..: Vlak Aristokrat aneb Orient–Express na vlastní oči :..

Souprava VSOE ve Skalitém v čele s 350.018-8, foto: Otmar Humplík Český Těšín / Skalité / Czechowice-Dziedzice — Po kolejích nám toho jezdí hodně – ponejvíce vlaky osobní a nákladní, občas pracovní a údržbářské a ještě méně historické či speciální. Právě vlaky ze třetí skupiny přitahují nejvíce pozornosti. Dovolte nyní krátkou reportáž o mém setkání s vlakem, který je označován právě přídomky historický, speciální či luxusní a exkluzivní. Ano, dámy a pánové, přijíždí sám Aristokrat na kolejích – Venice Simplon–Orient-Express. A co kromě oněch honosných přídomků napadne vás, když uslyšíte toto jméno? Vybaví se vám, stejně jako naprosté většině lidí, onen legendární vlak, který vozí bohaté turisty křížem krážem Evropou? Nebo snad intelektuálně doplníte jména Agatha Christie, Hercule Poirot a detektivní román Vražda v Orient–Expressu? Ať tak či tak, pojďme se nyní s tímto mohykánem vypravit na krátkou projížďku po Slovensku a Polsku.

Orient-Express, foto: Marek PřikrylJízda Orient–Expressu bývá několikrát ročně trasována přes území České republiky, takže i našinec má během roku několik příležitostí vidět soupravu Venice Simplon–Orient–Expressu na vlastní oči. Tyto dny se pak stávají pro železniční fotografy svátkem a možností pořídit originální fotografie. Jeho jízda na území jednotlivých států je pro národní dopravce prestižní záležitostí, proto se v čele soupravy objevují náležitě vyleštěné a vyšperkované lokomotivy. A přidá–li se k tomu dobré počasí, fotografův um a nezbytný kousek štěstí, výsledkem jsou potom netradiční cenné snímky. Ze zdejší fotogalerie si takto vybavuji krásné fotografie Orient–Expressu v čele s dvojicí naleštěných brejlovců od autorů Vítka Voráčka, Filipa Kočího, Tauruse a dalších.

Souprava Orient-Express ve Skalitém, foto: Marek Přikryl Protože mě dění na železnici velmi zajímá, toužil jsem i já vidět Orient–Express na vlastní oči. Bydlím v Českém Těšíně, a z toho důvodu jsou pro mě lokality středních a západních Čech, ve kterých se tento luxusní vlak u nás povětšinou pohybuje, značně vzdálené. Letos v červenci se ovšem naskytla příležitost vidět legendární modrobílý vlak u našich východních sousedů – na Slovensku a v Polsku. Jednalo se již o třetí jízdu Orient–Expressu v těchto zemích. Tu první, v roce 2007 jsem ani nezaregistroval a druhou v roce 2008, jsem propásl z důvodu dovolené. Tu třetí jízdu v termínu 10. 7. – 16. 7. 2009 na trase Benátky – Vídeň – Krakov – Paříž – Londýn, jsem si ale již ohlídal.

Orient-Express ve Skalitém, foto: Marek Přikryl S kamarádem Markem jsme se rozhodli, že se pokusíme zachytit Orient–Express v pátek 10. července na jeho cestě z Čadce do Krakova. Z Čadce jede vlak po trati 129 (Čadca – Zwardoň), která v Polsku pokračuje jako trať číslo 151 (Zwardoň – Katowice). Nalezneme zde několik velmi hezkých úseků, zejména stoupání v oblasti Kysuckých Beskyd v okolí Skalitého. Nastudovali jsme mapy a vytipovali si tato místa: Skalité (SK), Skalité–Serafínov (SK), Zwardoň (PL), úsek trati Sol–Rajcza (PL), Czechowice–Dziedzice (PL). Aristokratův jízdní řád v úseku Skalité – Czechowice–Dziedzice sliboval jeho relativně pohodlné stíhání s několika možnostmi pořízení fotografií.

Příjezd Orient-Expressu do žst. Skalité, foto: Otmar HumplíkV pátek brzy ráno jsme s Markem a mým otcem vyrazili autem na Slovensko. Slunce právě vycházelo a obloha byla bez mráčku. Po hodině jízdy nás ale slovensko–česká hranice přivítala velkou oblačností a později během dne polojasnou až zataženou oblohou. Podmínky pro fotografování tak nebyly příliš příznivé. Naší první zastávkou se stala železniční stanice Skalité. Vyčkávali jsme příjezdu Orient–Expressu, stejně jako modrá polská dvojička ET41–151, která přijela zanedlouho po našem příjezdu, a měla zde přebírat historickou soupravu od své slovenské kolegyně. Mezitím, co polští strojvedoucí v bílých košilích a kravatách kontrolovali na své lokomotivě poslední detaily, do stanice se postupně sjelo na dvacet fotografů z blízkého i dalekého okolí.

Asi deset minut před devátou hodinou se na západním zhlaví stanice objevila dlouhá souprava modrobílých elegantních vozů. Soupravu vedla naleštěná gorila 350.018-8, které na postrku vypomáhal blonski peršink 162.002-0. Ač jsem o Orient–Expressu věděl hodně informací, a ač jsem viděl spousty krásných fotografií, vidět jej na vlastní oči, byl opravdu velký zážitek. Naleštěná souprava patnácti elegantních vagónů s lokomotivami na obou koncích důstojně vjela do stanice jako skutečný VLAK ARISTOKRAT, vědom si své vlastní důležitosti a krásy.

Souprava VSOE ve Skalitém v čele s ET41-151, foto: Otmar HumplíkNásledovalo předání vlaku polskému dopravci. Odstoupily obě slovenské lokomotivy a v čele vlaku se nově představila modrá polská dvojička. Celá událost byla všemi přítomnými fotografy a kameramany hojně dokumentována. Po nezbytných přípravách a kontrolách vyrazil Orient–Express s mírným zpožděním na svou další cestu do Polska. Ale ouha! Naleštěná polská dvojička zklamala. Z důvodu neschopnosti lokomotivy zůstala souprava viset ještě v prostoru stanice Skalité. Rýsovala se mezinárodní ostuda. Co teď? Kromě místního odstaveného čmeláka a slovenských elektrik se ve stanici Skalité nacházela pouze jediná polská lokomotiva – ne zrovna reprezentativní zelená dvojička ET41-090, která před chvílí přivezla z Polska nákladní vlak. Rychlé řešení bylo nasnadě. Zatáhnout soupravu zpět do stanice a nahradit modrou za zelenou. Tato výměna lokomotiv sice způsobila další zpoždění, ale důležité bylo, že se problém podařilo vyřešit. Jaké překvapení čekalo fotografy rozmístěné na dalších místech trasy si určitě umíte představit. Místo navoněné a naleštěné „modré“ mohli sledovat v čele Orient–Expressu umouněnou „zelenou“. Ale takový je život, ne vždy všechno vyjde tak, jak si přejeme. Na druhou stranu tato malá komplikace přinesla úsměvný pohled na strojvedoucí v kravatě a bílé košili na stanovišti nákladní lokomotivy.

Orient-Express v úseku Skalité - Skalité-Serafínov, foto: Otmar HumplíkPřed odjezdem soupravy Orient–Expressu ze Skalitého jsme se vydali směrem k polské hranici, abychom ji nejprve zachytili v úseku Skalité a Skalité–Serafínov a poté ve Zwardoni. Na polské straně jsme chtěli vlak souběžně sledovat v úseku Sol–Rajcza a ve stanici Czechowice–Dziedzice, kde měl vlak vykonat úvrať a odtud pokračovat do Krakova, udělat ještě pár pěkných fotek. Ale nepředbíhejme. Ačkoliv železniční trať ze Zwardoně do Bielsko–Biala prakticky kopíruje silnici a rychlostní průměr vlaku je zdě poměrně nízký, vlak se nám brzy ztratil z očí. Důvodem byl katastrofální stav polských silnic a několik uzavírek a objížděk kombinovaných s jednosměrnými úseky. Náš rychlostní průměr v autě klesl na úroveň pomalu jedoucího cyklisty. Do stanice Czechowice–Dziedzice jsme dorazili půl hodiny po poledni, s velkým zpožděním oproti původnímu plánu. Podle orientačního jízdního řádu měl právě v té chvíli vlak odjíždět do Krakova. A opravdu, souprava Orient-Expressu již byla připravena k odjezdu. Sotva jsme stihli vyběhnout na silniční nadjezd před nádražím, vlak v čele s rychlíkovou lokomotivou EU07–235 se dal do pohybu a brzy nám zmizel definitivně z očí.

Orient-Express v žst. Skalité, foto: Marek Přikryl Odstoupení slovenské lokomotivy od soupravy VSOE ve Skalitém, foto: Otmar Humplík Přestávka ve Skalitém, foto: Marek Přikryl Nákladní lokomotiva ET41-090 v čele Orient-Expressu, foto: Otmar Humplík Odjezd soupravy VSOE z žst. Czechowice - Dziedzice, foto: Marek Přikryl

Co napsat závěrem?

Příprava na další cestu, foto: Otmar Humplík Splnil jsem si přání vidět Orient–Express a prožil den bohatý na zážitky. Viděl jsem mnoho krásných míst nedaleko mého bydliště a díky přípravám na tento výlet jsem se dozvěděl spoustu zajímavých informací. Určitě se na Orient–Express půjdu podívat znovu a tebe, milý čtenáři, zvu také. V Čechách se Orient–Express objeví ještě letos v září a říjnu na své obvyklé trase Benátky – Vídeň – Praha – Norimberk – Paříž – Londýn. Na Slovensku a v Polsku se s ním snad opět setkáme příští rok v červenci.

Video: Průjezdy Orient–Expressu v úseku Skalité – Rajcza, autor: M. Přikryl

Odkazy: Oficiální stránky společnosti Orient-Express, Oficiální stránky Orient-Expressu v České republice, Informace o jízdách Orient–Expressu v České republice


Otmar Humplík Poslat mail autorovi | 31.8.2009 (16:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Polsko Slovensko Žilinský Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
06.10.2009 (11:12)  
Pro zájemce - nějaké obrázky lze zhlédnout i na fóru K-Reportu v sekci o trati č.320: http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=1469149
06.10.2009 (11:04)  
Ke zmíněnému videu p.Přikryla si dovolím dát odkaz na své video z minuloroční jízdy filmovaného ze stejného místa :-)
http://www.youtube.com/watch?v=c_aiIb1GQeo
03.09.2009 (15:37)  
Ážetďák : Neboj, mě to překvapilo příjemně:-)
01.09.2009 (22:57)  
Adam: Úsměvné, perla byla stejně hnusná "ošarpaná" hajtra, jako eso ČD na tebou přiloženém obrázku, úplně totéž- oboje strašný. Jen si musíš nacionalisticky ulevit, že? Ale v poho :-)
01.09.2009 (22:06)  
To Elias:
Moc na výběr není. Banány, pokud vím, na Slovensku nemají a peršing má přecijen menší výkon.
01.09.2009 (15:16)  
infected.bass: perla povazia bola krasna a zato nikdo nemoze ze bola niekedy spinava!!!
http://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=598
P.S: ale toto je fakt des a hruza!!!
01.09.2009 (14:17)  
Thomas: Pěkně blbě žvaníš teďka. Jen v tý reportáži, co sem dal Michal Póňa je vidět na třetí fotce asi ze 7-8 vozové soupravy minimálně 4 vozy posprejované, Křižík/Hradčany jsem za celou dobu snad neviděl bez jediného posprejovaného vozu. Obě soupravy se denně potkávají v Holešovicích a jednu dobu jsme tam býval často, neb jsem vyzvedával kámošku a vídal jsem tam vozy posprejované minimálně přes jedno okno. To se nezlob, to nevypovídá moc udržbě a dobré ostraze. Tím pádem je vůz, jak píšu zasranej, jak jetel.

http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=1986

p.s. Například tady je krásně vidět, jak se "perla" (rezavá hrůza, to byla) během léta asi často myje, co?:-)-)
01.09.2009 (14:02)  
thomas1607) No to u vás asi musí mrznout celoročně, protože těch "gorilogramů", co jsem načrtaných prstem do šmíru viděl v reálu či na fotkách bylo nemálo a nejsou závislé na roční době. Piktogramů prasátek nepočítaně a dokonce jednou i pozdrav panu lékárníkovi. :) Ale možná už se RD Bratislava zlepšila a naučila lokomotivy umývat nebo je častěji posílá do Žiliny.
01.09.2009 (13:31)  
infected.bass ty máš zas prehľad. Rušne aj vozne sú špinavé akurát v zime, lebo neviem ako inde ale na Slovensku keď je pod nulou tak voda mrzne a asi to nepôsobí pozitívne na lak...
01.09.2009 (8:50)  
Krásný report těším se, až pojede přes Brno mimochodem je nějaké pěkné místo na focení v Brně?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko