Most - Jeden lidský život si vyžádala srážka dvou nákladních vlaků v sobotu 1. října 2005 v 0.15 hodin u zastávky Želenice nad Bílinou mezi Bílinou a Mostem. Nákladní vlak Pn 69566 Unipetrolu Doprava složený z 25 cisteren (15 plných s propylenem nebo benzínem) s lokomotivami 740.546 a 740.558 jedoucí z Kralup nad Vltavou do Mostu zezadu narazil při rychlosti 57 km/h do stojícího nákladního vlaku Pn 67662 ČD složeného z prázných vozů pro přepravu uhlí (Wap) a elektrickou lokomotivou řady 122 jedoucího z Hněvic do Třebušic. Při nárazu zahynul dvaapadesátiletý strojvedoucí Unipetrolu Doprava, vykolejilo 13 vozů ČD a lokomotiva Unipetrolu Doprava 740.546, která byla zcela zničena.
Škoda na lokomotivách se vyšplhala na 8 miliónů, na vozech na 1,5 milionu korun, kolejích 2,5 milionu korun a na trakčním vedení 20 tisíc korun. Provoz na všech třech kolejích frekventované trati Ústí nad Labem – Chomutov je mezi Bílinou a Mostem přerušen, osobní vlaky jsou nahrazeny autobusy, rychlíky jezdí odklonem v trase Oldřichov u Duchcova - Louka u Litvínova - Most. V současné době se pracuje na obnovení provozu. Z Prahy dorazil nehodový jeřáb. Následky nehody budou zřejmě odstraněny nejdříve v pozdních večerních hodinách.
Vzhledem k závažnosti této mimořádné události má Drážní inspekce na místě střetu tři vrchní inspektory. Přestože je šetření teprve v raném stádiu, prvotní závěry naznačují, že by srážku mohl způsobit strojvedoucí Unipetrolu Doprava tím, že nezastavil vlak u návěstidla zakazujícího další jízdu. Jedná se tedy zřejmě o selhání lidského činitele.
Doplnění : 1.10. 22:00
Dle očitých svědků byl v žst. Louka u Litvínova velmi rušný provoz. Kromě rychlíků zde projíždějí i osobní vlaky bez cestujících (doprava je stále nahrazena NAD) z důvodu oběhu vozidel a též i některé nákladní vlaky.
Doplnění : 2.10. 14:50
Od 1.05 hodin je 1. traťová kolej sjízdná pro osobní i nákladní vlaky, a to v úseku nehody rychlostí 20 km/h, další dvě koleje budou sjízdné zřejmě až v pondělí. V sobotu se pod vedením Drážní inspekce uskutečnila prohlídka a předběžné přezkoušení správné funkce traťového abezpečovacího zařízení, které bylo shledáno v pořádku. Z toho důvodu Drážní inspekce uvedla, že pravděpodobnou příčinou nehody je selhání lidského činitele.
V pondělí pod dozorem Drážní inspekce proběhne podrobná prohlídka a přeměření všech parametrů traťového zabezpečovacího zařízení za účelem vyloučení jeho podílu na vzniku nehody.
Podle aktuálních informací ze zničené lokomotivy Unipetrolu Dopravy vyteklo více než 1000 litrů nafty a minimálně 100 litrů oleje. Na místě jsou přítomní hasiči a situaci mají pod kontrolou.
Info a tisková zpráva: Drážní inspekce, foto a doplnění informací : Martin Nožička
Doplněno : 3.10. 0:30 hod.
Fotografie z žst. Louka u Litvínova (Teplice v Č. - Oldřichov u D. - Louka u L. - Most), kde byl v sobotu 1.10. z důvodu nehody zvýšený provoz vlaků. Běžně zde jezdí jen motorové vozy ř.810 v trasách Most - Moldava v Kr.h. a Litvínov - Teplice v Č. a několik manipulačních vlaků. Foto: Jan Setvák.
Další otázkou je, jestli ten fíra měl vůbec KBS-ku (VZ bez opakovače návěstí)zapnutou. Spekuluje se, že ne. Jinak totiž v případě, že to nebyla náhlá zdravotní příhoda (mrtvice, infarkt - to prokáže pitva), KBS v zapnutém stavu by vlak spolehlivě zastavila, případně by spícího fíru vzbudila...
Další otázkou je, proč byl druhý strojvedoucí na druhé lokomotivě - Unipetroláci jezdí zásadně ve dvou. Bejt na jeho místě, ....
I když tyhle 740ky je neměly vůbec a byly jimi teprv nedávno dovybaveny...
jsou mnohem víc přetěžovány a velmi těžce šikanováni než u ČD"
Pokud je práce šikanou, lituju toho, kdo to tak má a docela se divím, že fírové odcházejí od ČD k soukromníkům dobrovolně. Ale moje dedukce stranou.
Podmínky bezpečného provozu stanovuje legislativa a vymáhá je DÚ a DI. Pokud se fíra nadře víc u soukromníka, je to
a)chyba zákona, protože je v nečem špatně nastaven
b)neefektivnost ČD
Tato nehoda není ani v nejmenším důvodem pro zpochybňování jiných dopravců než ČD...
Ad LS90-přiznám se, že ji prakticky příliš neznám, to znamená, že pokud projedu návěst a budu dupat na živák, což musím i jindy, nic se neděje? Pro Krista, na co takový zabezpečovač je?
Nehlede na to, ze lokomotiva je primarne urcena pro posun, a na trati by mel mit strojvudce pomocnika, ktery kouka druhou stranou.
A do teto zatacky strojvudci nic ve vyhledu nebranilo (aspon ne zadna cast lokomotivy).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.