak ještě rychleji. Jinak ale svým podáním přesně vystihují podání i ostatních médií.

Ilustrační obrázek

Drama Pendolina. Vlak vykolejil Vyšetřovatelé zkoumají, zda někdo kolejnici poškodil schválně. K sabotáži už na místě dříve došlo

PRAHA Přes 25 milionů bude stát sobotní vykolejení rychlovlaku pendolino. Ten havaroval kvůli narušené kolejnici.Odborníci se nyní snaží zjistit, proč praskla přímo pod soupravou. „Zjistili jsme, že je tam opracovaný řez. Nyní je kolejnice ve výzkumném ústavu, kde ji vědci budou pečlivě zkoumat. Musí dát jasné vysvětlení, čím byla naříznuta,“ řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Ten rovněž připomněl, že v tomto úseku železnice již bylo několik sabotáží.

Paradoxně, nebýt nekvalitního železničního koridoru, mohla sobotní nehoda Pendolina, v němž jelo na 150 lidí, dopadnout tragédií. Nejmodernější vlak na českých železnicích může totiž jezdit až 230 kilometrovou rychlostí. Jenže kvůli nedostatečně kvalitní trati jezdí v Česku maximálně stošedesátkou. A na mnoha místech ještě pomaleji. Tím místem je naštěstí i okolí Dolních Počernic u Prahy, kde musí strojvůdci snížit rychlost na sto kilometrů v hodině. Kvůli tamním sabotážím provozu vlaků je totiž opatrnost na místě. To se potvrdilo i v sobotu dopoledne.

Krátce před polednem tam totiž vykolejilo pendolino mířící do Ostravy. Strojvůdce ucítil v podlaze soupravy silný náraz, a tak zatáhl za rychlobrzdu. Vlak setrvačností jel ještě čtyři sta metrů a mimo koleje skončilo všech šest vagonů, které se zastavily o železniční náspy.

Díky relativně nízké rychlosti vlaku neměli záchranáři žádnou práci, nikdo se nezranil, a tak „jediným“ problémem pro cestující bylo to, že z vlaku museli vyskakovat z více než metrové výšky a do cíle své cesty se dostali s několikahodinovým zpožděním. Železničáři odhadují, že na pendolinu vznikla škoda 25 milionů korun a další statisíce bude stát oprava poškozených kolejnic. Policie už zahájila trestní řízení proti neznámu pachateli za obecné ohrožení. Pokud by se jí podařilo případného pachatele vypátrat, hrozilo by mu až patnáctileté vězení.(...). (Lidové noviny, 3. prosince 2007, str. 4)

Ilustrační obrázek

Z řady tak vybočily už jen dva deníky. Mladá Fronta DNES věnovala havárii Pendolina velmi významné místo na "prvním podvalu" titulní strany, čímž z něj udělala druhou nejdůležitější zprávu víkendu. Na poměry českých deníků velmi fundovaný a nezaujatý text autorek Alice Kottové a Pavly Kubálkové nastínil tři možné příčiny havárie. V jedné z nich poměrně zřetelně odkazují na ŽelPage. Plné znění článku je na serveru iDNES.cz, kompletní titulní strana v PDF potom zde.

Posledním zajímavě pojatým byl článek v deníku Právo. Ten citoval jednoho z drážních zaměstnanců, který podezřívá z nehody zanedbanou údržbu infrastruktury. Celý článek je možno najít na serveru Novinky.cz. I Právo přisoudilo pendolinu titulní stranu. Naopak Hospodářské noviny se omezily pouze na fotografii vykolejené soupravy na straně 4, doprovázenou stručným textem.

Zdroj: ŽelPage


Honza Beránek / JTB | 3.12.2007 (19:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
03.12.2007 (21:05)  
Nový poměrně seriózní (resp. zcela nebulvární) článek vyšel na serveru novinky.cz:
http://www.novinky.cz/clanek/128140-pod-pendolinem-nejspis-praskla-kolejnice.html
03.12.2007 (21:00)  
Šílené! Na železnici zase vládne strach!

Tohle je ale pravda. Já se bojím, že někde na šotu potkám redaktory TV NOVA. :D
registrovaný uživatel tms 
03.12.2007 (20:53)  
Vlak setrvačností jel ještě čtyři sta metrů a mimo koleje skončilo všech šest vagonů, které se zastavily o železniční náspy.
Budu muset začít číst lidové noviny. Já si totiž myslel, že pendolino má 7 vozů. Nyní, díky lidovým novinám, už ale vím, že jich je 6. :-)
registrovaný uživatel Bovlk 
03.12.2007 (20:30)  
Take to mohlo zpusobit globalni oteplovani skrze teplotni roztaznost koleji a naslednou deformaci a tak. :-)
03.12.2007 (20:15)  
Ještě tu chybí titulek: "Útok na Pendolino - stopy vedou do Iránu!". :)
registrovaný uživatel Sova 
03.12.2007 (20:06)  
Každého žalovat,todle bych bral jako veřejné pohoršení...
Ale ten šíp mě fakt pobavil:-D
03.12.2007 (19:59)  
Vzpomínáte si na to jak Electrostar na okruhu nabral tu pojízdnou transformovnu? Jednotka měla pouze vyražený nárazníky do čela a transformovna se dala do pohybu a nbrala další připojenou k měnírně. Tak klasickej bulvár (Nova a spol s.r.o) nebudu jmenovat, ale dostalo mě (Rudé) Právo: Nehoda ukázala tajné zkoušky cizího vozidla.
03.12.2007 (19:56)  
V novinách vždycky vytisknou ňákou hovadinu nebo blábol. Třeba v nedělních televizních novinách na nově bylo v reportáži řečeno, že nejspíš mohlo pendolino za vykolejení samo. Tahle věta na nově byla sama o sobě dost velkej blábol.
registrovaný uživatel klimi  mail  
03.12.2007 (19:51)  
Šílené! Na železnici zase vládne strach!
Ty jsou už i jako Nova.Tisková agentura JPP stoupá na vrchol.
ŠÍP:Vemte rozum do hrsti.A autor článku se za sebe i stydí.Nehorazný chlapec.
registrovaný uživatel Ninja  mail  
03.12.2007 (19:46)  
Bezkonkurenčně největší žvásty sou v Šípu :D Že jim to neni blbý, psát takový kraviny, akorát děsej cestující...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko