..: Vlaky do Moldavy v Krušných horách nahradí autobusy? :..

Moldava v Krušných horách, foto autoraMoldava - Přes deklarace větší podpoře železničích spojů do turistických oblastí, Ústecký kraj plánuje vlaky do Moldavy v budoucnu plně nahradit autobusy. Tunely a mosty na trati číslo 135 jsou ve velmi špatném stavu a na jejich opravu v současnosi nejsou peníze.

Počet vlakových spojení do Moldavy byl od 10. prosince 2006 výrazně redukován a v pracovní dny (mimo prázdnin) zde zůstaly zachovány v provozu pouze 2 páry vlaků. V rámi těchto změ uvedl Jiří Šulc, hejtman kraje, jako atraktivní cíl pro turistiku i lyžování právě železnici do Moldavy. V současném jízdním řádu jsou vlaky o víkendech a prázdninách zachovány v dvouhodinovém intervalu.

Nicméně, především úsek z Dubí do Nového Města u Mikulova je téměř v havarijním stavu. Trať by podle hejtmana bylo ekonomické zachovat, kdyby ji denně využilo kolem 1.500 cestujících. Nyní zde v některých dnech jezdí jen desítky lidí, průměr zvyšují víkendoví turisté. "Pokud se nepodaří prosadit prodloužení tratě do Německa, nebude mít nejspíše budoucnost. Ovšem německá strana na propojení příliš zájem nemá," uvedl hejtman. Železniční trať do Moldavy, také nazývaná jako "Krušnohorský Semmering", je státem chráněnou technickou památkou. Podrobné informace o této této unikátní trati včetně fotografií naleznete na stránkách SPVD.

Mezi Moldavou a Holzhau místo kolejí lyžařská trasa

Holzhau, foto autora Železniční spojení mezi Mostem a saským Freibergem je přerušeno od roku 1945, kdy bylo na německé straně v délce téměř 3 kilometrů sneseno drážní těleso. Od roku 1972 jsou vlaky provozovány pouze do obce Holzhau (615 m), vzdálené 8 kilometrů od nádraží v Moldavě (780 m). Na trase z Freibergu do Holzhau jsou nasazovány soupravy Regioshuttle RS1 v typickém bílo-žlutém nátěru.

Železniční trať "Freiberger Eisenbahn" již 5 let provozuje soukromý dopravce, o víkendech však lze i na této trati využít jízdenku SoNe+. Především v zimě je Holzhau oblíbeným cílem lyžařů (přímo pod sjezdovkou je umístněna železniční zastávka). Obnova přeshraničního spojení se plánuje již několik let, avšak závisí především na německé straně (z české strany vedou koleje téměř až na státní hranici).

Obce i regiony na obou stranách hranice euroregionu Krušnohoří obnovu přehraničního spojení plně podporují. Překážkou jsou však pozemky, po kterých původní trať vedla - část je jich v soukromém vlastnictví a dokonce je zde uvažována i výstavba přehrady. Celou trasu z Moldavy do Holzhau ("Alter Bahndamm") je možné projet na lyžích, v sezóně je výborně udržována a vhodná i pro začátečníky (pěší chůze je celoročně zakázána).

Fanoušky železnic jistě zaujme výborně zachovalé nádraží Hermsdorf-Rehefeld (3 kilometrech od Moldavy). Nechybí zde původní staniční budova, návěstidla či dokonce pozůstatky z časů páry. Doplnění autora: V březnu 2005 jsem přímo na místě mapoval stav trati mezi Moldavou a Holzhau. Archiv dokumentačních snímků naleznete na mých webových stránkách.

zdroj: Česká televize, vlastní pozorování


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 19.12.2006 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Reportáže

Další z regionu ČR Ústecký Německo Sasko /Sachsen


  1 2      Zpráv na stránku:   
19.12.2006 (10:46)  
Lyžařská stopa na trati je používaná zejména rodinami s dětmi (skoro žádné převýšení, opravdu ideální), souběžně s tratí vede stopa pro náročnější. Vřele doporučuji. Pár snímků najdete na http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/foto/2004-Moldava/
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko