..: Vláda schválila šrotovné, v pozměněné podobě :..

Nový turnus pro vozidla ČD, foto: Twix Schwarzenberský palác - Vláda ČR delší dobu váhala, zda má po vzoru některých evropských států zavést tzv. šrotovné, neboli státní dotaci na nákup nového auta při likvidaci starého. Nyní je rozhodnuto, že šrotovné bude, ale v poněkud odlišném segmentu. Po řadě jednání, kterým předcházelo zjištění, že stav železničních osobních vozů v ČR je nejhorší mezi zeměmi EU, se dospělo k závěru, že větší prioritu než podpora automobilového průmyslu má náprava této ostudné situace. Pojďme se nyní podívat na příčiny a důsledky celého procesu zavedení šrotovného na železniční vozidla.

Schválení zákona iniciovala poměrně bouřlivá diskuse na téma stav osobních vozů v České republice. Příspěvek poslance Bořivoje Zoufalého, který toto téma poprvé nadhodil, citujeme v plném znění: "Minulý týden jsem kvůli poruše služebního auta musel jet ze své vilky v Černošicích do práce vlakem. Bylo to něco strašného, jako jízda na lochnesce. Tísnil jsem se na potrhané koženkové sedačce s malým opěradlem, topné těleso mi tavilo boty a netěsným oknem zatékalo. Chtěl jsem si ještě něco udělat na notebooku a z toho poskakování se mi málem odlomil monitor. Stolek v tom pantografu samozřejmě nebyl. Vystoupil jsem z vlaku úplně konsternovaný a v protisměru jsem zahlédl ještě něco mnohem horšího - obludnou počmáranou soupravu se sloupaným lakem. Myslel jsem, že to se jen odváží vyřazený vlak do šrotu, ale oni v tom normálně seděli lidé!" Během tohoto projevu zavládlo ve sněmovně nebývalé ticho, poslanci naslouchali a mnozí přestali hrát na mobilu tetris. Do příští schůze si dali za úkol prověřit, jestli Amnesty International už slyšela o životních podmínkách cestujících v českých vlacích, nebo zda se pořád zabývá nějakými nespravedlivě vězněnými.

Čím starší vrak, tím větší dotace

Na šrot je tu kovošrot, foto: Chary Delší jednání se vedla o výši dotace, která bude na nové vlaky poskytována. Nakonec bylo rozhodnuto o tzv. progresivním šrotovném, kdy stáří likvidovaného vozidla v letech bude odpovídat dotaci v procentech nákupní ceny nového vlaku. Když například půjde pod autogen jednotka řady 451 z roku 1965, dopravce si může koupit soupravu Talent při uhrazení jen 56 % z ceny - zbytek zaplatí stát. "Jen aby někoho nenapadlo sešrotovat Křižíkovu Elinku", obávají se táborští nadšenci. Za toto vozidlo, živé po celé století, by teoricky přišel nový vlak zdarma.

Nový zákon o šrotovném vnesl do stojatých vod našeho modrého bahňáku velký optimismus. Budou desira, budou "Bimzy", proslýchá se čím dál častěji. Brzy mají být pořizovány také dvousystémové cityelefanty řady 671 a také meziregionální verze řady 675 s komerčním názvem InterCityElefant (ICE). Firma PARS Nova chystá kromě dvoučlánkového vozidla RegioLife čtyřvozové rekonstrukce RegioNova Quattro. "Máme ale obavy, zda na základě dotací nezačnou ČD místo do Šumperka posílat svoje starší vozidla do Tlumačova", neskrývá firma nejistotu. V Tlumačově totiž sídlí společnost Metalšrot.

Jednotlivá DKV se začínají předhánět v tom, kdo se zbaví největšího počtu přežitých železničních vozidel. Velmi si fandí DKV Praha se svými žabotlamy a vozy Bt na Ústecku, ovšem DKV Brno má také pár "favorizovaných" kousků zejména na Vysočině, a želízkem v ohni (doslova) budou četné motorové a přívěsné vozy DKV Olomouc.

Ostatní ostře ostrouhají

Až dosloužím, chci do sběru!, foto: Railtrans Zatímco šrotovné na auta je napadáno za to, že pomáhá pouze automobilovému průmyslu a ostatní odvětví neřeší, zde je problém ještě o stupeň horší - pomáhá se prakticky jedinému dopravci. Soukromí dopravci v ČR zpravidla žádná vozidla přímo nevlastní. "My to děláme tak, že se vždycky nějak nachomýtneme k celkem novým zahraničním vozidlům", vysvětluje situaci František Muflon, mluvčí společnosti Viamont. Tato firma jezdí na Karlovarsku s jednotkami RegioSprinter Vogtlandbahn a v minulém roce používala na Trutnovsku jednotky SA-132 Dolnoslezského vojvodství, proslýchá se že by ráda převzala osobní vlaky z Furth im Waldu do Domažlic s použitím vozů RegioShuttle Regentalbahn.

Německá společnost SBE tak možná převede své staré motorové vozy českému dopravci Railtransport, který s nimi jezdí do Liberce. Tento dopravce musel v roce 2007 utlumit projekt dálkových vlaků z Prahy do Ostravy a po vyloučení ze všech výběrových řízení, kam se přihlásil, bude muset utlumit i regionální osobní dopravu. Proto by mohly být přežité "Ferkeltaxíky" s pomocí české dotace "vyhandlovány" za něco novějšího, to by se poskytlo zpět SBE, která by s tím zkusila uspět někde jinde v Německu. Ze soukromých dopravců v ČR má z nového zákona radost leda JHMD, které jsou už léta trnem v oku historická motorová TéÚčka. Zato Jarin Radčura, ředitel Žlutého dopravce, se nechal slyšet, že: "Je to další porušení mého třináctera zdravých železnic, nic víc k tomu nemám co dodat", hřímá a nic víc k tomu nedodává.

Zdroj: agentury JFP a Wild duck


Tomáš Kraus Poslat mail autorovi | 1.4.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
27.07.2016 (15:14)  
To jsem nevěděla, že je možnost při návštěvě http://www.vrakoviste-brno.cz/likvidace-autovraku/ možnost využít dotace. Ale na sešrotování vláčku je asi potřeba jiného přístroje.
registrovaný uživatel JVB 
06.05.2009 (21:12)  
A vtip se stává skoro realitou, asi se nějaký poslanec tady inspiroval.
http://www.novinky.cz/ekonomika/168182-srotovne-by-se-mohlo-vztahovat-krome-aut-i-na-vlaky-navrhuji-poslanci.html
04.04.2009 (15:33)  
On jel beztak tím vlakem na obrázku číslo 2, vynechám-li tu obludu.
04.04.2009 (11:27)  
To by nebyla ŽP aby se nepustila nepřímo do ČD ...
03.04.2009 (15:35)  
IDeeSák : vousaný nevousatý, já jsem se jeho hodnotu dozvěděl teprvé nyní.

Přidělení "kapacity silnice" je pochopitelně nesmysl, ale u autobusů by to šlo, tak že by každá krajská "správa silnic" zpoplatila každé vozidlo jedoucí na spoji (posilové vozy) za jízdu po "krajské silnici" třebas desetikorunou.
A protože se nepřiděluje kapacita silnic nebo kapacita vodních cest, tak by se nemělo zpoplatňovat ani přídělení kapacity železniční dopravní cesty. Buď se budou zpoplatňovat "kapacity" všech druhů dopravních cest – a protože to, jak výše uvedeno, je nesmysl, tak se nebude v rámci harmonizace všech druhů dopravních cest zpoplatňovat ani železnice. Stát zastoupený ministerstvem dopravy na jedné straně zaplatí dopravci "za rychlík" a dopravce za rychlík zaplatí státní organizaci (SŽDC) za to, že státem objednaný rychlík dostal přidělenu "kapacitu dráhy". Takže stát sám sobě posílá peníze přes dopravce dopravce a jediný, kdo s toho má užitek jsou banky, které si účtují poplatky.
Ať SŽDC dostane od státu balík peněz za "přidělování" kapacity dráhy a dopravce z toho vynechá ... Všichni ušetří peníze daňového poplatníka.
03.04.2009 (11:39)  
Miroslav Zikmund - ten poplatek za přidělení kapacity DC je už pěkně vousatý... Je podivné, že informaci považujete za zajímavou, když už je několik let zavedený.

Nevím jak by se dalo rozumně řešit přidělování kapacity na silnicích a dálnicích...
03.04.2009 (10:12)  
Martin Š. : já taky nepodporuji to šrotovné, v tomhle mám stejný názor jako Kalousek, že to je jisté zvýhodnění. Nicméně on je "prefíkaný" politik, tak mne překvapuje, že neodkývá "šrotovné", protože to je teď politicky zajímavé, ale za podmínky, která se na většinu vlastníků nemůže vztahovat. Když si představím v té roli sebe, pak se mile na novináře, kteří mi budou otázku jistě pokládat taky mile zašlebím a sdělím jim, že vlastně motoristé dostávají "šrotovné" v podobně úlevy na silniční dani ve výši průměrně 3 600 Kč / ročně (já bych měl představu tak 7 200) s ohledem na inflaci od roku 1992). Takže vlatníci vozidel jsou v podstatě každý rok státem "dotováni"... nezanedbatelnou částkou. Zatímco cestující se v ceně jízdenky podílí i na poplatku za použití dopravní cesty, tak motorové vozidlo neplatí.

V týdeníku Želeničář se objevila zajímavá informace, že dopravci platí SŽDC poplatek za přidělení kapacity dráhy a to v jednotné částce 15 Kč / vlak / den jízdy.

Takže řeknemě, při 7 000 vlaků denně je to za rok přes 38 milionů, které musí "jen" ČD zaplatit státu za "přidělení kapacity dráhy". Kolik platí "žlutý pán" státu za přidělení "kapacity silnic" ?
Těch 38 milionů by mohly ČD uplatnit např. v údržbě vozidel, resp. na těch 38 milinonech se musí podílet i kraje. Pak se diví, jak jsou vlaky drahé.
registrovaný uživatel Werkie  mail  
02.04.2009 (20:24)  
misa: což by z pohledu cestujících nebylo vůbec špatné :) i když nevim kde by se na to ty prachy vzaly.
registrovaný uživatel misa 
02.04.2009 (19:27)  
Dobrý,nejhorší ale je,že v téhle republice je všechno možný a nejsme daleko od realizace!!!!
registrovaný uživatel M 
01.04.2009 (23:39)  
Hovorka - jestli tvuj prispevek mel byt kamenak, tak je dobrej...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko