..: Tarifní chaos v Polsku :..

Polsko - Rok 2009 přináší cestujícím v polských vlacích hned několik špatných zpráv. Od prosince skoro všechny rychlíky (kromě spojů Vratislav - Praha a od března také Vratislav - Drážďany) jezdí pod praporem PKP Intercity. Navíc není možné zakoupit jednu jízdenku pro cestu regionálními i dálkovými vlaky. Od prvního dne nového roku to nejde ani v případě cesty vlaky PKP PR a dopravců Arriva PCC a Koleje Mazowieckie.

Tarifní evoluce v Polsku stručně

První problémy s tarifem začali cestující pociťovat v roce 2001 po rozdělení osobní dopravy mezi PKP Przewozy Regionalne (regionální spoje a rychlíky) a PKP Intercity (vlaky vyšší kvality). Společnosti si vzájemně neuznávaly své jízdní doklady, následkem čehož bylo pro cestu např. z Krzeszowic (malé městečko u Krakova) do Varšavy nutné zakoupit dvě jízdenky: z Krzeszowic do Krakova (platnou v osobním vlaku) a z Krakova do Varšavy (platnou v Ex nebo IC). Nešlo ovšem o nijak závažný problém, a tak si cestující na tuto praktiku časem zvykli. O několik měsíců později došlo k dalšímu štěpení polských státních drah; od PKP PR se oddělila PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Situace se poté stabilizovala a další větší komplikace nastaly až v roce 2005.

V tomto roce provoz osobních vlaků v Mazovsku převzala společnost Koleje Mazowieckie, jejímž majitelem je Maršálský úřad Mazovského vojvodství. Tato událost neměla na cestující žádný dopad, protože KM akceptovaly jízdenky PKP PR na osobní vlaky včetně všech dalších tarifních nabídek, vyjma jízdenek na rychlíky a další vlaky vyšší kvality. První rozpory nastaly v roce 2006, když PKP PR nabídly tarif Karnet wakacyjny, později přejmenovaný na REGIO Karnet. Ten nebyl oficiálně KM uznáván. Je ovšem pikantní, že nebyl ani neuznáván. Dlouho totiž nebylo jisté, jak to s tímto tarifem doopravdy je, a tak bylo možno s jízdenkami tohoto typu cestovat vlaky KM vcelku bez obav.

Konec roku 2007 ovšem přinesl na polské koleje první razantější změnu. S nástupem nového jízdního řádu začal veškerou regionální dopravu v Kujavsko-pomořanském vojvodství provozovat společný podnik Arrivy a PCC Rail. Dřívější situace se tak prakticky opakovala; nový dopravce taktéž akceptoval jízdenky na osobní vlaky PKP PR vyjma REGIO Karnetu.

1.9.2008 ovšem nastal zlom. Arriva přestala uznávat tarifní nabídky PKP PR (např. Bilet Turystyczny). 1. prosince pak PKP IC převzala od PKP PR provoz rychlíků. Jen o 2 týdny později na trh vstoupila další společnost, a to v oblastí Dolního Slezska. Šlo o firmu Koleje Dolnośląskie, sestřenici KM, za níž stojí Maršálský úřad Dolnoslezského vojvodství. Ta uznává pouze obyčejné jízdenky PKP PR bez jakýchkoliv slev a speciálních nabídek (vyjma státem nařízených slev). Celou situaci ještě více zhoršily Koleje Mazowieckie a Arriva, když přestaly akceptovat jakékoli jízdenky PKP PR, vyjma dvou tratí KM se speciálním tarifem. Ani zde pravá ruka neví, co dělá levá, a tak panuje mezi informacemi různých odborů KM značný rozdíl. Pokud se tedy chystáte vlakem do Polska, počítejte s pořádným tarifním zmatkem.

Jízdenky dnes

Seznam představující uznávaní jízdních dokladů polskými železničními dopravci platný k 28.1.2009 (kromě vlastních jízdenek a tarifních nabídek):

PKP Przewozy Regionalne (PKP PR):

  • Časové traťové jízdenky na rychlíky (včetně TLK) PKP IC
  • Síťové jízdenky PKP IC
  • některé tarifní nabídky sousedních státních železničních dopravců v přeshraničních a příhraničních úsecích (např. SONE+PKP)

PKP Intercity (PKP IC): žadné

PKP Szybka Kolej Mieska w Trójmieście (PKP SKM T-sto):

  • Tzv. "Bilet Metropolitalny" (společná časová jízdenka MHD platná v celém Trojměstě) - pouze některé typy
  • Síťové jízdenky PKP IC

Koleje Mazowieckie (KM): Pozor! V případě KM nejsou všechny informace zaručené. Každý zdroj zde totiž tvrdí něco jiného.

  • Jízdenky PKP PR pro jednotlivou jízdu na tratích Siedlce-Czeremcha, Radom-Drzewica a Skierniewice-Bobrowniki změněno 28.1.2009
  • Časové traťové jízdenky na rychlíky (včetně TLK) PKP IC
  • Síťové jízdenky PKP IC
  • Časové traťové jízdenky WKD v některých konkretních úsecích
  • Jízdenky všech dopravců pro jednotlivou jízdu na trati Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia v případě kdy tento úsek je konečným úsekem cesty
  • "Karta miejska" (předplatní síťová jízdenka varšavské MHD) a některé ostatní jízdenky ZTM Warszawa

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD):

  • Časové traťové jízdenky KM v některých konkretních úsecích

Koleje Dolnośląskie (KD):

  • Jízdenky PKP PR pro jednotlivou jízdu
  • Časové traťové jízdenky PKP PR

Arriva PCC: žadné

Szybka Kolej Miejska w Warszawie (SKM W-wa):

  • Pouze jízdenky ZTM Warszawa (nemá vlastní jízdenky)

zdroj: PKP Przewozy Regionalne, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Koleje Dolnośląskie, Arriva PCC


SMall42 Poslat mail autorovi | 9.1.2009 (15:02)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kuba 
09.01.2009 (17:56)  
A jak je to s režijkou, platí všude nebo jsou někde nějaké omezení???
A prosím Vás, nepouživejte české názvy zahraničních měst, vypadá a čte se to dost blbě.
09.01.2009 (17:40)  
polaci byli v tomto smeru dycky chaoticti
registrovaný uživatel medd 
09.01.2009 (17:37)  
Revoluce? Bordel? Nikoli - Polsko! Kdo bydlí kousek od Polska, ví své:-) Stejně dopadne D1 za Bohumínem - skončí na hranici. Poláci neuznávají žádné dohody. Vzpomeňte Euro...:-)
registrovaný uživatel D_N 
09.01.2009 (17:17)  
tenzor: Přesně tak. Ještě se dají použít v rychlících, které provozují PKP PR - Praha-Wroclaw a Dresden-Wroclaw.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
09.01.2009 (17:12)  
Kdo jezdí na trati Vratislav - Zelená hora a v okolí? Děkuji.
registrovaný uživatel tenzor 
09.01.2009 (17:07)  
Chapu to dobre, ze na tydenni sitovou jizdenku PKP PR a bilet turistyczny se da ted jet jen osobaky a to jeste ne na vsech tratich?
registrovaný uživatel D_N 
09.01.2009 (17:05)  
Best: "bilet Podroznika" - platí na pospieszne a TLK od 19:00 v pátek do 6:00 v pondělí (o svátcích platnost prodloužená jako u turystyczneho), v TLK nutná místenka, cena: 65 zl 2.třída, 95 zl 1.třída. Na osobní vlaky potom za 39 zl bilet turystyczny.

Mě by zajímalo, jak to bude s uznáváním SONE-PKP, protože na mapce platnosti je třeba trať Klodzko-Walbrzych uvedená, ale jezdí tu jenom KD a PKP IC.
09.01.2009 (16:55)  
Teda, v tom aby se prase vyznalo. Normální cestující přijde, shlédne první dva tarify a zjistí, že pro jeho relaci je nutný ještě třetí, tak odejde.

Jinak co mám zprávy, pro liberecko bude platit zónově-relační tarif IDS charakteru IREDO, takže tam takový bordel nehrozí - zatím.
registrovaný uživatel comar 
09.01.2009 (16:48)  
xAnri: kraj by na nejruznejsi dopravce mel tlacit, aby se dohodli: bud se dohodnete na vzajemnem uznavani jizdenek nebo nedostanete dotace!

Dalsi moznosti je vlastni system jizdenek uplne nezavazny na dopravcich, ktery musi uznavat vsichni. Tak to dela treba IDS JMK.
registrovaný uživatel happy 
09.01.2009 (16:45)  
xAnri05:
Liberecký kraj by byl ostudně hloupý,kdyby do VŘ nezapracoval tarifní podmínky pro provozovatele.Takže tohoto se nebojím.Nehledě na to,že v Lib. kraji jde o regionálky,s návazností jen z jedné strany a o tři lokálky místního významu napojené na tyto regionálky. Čili větší zmatek by ani v negativním případě nenastal.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko