Česko - Společnost Student Agency, která je na českém dopravním poli známa především svými žlutými autobusy a nyní i úmyslem o proniknutí i na železnici, předestřela své plány do blízké budoucnosti. Pokud vše půjde tak, jak doufá ředitel společnosti Radim Jančura, vyjedou na české koleje "žluté vlaky" do tří let. A to na trase Praha – Ostrava, kde v současné působí Pendolina, vlajkové lodě Českých drah. Zde je prý SA "schopna provozovat luxusní vlak bez státních dotací", jak tvrdí Jančura. Student Agency, již Radim Jančura založil, ještě jako student brněnského Vysokého učení technického, plánuje nákup šesti vlakových souprav, řádově za 2 miliardy korun. Jejich výrobcem by měl být buď koncern Siemens, či konkurenční Stadler. Cena jedné soupravy by neměla přesáhnout 330 miliónů korun.
"Na vlaky musíme našetřit v průběhu příštího roku. Nikoliv celé dvě miliardy, ale jen desetiprocentní zálohu, tedy 200 milionů," informoval Jančura. A doplňuje: "Nabídneme ještě větší luxus než autobusech." Vlaky SA by měly být rozděleny na 6 vozových tříd. V úvahu nejvíce připadají soupravy typu Desiro ML za Siemens, jejichž maximální rychlost je 160km/h a za Stadlera různé druhy elektirkých jednotek z jeho nabídky. Reálné jsou i mnohé technické úpravy vybavení a typu dle přání objednatele.
Cestující na prvním místě aneb na co se můžeme těšit
Manažeři a obchodní cestující ocení zejména konferenční místnost. "Nejnižší třída bude neporovnatelně kvalitnější, než první třída v Pendolinech či v německých ICE vlacích," slibuje Jančura. Na toto tvrzení ale odpvěděly ČD velice rázně. "Osočování existujícího a úspěšného Pendolina imaginárním projektem není na místě. Stejně tak srovnávání úrovně Pendolina s fiktivním, dosud neobjednaným vlakem se nám nelíbí," tvrdí ředitel marketingu ČD Aleš Ondrůj. "Až budou žluté vlaky opravdu existovat, můžeme srovnávat," říká mluvčí drah Ondřej Kubala. "Pendolino bylo průkopníkem se vším, co s tím souvisí. Vlaky pana Jančury a dalších vstoupí do prostředí, které je příznivě nastaveno zavedení rychlovlaku Českými drahami," doplnil jej Ondrůj. Možným designovým jsou vzorem německé vlaky typu ICE 3 . "Naše služby jsou založeny na kvalitním servisu vůči cestujícím, ve vlaku nabídneme ještě lepší služby, než v našich autobusech. Tedy kromě stewardů, zdarma nápojů, časopisů, novin, sluchátek nabídneme opravdové kino a ještě několik překvapení, které zatím držíme pod pokličkou," uvedl ambiciózní šéf Student Agency. Lze předpokládat, že ve vlacích bude poskytováno i internetové připojení a další nadstandardní služby, které u jiných drah nejsou zvykem.
Dalším projektem na železnici v případě úspěšnosti plánovaných vlaků této společnosti mezi Prahou a Ostravou by byla trať spojující dvě největší metropole Česka, tedy Prahu a Brno. Zákazníky, jenž využívají k cestě z Brna do Prahy právě SA a žluté autobusy, chce Radim Jančura naučit jezdit vlakem."Českým drahám se stěží podaří dostat pasažéry z našich autobusů, pro nás to bude snazší," prohlásil a dodal, že pokud by se tento smělý plán podařilo realizovat, tak SA své autobusy začne z D1 pomalu stahovat a přesouvat je na jiné lukrativní linky. Dle představ a plánů pana Jančury by se cena jízdenky z jihomoravské metropole do Prahy měla pohybovat kolem 230 korun. Tuto částku by však neměla přesáhnout. "Aby byl vlak plný, musí být dostatečně levný pro ty, co peníze nemají a dostatečně dobrý pro ty, co je mají," přemítá Jančura.
České dráhy kontra Student Agency
Dle současných cen cesta z Prahy do Brna stojí s Českými drahami bez slev 317 korun. Pokud ale vlastníte In-kartu se zákaznickým jízdným, tak zaplatíte 238 korun. Podle Ondrůje ale České dráhy s Pendolinem nad současnými autobusy Student Agency zatím úspěšně vítězí. Na trase Praha – Ostrava rezervace a jízdenky bývají vyprodané již tři dny předem. Dráhy zde dle něj přilákaly na 30 % nových zákazníků.
Jančura se před vstupem na síť SŽDC obává mimo jiné také obtíží ze strany ČD. "Dá se předpokládat, že se České dráhy budou bránit. Dnes tak již činí skrz ministerstvo dopravy, které se návrhem nového zákona o veřejné dopravě snaží znemožnit náš vstup na koleje. Stát by neměl skrz své dráhy podnikat," tvrdí.
Toto však ČD kategoricky odmítly. "To je nehorázné tvrzení, které nás poškozuje. Dráhy nemohou bránit vstupu žádného dopravce na český železniční trh. Kapacitu dopravní cesty přiděluje Správa železniční dopravní cesty. Státní organizací je právě proto, aby prostor na kolejích rozdělila všem dopravcům spravedlivě," prohlásilo jejich tiskové oddělení. "České dráhy udělají vše proto, aby Student Agency pokořily obchodně," uzavřel Aleš Ondrůj.
Zčásti se to ČD už povedlo, byť ne jejich zásluhou. Student Agency totiž od ledna zdražuje zhruba o deset procent. "Je to způsobeno jednak růstem DPH z pěti na devět procent, jednak zdražováním pohonných hmot," řekl serveru iDNES Jančura.
Související články na ŽelPage:
Zdroje: Aktuálně.cz; Student Agency
No, pokud vím, tak nejeden člověk se z těch přilehlý obcí (jako ten Havířov) dopraví do Ostravy/Prahy vozmo, či jinak podobně, aby nemuseli lézt do vlaku. Pinďa je sice ještě (vzhledem k relativně nedávnému uvedení do provozu) celkem "čistý" (v porovnání se zbytkem ČD), ale (kromě toho, že to časem přejde - vše, co se pořádně neuklízí, časem zajde) jak jsem předpokládal, tak se stalo: sedm kouzelných mašinek nikterak nepřispělo ke zkulturnění osobní železniční dopravy u nás, vyjma několika málo spojů (rozhodně ne Havířov - Ostrava), které ač takový slabší standard jsou prezentovány jako nebetyčný luxus.
Takže je tu několik otázek a to, odkuď kam mám namířeno, v jaký čas (SA může jezdit i v tu nejnevhodnější dobu třebas 10 minut za Pendolinem a ani Pendolino nejezdí v nejvhodnější čas) a jestli jsem pravidelný cestovatel vlakem (vlastním in-kartu a slevy jsou obrovskéééé).
Web: Jistě, vše je o nabídce a poptávce, ale ne vždy to tak funguje. Z některých článků má člověk pocit, že SA chce železnici spasit, nicméně je otázka jak to bylo řečeno a jak je to prezentováno. Těžko ve stejný čas pojede vlak ČD,SA a dalších dopravců a aby to nakonec nedopadlo tak,že příchodem jednoho ostatní uhnou a počet přepraveného obyvatelstva se nezmění, přestože poptávka po spojích bude. A vím, jak diskuze vypadají po zveřejnění návrhu jízdního řádu. Lidu se nikdo neptá, případně není vyslyšen a pak každý druhý tvrdí, že se těší až na železnici vstoupí SA. Upřímně, jde mi o to se přepravit z A do B nebo o to, jestli budu sedět na lepších sedačkách za méně peněz? Proč třeba u MHD,nejedou zasebou tři busy,když by to každý chtěl? Poptávka je, ale město ji nemůže dát nabídku nebo ani nechce,protože na to nejsou peníze a aby se spoje uhradily z jízdného, musela by jízdenka stát x-krát víc. Pokuď jde o dotace, těžko říct kde je pravda a co by mělo jak být,ale ČD přestože jsou akciovka stále patří státu, tak by bylo divné, kdyby si ji stát nepodporoval a nechal to jen na nabídce a poptávce a celkově je jedno jestli se to platí z daní. To bych mohl nadávat proč policie zasahuje tam a tam, proč se svítí v ulicích ve kterých nikdo nechodí atd.
PS: K jeho otazce se pripojuji, zajima mne co jsem prosvihl...
Jabkin: Pokud bude zájem zákazníků, bude se na lince jezdit víc, pokud ne, nebude. To je snad logické, ne? Alespoň v systému bez dotací, v systému s dotacema se jezdí samozřejmě pokud je zájem u úředníka MD :)
Georgo - to zni dobre, uz si nebudu rikat, ze su tlustej, jsem jenom "anatomicky anomalni":-))
Jinak Praha-Belgie busem je dost sebetryzneni. Za mladych chudych let jsem byl busem v Londyne. Za jedinou vyhodu povazuju, ze vim, jakej je to opruz a kdyz o tom mluvim, tak mam vlastni zkusenost:-)
Jabkin - jeste jednou - aby bus mohl 130, tak na to nemusi mit vzadu krouzek. Je to proste tak, ze vetsina lidi (bez ohledu na to, jestli maji nebo nemaji ridicak) si mysli, ze maximalka busu je 100, ale legislativne je to 130. Za to kilo to vetsinou haze technicak
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.