..: Straškov - Libochovice, osobní doprava zastavena :..

LibochoviceLibochovice - Je ponuré šedé ráno 9. prosince roku 2006. Mne a mého kolegu čeká smutný úkol - důstojně se rozloučit s provozem pravidelných osobních vlaků mezi Straškovem a Libochovicemi. Následující den vyjedou vlaky podle nového jízdního řádu. Všude, jen zde ne. Důvod? Kraj neobjednal...

Lokálka nemá nějak extra dlouhé dějiny, její prvopočáky lze datovat do roku 1896, kdy proběhl první pokus o spojení Libochovic, Budyně nad Ohří a Mšených Lázní s významnou tratí z Prahy do Drážďan. Pokus skončil nezdarem, ale dotyčné obce se nevzdaly. Plných 10 let obtěžovaly úřady žádostmi o výstavbu lokálky, až se jim to nakonec povedlo. 31. března 1906 vypsal Zemský výbor Království českého výběrové řízení na stavbu trati. Projekt stavby hovořil o trasování z Libochovic přes Budyni nad Ohří, Mšené Lázně, Straškov a Horní Beřkovice do Vraňan a lokálka tak byla i postavena. Zahájení provozu 13. října 1907 nebylo v celé délce - vjezd do přípojné stanice Vraňany na trati Praha - Drážďany byl kvůli přestavbě stanice umožněn takřka po roce, 8. října 1908. Svým provozním určením patřily mezi tzv. cukrovarské lokálky, čemuž odpovídal i rozsah provozu o dvou párech smíšených vlaků. Vedle domácích lokomotiv 422.024 a 422.025 se na této trati objevil v osobní dopravě i motorový vůz M 124.001. Provozován zde byl v období od prosince 1907 do července 1910.

Tento stav se neměnil až do první poloviny 30. let 20. století, kdy lokálka zaznamenala velký krok dopředu. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti z 30 km/h na 40 km/h a na trať byly nasazeny do osobní dopravy motorové vozy. S tímto krokem souvisí omezení počtu smíšených vlaků na pouhý jeden pár. Smíšené vlaky byly zcela zrušeny s jízdním řádem platným od května 1934. Zajímavostí tohoto jízdního řádu je vedení přímých osobních vlaků Libochovice - Jenšovice (původní název pro dnešní Vraňany) - Praha Masarykovo nádraží.

V poválečné době měl provoz setrvávající stav, ale trať strádala chabou údržbou. V 70. a na počátku 80. let nebyla údržba prováděná vůbec a tak traťový svršek zchátral do takové míry, že od 1. června 1985 byla zastavena veškerá doprava a osobní vlaky byly nahrazeny autobusy. Od 8. dubna 1986 do 1.7.1987 proběhla celková rekonstrukce trati. Osobní vlaky se na trať po ukončení rekonstrukce vrátily, ale již v redukovaném počtu. Po roce 1990 dochází i k dalším redukcím jak vlakových spojů, tak i počtu pracovníků. Poslední větší oprava trati proběhla v červenci 2006, kdy byly opraveny dva mosty přes řeku Ohři, vytrhány manipulační a dopravní koleje ve stanici Mšené Lázně a nakonec došlo k podbití podloží mezi Libochovicemi a Mšenými Lázněmi.

Tolik slov k historii této trati, blíží se 11 hodina a já mířím do Libochovic vyčkat dopolední pár osobních vlaků. Oba spoje jsou posíleny na dvojnásobnou kapacitu, což nebylo na škodu. Následoval můj přesun do Straškova, odkud jsem se společně s kolegou vydal vlakem do Kralup, odkud poslední pár vlaků vyjížděl. Po příjezdu došlo k symbolickému ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem, vylepení informačních letáků na dveře vozu a mohlo se vyjet. Úloha projet traťový úsek Straškov - Libochovice (a zpět) připadla motorovému vozu 809.080 s přípojným vozem 010.406 z PJ Kralupy nad Vltavou. Že osud lokálky není místním lhostejný byl poznat už jen z faktu, kolik obyvatel se přišlo s lokálkou rozloučit. Na každé zastávce přistupovali do vlaku lidé, jen aby se mohli naposled svézt vlakem po trati, po níž několik desítek let dojížděli nejdřív do škol a pak do práce. V 15.21 se v Libochovicích ozvalo táhlé zahoukání motorového vozu a poslední vlak pod číslem MOs 19607 se vydal na cestu. Krátce po 16. hodině vlak zastavil ve Straškově. Zbývalo se jen za tratí ohlédnout a poznamenat si: Straškov - Libochovice: zastavení osobní dopravy 9. prosince 2006

jízdenka Kralupy Charvatce Mšené LázněLibochovice

Další informace


karloslt | 20.12.2006 (17:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
21.12.2006 (9:07)  
No jo, ale problém je v tom, že jek se jednou ta doprava zastaví, už není moc velká pravděpodobnost, že se někdy opět rozeběhne. A v naší drahé vlasti se plánuje dopravu zastavit nejenom na těch tratích, které opravdu nemají budoucnost, ale i na těch, které by jí mít mohly. Příhlíží se pouze k zisku v současnosti a nikdo se nedívá do budoucnosti, ve které by řada tratí měla budoucnost dost jistou!! A podle čeho krajští úředníci zjišťují rentbilitu tratí? No já bych řekl, že asi pohledem do mraků, jinak si nedovedu vysvětlit na příklad to, že si jednou za rok Bendl !"průzkumem v terénu" ověří obsazenost tratě na Dobříš a tak, se rozhodne, že s tím zastavením dopravy. Ještě počká....
Řada místních tratí by potřebovala dostat šanci - nákladné investice, zvýšení traťové rychlosti. Věřím, že pak by si řada z nich své zákazníky našla. Prostě to, co se u silnic běžně dějě.
21.12.2006 (1:05)  
Zkusme být ale trochu realisti...Zkuste se zamyslet. Jste úředníci KÚ, máte určité zdroje, které nemůžete překročit. Existují spoje, kde průměrná frekvence je do 5 osob. Co uděláte?? Stejně tak u celých tratí. Přece jenom je třeba se zamyslet nad tím, že železniční doprava stojí dvakrát tolik jako doprava silniční. Nechci vyznít jako nepřátel železnice, ale určitá redukce by určitě pomohla. Vždyť na některých tratích projede za den tolik lidí co jinde nastoupí na jedné zastávce...Zkusme být realisté...
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
20.12.2006 (23:17)  
tenzor: bavíme se tady o regonálních tratích a tam už před lety zrušili celé sítě...i elektrifikované...na co pak je solidní kultura cestování,když nikam jinam,než jen po hlavní trati, nedojedeš...(naštěstí ještě pár regionálních výjimek zůstalo...ale opravdu málo v poměru k rozloze Polska)
registrovaný uživatel tenzor 
20.12.2006 (23:09)  
Payus: tu poznámku o Polsku moc nechápu, v mnoha ohledech je cestování na tamějších železnicích lepší než u nás. Pokud máte na mysli vysoké ceny, tak ty jsou na krátké trasy nebo u IC/EC, ale za a/ za tu cenu dostanete skutečný komfort, narozdíl od ČD, za b/ na dlouhé trasy zas tak drahé nejsou, za c/ dá se jezdit i rychlíky, dá se za 1000 Kč jezdit týden přes celé Polsko (osobní zkušenost 2x více než 2 000 km).
Je ale pravda, že na krátké vzdálenosti nemá v Polsku smysl jezdit vlakem, jízdné je z podivného důvodu stanoveno tak, aby fungovala široká konkurence autobusových dopravců.
20.12.2006 (22:45)  
Ano postupně se zavřou i další lokálky,pak ovšem nebude využívaná ani trať 090.Lidově řečeno bez potoků nejsou řeky.Když zavřou 087(velmi špatný technický stav) Ltm-ČP tak lidi budou mít po houbách.Následující traťe dle mého dlouho nepřežijí,jmenovitě 094,095,096,097,113,132,134,135 a uvidíme co 114 a 123.
Velmi důležitý bude příští rok kdy po vzniku ČD Carga budou ČD dvě společnosti jedna vydělávající Cargo a osobní bojující o přežití.
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
20.12.2006 (22:35)  
Mimochodem spojnice dvou okresních měst...
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
20.12.2006 (22:35)  
No tak to s tou 087 je moc hezký. Nejsem si moc jistej, jestli jsou případní zahraniční turité, kteří by chtěli navštívit tuhle část Středohoří, jsou zvědaví na autobusy...skoro bych řek, že ani ne...
20.12.2006 (22:33)  
Tak mě těší,že se o mém bydlišti nemluví jako o zapadáku.Turistický ruch v tomto kraji je, bohužel propagace ne.ČD by zde mohly nabízet vlaky na objednávku,např dát 7 dní dopředu pro skupinu 10 lidí a víc.Tratovku projíždění bude stát nemalé peníze,takto by se zabily dvě mouchy jednou ranou.V létě na libochovicku žije zhruba 2násobek lidí,díky mnoha chatovým osadám při Ohři-ta se stává plovárnou(čistá voda).Pak tu máme Podřipskou a Vavřineckou pouť.Města typu Lovosic,Roudnice a Libochovic zažívají na silnici dopravní kolapsy.
Musím vyzvihnout krásný článek.
Co na nádraží v Libochovicích zlepšit?jednoznačně umístit stojany na kola.Vzor pardubicko.Jít pěšky z konce Radovesic nebo Poplz je dálka minimálně 30 min.Kdybych v Libo pracoval(ČD),tak bych tam dal vlastní stojan.
20.12.2006 (22:20)  
Sandokan: šak tyto tratě jsou na pomyslném seznamu taky! a je na něm i 087 od litoměřic nahoru
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
20.12.2006 (22:13)  
Karlos: jen jestli se to k těm kompetentním vůbec ta "nespokojenost" donese...je to opravdu k breku a bohužel toho bude ještě hodně, protže kraje dávají bohužel přednost silnicím.Zdá se, že aspon na severní Moravě mají železnici aspon trochu rádi...jen doufám, že tu nedopadnem jako v Polsku
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko