..: Studénka rok po nehodě :..

Nehoda u Studénky, EC 108 Comenius 8.8.08, foto: Martin GrillStudénka — Přesně jeden rok dnes uplynul od tragické nehody vlaku EC 108 Comenius v železniční stanici Studénka. Vyšetřování probíhá, nový most ve Studénce již stojí a rány pozůstalých se postupně hojí. Pojďme se po roce společně podívat na následky nehody; jak probíhá její vyšetřování, jaké výsledky přineslo, a uctít vzpomínkou památku obětí této neuvěřitelné tragédie.

8. srpna 2008 vyrazil, stejně jako každý den, ze stanice Kraków Główny na svou cestu vlak EC 108. Přes Bohumín a Ostravu mířil do Prahy s několikaminutovým zpožděním. Ve vlaku cestovalo na 400 lidí, z nichž mnozí jeli na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden, konaný toho dne v Praze. Strojvedoucí Jiří Šindelář vedl neomylně z Bohumína svůj stroj 151.018–9. Při průjezdu Studénkou rychlostí 134 km/h letmým pohledem na hodiny zjistil devítiminutové zpozdění svého vlaku a při zpětném pohledu na trať uviděl záblesk, zhoupnutí troleje a most sesouvající se k zemi. Ihned spustil rychlobrzdu, ukryl se do strojovny, zabouchl za sebou dveře a čekal náraz. Cestující v tu chvíli ještě vůbec netušili, co je čeká.

Během několika sekund od rychlé reakce Jiřího Šindeláře se ozvala rána, slyšitelná na míle daleko. Vlak EC 108, jedoucí v tu chvíli rychlostí 90 km/h, narazil v 10:30 do spadlé mostní konstrukce. Na místo nehody se ihned seběhli místní lidé a o chvíli později začali přijíždět i hasiči, lékařská pomoc a policie. Postupně se první informace o nehodě začaly objevovat i v médiích. Již na první pohled bylo jasné, že tato nehoda, při níž vykolejila lokomotiva a čtyři vozy, nemá u nás obdoby a neobešla se bez následků na životech.

Nehoda u Studénky, EC 108 Comenius 8.8.08, foto: DIČR Nehoda u Studénky, EC 108 Comenius 8.8.08, foto: Martin Grill Nehoda u Studénky, EC 108 Comenius 8.8.08, foto: Martin Grill

Osm obětí, desítky zraněných

Na místě neštěstí pomáhalo několik desítek záchránářů a s postupem jejich práce se čísla mrtvých a zraněných zvyšovala. Přímo v troskách zemřeli čtyři ženy a dva muži. Toho dne ještě zemřel v odpoledních hodinách v novojičínské nemocnici jeden těžce zraněný cestující a po téměr dvoumesíčním boji zemřela v polské nemocnici na následky nehody jedenadvacetiletá žena. Deset cestujících utrpělo těžká zranění, sedmdesát osob bylo zraněno středně těžce a jedenáct utrpělo lehčí zranění. Skvělou práci odvedli záchranáři, kteří, částečně i po zkušenosti z tramvajové nehody v Ostravě, se k celé nehodě postavili velice profesionálně a i díky nim nejsou výše uvedená čísla horší.

České dráhy přislíbily příbuzným obětí a zraněným cestujícím odškodné. Byla zřízena speciální krizová linka, na kterou se postižení mohli obracet. Do dnešního dne dráhy vyplatily na odškodném 7 604 247 korun. V této částce je zahrnuto odškodné pozůstalým, bolestné, náklady na léčení a další výlohy. Odškodněno bylo 93 osob. Odškodné v celkové výši 2,5 milionů korun vyplatil také hlavní dodavatel stavby – společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava. Firma Bögl & Krýsl, která most opravovala, rozdělila mezi příbuzné obětí a zraněné 1,5 milionu korun.

Strojvedoucí – osobnost roku 2008

Jako zázrakem přežil muž, který byl první „na ráně“. Strojvedoucí Jiří Šindelář se před nárazem ukryl ve strojovně lokomotivy, kde se zapřel zády o reléovou skříň. Po nárazu ho přimáčkl ventilátor a on nevěděl, zdali je vůbec celý. Ihned, jak otevřel oči, byla jeho první myšlenka dostat se ven. Podařilo se mu ventilátor odsunout a vylézt propadlou podlahou ven. Jako zázrakem vyvázl bez vážnějšího zranění. Svým duchapřítomných chováním zabránil daleko větší tragédii. Byl proto redakcí MF Dnes vybrán a jistě zaslouženě patří spolu s dalšími 26 lidmi k osobnostem roku 2008.

Postup vyšetřování nehody a odklízení následků

Odklony po nehodě ve Studénce, 9.8.08, foto: Daniel ForejtarNehoda ochromila veškerou železniční dopravu na trati 270 (Česká Třebová - Přerov - Bohumín), která je součástí II. a III. tranzitního koridoru. Vlaky jedoucí na Slovensko byly vedeny odklonem přes Horní Lideč, vlaky z Prahy do Polska přes Krnov a z Vídně do Polska přes Valašské Meziříčí. Vnitrostátní vlaky na trase Praha – Bohumín, Brno – Bohumín a Přerov – Bohumín ukončily svoji jízdu ve stanici Suchdol nad Odrou, odkud byli cestující přepraveni do Studénky autobusy. Ze Studénky do Bohumína jezdily kyvadlově vlaky složené z jednotek řady 460 nebo soupravy opatřené na každém konci s lokomotivou řady 749.

V neděli 10. srpna se pět minut po půlnoci podařilo zprovoznit jednu kolej. Některé vlaky tak místem nehody mohly projíždět sníženou rychlostí s pomocí lokomotivy nezávislé trakce, neboť trolejové vedení bylo stále strženo. Na odklízení pracovalo zhruba 120 lidí. Komplikovalo ho však probíhající policejní vyšetřování. První výsledky vyšetřování ukazovaly na chybu stavební společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava a jejího subdodavatele firmy Bögl & Krýsl. V době průjezdu vlaku totiž probíhalo nasouvání mostu na druhou stranu, což ale nemělo probíhat za plného provozu na trati.

Policie ve středu 13. srpna zatkla a o dva dny později obvinila z obecného ohrožení dva inženýry, kteří měli stavbu mostu na starost. Inženýři podle policie věděli o závadě na stavbě a přesto nenařídili zajištění mostní kontrukce. Oba obvinění vinu ale popírají. Dodnes však nikdo jiný nebyl obviněn a není stále jasné, kdo je za nehodu zodpovědný. 22. července 2009 dostali vyšetřovatelé poslední znalecký posudek z oboru bezpečnosti práce a nyní probíhá zjišťování trestní odpovědnosti dalších osob. Během několika týdnů by měli vyšetřovatelé rozhodnout o dalších obviněních. Policie také vyčíslila celkovou škodu na 168,68 milionů korun. Největší škoda, 120 milionů korun, vznikla na vlaku Českých drah.

Nehoda u Studénky, EC 108 Comenius 8.8.08, foto: Martin GrillV neděli 17. srpna došlo ke zprovoznění dvou kolejí a opravě části trolejového vedení. Vlaky tak mohly skoro neomezeně projíždět Studénkou. Do pondělního večera byl zatrolejován zbytek stanice a v úterý již bylo kolejiště ve stavu jako před nehodou. Jediným omezením byla snížená rychlost vlaků do doby, než se usadilo štěrkového lože kolejí. V úseku Suchdol nad Odrou – Studénka tak mohla začít projíždět i Pendolina, která do té doby jezdila pouze v trase Praha - Suchdol nad Odrou a zpět.

Radní Moravskoslezského kraje 8. října loňského roku rozhodli o dostavění zříceného mostu opět firmou ODS – Dopravní stavby Ostrava. Vybrání stejné firmy odůvodnil kraj časovými možnostmi. Podle jeho zástupců je to rychlejší, než rušení smlouvy s firmou ODS – Dopravní stavby Ostrava a vypisování nového výběrového řízení. 24. července letošního roku tak mohl být nový most ve Studénce zprovozněn. Most byl vzhledem k tragédii otevřen bez jakékoliv slavnostní akce.

151.014, Studénka a nový silniční most, foto: Payus Studénka, nový silniční most, foto: Payus Studénka, nový silniční most, foto: Payus Studénka, nový silniční most, foto: Payus

Památník obětem

Dnes, rok od nehody, se také sejdou cestující z nešťastného EC 108. V 10 hodin začne setkání v hotýlku Antler ve Studénce, který se nachází nedaleko místa nehody. Po oficiálním začátku se účastníci přesunou na místo tragédie, aby v 10:23 byli přítomni průjezdu vlaku EC 118 Comenius, který zde zpomalí na rychlost 80 km/h a uctí památku obětí nehody táhlým zahoukáním. Účastníkům bude také oficiálně sděleno, kde se bude nacházet památník obětem.

Na stavbě památníku se budou podílet České dráhy. Ty přislíbily pozemek a finanční částku 26 tisíc korun. Šek na 26 tisíc korun, které pochází z dražby fotografií Jana Zatorského a přijdou na účet humanitární organizace ADRA, zřízený za účelem vybudování památníku, převzala Naděžda Tomčíková na včerejším oficiálním tiskovém setkání k připomenutí nehody ve Studénce na ostravském hlavním nádraží. Naděžda Tomčíková byla jedním z cestujících vlaku a mezi prvními poskytovala pomoc zraněným. Je také iniciátorkou celé sobotní akce a pomníku ve Studénce. Autorem pomníku ve tvaru růžice, doplněného jmény obětí, je jistebnický sochař Miroslav Rybička.

Osudové osmičky, nebo jen mediální šílenství?

Jistě zajímavou otázkou je, zda–li se jednalo o náhodu, nebo se tragédie dala třeba předpovědět. Osudové osmičky totiž tuto nehodu provázejí na každém kroku. Redakce ŽelPage si však netroufá na tuto otázku odpovědět a nechává na posouzení čtenáři. Nehoda se stala 8.8.2008. Osudovým vlakem byl vlak číslo 108. Lokomotiva v čele vlaku nesla číslo 151.018. Dle Drážní inspekce se jednalo toho roku o 88. případ srážky vlaku s překážkou. Nehoda si vyžála celkem 8 mrtvých. Nedávné vyčíslení škody bylo stanoveno dle některých médií na 168,68 milionů korun.

151.018–9 zrušena… zrekonstruována 151.023–9

Lokomotiva 151.023 po generální opravě v původním historickém nátěru, foto: Vladimír OndrejčekLokomotiva 151.018–9 byla po srážce těžce poškozena. Její torzo stálo dlouhou dobu odstaveno ve Studénce a kolovalo mnoho otázek o jejím dalším osudu. Komisionální prohlídka zjistila poškození hlavního rámu, a tak bylo 15. sprna 2008 rozhodnuto o jejím zrušení. Vrak lokomotivy poslouží jako zdroj náhradních dílů pro ostatní stroje řady 150 a 151. Její nápravové převodovky by měly být použity pro nový stroj 151.023-9, který prošel v letošním roce rekonstrukcí a doplní tak flotilu lokomotiv ČD s rychlostí 160 km/h. První tři vozy vlaku EC 108 (Bee 50 54 20–38 009–7, Bee 50 54 20–38 024–6 a Bpee 51 54 20–70 004–6) byly ihned na místě zrušeny a zlikvidovány.

ŽelPage se tímto textem přidává ke všem, kteří ve Studénce i jinde vzpomenou na toto neštěstí a ráda by uctila památku obětí.

Zdroj: ŽelPage, České dráhy, iDNES.cz, České noviny, Stránky přátel železnic


Walker Poslat mail autorovi | 8.8.2009 (8:08)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
08.08.2010 (23:08)  
Bardzo wielka szkoda że koledzy z CZ nie pamiętają o katastrofie w STUDENCE -08.08.2008 CZESI gdzie jesteście - Pamiętajcie o tym tragicznym wydarzeniu.
08.08.2010 (14:32)  
Dzisiaj mija 2 rocznica katastrofy kolejowej w Studence - 08.08.2008 :-(
Link: http://csmk.pl/?ind=wydarz&nrind=119
21.09.2009 (13:19)  
pane M - nechci se do vas nejak vmesovat ale vy ste na trati mel cyklistu ktereho ste mohl prejet ale p. Šindelář tu moznost nemel on jel proti zdi kteru prejet nemohl.... v tem je ten rozdil... co z neho dela hrdinu nebo pro kritiky ne....
registrovaný uživatel vlakostroj  mail  
21.08.2009 (14:27)  
Dobrý den. já nejvíce souhlasím s dvěma posledníma příspěvkama... jinak hodně lidí v celej diskuzi má pravdu... strojvedoucí udělal tu nejlepší věc, jakou v dané chvíli mohli udělat, jak pro nicnetušící cestující, tak pro sebe... těžko říct, jak by se v podobní nebo stejné situaci za choval kdokoli z nás. Ale pocity panu strojvedoucímu vůbec nezávidím, a jestli se do svého zaměstnání už nevrátil, tak mě to mrzi, protože dělat strojvedoucího je i můj celoživotní sen... a když mi ho něco překazí, tak se všechny plány zhroutí... a že strojvedoucí za tento svůj čin je ohodnocen měsíční výplatou jak zde padlo, to je sice pravda, ale nikdo nepočítá s takovými výjmečnými situacemi...

je tomu rok, co se to stalo, a když 8.8.2008 kolem půl druhé hodiny to hlásili v rádiu, tak si přesně pamatuju, co jsem v té chvíli dělal :( jenom jsem přestal pracovat a myslel jsem si že si ve zprávách vymýšlejí... nechápal jsem že se u nás mohlo něco takového stát, nevěřil jsem tomu... hned jsem si začal představovat, co se všechno mohlo stát a když jsem přišel domů, hned jsem začal shánět informace o tomto neštěstí... postupně se jich objevovalo víc a víc a obrázky z nehody byly otřesné :'(

Díky této tragedii jsem trošku změnil názor na funkci strojvedoucího a uvědomil si co se všechno může stát... nejenom majetkové škody ale především ZTRÁTY na životech hlavně NEVINNNÝCH lidí... Připojuji se a držím smutek za zesnulé v troskách vlaku i mimo ně s ostatními, kteří si uvědomují co všechno se v ten osudný den plný osmičem stalo :(
15.08.2009 (10:53)  
pepe 151-konečně někdo kdo nedělá hrdinu ze sebe ani s jiných.jak jsem již psal nikdo neví jak by se vté situaci zachoval a myslím že není potřeba říkat jestli někdo hrdina je nebo není ale dokázat mu za to co udělal upřimně poděkovat.
registrovaný uživatel pepe151  mail  
13.08.2009 (20:14)  
Jak tet čtu ty komentaře tak je mi zle, mě je hlavně lito těch lidi, kteři vubec za nic nemužou, a přesto nekteři zaplatili životem,a ustivam pamatku oběti. a pak vas nekterych co si nevaži asi života vlastniho, jinak totiž nepochopim co pišete nebo co si myslite o panu Šindelaři a o dalších věcech s havarkou spojenych, i jemu totiž z pravděpodobnosti hrozila smrt, ale nepanikařil a zachranil tak sebe i dalši životy což je jasne, nevim M co byste dělal vy. Vam jak zminujete nešlo asi o život při střetu s cyklistou, ale to je jedno. Pak mi je lito strany ČD ktera taky vubec za nic v tomhle smeru nemuže a jeji škody jsou obrovske, a podvedomne tato sražka vrha na ČD i celou železnici zas o neco vice stinu. http://www.youtube.com/watch?v=3uBQel95clI
13.08.2009 (9:36)  
Vousáč: Myslím že jste příliš emotivní. Možná je to pro vás těžko k uvěření, ale přijít o vysněnou práci (v horším případě o život) může nejen strojvedoucí. Život je holt sviňa.

M se jen snažil naznačit, že je rozdíl mezi hrdinským činem a tím, že strojvedoucí dělal svou práci nejlépe jak mohl. To druhé byla jeho povinnost a ctí jej, že jí maximálně dostál.
12.08.2009 (20:00)  
Ad M:jen bych se zeptal-pane M,byl jste někdy strojvedoucím tělem i duší,jako p.Šindelář? Jestli ano,tak se divím jak můžete tohle napsat,jestli ne tak tuto otázku prosím dále nerozebírejme. P.Šindelář nehodu nezavinil,naopak zmírnil její následky. A při výkonu služby(na rozdíl od cestujících) přišel o způsobilost pro výkon povolání,kterému se upsal a obětoval nejlepší léta života. Vzhledem k tomu,co prožívá vás prosím,abyste zanechal polemiky na toto téma. Děkuji.
12.08.2009 (19:45)  
vy hrdinové už toho nechte
registrovaný uživatel M 
10.08.2009 (22:28)  
MildaIV - ja jsem taky nezpanikaril a kdyz se prede mnou objevil ten dabel na kole, tak sem nezacal jecet a misto toho brzdil. Cili jsem taky hrdina?
Kdyz se propadnu na tom lede a dostanu se k brehu (misto abych kricel "ja se topim"), tak jsem hrdina? Promin, trochu malo... Hlavne tam porad postradam cokoliv sebemensiho, co by svou cinnosti riskoval
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko