Švýcarsko - Fotbalový svátek UEFA EURO 2008, který hostila ve Švýcarsku 4 města – Basilej, Bern, Curich a Ženeva, již skončil. Mnohé týmy oslavují úspěchy, jiné analyzují důvody neúspěchu. Významným pomocníkem organizátorů a fanoušků především ve Švýcarsku byl švýcarský dopravní systém. Jak se s touto akcí dokázali organizátoři dopravy vypořádat? Co nabídli cestujícím navíc? Existovaly nějaké problémy? Odpovědi se pokusíme zodpovědět na základě poznatků získaných přímo na místě – ve Švýcarsku.
Informování cestujících
Informace, kde se co nachází, či kam co odjíždí, jsou nejdůležitějším pro všechny turisty. Obecně lze o Švýcarsku říci, že informování cestujících je na vynikající úrovni. I přesto se zde nespolehli pouze na stávající informační centra a ve větších nádražích se vybudovali další informační stánky v podobě fotbalového míče. Zde zpravidla dva informátoři poskytují informace o odjezdech a významných turistických cílech v okolí. Kromě toho jsou na těchto infostáncích k dostání speciálně pro šampionát vytvořené jízdní řády do a z hostitelských měst ve dnech jednotlivých zápasů.
Po nádraží a v jeho blízkém okolí v hostitelských městech se pohybují další informátoři tvořených většinou důchodci, kteří poskytují informace o městě, kde se hrají zápasy a kde jsou umístěny velkoplošné obrazovky vysílající přenosy jednotlivých zápasů. Máte-li problém s domluvou, bude i Vám pomoženo. SBB pro snadnější dorozumění mezi národy účastnících se ME vydaly 32 multijazyčných obrázkových karet, které mají usnadnit dorozumění. Mezi angličtinou, francouzštinou, němčinou, italštinou jsou také české fráze. Kompletní přehled 32 karet najdete na na internetových stránkách SBB.
Speciální nabídky
Ke každé významné akci patří speciální nabídky. Základní přehled byl zveřejněn na ŽelPage již dříve. Uvedenou nabídku rozšiřuje speciální zpáteční jízdenka UBS Arena ticket, kterou můžou cestující získat pomocí mobilního telefonu za pouhých 13 CHF. Jako obvykle je zde mnoho omezení: doba platnosti, pouze do vybraných měst, nutnost vlastnit kartu Halbtax či Vorteilscard a mít švýcarskou SIM kartu. Zahraničním zájemcům jsou na infostáncích vydávány speciální balíčky se SIM kartou, aby služby mohli využít. Podrobnější údaje o platbě za službu k vydávaným balíčkům se ale nepodařilo zjistit. Dle pozorování však většina zahraničních cestujících využívá obyčejné jízdné.
Vypadl Váš favorit? Ve Švýcarsku žádná škoda, neboť se jedná o zemi turistům zaslíbenou a vždy se najde nějaký zajímavý cíl k poznávání. Na tuto skutečnost upozorňují v okolí železnice všudypřítomné reklamy na služby SBB. Pro cestování na či k nejzajímavějším turistickým atrakcím jako Bernina express, Glacier express, plavba po Vierwaldstättersee a další jsou nabízeny ve zvláštním balíčku. Balíček obsahuje zpáteční jízdenku s 20% slevou a prodlouženou platností + vstup či jízdné do cílové atrakce. Úplný přehled nabízených balíčků je uveden na na stránkách SBB a na informačních stáncích.
Nedostatky a jiné komplikace
Při cestování po Švýcarsku s jízdenkou GA UEFA EURO 2008 nemají zaměstnanci železnic žádné problémy. Jiná situace je u Postbusů, kde někteří řidiči na jízdence hledají výchozí a cílovou zastávku. Po sdělení, že se jedná o speciální GeneralAbo, se na nabídku rozpomenou a ještě se omluví za zdržování. Podobná situace nastala také na lodích Vevey a Simplon zajišťujících dopravu na Ženevském jezeře. Předložené jízdenky byly natolik podezřelé, že jejich ověřování zajišťovali sami kapitáni obou lodí. Nakonec však jejich platnost nezpochybnili.
Trochu úsměvně působí zpráva o komplikacích s oranžovými vestami zaměstnanců železnic v Bernu a Basileji, kdy se stávalo, že zaměstnance do kolejiště následovali nizozemští fanoušci v domnění, že se jedná o jejich kolegy. Do konce ME tak museli basilejští a bernští železničáři nosit žluté reflexní vesty, aby se omyly neopakovaly.
Snahou organizátorů fotbalového ME bylo omezení černého prodeje vstupenek na zápasy šampionátu. I přesto nebyl problém na nádražích vstupenky na zápasy sehnat. Překupník na nádraží v Basileji „naoko“ potřeboval vstupenky – s kartónovou cedulkou „I need ticket“, při oslovení, když poznal, že tazatel je cizinec, ochotně ukázal vzorové vstupenky a mohlo se začít vyjednávat. Počáteční cena pro vyjednávání za vstupenku na zápas Česko – Turecko den před utkáním byla stanovena na vcelku přijatelných 200 CHF.
Atmosféra
Fotbalem se během šampionátu ve Švýcarsku žije naplno. Větší města mezi sebou soutěží, kdo poskytne fanouškům větší komfort, výzdobou a rozsah služeb. Ve výzdobě nádraží jednoznačně vítězí hlavní nádraží v Curychu, kterému vévodí skupina fotbalistů v nadživotní velikosti v dresech jednotlivých svazů účastnících se šampionátu. Každý tým zde má jednu ze svých hvězd, ČR zastupuje Petr Čech ve své nezaměnitelné ochranné přilbě. Místní lidé jsou obecně k fanouškům přívětiví a snaží se operativně pomoci, i když je domluva mnohdy obtížná. Kdo navštívil Švýcarsko během šampionátu, odnese si mnoho nezapomenutelných zážitků z této nádherné země a dobře fungující organizace tohoto svátku sportu.
Zdroje: vlastní pozorování, SBB, sport.cz
Ilustrační fotografie: Jiří Hovorka, Ladislav Hovorka
(I kdyz je pravda, ze co se dopravni obsluznosti tyce, tak to v Italii muze byt podobne...)
V Basileji lehkej problem (i kdyz to nebyla vina zeleznice) - vlak zastavi hned u stadionu, ale pak to policie navadi obloukem a z 10 minut je 40...
ÖBB zavedly řadu posilových spojů, noční spojení Wien – Salzburg s pokračováním z/do Bregenzu by mohlo existovat denně. Vlaky byly pečlivě zapracovány i v IDOSu, takže s nimi mohl počítat i cestující jedoucí z Česka.
Zpět jsem se vracel v noci 25./26.června. V Innsbrucku fungovaly po celou noc pokladny, jinak jsou zavřené. Do okolí Innsbrucky byly vedeny posilové spoje (Landeck–Zams, Seefeld in Tirol, Brenner, Kufstein). Vlak do Landecku–Zams byl milým překvapením, protože vyřešil nocování na nádraží v Innsbrucku. Tyhle vlaky jezdily až do 30.6., i když se už žádná utkání nehrála. Vlak v 0.30 bude zjevně chybět mládeži, která se vracela z Innsbrucku. Tyhle vlaky tvořené EJ 4024 byly mimořádně obsazeny i konduktérem, jinak se jezdí 0/0-S.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.