..: Straškov - Libochovice, osobní doprava zastavena :..

LibochoviceLibochovice - Je ponuré šedé ráno 9. prosince roku 2006. Mne a mého kolegu čeká smutný úkol - důstojně se rozloučit s provozem pravidelných osobních vlaků mezi Straškovem a Libochovicemi. Následující den vyjedou vlaky podle nového jízdního řádu. Všude, jen zde ne. Důvod? Kraj neobjednal...

Lokálka nemá nějak extra dlouhé dějiny, její prvopočáky lze datovat do roku 1896, kdy proběhl první pokus o spojení Libochovic, Budyně nad Ohří a Mšených Lázní s významnou tratí z Prahy do Drážďan. Pokus skončil nezdarem, ale dotyčné obce se nevzdaly. Plných 10 let obtěžovaly úřady žádostmi o výstavbu lokálky, až se jim to nakonec povedlo. 31. března 1906 vypsal Zemský výbor Království českého výběrové řízení na stavbu trati. Projekt stavby hovořil o trasování z Libochovic přes Budyni nad Ohří, Mšené Lázně, Straškov a Horní Beřkovice do Vraňan a lokálka tak byla i postavena. Zahájení provozu 13. října 1907 nebylo v celé délce - vjezd do přípojné stanice Vraňany na trati Praha - Drážďany byl kvůli přestavbě stanice umožněn takřka po roce, 8. října 1908. Svým provozním určením patřily mezi tzv. cukrovarské lokálky, čemuž odpovídal i rozsah provozu o dvou párech smíšených vlaků. Vedle domácích lokomotiv 422.024 a 422.025 se na této trati objevil v osobní dopravě i motorový vůz M 124.001. Provozován zde byl v období od prosince 1907 do července 1910.

Tento stav se neměnil až do první poloviny 30. let 20. století, kdy lokálka zaznamenala velký krok dopředu. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti z 30 km/h na 40 km/h a na trať byly nasazeny do osobní dopravy motorové vozy. S tímto krokem souvisí omezení počtu smíšených vlaků na pouhý jeden pár. Smíšené vlaky byly zcela zrušeny s jízdním řádem platným od května 1934. Zajímavostí tohoto jízdního řádu je vedení přímých osobních vlaků Libochovice - Jenšovice (původní název pro dnešní Vraňany) - Praha Masarykovo nádraží.

V poválečné době měl provoz setrvávající stav, ale trať strádala chabou údržbou. V 70. a na počátku 80. let nebyla údržba prováděná vůbec a tak traťový svršek zchátral do takové míry, že od 1. června 1985 byla zastavena veškerá doprava a osobní vlaky byly nahrazeny autobusy. Od 8. dubna 1986 do 1.7.1987 proběhla celková rekonstrukce trati. Osobní vlaky se na trať po ukončení rekonstrukce vrátily, ale již v redukovaném počtu. Po roce 1990 dochází i k dalším redukcím jak vlakových spojů, tak i počtu pracovníků. Poslední větší oprava trati proběhla v červenci 2006, kdy byly opraveny dva mosty přes řeku Ohři, vytrhány manipulační a dopravní koleje ve stanici Mšené Lázně a nakonec došlo k podbití podloží mezi Libochovicemi a Mšenými Lázněmi.

Tolik slov k historii této trati, blíží se 11 hodina a já mířím do Libochovic vyčkat dopolední pár osobních vlaků. Oba spoje jsou posíleny na dvojnásobnou kapacitu, což nebylo na škodu. Následoval můj přesun do Straškova, odkud jsem se společně s kolegou vydal vlakem do Kralup, odkud poslední pár vlaků vyjížděl. Po příjezdu došlo k symbolickému ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem, vylepení informačních letáků na dveře vozu a mohlo se vyjet. Úloha projet traťový úsek Straškov - Libochovice (a zpět) připadla motorovému vozu 809.080 s přípojným vozem 010.406 z PJ Kralupy nad Vltavou. Že osud lokálky není místním lhostejný byl poznat už jen z faktu, kolik obyvatel se přišlo s lokálkou rozloučit. Na každé zastávce přistupovali do vlaku lidé, jen aby se mohli naposled svézt vlakem po trati, po níž několik desítek let dojížděli nejdřív do škol a pak do práce. V 15.21 se v Libochovicích ozvalo táhlé zahoukání motorového vozu a poslední vlak pod číslem MOs 19607 se vydal na cestu. Krátce po 16. hodině vlak zastavil ve Straškově. Zbývalo se jen za tratí ohlédnout a poznamenat si: Straškov - Libochovice: zastavení osobní dopravy 9. prosince 2006

jízdenka Kralupy Charvatce Mšené LázněLibochovice

Další informace


karloslt | 20.12.2006 (17:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mira 
21.12.2006 (13:56)  
A co vyhazování peněz za dálnice, rychlostní silnice atd?, to vám nevadí? Naproti tomu je podpora dopravy na lokálkách nic! A proč tedy železnice funguje převážně v krajích olomouckém, moravskoslezském, zlínském, pardubickém, vysočina a ještě dalších? Protože o ni mají kraje a hlavně lidé zájem a na rozdíl od jiných krajů je tu velká četnost a provázanost vlaků. A proč musí mít každý politik audi za 3 miliony. To není vyhazování peněz z kapes daňových poplatníků? Budují si paláce za stamiliony a lidem budou tvrdit že pro ně nemají peníze.Je to pěknej bordel!!
21.12.2006 (13:02)  
Já Vás chápu, ale zkusme se podívat na to i jinak. Když se řešila podobná situace v Německu, řeklo se, že tratě, kde jezdí denně méně jak 2000 lidí budou zrušeny, bývalá NDR dostala výjimku (1000 lidí). a těch 300 lidí je sice málo, ale na mnoha tratích si myslím že jich je ještě mnohem ménně. Letos zrušené tratě zaznamenávali denní tržby cca 200-300Kč (aspoň tak to bylo udáváno) a to je zatraceně málo. To se opravdu nevyplatí je udržovat. A přece nejde držet tratě jen kvůli tomu, že se to pak těžko vrací a kvůli těm několika lidem. Na to stačí autobus. Ano souhlasím v ústeckém kraji je to po této stránce dost kruté, opravdu 072, 090 a 130 jsou asi jediné tratě, které jsou opravdu významné (možná ještě 081 a Lovosice-Litoměřice). Ale stejně to stojí za zamyšlení, protože případná úspora by umožnila významně zkvalitnit dopravu zde. Chce se na to podívat komplexněji a ne jen že šulc je magor....Nechci se ho zastávat, ale on je první, kdo se touto otázkou začal zabývat a komu není jedno jak se vyhazují peníze...
21.12.2006 (12:52)  
Poplatek za dopravní cestu je 20 Kč/Km u osobního vlaku a 70 Kč/Km u nákladního vlaku.
21.12.2006 (12:43)  
počítejte 7 Kč/km

300 osob denně je málo - při 6 párech vlaků to vychází na 25 lidí/vlak...

Mates111: váš návrh je přesně to, co hrozí v U-kraji. nechat tratě 090, 130, 072 a zbytek zavřít. Ale jestli budou autobusy to už nikdo neví...

registrovaný uživatel Johny A.  mail  
21.12.2006 (10:22)  
No kdyby to byly ty 4Kč/km, tak je to například na trati 137, uvažuji-li 3 páry vlaků denně (a to jich tam je v so a ne asi pět) za rok půl milionu. a to se v nabídce docela projeví...a další tratě jsou n tom obdobně.
21.12.2006 (10:11)  
Možná by mohla na železnici přijít konkurence, ale nevím nevím jestli by to někomu pomohlo. Již proběhlá výběrová řízení ukazují na to, že ČD nabízejí 1/3 cenu a to je dnes prostě rozhodující...
21.12.2006 (10:09)  
ale kolik činí ten poplatek 4-5 Kč?? To je nějakých 8% veškerých nákladů, což není rozhodující. A když si to spočítáte, tak dotace na vlak je dvojnásobná dotaci na autobus. Jinými slovy vlak se vyplatí vypravit jen v situaci, kdy pojedou dva vagony. Jinak je to spíše pro autobus. Samozřejmě to ale nejde takhle jednoduše zobecnit, protože to záleží na situaci na konkrétním místě.
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
21.12.2006 (10:03)  
Krom toho vlaky jsou taky dražší mimo jiné proto, že autobusy neplatí žádné poplatky SŽDC...
registrovaný uživatel Johny A.  mail  
21.12.2006 (10:01)  
No ona kdyby se ta trať, která vozí 100 cestujících zmodernizovala, tak by jich třeba za několik leto vozila třeba 300.. Takhle jich za několik lat bude vozit 50. U silnic nikdo o rekonstrukcích neuvažuje, a taky je někdo musí zaplatit. Mnohé taky nevyužívá víc jak 100 lidí. A jakmile někde oprava vázne, hned se ve zpravodajství ČT objeví reportér s děsně vážným výrazem v tváři se slovy:"...Kriste, tady je díra...."....
21.12.2006 (9:51)  
Tak to se snadno řekne, ale ta rekonstrukce není zadarmo a někdo jí musí zaplatit a to je problém. Dneska každej počítá každou korunu a ono udržovat trať, kde denně projede třeba jen 100 cestujících, to je těžké. Souhlasím na druhou stranu s tím, že zrušení tratě je většinou nevratná záležitost, protože opravy po chátrání jsou ještě mnohem dražší. Dle mého názoru by ale mírná korekce tratí nebyla na škodu, jen by to pomohlo ostatním. Asi se mnou nebudete souhlasit, ale mohlo by to pomoci tratím ostatním, bylo by více peněz na nové vlaky, modernizace tratí atd. Takhle se zbytečně vyhazují peníze tam, kam o to nikdo nestojí. Ideální systém by byl v tom, že by zůstaly hlavní tratě a do jejich uzlů by byli sváženi lidé autobusy. Pokud nedojde k razantnímu kroku, budou se obyvatelé u lokálek každým rokem bát, co se s jejich tratí bude dít.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko