..: Straškov - Libochovice, osobní doprava zastavena :..

LibochoviceLibochovice - Je ponuré šedé ráno 9. prosince roku 2006. Mne a mého kolegu čeká smutný úkol - důstojně se rozloučit s provozem pravidelných osobních vlaků mezi Straškovem a Libochovicemi. Následující den vyjedou vlaky podle nového jízdního řádu. Všude, jen zde ne. Důvod? Kraj neobjednal...

Lokálka nemá nějak extra dlouhé dějiny, její prvopočáky lze datovat do roku 1896, kdy proběhl první pokus o spojení Libochovic, Budyně nad Ohří a Mšených Lázní s významnou tratí z Prahy do Drážďan. Pokus skončil nezdarem, ale dotyčné obce se nevzdaly. Plných 10 let obtěžovaly úřady žádostmi o výstavbu lokálky, až se jim to nakonec povedlo. 31. března 1906 vypsal Zemský výbor Království českého výběrové řízení na stavbu trati. Projekt stavby hovořil o trasování z Libochovic přes Budyni nad Ohří, Mšené Lázně, Straškov a Horní Beřkovice do Vraňan a lokálka tak byla i postavena. Zahájení provozu 13. října 1907 nebylo v celé délce - vjezd do přípojné stanice Vraňany na trati Praha - Drážďany byl kvůli přestavbě stanice umožněn takřka po roce, 8. října 1908. Svým provozním určením patřily mezi tzv. cukrovarské lokálky, čemuž odpovídal i rozsah provozu o dvou párech smíšených vlaků. Vedle domácích lokomotiv 422.024 a 422.025 se na této trati objevil v osobní dopravě i motorový vůz M 124.001. Provozován zde byl v období od prosince 1907 do července 1910.

Tento stav se neměnil až do první poloviny 30. let 20. století, kdy lokálka zaznamenala velký krok dopředu. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti z 30 km/h na 40 km/h a na trať byly nasazeny do osobní dopravy motorové vozy. S tímto krokem souvisí omezení počtu smíšených vlaků na pouhý jeden pár. Smíšené vlaky byly zcela zrušeny s jízdním řádem platným od května 1934. Zajímavostí tohoto jízdního řádu je vedení přímých osobních vlaků Libochovice - Jenšovice (původní název pro dnešní Vraňany) - Praha Masarykovo nádraží.

V poválečné době měl provoz setrvávající stav, ale trať strádala chabou údržbou. V 70. a na počátku 80. let nebyla údržba prováděná vůbec a tak traťový svršek zchátral do takové míry, že od 1. června 1985 byla zastavena veškerá doprava a osobní vlaky byly nahrazeny autobusy. Od 8. dubna 1986 do 1.7.1987 proběhla celková rekonstrukce trati. Osobní vlaky se na trať po ukončení rekonstrukce vrátily, ale již v redukovaném počtu. Po roce 1990 dochází i k dalším redukcím jak vlakových spojů, tak i počtu pracovníků. Poslední větší oprava trati proběhla v červenci 2006, kdy byly opraveny dva mosty přes řeku Ohři, vytrhány manipulační a dopravní koleje ve stanici Mšené Lázně a nakonec došlo k podbití podloží mezi Libochovicemi a Mšenými Lázněmi.

Tolik slov k historii této trati, blíží se 11 hodina a já mířím do Libochovic vyčkat dopolední pár osobních vlaků. Oba spoje jsou posíleny na dvojnásobnou kapacitu, což nebylo na škodu. Následoval můj přesun do Straškova, odkud jsem se společně s kolegou vydal vlakem do Kralup, odkud poslední pár vlaků vyjížděl. Po příjezdu došlo k symbolickému ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem, vylepení informačních letáků na dveře vozu a mohlo se vyjet. Úloha projet traťový úsek Straškov - Libochovice (a zpět) připadla motorovému vozu 809.080 s přípojným vozem 010.406 z PJ Kralupy nad Vltavou. Že osud lokálky není místním lhostejný byl poznat už jen z faktu, kolik obyvatel se přišlo s lokálkou rozloučit. Na každé zastávce přistupovali do vlaku lidé, jen aby se mohli naposled svézt vlakem po trati, po níž několik desítek let dojížděli nejdřív do škol a pak do práce. V 15.21 se v Libochovicích ozvalo táhlé zahoukání motorového vozu a poslední vlak pod číslem MOs 19607 se vydal na cestu. Krátce po 16. hodině vlak zastavil ve Straškově. Zbývalo se jen za tratí ohlédnout a poznamenat si: Straškov - Libochovice: zastavení osobní dopravy 9. prosince 2006

jízdenka Kralupy Charvatce Mšené LázněLibochovice

Další informace


karloslt | 20.12.2006 (17:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tenzor 
23.12.2006 (1:08)  
Ještě k tomu Polsku. S tvrzením že tam zrušili síť regionálních tratí bych tak docela nesouhlasil, občas jsme jeli i po neelektrifikované jednokolejce, což bych za hlavní trať rozhodně nepovažoval. Pokud se ale regionálními tratěmi myslí lokálky našeho typu o délce 5-15 km s max. rychlostí 30-60 km/h, tak ty už v Polsku asi opravdu nejsou. Otázkou zůstává, na kolik mají smysl u nás. Pokud jezdí vlaky skoro prázdné, tak je logické, že je kraje nechtějí dotovat.
registrovaný uživatel tenzor 
23.12.2006 (1:00)  
mira: A kdopak ty magory volil? :)
registrovaný uživatel mira 
22.12.2006 (21:59)  
Všem slušným lidem se omluvám za tento slovník ale nejde to jinak.
registrovaný uživatel mira 
22.12.2006 (21:59)  
Tak to je snad jasné, že když je víc silnic 55 tis. km a železnic 9 tis tak asi logicky bude jezdit víc lidí po silnicích. Ale tady jde o úplně něco jinýho. Ti lidi na těch tratích ty vlaky chtějí a bojují za ně, dokonce jsou ochotni si za ně platit sami ale tenhle debilní kraj má prostě jediný cíl a tím je zrušit železniční dopravu . Vládne tam totiž banda modrých magorů která dokáže podporovat jenom svoje peněženky a vozit si prdel v bavorácích.
22.12.2006 (21:39)  
zkuste porovnat kolik lidí použije silnice a kolik železnice a podle toho přidělovat prostředky a ne ve stylu musíme mít hustou síť. Nesouhlasím s množstvím připravovaných dálnic, ale zároveň nesouhlasím s úpravou lokálek na 100 km/h. Tolik peněz prostě náš stát nemá. A co se týká toho vylidnění 090. Kdyby byly sváženi lidé z okolí autobusy právě k této hlavní trati(i k těm ostatním), myslím, že by se o žádný odliv nejednalo.
registrovaný uživatel mira 
22.12.2006 (16:30)  
Souhlas s Petrem, kdyby stát investoval od 90 let do lokálek a to do zvýšení rychlosti z obvyklých 40-60 na 80 - 100 tak by těch cestujících tolik neubývalo. Dále např. obyčejné jízdné je výmysl ministerstva financí který od cesty vlakem taky odradí docela dost lidí.
22.12.2006 (11:06)  
Síť si představuji takhle koridory v=200km/h,ostatní hlavní tratě v=160 a lokálky do v=100.Vyloženě nejsem proti dálnicím např.R6 je nezbytně nutná,lituji lidi třeba v Hostivicích.Stát dává prostředky nerovnoměrně.Schází dobudovat pár dálnic, ale skoro všechny tratě!
22.12.2006 (11:00)  
Karlos byl to spoj před 14 dny ve čtvrtek s odjezdem 18 hod z Lovosic.
Mates: i já si představuji spolupráci s busy.Např.libochovicko cestující z linky Horka-Evaň-Poplze-Libochovice by bus přivezl k nádraží ČD v Libochovicích a tam by přestoupili na vlak do Loun a do Lovosicic.Ideální čas př.6:45,stejně tak z ramene Podbradec,Brníkov.V Lovosicích by bus přivezl k nádraží cestující z Libochovic přes Klapý nebo přes Vrbičany.Úspěchem této diskuze je,že i Mates uznal nesprávný postup státu.ČD nakupuje vozidla na úvěr a já bych to rozlišoval.Ano je pravda,že hlavní trať 090 prodělává více než 095,114(obsazenost i 100 lidí na spoj, vlak s odjezdem v 14:09 z Lovo,a to ho nestíhají studenti dojíždějící do Ústí).Souhlasím po zrušení lokálek bude úplně prázdná 090 a pak pojede vlak po hlavní traťi jednou za dvě hod. maximálně.
22.12.2006 (0:18)  
oprava "a to ten druhý pár jen kvůli oběhu" - správně by mělo být, že obrat od vlaku v tomto páru jede 4 vozy jen kvůli oběhu
22.12.2006 (0:11)  
mates111 a spol: na tarif ČD na autobusech radši zapomeňte... Osobně bych radši něco, co spíš odpovídá tarifům integrované dopravy.
Sním o okamžiku, kdy vezmu ze stolu ráno doklady včetně jedné měsíční jízdenky, sednu do vlaku, dojedu s nim třeba do Ústí, přesednu na autobus a dojedu do místa svého zaměstnání...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko