..: Vojenské památky: Západní okraj Jeseníků :..

N-S85 Montace, závěr 30. let, sbírka KVH NáchodRamzová - V sobotu 23.6.2007 pořádá můj kamarád Honza Holinka jednu z akcí svého seriálu o vojenských památkách dotýkajících se nějakým způsobem železnice. Tentokrát bude cílem objekt těžkého českoslovenkého předválečného opevnění StM-S50 "U trati" mezi Brannou a Ostružnou (trať 292). Protože se jedná i o můj obor, vzal s sebou na rekognoskaci terénu mne i mého synka, pro kterého to byla ve třech letech první výprava "na bunkry". Za tu možnost Honzovi trochu pomohu s propagací akce a s Vámi se rád podělím o své poznatky.

Standardní objekty těžkého opevnění byly obvykle stavěny v celistvé linii tvořící nepřerušené bráněné pásmo podél hranice. Pro splnění tohoto úkolu byly vybavovány téměř výhradně střílnami směřujícími do boku (tzv. princip boční palebné přehrady). Prostor Ramzovského sedla je jediným místem mezi Králíky a Bruntálem, které by mohla německá armáda využít k útoku významnějšího charakteru. Vzhledem k tomu, že terén umožňuje využití tanků pouze v omezeném rozsahu, ale vede tudy železniční trať, bylo nutné počítat i s tím, že postupující pěchotu budou podporovat těžší zbraně obrněného vlaku. Proto plánovači našeho opevnění rozhodli o postavení objektu StM-S50 "Na trati", který se nachází asi 700 metrů za hlavní obrannou linií. Už jeho umístění tak daleko za ní je atypické. Podobně umístěným objektem je již jen N-S85 "Montace" (na dobové fotografii) v Náchodě, který rovněž velmi silně souvisí se železnicí, protože jeho hlavním úkolem bylo postřelování prostoru tamního nádraží. Druhou velkou zvláštností StM-S50 je použití nikoliv boční střílny, ale čelní (na rozdíl od N-S85). V ní umístěný protitankový kanón vz. 36 ráže 47 mm měl postřelovat předpolí hlavní obranné linie tvořené ostatními standardními objekty těžkého opevnění a silnici s železnicí vedoucí od Ostružné. Objekt je situován tak, že se v palebném vějíři kanónu vine dlouhý úsek obou komunikací, aby se nakonec přímo před ústím jeho hlavně ocitl jejich neuralgický bod - známý železniční přejezd v km 15,290. Dlužno ovšem dodat, že se do září 1938, kdy došlo k odstoupení pohraničních území Německu, nepodařilo objekt kanónem vyzbrojit.

N-S85 Montace, závěr 30. let, sbírka KVH Náchod StM-S50 z čela, foto Railfort StM-S50 z týlu, foto Railfort

Objekt StM-S50 "U trati", který tvoří společně se železnicí zajímavý technicko-historický celek, je rekonstruován a muzejně zpřístupňován skupinou nadšenců. Jejich aktivity jsou v současné době, bohužel, z časových důvodů poněkud utlumeny, přesto však není problém si s použitím kontaktu na jejich webových stránkách domluvit prohlídku. Objekt je v zachovalém a zabezpečeném stavu. Některé rekonstrukční práce již byly provedeny. Největší škodu objekt utrpěl během okupace, kdy byla vytržena hlavní střílna pro protitankový kanón.

V okolí objektu jsou další železniční zajímavosti, které určitě budete mít možnost shlédnout. Jen několik desítek metrů od něj byla do roku 1957 provozována úvraťová úzkorozchodná železnice na dopravu vápence z lomu k nákladišti na normálněrozchodné trati. Její těleso lze v terénu dobře sledovat, do současnosti se dochoval i nějaký ten propustek. Prostor bývalého nákladiště, na kterém se nacházela jedna nakládková a jedna odvratná kolej, se nachází přímo u již zmíněného přejezdu vlevo od trati ve směru na Ostružnou. Nedaleko od něj je i ruina bývalé vápenky.

Těleso úvraťové železnice, foto Railfort Torzo vápenky, foto Railfort Překládací rampa u Banjaluky, foto Jan Holinka

Druhou nedalekou zajímavostí jsou pozůstatky lesní železnice o rozchodu 700 mm provozované mezi lety 1900 a 1937. Její stavba byla reakcí na rostoucí těžbu dřeva v závěru devatenáctého století, zastavení provozu zase důsledkem rozvoje automobilové dopravy. Jak jsem četl v propozicích akce, tak impozantní 83 metrů dlouhou rampu pod myslivnou Banjaluka, kde bylo dřevo dovezené z Čerňavských údolí překládáno na normálněrozchodné vozy přivezené po 420 metrů dlouhé vlečce, určitě neminete.

Za informace děkuji Honzovi Holinkovi a posádce objektu "StM-S50 U trati", za poskytnutí dobové fotografie Láďovi Čermákovi ze serveru bunkry.cz a Aleši Horákovi z Klubu vojenské historie Náchod.


Railfort Poslat mail autorovi | 13.6.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky Military

Další z regionu ČR Olomoucký


dopisovatel nebo člen ŽP Adam  mail  
13.06.2007 (18:33)  
Ó ano, tyhle článečky Adámek rád... :-D

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko