..: Studium dopravního elektroinženýrství na Univerzitě Pardubice :..

logo dfjp, foto: UPCEPardubice — Příznivci kolejové dopravy v České republice žijí na docela šťastném místě planety. Železnice je u nás nepostradatelným článkem dopravního systému a navíc v naší republice působí řada firem, které se zabývají drážní technikou od vývoje přes projekci, výrobu, servis až po provoz a to jak v národním, tak v celosvětovém měřítku. Široké spektrum aktivit v oblasti kolejové dopravy v ČR je podmíněno činností mnoha týmů kvalifikovaných odborníků a existencí zázemí pro přípravu specialistů v řadě technických oborů. Jedním z pracovišť, které připravuje odborníky pro oblast kolejové dopravy od etap výzkumu až po provoz je Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice.

Na stránkách Želpage byl již dříve představen obor Kolejová vozidla, který je orientován přednostně na discipliny strojního inženýrství. Stejně jako snad ve všech oblastech lidské činnosti, tak i v dopravě nelze přehlédnout jednoznačný trend zvyšování podílu využití elektrických a elektronických systémů. Představme si tentokrát pracoviště a studijní obor, kde se na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice připravují specialisté na elektrotechnické a elektronické systémy pro kolejové i nekolejové druhy dopravy. Tímto pracovištěm je Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě (KEEZ), která zajišťuje výuku oboru Dopravní infrastruktura - zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě (DI-EZD), a to jak v bakalářské, tak i v magisterské etapě studia. Na katedře probíhá rovněž studium doktorské v oboru Dopravní prostředky a infrastruktura.

Průběh studia

Prezenční i kombinované studium pokrývá problematiku dopravního elektroinženýrství v předmětech orientovaných především na elektrickou trakci, konstrukci elektrických a elektronických výzbrojí vozidel, drážní napájecí systémy, dopravní zabezpečovací a sdělovací systémy, řídící a mikroprocesorovou techniku, autoelektriku a autoelektroniku. Příležitost k detailnější odborné orientaci studentů do některé ze jmenovaných oblastí představuje jednak systém volitelných předmětů a také téma bakalářské a diplomové práce. Zde je pro studenty vytvářen maximální prostor pro uplatnění jejich zájmu.

02_laboratoř elektroniky, foto: UPCE 03_lab_autoelektroniky, foto: UPCEV počáteční tříleté bakalářské etapě studia jsou předměty orientovány tak, aby se zohlednila mnohdy rozdílná úroveň vstupních odborných znalostí uchazečů o studium. Proto jsou probírány elementární elektrotechnické discipliny tak, aby nebyly znevýhodněni absolventi neelektrotechnicky zaměřených středních škol, stejně tak tomu je i v předmětech ryze teoretických, jako je matematika a fyzika. Na obecné předměty navazují v bakalářské etapě studia předměty odborné, kde se studenti seznámí se základy elektrických trakčních zařízení, dopravních zabezpečovacích zařízení, řídící elektroniky a výkonové elektroniky.

Vzhledem k zájmu zaměstnavatelů z technických oborů převážně o absolventy magisterského studia pokračuje převážná většina absolventů bakalářské formy studiem navazujícím. V magisterské etapě studia jsou předměty orientovány na prohlubování znalostí z bakalářské etapy, studenti mají větší možnosti odborné profilace a časté jsou i případy, kdy si studenti již během studia vyberou budoucího zaměstnavatele, z čehož pak vyplývá skladba předmětů i volba tématu diplomové práce.

05_trikolka, foto: UPCE 04_tramvajovy_pohon, foto: UPCE Výuka je na Katedře elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky orientována ve velké míře prakticky, důraz je kladen na její laboratorní a projektovou formu. To je možné díky širokému laboratornímu zázemí katedry orientovanému jak na slaboproudé, tak na silnoproudé, trakční, energetické a automobilní discipliny.



Uplatnění absolventů oboru Elektrotechnická zařízení v dopravě a spolupráce s firmami v rámci výuky

V rámci celé ČR působí řada domácích i zahraničních výrobních a dopravních firem z oblasti kolejové dopravy. Produkty těchto firem nacházejí široké uplatnění na domácích i světových trzích, mnohdy se jedná o absolutní světovou špičku v oboru drážní techniky. Vzhledem k tomu, že se světová recese dotkla produktů pro kolejovou dopravu velmi málo, představují tyto firmy velmi kvalitní zaměstnavatele pro vysokoškolsky vzdělané odborníky, zejména z oborů elektro a strojních.

Pro dlouhodobý a neklesající zájem těchto firem o nové specialisty – elektrotechniky a elektroniky navázala Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě s mnoha firmami úzkou spolupráci ve vzdělávacích aktivitách. To v mnoha směrech zvyšuje atraktivitu studijního zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě. Během bakalářské i magisterské etapy studia jsou do programu výuky zařazeny četné přednášky odborníků z renomovaných firem z oboru a exkurze do průmyslových i dopravních společností. Pro studenty katedry, kteří se rozhodnou pro budoucího zaměstnavatele již během studia, což je poměrně častý případ, nabízí řada firem "trainee programy" a stipendia, která je možné pobírat zpravidla od 3. ročníku bakalářského studia a po celou dobu studia magisterského. Další oblastí spolupráce katedry s průmyslem je zadávání témat diplomových a bakalářských prací z praxe a pořádání společných odborných seminářů, kam mají studenti katedry bezplatný přístup.

06_exkurze_kacerov, foto: UPCE 07_exkurze_dlouhe_strane, foto: UPCE 08_seminar_lansperk, foto: UPCE

Z firem, které se na vzdělávacích aktivitách katedry nejvíce podílejí a které nabízejí absolventům největší uplatnění,lze jmenovat např. SIEMENS, firmy skupiny ŠKODA Plzeň, AŽD, ČEZ, CZ LOKO, Elektrizace železnic, SŽDC, ČD a VÚKV.

Existují studijní obory, jejichž absolventi musí usilovat o pracovní místo, na které se hlásí až několik desítek uchazečů. U absolventů zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě je však standardní praxe taková, že si uchazeč vybírá z více nabídek zaměstnavatelů. Poptávku po kvalifikovaných odbornících v tomto oboru samozřejmě reflektuje i výše platů.

Vývojová a vědeckovýzkumná činnost katedry

Mohlo by se zdát, že vývojová a vědeckovýzkumná činnost katedry je záležitost, která se studentů netýká. Na Katedře elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě je však situace jiná. Studenti - především magisterské etapy studia jsou poměrně rozsáhle zapojováni do vědeckovýzkumné činnosti, především v rámci ročníkových projektů, semestrálních a diplomových prací. Mají tak možnost pracovat v širších vývojových týmech spolu s pracovníky katedry a firem na řadě výzkumných projektů. To pro studenty představuje nejen zajímavou činnost, při které získají další odborné znalosti a zkušenosti z týmové práce, ale mnohdy také finanční odměnu a velmi dobrou referenci při výběru budoucího zaměstnavatele.

Vědeckovýzkumné projekty, do kterých je KEEZ zapojena, jsou orientovány převážně aplikačně, prakticky a ve vazbě na perspektivní vývojové trendy ve firmách. Projekty jsou ve většině případů zpracovávány s průmyslovými nebo dopravními podniky.

09_tram_15t, foto: UPCE 10_supermuv, foto: UPCEZ nejvýznamnějších vědeckovýzkumných projektů katedry v poslední době lze jmenovat například spolupráci s firmou ŠKODA ELECTRIC při vývoji elektrického pohonu nízkopodlažní tramvaje 15T, vývoj řídícího systému pro kolejové vozidlo MUV74 pro firmu CZ LOKO, spolupráci při vývoji hybridního pohonu autobusu firmy ŠKODA ELECTRIC, vývoj řídící jednotky spalovacího motoru pro firmu JAWA, řešení optimalizace jízdy kolejového vozidla s nezávisle otáčivými koly a synchronizace řízení pohonů tohoto vozidla spolu s firmami VÚKV a ŠKODA ELECTRIC, studie využití fotovoltaické energie pro regionální železniční tratě pro firmu ČEZ nebo výzkum rušivých účinků trakčních pohonů s motory s permanentními magnety.

11_experimentalni_vozidlo, foto: UPCEVzhledem k rozvoji elektrotechnických a elektronických systémů v oboru kolejové dopravy a vzhledem k zájmu firem o mladé specialisty orientované na tento obor je zřejmé, že absolventi zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice budou mít pro své uplatnění široké pole působnosti. Zbývá si přát, aby je práce bavila, přinesla odborný růst a to přispělo k dalšímu zvýšení prestiže české technické práce u nás i ve světě.

Více informací o KEEZ a studijním zaměření Elektrotechnická zařízení v dopravě lze najít na stránkách katedry elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě pardubické univerzity.

Autoři: Jaroslav Novák, Petr Sýkora — Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 19.2.2012 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
20.02.2012 (19:52)  
@ Ťululu:
.Jestli si někdo myslí,že stačí titul a sním zamávat a firmy se o něj poperou,tak takhle to bohužel nefunguje,musí ten dotyčný taky něco umět. :-)

treba cestina by se sikla ;)
20.02.2012 (19:16)  
Ad Martyss:
Dobrá tedy, shodneme se snad aspoň na tom, že technik najde uplatnění (práci v oboru) podstatně snáze než např. vystudovaný politolog nebo filozof. Nechci tady do toho kolegům elektrikářům příliš fušovat, ale když se podívám třeba na absolventy toho zmíněného oboru Kolejová vozidla na DFJP (sám jsem jedním z nich, a tudíž mám o těchto lidech tak trochu "přehled"), tak v posledních cca 5 letech (dál má paměť nesahá) nevím o absolventovi (Ing.), který by po škole musel hledat své zaměstnání na úřadu práce. A naprostá většina z těchto lidí dělá v oboru, který vystudovali. Koneckonců, proč by různé firmy (viz třeba brožuru pod níže uvedeným odkazem, cca od strany 25 dále) nabízeli našim studentům témata diplomových prací, stipendia, trainee programy, stáže apod., kdyby o ně neměly zájem? Tu je ten slíbený odkaz:
http://www.upce.cz/dfjp/dpct/brozura-kdp-kv-2011.pdf

A k těm platům - já žiju v přesvědčení, že nástupní plat vysokoškoláka 20 až 25 tisíc Kč je velmi solidní průměr. Je ale asi pravda, že zejména představy některých maturantů o jejich platech po vystudování VŠ a nástupu do praxe jsou někde trochu jinde, řekl bych, že mimo realitu...
20.02.2012 (19:14)  
můžou ve škole zamakat na sobě a firmy je určitě neodmítnout
Pod tíhmle si představuješ co?

Jestli si někdo myslí,že stačí titul a sním zamávat a firmy se o něj poperou,tak takhle to bohužel nefunguje,musí ten dotyčný taky něco umět.
Já se ti pouze snažím vysvětlit, že po tom, co umíš, musí být na trhu práce poptávka....
20.02.2012 (18:05)  
MartyssNo spíše bych si dokola opakoval, že kvalitních míst je omezený počet, a tolik nepodléhal mediální masáži..
Nevím jak ostatní,já mediální masáži nepodléhám,mne stačí jít po škole....
ČEZ,E-ON,Siemens,Honeywell,ABB,Eaton...samé nabídky na nástěnce,některé firmy vypsali i studentské projekty dotované EU,takže ti,kteří budou chtít práci,můžou ve škole zamakat na sobě a firmy je určitě neodmítnout.Jestli si někdo myslí,že stačí titul a sním zamávat a firmy se o něj poperou,tak takhle to bohužel nefunguje,musí ten dotyčný taky něco umět. :-)
20.02.2012 (16:31)  
Uplatnění absolventi technických oborů najdou mnohem snáze, než zaměření humanitních
To zřejmě pravda..

Jinak to,že na technické obory chodí málo lidí se mi osobně líbí,nemusím řešit kde se se svým vzděláním uplatním
No spíše bych si dokola opakoval, že kvalitních míst je omezený počet, a tolik nepodléhal mediální masáži..

Ty doby, kdy k nám na stavební fakultu přišli z Metrostavu a jiných firem s tím, že nás vezmou všechny z oboru (konstrukce a dopravní stavby) a ještě jim budou lidi scházet je dávno pryč a v ČR asi se ani nevrátí...

Stejně si myslím, že VŠ budou muset zavést u magisterského studia kvóty s ohledem na predikci situace na trhu práce v době ukončení studia. Dle mého názoru jakákoliv VŠ dost tratí, když dodává na trh absolventy, kteří nejsou potřeba.......Tedy pokud už si některé VŠ tyto odhady nedělají už teď..

když techniků je málo,nemusíme tolik zářit,firmy přijdou sami.
Tak především tě firma musí potřebovat, jinak jsi jim úplně šumák, slušně řečeno..:-) Což samozřejmě nemusí až tolik korespondovat s tvými kvalitami..
20.02.2012 (12:56)  
Uplatnění absolventi technických oborů najdou mnohem snáze, než zaměření humanitních. Nedávno jsem měl možnost se setkat s větší skupinou vysokoškoláků - ti technického zaměření zpravidla našli místo v oboru, nebo příbuzném odvětví do 6 měsíců, u humanitních a ekologů to bylo zhruba polovina lidí, co marně hledá práci více než rok.

Prostě vidím, že Ing. je prostě více v kurzu než Mgr.
20.02.2012 (12:08)  
Vlastíček : ani se nedivím,dopravní stavby jsou závislé převážně na státu a ten škudlí peníze

Jinak to,že na technické obory chodí málo lidí se mi osobně líbí,nemusím řešit kde se se svým vzděláním uplatním
20.02.2012 (11:22)  
Jenom k tomu uplatnění absolventů technických oborů: Ty doby, kdy k nám na stavební fakultu přišli z Metrostavu a jiných firem s tím, že nás vezmou všechny z oboru (konstrukce a dopravní stavby) a ještě jim budou lidi scházet je dávno pryč a v ČR asi se ani nevrátí...

Aneb jak mi napsal jeden profesor z TU ve Vídni, co má pod palcem tamní metro: "my budeme v Evropě tak dlouho šetřit, až se prošetříme do neslušného slova".
20.02.2012 (9:44)  
Sečteno a podtrženo, kvalitní absolvent technického oboru ani dnes nemůže mít problém se svým uplatněním.
Moje zkušenost je trošku jiná. Můžeš mít kvalitní vzdělání a být schopný, ale musí tě trh potřebovat a také musíš dostat šanci.

Jen by mě zajímalo, proč u nás obecně zájem o techniku je, jaký je.
Dost významným faktorem jsou platy, když v mém oboru nastupuje např. technolog po škole za 20 kkč či v lepší případě za 25 kkč, nelze se divit.
registrovaný uživatel Mates 
20.02.2012 (8:44)  
taky se klonim k nazoru ze na techniku lidi nejdou kvuli obtiznosti, resp najde se i skoro dost lidi co zaplni kapacitu prvaku, ale nevydrzi to a ti co maji jeste trosku chut, jdou na skoly jako zemedelka, ekonomka... a pritom jde jen o vuli a bojovat, vetsina lidi je odejita z vs kvuli tomu ze na to totalne sere a vzdava snahu po prvni strance ve skriptech ze je to moc tezky :) jinak nas na dp-sv a dp-kv zacinalo tusim kolem 100-120 a v cervnu nas ing titul dostalo 17 :)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko