..: V Děčíně buda otevřena nová železniční muzejní expozice zabezpečovací a sdělovací techniky :..

Děčín - Od května roku 2004 přestalo v Děčínském uzlu zabezpečovat dopravu elektrodynamické zabezpečovací zařízení typu Siemens Halske, které bylo typovou nádstavbou elektrodynamického zařízení stejného označení v Přerově. Nahradilo ho elektronické zabezpečovací zařízení ESA 11, resp. ESA 22 a v úseku Děčín hl.n. až Děčín st.hranice byly uloženy optické kabely pro dálkové řízení drážní dopravy, dle GTN.

V souvislosti se zrušením elektrodynamiky v Děčínském uzlu se začalo uvažovat o zřízení menšího želelezničního muzea zabezpečovacího zařízení v Děčíně na stavědle 15 "sever".

A již letos v zimním období nabrala tato myšlenka konkrétní představy. Týkaly se především přestěhování některých exponátů z Muzea zabezpečovací a sdělovací techniky v Hradci Králové a uvedení stavědla do stavu, odpovídajícímu zhruba roku 1970 a samozřejmě také potřebná rekonstrukce schodiště a místností pro budoucí návštěvníky. Tématické zaměření tohoto muzea je vývoj železničního uzlu Děčín a elektrodynamického zabezpečovacího zařízení.

Po modernizaci železničního uzlu Děčín zůstalo tohle stavědlo na severním zhlaví jediným stavědlem s původním zařízením, kterých je na území ČR pouze několik. Stavební a technická čistota objektu i zařízení iniciovala k jeho zachování a k využití pro demonstraci rozvoje železničního uzlu Děčín, historických památek na železničářský život a k seznámení s vývojem nejdokonalejšího zabezpečovacího zařízení epochy pevné páky, kterou u ČSD překonala aktivace prvního zařízení volné páky v žst. Chrást u Chrudimi (1950, firma L. M. Ericsson). Tato epocha u ČD vrcholí od roku 1996 elektronickými stavědly (panel).

Návštěvník zde dostane jedinečnou příležitost doplnit si své znalosti z návštěvy nedalekého městského muzea a na dvoj a trojrozměrných exponátech si přiblížit vývoj techniky provozované ve 20.století od amerického kontinentu až po Dálný východ a dokonce si obsluhu takových to přístrojů vyzkoušet! Taková expozice v Evropě neexistuje!

V muzejní expozici st.15 Sever nalezneme především následující exponáty. Při vstupu je to bývalá akumulátorovna (přízemí), dále primární a sekundární zdroje elektrické energie, místnost rozvaděče, dílnu údržby, na schodišti do prvního patra jsou na stěnách vyvěšeny obrazy známých železničních osobností jako je např. Jan Perner. V prvním poschodí máme možnost spatřit např. meziválečnou telefonní ústřednu, sdělovací zařízení a rozvaděče stejnosměrného proudu, kterým je napájeno elektrodynamické ZZ a dále možnost na vlastní oči vidět rozdíl mezi elektromechanickým a elektrodynamickým ZZ a unikátní fotografie z historie děčínského železničního uzlu i tohoto stavědla, které jinde nenajdete. Na stěnách u schodiště do druhého patra jsou pro změnu obrazy zobrazující proměny Děčínského hlavního nádraží a železniční trati Děčín - Praha. V druhém poschodí je již řídící panel samotného elektrodynamického ZZ a dále ukázky dobových uniforem zaměstnanců dráhy, opět nějaké dobové fotografie a jelikož je st.15 sever koncipováno i jako protiletecký kryt, tak zde bude moci návštěvník spatřit i věci jako jsou masky, přilby a další vojenské kompozity.

Muzejní expozice v Děčíně na st.15 sever měla být původně otevřena již 20.září, ale původní termín byl odložen přibližně o měsíc.

Bližší informace naleznete na stránkách společnosti Signalmont Hradec Králové. Své dotazy můžete posílat také na lukefcporto@seznam.cz.


Railman Poslat mail autorovi | 6.10.2005 (0:05)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Ústecký


zaosai
07.10.2005 (22:02)  
Je z tohoto stavědla hezký výhled na okolí
vvx
07.10.2005 (10:29)  
... nebude, do muzea většinou nejede nikdo přes půl republiky. Navíc se některá specializují a všechny jsou nějakým způsobem unikátní. Všechno sešrotovat umí každý, ale vyrobit byť repliku, to už není taková sranda. Můžu dát doporučení: sežeňte si nějaký pěkný drážní artefakt, který dlouho někde ležel odhozen, vyčistěte jej, zbavte rzi, natřete, vyrobte chybějící díly a uvidíte jakou vám to udělá radost a nebo jej hoďte do šrotu, možná vám to udělá radost větší - pakliže ano, nemám si s vámi již co říci (tím samozřejmě netvrdím, že je třeba zachraňovat naprosto každý kus).
JH
07.10.2005 (9:48)  
Nebude těch muzeí příliš, v ČR již muzeum zabezpečovací techniky máme v Hradci Králové a další mi přijdou jako zbytečná. Je lepší jedná vyčerpávající expozice než několik nedostačujících.
vvx
06.10.2005 (10:35)  
zpráva sic důležitá, ale poněkud pod špatným článkem...
ad děčín: snad to vyjde, jinde se krásné litinové stojany házely z oken dolů a do šrotu.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko