..: Vykolejení pendolina si bulvární tisk vykládá i jako útok maniaka :..

Ilustrační obrázekPraha - Sobotní nehoda pendolina 680.003 poblíž žst. Praha-Běchovice podnítila řadu spekulací o tom, co že vlastně zapříčinilo vykolejení vlajkové lodi ČD. Pondělní noviny nastínily řadu možností. Nad některými stojí za to se zamyslet, jiné vzbuzují spíše úsměv. Pokaždé je ale zřejmé, že vykolejení "rychlovlaku" přikládají média, potažmo veřejnost, značný význam. Titulní strana deníku Mladá Fronta DNES zjevně citovala informaci ŽelPage o možném podílu "obutých" dvojkolí Pendolina na celé nehodě, deník Právo pro změnu přinesl zajímavý názor jednoho z železničářů. Byl ale pohříchu spíše sám, většina ostatních deníků se spolehla na slova mluvčího ČD Ondřeje Kubaly o naříznuté kolejnici, v lepším případě alespoň přebrala zpravodajství ČTK, které přineslo i nesouhlasný názor Drážní inspekce.

Ilustrační obrázek

Trasa smrti ožívá! Šílenec vykolejil pendolino! * Děsivé útoky mají pokračování!

Praha - Šílené! Na železnici zase vládne strach! Sabotér nařízl koleje na okraji Prahy a v sobotu tam vykolejilo pendolino! Jen zázrakem nikdo nezemřel. Železničářům se ale vybavily vzpomínky na dnes už zesnulého Vladimíra Štěpánka, který v letech 1999-2003 spáchal na stejné trati desítky bombových útoků. Má snad Štěpánek následovníka?

Dělá to pro zábavu, pro peníze, nebo ho žene nenávist k lidem? Takové otázky se nyní honí hlavou detektivům, kteří vyšetřují sobotní útok na železnici u pražských Dolních Počernic. Neznámý pachatel si dal tu práci, že se vydal do nepřístupného místa a nařízl kolejnici. Ta se pak rozsypala pod pendolinem. Rychlovlak vykolejil a jen díky náhodě se nepřevrátil, po pražcích ujel asi 400 metrů, než ho vyděšený strojvůdce dokázal zastavit. Zraněn nebyl nikdo, ale cestujícím rozhodně nebylo dobře po těle. Stačilo, aby pomysleli, že mohli nehodu zaplatit životem. Vyšetřovatelé si zprvu mysleli, že kolejnice praskla sama, až bližší ohledání ukázalo otřesnou skutečnost. „Na patce koleje byl nalezen opracovaný řez,“ uvedl mluvčí drah Ondřej Kubala. (bulvární Deník Šíp, 3. prosince 2007, str. 4)

Takto popuštěná uzda fantazii autora je v dnešních denících naštěstí spíše výjimečná (mimochodem, autor Šípu se ani nepodepsal, signaturou je mnohoznačné "Zpravodajové Šípu"). Slova mluvčího ČD Kubaly o naříznuté kolejnici, vyřčená poprvé v odpoledních zprávách ČT 24, ovšem záhy začala žít vlastním životem. Otiskly je všechny námi sledované deníky, ale jen jako pravděpodobnou možnost, nikoli hotovou věc.

Ilustrační obrázek

Možná to byla sabotáž! Vykolejené pendolino! (...)Příčinou vykolejení byla naříznutá kolej. Ta poté praskla,“ tvrdí mluvčí drah Ondřej Kubala. Drážní inspekce je zdrženlivější, stejně jako policie. I když... „Pyrotechnik na místě zajistil stopy. Ty budou podrobeny expertize, zda nešlo o výbuch. Zahájili jsme také úkony trestního stíhání na neznámého pachatele kvůli obecnému ohrožení,“ řekl policejní mluvčí Tomáš Kulan. (Blesk, 3. prosince 2007, str. 4)

Spekulace o sabotáži se promítly i do dalších novin. Lidové noviny se pustily do poněkud odvážné spekulace o tom, že stáří kolejového svršku v místě nehody vlastně zabránilo ještě horší tragédii, neboť jinak by jel vlak ještě rychleji. Jinak ale svým podáním přesně vystihují podání i ostatních médií.

Ilustrační obrázek

Drama Pendolina. Vlak vykolejil Vyšetřovatelé zkoumají, zda někdo kolejnici poškodil schválně. K sabotáži už na místě dříve došlo

PRAHA Přes 25 milionů bude stát sobotní vykolejení rychlovlaku pendolino. Ten havaroval kvůli narušené kolejnici.Odborníci se nyní snaží zjistit, proč praskla přímo pod soupravou. „Zjistili jsme, že je tam opracovaný řez. Nyní je kolejnice ve výzkumném ústavu, kde ji vědci budou pečlivě zkoumat. Musí dát jasné vysvětlení, čím byla naříznuta,“ řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Ten rovněž připomněl, že v tomto úseku železnice již bylo několik sabotáží.

Paradoxně, nebýt nekvalitního železničního koridoru, mohla sobotní nehoda Pendolina, v němž jelo na 150 lidí, dopadnout tragédií. Nejmodernější vlak na českých železnicích může totiž jezdit až 230 kilometrovou rychlostí. Jenže kvůli nedostatečně kvalitní trati jezdí v Česku maximálně stošedesátkou. A na mnoha místech ještě pomaleji. Tím místem je naštěstí i okolí Dolních Počernic u Prahy, kde musí strojvůdci snížit rychlost na sto kilometrů v hodině. Kvůli tamním sabotážím provozu vlaků je totiž opatrnost na místě. To se potvrdilo i v sobotu dopoledne.

Krátce před polednem tam totiž vykolejilo pendolino mířící do Ostravy. Strojvůdce ucítil v podlaze soupravy silný náraz, a tak zatáhl za rychlobrzdu. Vlak setrvačností jel ještě čtyři sta metrů a mimo koleje skončilo všech šest vagonů, které se zastavily o železniční náspy.

Díky relativně nízké rychlosti vlaku neměli záchranáři žádnou práci, nikdo se nezranil, a tak „jediným“ problémem pro cestující bylo to, že z vlaku museli vyskakovat z více než metrové výšky a do cíle své cesty se dostali s několikahodinovým zpožděním. Železničáři odhadují, že na pendolinu vznikla škoda 25 milionů korun a další statisíce bude stát oprava poškozených kolejnic. Policie už zahájila trestní řízení proti neznámu pachateli za obecné ohrožení. Pokud by se jí podařilo případného pachatele vypátrat, hrozilo by mu až patnáctileté vězení.(...). (Lidové noviny, 3. prosince 2007, str. 4)

Ilustrační obrázek

Z řady tak vybočily už jen dva deníky. Mladá Fronta DNES věnovala havárii Pendolina velmi významné místo na "prvním podvalu" titulní strany, čímž z něj udělala druhou nejdůležitější zprávu víkendu. Na poměry českých deníků velmi fundovaný a nezaujatý text autorek Alice Kottové a Pavly Kubálkové nastínil tři možné příčiny havárie. V jedné z nich poměrně zřetelně odkazují na ŽelPage. Plné znění článku je na serveru iDNES.cz, kompletní titulní strana v PDF potom zde.

Posledním zajímavě pojatým byl článek v deníku Právo. Ten citoval jednoho z drážních zaměstnanců, který podezřívá z nehody zanedbanou údržbu infrastruktury. Celý článek je možno najít na serveru Novinky.cz. I Právo přisoudilo pendolinu titulní stranu. Naopak Hospodářské noviny se omezily pouze na fotografii vykolejené soupravy na straně 4, doprovázenou stručným textem.

Zdroj: ŽelPage


Honza Beránek / JTB | 3.12.2007 (19:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MaF 
04.12.2007 (10:26)  
Kdyby to nepsal Venca, hledal bych ironii, ale takhle jsem zmaten :-)
registrovaný uživatel Mato 
04.12.2007 (7:34)  
nono jestli ty bulvární plátky (a nyní již i ŽP) tím maniakem v titulku newsky nemyslí právě ČD (SZDC).
registrovaný uživatel M 
04.12.2007 (0:30)  
Ale Kubala to zahral pekne. Ze zacatku vsechny naladil na v podstate teroristicky utok a ze nakonec bude problem u CD (resp. SZDC)? Tak boze, vsak ti novinari uz podruhe neprijdou... Gud dzob:)
03.12.2007 (23:48)  
Další čerstvý nebulvární článek, zdá se, že vášně už opadají:
http://www.denik.cz/z_domova/pendolino_trat20071203.html ,
registrovaný uživatel M 
03.12.2007 (23:30)  
ISD - Nojo, Hospodarky, ty ale vubec nemuzes srovnavat, to nejsou noviny pro lidi:) Nicmene ty hospodarky to vystihly pomerne presne (a take velmi objektivne). Mohly ale zasadit ranu tem, kdoz si mysli, ze zeleznice je pupek sveta...

Cestujici - a jeste pod to anketu o radaru:-))
registrovaný uživatel pekař 
03.12.2007 (23:12)  
Tady něco smrdí, zeby samochvála..:))) Ale býval to dobý server, to jo...
03.12.2007 (22:01)  
JTB: Vážím si Tvé odpovědi. Myslím jsi, že jsme tady spíše "odborníci" na železnici, tudíž nepotřebujeme študovat články věnované široké, železničně nekované veřejnosti (výtah pro zasmání, budiž). Myslím, že by se sem šikla odborněji více citace Reflexu, apod..
Tím, co zde prezentujete, tím máte taky určitý vliv na "výchovu" čtenářů, tím i určitou jakoby zodpovědnost za jejich "ovlivnění".
Neberme širokou veřejnost jako vzorek, který přemýšlí, který si vybírá, co chce číst, co chce sledovat v TV. V tomhle ohledu se lidé chovají spíše jako tupí přežvýkavci toho co je. Tudíž jsme částečně "odpovědni" za to "co to je".
Nic z toho nemyslím vyčítavě, na to nemám právo, když jsem konstruktivně zatím nepřispěl do chodu ŽP, :-). Nesnižuji tím práci, kterou jsi si dal s článkem.
03.12.2007 (21:30)  
Šíp nikterak nezklamal, stejně jako Blesk. Znám mnoho lidí, kteří na bulvár nadávají, ale sami si jej přitom kupují. :-) Mně úplně stačí někde shlédnout jejich palčivé titulky v novinách. Z nich si stačí odmyslet "jen" 85 %, zbytek je pravda. Někdy...
03.12.2007 (21:26)  
Hospodářské noviny - na straně 4. Titulek: "Pendolino vykolejilo. Sabotáž?" Černobíla fotka (vel. cca 10x15) poškozené kolejnice s několika osobami a na pozadí projíždějící Pendolino + krátký text pod fotkou ve znění: "Nedaleko pražských Dolních Počernic vykolejila v sobotu souprava rychlovlaku Pendolino jedoucí na trase Praha-Ostrava. Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubala zavinila nehodu zřejmě poškozená kolejnice, kterou někdo nařízl. Tuto informaci však popírá Drážní inspekce. Při havárii nikdo nebyl zraněn." Toť kompletní iformace.
03.12.2007 (21:18)  
Asi budu za rýpala, :-(. Připadá mi pod úroveň ŽelPage, citovat zde Blesk, Šíp. Tímto vlastně dáváme novinářskou "váhu" těmto deníkům.
K čemu to vše vede? Třeba k tomu, že Lidové Noviny, Idnes se snaží sekundovat, tupě následovat Blesk, Šíp.
Proč necitovat jiné deníky, či jiné periodiky, které se na tuto situaci dívají z jiných pohledů, než z pohledu senzačního, chytlavého článku? :-(
03.12.2007 (21:25)  


Ten výběr byl záměrný. Chtěl jsem ukázat, že není bulvár jako bulvár, třeba obsah Blesku není o tolik jiný, než v Lidovkách. Zato Šíp předvedl o řád vtipnější článek, proto jsem ho spíše pro zasmání zařadil. Zároveň jsem tím chtěl dokumentovat různost článků k tomuto tématu. Opravdovou informační hodnotu skrývají ale až články v MfD a Právu. Ty jsme také citovali.

Citace jsme uváděli kurzívou, právě proto, že se od informací v nich obsažených distancujeme a uvádíme je pouze jako doklad pojetí případu v médiích. Nemyslím si, že by to bylo pod naši úroveň. Kdybychom z článků Šípu vycházeli při vlastním zpravodajství, potom ano, klesli jsme. Jenže ucelené mediální analýzy patří právě do seriozních a hloubavých periodik typu Respektu, Týdne, aj. nejvíce. Včetně citací denního tisku, už proto, že třeba Blesk čte zhruba dvoj- až trojnásobek lidí, než MfD. Nemyslíš, že by bylo škoda zavírat oči před tím, co čte většina národa?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko