Březnice – Ve čtvrtek 1.5.2008 vyjel poprvé tradiční, v letošním grafikonu již jen sezónní R 1590/1591 Otava. Díky svému klasickému řazení začal tímto dnem zpestřovat všechny tratě ležící na jeho trase (Praha–Smíchov, Zdice, Březnice, Ražice, Horažďovice předměstí a Sušice). Na první květnový den jsem se proto dlouho těšil. A s kolegy jsem se rychlík, jehož čelo tvoří řada 749, vydal poblíž Březnice vyfotit.
Čtvrteční výkon Otavy připadl vršovické 749 006-3, což udělalo nejednomu fotografovi radost. V soupravě „babiňáku“, jak je tento rychlík také přezdíván, ještě nebyl řazen oranžový cyklovůz Bvt a vlak byl tedy tvořen barevně ucelenou soupravu třech vozů Bt a jednoho BDs. Počasí toho dne bylo značně problematické a nenabízelo zrovna ideální slunečné podmínky pro debutový výkon Otavy. I přes pečlivé vybrání a předešlé pročištění místa všemi fotografy si osud či přesněji počasí umanulo, že nikomu nedopřeje vysněný snímek elitního rychlíku v prvním dnu jeho vozby. Přesto naše duše pak zahřál následný odjezd vlaku ze stanice Březnice, doprovázený lahodným zvukem netlumeného šestiválce…
Čekání na Otavu pomohl vyplnit Špáňa, který s sebou přivezl notebook se spoustou nostalgických fotografií brejlovců, pielsticků a bardotek, které ještě v dobách nedávných tvořily spolu s vozy klasické stavby na „protivínce“ rychlík Bezdrev a mnoho jiných, dalších osobních vlaků. U zmiňovaného R 892/893 Bezdrev navíc stojí za zmínku, že v takové trase, v jaké jezdí v letošním roce, možná již v příštím GVD jezdit nebude. Je však také možné, že v příštím roce dokonce Bezdrev skončí nadobro, což by jistě byla velká škoda…
To již ale naše vzpomínání a řešení aktuálních problémů vyrušilo návěstění lokomotivní houkačky, jejíž mohutnost zvuku podtrhávala ozvěna z brdských lesů. V jediném okamžiku nám bylo jasné, co se děje. Připravili jsme si aparáty a vší silou se snažili odehnat tmavý mrak, který se postavil do cesty svitu slunečních paprsků. Bohužel ani přemlouvání mraků nepomohlo a my se museli spokojit s fotografiemi absolutně bez násvitu, pravda s unikátním prototypovým strojem ověřovací série. Po zhodnocení jednotlivých snímků jsme akci ukončili slavnostním skupinovým fotem a odebrali se na nádraží, odkud každý dále pokračoval „tím svým vlakem“...
Přestože jsme přijeli z tohoto výletu v podstatě s prázdnou, usoudili jsme, že bylo pro nás toto dopoledne bylo velice příjemně stráveným. Velkou částí se na tom zasloužila naše „crew“ v tomto složení: Filip Španihel (Špáňa), Petr Chvátal (Trainman), Filip Štajner (Filipo) a Honza Findeis. Pokud se Vám tato reportáž líbila a vlak R 1590/1591 Otava vydrží v řazení a nasazení HV alespoň v aktuálním stavu, můžeme Vám slíbit, že se tato akce bude s příštím GVD jistě opakovat, a my se již teď těšíme na Vaši účast v prvním májovém dnu roku 2009.
Použité fotografie: Filipo, Špáňa, Trainman
Spolupráce: Trainman
praha hl.n. 7,21
praha-smíchov 7,28 7,29
beroun 7,58 7,59
zdice 8,08 8,09
příbram 8,37 8,37
březnice 8,56 8,58
blatná 9,26 9,27
strakonice 10,03 10,05
horažďovice př. 10,18 10,20
horažďovice 10,24 10,24
sušice 10,42
Ale spíše mě zaráží vedení vlaku na 200 z Prahy.Pokud to povedu přes Karlštejn,potom bude souprava přecpaná lidmi do Berouna,pokud to povedu přes Rudnou,potom to bude zdlouhavé,i když určitě možná "zajímavější".Ale jedno je jisté.Stále je spojení Praha-Příbram-Březnice o hodně pomalejší vlakem než po rychlostní silnici.Tady se opět zaspala doba.Když do Příbrami,tak jedině přes Dobříš (trať cca na 90 km/h) a pak to bude teprve zajímavé a konkurenceschopné.Takže dle mě se vyprdnout na Prahu a táhnout to do Rakovníka.Ono z Rakovníka do Berouna totiž nevede přímá silnice a rychlý spoj by zde mohl být přínosem.O přínosu Praha-Příbram silně pochybuju.
Jinak s MZ souhlas ohledně fundamentalistických taktofilů :)
Os Březnice-Blatná-Strakonice a R Březnice-Písek-Strakonice opravdu vycházení skoro nastejno, dobře si pamatuju když sem před šesti lety jezdil Otavou a z Březnice jsme vyjížděli paralelně s osobákem do ST přes Blatnou a ve Strakonicích jsme byly nastejno, takže Martine ano, navíc vést klasiku po 203 by mohl být pro místní docela šok, ale proč ne když mohla jezdit odklonem i po takový hrůze jako Hrbatá :-)
Jinak tady rozpis jaké přesně vozy ve čtvrtek na Otavě jeli (místo 039 jela 006 jinak vozy sedí):
http://www.k-report.net/diskuse/messages/28/64459.html#POST1037597
Nemá-li sezónní Otava narušovat takt na trati 200, což ji v úseku Březnice-Strakonice vést přes Blatnou ? Jízdní doba by byla plus mínus stejná (kratší trať, ale nižší TR). Zastavovat bych Otavu nechal akorát Beroun, Zdice, Jince(možná), Příbram, Březnice, Blatná, Strakonice, Horažďovice předměstí a Horažďovice. Ve Strakonicích by to samozřejmě chtělo dobrý přípoj směr Vimperk-Volary.
Pouze bylo spekulováno, zda nebude z Blatné vyslána 742, která by to pak dotáhla do Mostu. Tři Bmx ale nezmiňoval snad nikdo.
Ač jsem odpůrcem fundamentalistických taktofilů, tento krok v zásadě chápu. Navíc právě tento krok zajistí přípoje v Číčenicích (oboustranně).
S Otavou a Bezdrevem se nepočítá, nicméně u Otavy existuje šance, že řešena ještě bude (uvažovaný koncept by narazil na kapacitu motorových vozů). Ostatní vlaky bývaly při trasování z Písku směrem na Strakonice neuvařitelný propadák, takže je tam těžko bdue někdo vracet.
Bezdrev svůj význam má i v dálkové dopravě, nicméně pouze nárazově a především v sezóně (podobně jako ta Otava). Bohužel, padne velmi pravděpodobně zcela a bez náhrady.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.