..: Test letního menu 2014 a servisu JLV, díl V. :..

Vůz Ampz ČD, foto: Aleš Petrovský Praha — Pátý díl letního testu jsme se nakonec rozhodli věnovat stanovisku Českých drah, které u JLV objednávají poskytované služby. Tímto dílem tak uzavíráme logickou řadu pěti dílů testu (1., 2., 3., 4.), která se věnovala JLV a ČD. Následovat tedy bude šestým dílem RegioJet a LEO Express, na který se jistě těší jak příznivci, tak kritici těchto soukromých dopravců. V závěru se pokusíme o souhrnné hodnocení všech faktů zveřejněných v tomto testu.

Následuje citace stanoviska ČD, a.s., k provedenému průzkumu ŽelPage.cz:

V roce 2012 byla podepsána smlouva o zajišťování cateringových služeb ve speciálních vozech ČD, a.s., se společností JLV, a.s. Jakožto veřejný zadavatel se snažila společnost ČD, a.s., nastavit parametry nejen po stránce úspor nákladů, ale byl kladen také důraz na nastavení jednotné nabídky, cenotvorby a složení nabízených pokrmů a nápojů. V každém případě se dá říci, že tento záměr se nám podařilo dosáhnout, a to především s ohledem na nedávnou minulost, kdy pro ČD, a.s., byla služba zajišťována dalšími společnostmi a nabídka byla nejednotná i po stránce kvality. Kvalita nabízených pokrmů je nedílnou součástí podmínek, které jsou smluvním vztahem nastaveny.

Můžeme konstatovat, že za dobu platnosti smlouvy je znatelné zvýšení spokojenosti cestujících, nicméně musíme brát také zřetel ke specifickému charakteru provozu jídelních vozů, resp. bistrovozů. Z mnoha omezení oproti klasické kamenné restauraci lze zmínit např, podstatně menší skladové prostory ve vlaku. Skladové prostory, a to zejména chladící zařízení, jsou v těchto vozech značně prostorově limitovány.

Z tohoto důvodu se může při vícedenních obratech stát, že některý pokrm z rozsáhlého nabídkového lístku dojde. Je velice složité odhadnout množství naskladňovaného zboží a následně jeho odbyt. Společnost JLV, a.s., se ve spolupráci s ČD, a.s., snaží při opakovaných situacích, kdy některá položka z nabídky dochází, situaci řešit a eliminovat ji.

Celá skladba jídelního lístku byla postavena na základě požadavků zadavatele (Českých drah, a.s.) a společnost JLV, a.s., se snaží pod hrozbou sankcí efektivně situaci řešit. Pokud se podíváme na kamenné restaurace, tak u nich dochází také v průběhu dne ke snížení nabídky, např. v době obědů jsou jednotlivé položky nabídky „seškrtávány“, jak dochází k jejich vydání. Nicméně věříme, že s neustále zdokonalovanou logistikou a s řešením konkrétních požadavků cestujících se nám podaří nedostatek nabídky v jídelních vozech stáhnout na co nejnižší úroveň.

Pokud jde o aktivní nabídku občerstvení v 1. třídě vlaků kategorie EC, ta je limitována dvoučlennou obsluhou restauračního vozu a jeho skutečným obsazením. V případě jeho plného obsazení se personál přednostně věnuje vyřízení nabídek přímo na palubě restauračního vozu. Situaci však chceme řešit větším zapojením vlakového doprovodu, podobně jako je tomu u zahraničních partnerů. Vlakový doprovod by pak zajistil předání objednávky cestujících z 1. třídy u personálu jídelního vozu, základní roznos nabídky na místa cestujících, či odnos použitého nádobí, ve smyslu hesla: „Jeden vlak, jeden tým“.

Jsme rádi, že příznivci cestování ve vlacích se zajímají o naše služby a problematiku jejich zlepšování. I test jako je na stránkách ŽelPage.cz nám slouží k získání dalších podnětů a pomáhá nám ke zkvalitnění těchto doplňkových služeb.

České dráhy, a.s.


Aleš Petrovský | 28.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
28.08.2014 (11:26)  
Toto je jedna z mnoha dalsich ukazek amaterismu jak CD tak i JLV. Porad se kasaji jak jsou tradicni dopravci s dlouhou traici a zkusenostmi, ale opak je pravdou. Staci se podivat na nove zrekonstruovane jidelni vozy. Toto neni jidelni vuz, ktery by si objednal zkuseny dopravce. Nejen ze je jeho uroven a ergonomie interieru tragicka jak ve vztahu k cestujicim, ale ona je to tragedie i z pohledu potreb samotnych CD a JLV. Jak si nekdo muze dovolit tvrdit, ze neni dostatek skladovacich prostor pro pokrmy? To jako CD nevedely jake jsou obehy vozu, kolik se naskladnuje a prizpusobit tomu skladovaci prostory pri objednavce rekonstrukce? Z meho pohledu je v tomto vagonu s prostorem zachazeno nehorazne neucelne a nebyl by problem, aby se do vagonu veslo naskladnit stovky jidel, ale to by musel nekdo myslet. A takto je to u CD prakticky se vsim. Takze prosim zadne narky ! Sklizite pouze plody sveho amaterismu.
28.08.2014 (10:35)  
PPP:
Jednotná cena by měla jen dvě možná východiska - evropské ceny i u nás, anebo ještě větší (totální) vyprodanost. (Navýšení skladových prostor by ale nebylo od věci tak jako tak, jenže to se mělo řešit trochu dřív - když se vozy vyráběly nebo rekonstruovaly. Kevy asi ale tehdy pro ČD byly důležitější...)

Když přejedu hranice po své ose, taky nečekám na veřejně přístupných občerstvovacích zařízeních české ceny. ;-)
registrovaný uživatel PPP 
28.08.2014 (8:44)  
Zaráží mě, že jeden z nejvýznamnějších nedostatků zjištěných v testu - nejednotnost nabídky nejen co do kompletnosti menu, ale především co do kvality řípravy téhož jídla v růných vlacích, je odbyt následující poznámkou:

byl kladen také důraz na nastavení jednotné nabídky, cenotvorby a složení nabízených pokrmů a nápojů. V každém případě se dá říci, že tento záměr se nám podařilo dosáhnout, a to především s ohledem na nedávnou minulost, kdy pro ČD, a.s., byla služba zajišťována dalšími společnostmi a nabídka byla nejednotná i po stránce kvality.

Tvrdí tedy, že si autor testu rozdíly ve kvalitě (a to dost podstatné) vymyslel? Nebo jako jednotnou nabídku chápou, že je v menu napsáno vždy stejné jídlo, a každý ať už si pod tím představí, co chce? Přijde jim, že dnes je tedy nabídka jednotná? I po stránce kvality?

Další zajímavý bod prohlášení je tento:

Celá skladba jídelního lístku byla postavena na základě požadavků zadavatele (Českých drah, a.s.) a společnost JLV, a.s., se snaží pod hrozbou sankcí efektivně situaci řešit. Pokud se podíváme na kamenné restaurace, tak u nich dochází také v průběhu dne ke snížení nabídky, např. v době obědů jsou jednotlivé položky nabídky „seškrtávány“, jak dochází k jejich vydání.

Takže JLV se snaží situaci (s docházejícími položkami v menu) pod hrozbou sankcí řešit, ale ČD chápou a zdůrazňují, že to vlastně řešit nejde, protože je málo místa a dlouhé oběhy. A vlastně proč nám to vůbec vadí, když v kamenné restauraci taky dochází jídlo, že? Trošku schizofrenní přístup. Buď mám nastavené sankce za nedodržování kompletnosti menu (zajímalo by mě vážně jak jsou nastavené) nebo to beru, že z objektivních důvodů to dodržet nejde a možná ani není nutné, aby bylo menu nabízeno vždy kompletní.

Ale na druhou stranu, nevidění problémů a chlubení se jednotností a komplexností služeb i přes jejich naprostou roztříštěnost je pro ČD typické, stejně jako přístup "my to tvrdě trestáme, a taky si uvědomte, že se s tím nedá nic dělat a vlastně to ani nevadí". Třešínkou na dortu je chlubit se jednotnou cenotvorbou, když tentýž artikl zakoupen o pár kilometrů dál stojí dvojnásob. Opravte mě, jestli se pletu, ale podle mě je to nejen evropský, ale i světový unikát.
28.08.2014 (7:19)  
Vše dle pravidla, my jsme spokojeni, neřekneme nic, prostě to nějak zaobalíme. To, že mají roznášet do 1.třídy i členové vlakového doprovodu není nikde vidět. Jedině tak, když vlakvedoucího, nebo průvodčího požádáte o jídelní lístek, tak odpověď je vždy: Já Vám jsem někoho pošlu. A stevard JLV obvykle dorazí např. s půlhodinovým zpožděním, pokud vůbec.
Návrh na zamyšlení: Rekonstruuje se D1 a problémy na ní poměrně často znemožňují mezi Prahou a Brnem cestovat normálně. To pochopitelně aktivuje i střední management k tomu, že by teda ten vlak vyzkoušeli. Jednak jezdí na schůzky obvykle ve dvou a jednak se jezdí do Brna/Prahy tak, že alespoň na jedné cestě, ne-li na obou, prostě potřebují využít cateringový servis. A jaká je situace? Taková, jakou popsal Aleš v předchozích dílech. Nikdo je neobslouží, případně jen minibarem kafem do kelímku, a to jednou za celou cestu, případně jim v jídelním voze sdělí, že nemají nic, nebo že budou čekat dvě hodiny. Co udělá tato skupina lidí? Příště jede znova autem a jedou třeba přes Svitavy. Je to pár lidí? Není, je jich celkem hodně a mají dost peněz, které jsou ochotni opakovaně utratit za plné jízdenky beze slev do první třídy (a jsou ochotni si i připlatit za případnou prémiovou třídu), ale i za catering. Očekávají však určitou kvalitu, za kterou se ovšem nepovažuje minibar obsahující kafe z pytlíku. Naopak se očekává, že okamžitě po kontrole jízdenky se stevard zeptá na objednávky, které promptně vyřeší. Tohle je ale bohužel u ČD scifi. Další věc, když už jsem se tedy trochu rozepsal, jsou nefunkční návazné služby např. ČD TAXI. U konkurence funguje to, že si cestující u personálu objedná taxi přímo a vůz je skutečně připraven u budovy k okamžitému odvozu. U ČD ne, u ČD si tam člověk musí zavolat sám a navíc se dovolá obvykle úplně jinam. Úroveň partnerské firmy je věc na další debatu.
Upozorňuju, že to není jednorázové pozorování, nebo uražená ješitnost, jak by si někdo mohl myslet. Je to dlouhodobé a ne jen z mého pozorování.
A podle mého názoru, tohle nákladově NESTOJÍ MOC. Je to jen o ochotě s tím pracovat. A jen tak mimochodem, kolik taková dvojice lidí umí u ČD/JLV utratit? Klidně 2000 za jízdenku Pha-Bno, a klidně přes 1000 Kč v jídelním voze, plus 1000 za návazné služby. A to už za zamyšlení stojí.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko