..: Tarifní chaos v Polsku :..

Polsko - Rok 2009 přináší cestujícím v polských vlacích hned několik špatných zpráv. Od prosince skoro všechny rychlíky (kromě spojů Vratislav - Praha a od března také Vratislav - Drážďany) jezdí pod praporem PKP Intercity. Navíc není možné zakoupit jednu jízdenku pro cestu regionálními i dálkovými vlaky. Od prvního dne nového roku to nejde ani v případě cesty vlaky PKP PR a dopravců Arriva PCC a Koleje Mazowieckie.

Tarifní evoluce v Polsku stručně

První problémy s tarifem začali cestující pociťovat v roce 2001 po rozdělení osobní dopravy mezi PKP Przewozy Regionalne (regionální spoje a rychlíky) a PKP Intercity (vlaky vyšší kvality). Společnosti si vzájemně neuznávaly své jízdní doklady, následkem čehož bylo pro cestu např. z Krzeszowic (malé městečko u Krakova) do Varšavy nutné zakoupit dvě jízdenky: z Krzeszowic do Krakova (platnou v osobním vlaku) a z Krakova do Varšavy (platnou v Ex nebo IC). Nešlo ovšem o nijak závažný problém, a tak si cestující na tuto praktiku časem zvykli. O několik měsíců později došlo k dalšímu štěpení polských státních drah; od PKP PR se oddělila PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Situace se poté stabilizovala a další větší komplikace nastaly až v roce 2005.

V tomto roce provoz osobních vlaků v Mazovsku převzala společnost Koleje Mazowieckie, jejímž majitelem je Maršálský úřad Mazovského vojvodství. Tato událost neměla na cestující žádný dopad, protože KM akceptovaly jízdenky PKP PR na osobní vlaky včetně všech dalších tarifních nabídek, vyjma jízdenek na rychlíky a další vlaky vyšší kvality. První rozpory nastaly v roce 2006, když PKP PR nabídly tarif Karnet wakacyjny, později přejmenovaný na REGIO Karnet. Ten nebyl oficiálně KM uznáván. Je ovšem pikantní, že nebyl ani neuznáván. Dlouho totiž nebylo jisté, jak to s tímto tarifem doopravdy je, a tak bylo možno s jízdenkami tohoto typu cestovat vlaky KM vcelku bez obav.

Konec roku 2007 ovšem přinesl na polské koleje první razantější změnu. S nástupem nového jízdního řádu začal veškerou regionální dopravu v Kujavsko-pomořanském vojvodství provozovat společný podnik Arrivy a PCC Rail. Dřívější situace se tak prakticky opakovala; nový dopravce taktéž akceptoval jízdenky na osobní vlaky PKP PR vyjma REGIO Karnetu.

1.9.2008 ovšem nastal zlom. Arriva přestala uznávat tarifní nabídky PKP PR (např. Bilet Turystyczny). 1. prosince pak PKP IC převzala od PKP PR provoz rychlíků. Jen o 2 týdny později na trh vstoupila další společnost, a to v oblastí Dolního Slezska. Šlo o firmu Koleje Dolnośląskie, sestřenici KM, za níž stojí Maršálský úřad Dolnoslezského vojvodství. Ta uznává pouze obyčejné jízdenky PKP PR bez jakýchkoliv slev a speciálních nabídek (vyjma státem nařízených slev). Celou situaci ještě více zhoršily Koleje Mazowieckie a Arriva, když přestaly akceptovat jakékoli jízdenky PKP PR, vyjma dvou tratí KM se speciálním tarifem. Ani zde pravá ruka neví, co dělá levá, a tak panuje mezi informacemi různých odborů KM značný rozdíl. Pokud se tedy chystáte vlakem do Polska, počítejte s pořádným tarifním zmatkem.

Jízdenky dnes

Seznam představující uznávaní jízdních dokladů polskými železničními dopravci platný k 28.1.2009 (kromě vlastních jízdenek a tarifních nabídek):

PKP Przewozy Regionalne (PKP PR):

  • Časové traťové jízdenky na rychlíky (včetně TLK) PKP IC
  • Síťové jízdenky PKP IC
  • některé tarifní nabídky sousedních státních železničních dopravců v přeshraničních a příhraničních úsecích (např. SONE+PKP)

PKP Intercity (PKP IC): žadné

PKP Szybka Kolej Mieska w Trójmieście (PKP SKM T-sto):

  • Tzv. "Bilet Metropolitalny" (společná časová jízdenka MHD platná v celém Trojměstě) - pouze některé typy
  • Síťové jízdenky PKP IC

Koleje Mazowieckie (KM): Pozor! V případě KM nejsou všechny informace zaručené. Každý zdroj zde totiž tvrdí něco jiného.

  • Jízdenky PKP PR pro jednotlivou jízdu na tratích Siedlce-Czeremcha, Radom-Drzewica a Skierniewice-Bobrowniki změněno 28.1.2009
  • Časové traťové jízdenky na rychlíky (včetně TLK) PKP IC
  • Síťové jízdenky PKP IC
  • Časové traťové jízdenky WKD v některých konkretních úsecích
  • Jízdenky všech dopravců pro jednotlivou jízdu na trati Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia v případě kdy tento úsek je konečným úsekem cesty
  • "Karta miejska" (předplatní síťová jízdenka varšavské MHD) a některé ostatní jízdenky ZTM Warszawa

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD):

  • Časové traťové jízdenky KM v některých konkretních úsecích

Koleje Dolnośląskie (KD):

  • Jízdenky PKP PR pro jednotlivou jízdu
  • Časové traťové jízdenky PKP PR

Arriva PCC: žadné

Szybka Kolej Miejska w Warszawie (SKM W-wa):

  • Pouze jízdenky ZTM Warszawa (nemá vlastní jízdenky)

zdroj: PKP Przewozy Regionalne, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Koleje Dolnośląskie, Arriva PCC


SMall42 Poslat mail autorovi | 9.1.2009 (15:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
09.01.2009 (16:21)  
Nechci malovat tarifniho certa na zed, ale to same bude i u nas. Na Liberecko uz se to mozna riti.
Pokud se nekdo konejsi predstavou, ze v Cesku se to stat nemuze a ruzni dopravci se dohodnou - zapomente. Ani v ramci kraje ne.
09.01.2009 (15:37)  
Revoluce ? Nikoli, bordel ! ;-)
registrovaný uživatel Best  mail  
09.01.2009 (15:34)  
Mohl bych se vás prosím zeptat, jaká je v současné době nejlepší náhrada za bilet turistyczny? Děkuji.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko