..: Srovnání vlakových průvodců: Modří vítězové :..

Koláž 380 a průvodci, foto: Aleš Petrovský, ČD, ZSSK, ÖBB, DB ČR — Pokud jste někdy využili vlak vyšší kvality, či rychlík na trase Plzeň-Most nebo Pardubice-Liberec, určitě dobře znáte papírové letáčky s jízdním řádem vlaku a dalšími informacemi – vlakové (palubní) průvodce. Náhodně jsem vylosoval jeden exemplář od Českých drah (Ex|ALX 354/357 Franz Kafka), jeden od dopravce Železničná společnosť Slovensko (Ex 128 Hradčany), další od Österreichische Bundesbahnen (EC 72 Smetana), a poslední od Deutsche Bahn (EC 379 Carl Maria von Weber). Spolu s deseti kolegy z Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích jsme tyto průvodce ohodnotili v několika kategoriích – jízdní řád, řazení vlaku, jazyk, informace o dopravci, vysvětlení symbolů a poznámek, rozsah komerční reklamy, vzhled a, v neposlední řadě, informace nad rámec průvodce. Po úspěšné zkoušce ze základů technologie řízení dopravy jsem přiměl některé ze studentů – osm mužů a dvě ženy – k debatě o kvalitě vylosovaných palubních průvodců.. V následujících řádcích se proto na jednotlivé průvodce podíváme podrobněji a podrobíme je důslednému hodnocení.

Průvodce se považuje za přijatelný, pokud obdrží alespoň 80 bodů ze sta. Ve druhé, již nesoutěžní části se zaměříme na některé speciality z oboru palubních průvodců. Bude se jednat o dva reklamní vlaky ZSSK, vlak railjet ÖBB a vlak SC Pendolino.

Bramborová medaile – ÖBB

Na proklínaném čtvrtém místě se umístil palubní průvodce z vlaku EC 72 Smetana, vydávaný ÖBB. První, čeho si naše porota všimla, byla absence češtiny v části textu "Bezpečnost ve vlaku". Dámám se velmi líbilo jednoduché grafické zpracování a přehledný jízdní řád. Jelikož je celý průvodce laděn do korporátního stylu, dostal za tuto kategorii plný počet bodů. Oproti tomu v průvodci úplně chybí řazení vlaku, což popudilo významnou část poroty. Několik bodů k dobru si vysloužil průvodce za informace týkající se právě bezpečnosti ve vlaku.

Celkový verdikt: 72 ze 100 bodů - neprospěl.

Palubní průvodce EC 72, foto: ÖBB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 72, foto: ÖBB / Aleš Petrovský

Bronz pro DB

Váš cestovní plán – tak je nazván vlakový průvodce vlaku EC 379 Carl Maria von Weber. Dámskou část osazenstva ihned zaujme zajímavý formát průvodce, který je oproti klasickým brožurkám o něco větší. Po chvíli však dámy průvodce odhazují s odůvodněním, že má mnoho listů (7), na kterých se vlastně nic nedozví. Navíc se jim špatně čte malé písmo, kterému kontruje velký formát průvodce. Zbytek osazenstva zarazila reklama hned na titulní straně. Opět absolutně chybí řazení vlaku, a hlavně je text v anglickém jazyce, za což dostal body dolů. Co se nám naopak líbilo, jsou podrobně vysvětlené piktogramy, které se vyskytují i u jednotlivých stanic. I přes reklamu na titulní straně je množství komerčního obsahu v pořádku.

Celkový verdikt: 75 ze 100 bodů - neprospěl.

Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský

Stříbro získává ZSSK

Co upoutalo pozornost studentek v první chvíli na průvodci vlaku Ex 128 Hradčany, je modrá barva. Dušovaly se, že minulý rok byly ve "slovenských vlacích" průvodci v oranžové barvě. Modrá barva i písmo, v nichž je průvodce vyveden, sice ve skutečnosti odpovídají korporátnímu stylu, ale jak sami vidíte, některé cestující (i z řad studentů DFJP UPCE) barevné ladění zaskočilo – zejména s ohledem na nátěry vozidel – stejně jako jakási americká lokomotiva na titulní stránce průvodce. Jízdní řád obsahuje všechny důležité informace, včetně rozšiřujících piktogramů, které bohužel nejsou vysvětleny všechny, a ty, které jsou, mají popisky pouze ve slovenštině. Jinak je vše vysvětleno ve třech jazycích, což nás těší. Na jedné straně je také reklama, což porota shledává jako normální stav. Konečně jsme se také dočkali řazení vlaku a k dispozici jsou i informace o dopravci.

Celkový verdikt: 80 ze 100 bodů - prospěl.

Palubní průvodce Ex 128, foto: ZSSK / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex 128, foto: ZSSK / Aleš Petrovský

Zlatá příčka pro České dráhy

Příznivci našeho největšího dopravce jásají a odpůrci si brblají pod vousy slova o nespravedlnosti soutěže. Je to tak, naší porotou byl jako nejlepší oceněn palubní průvodce ČD, nováček EX|ALX 354/357 Franz Kafka. Něžné pohlaví pozitivně komentovalo modrou, která na rozdíl od ZSSK koresponduje na 100 % s korporátním stylem ČD (snad jen čtverečkovanou mapu by mohla vystřídat nějaká lokomotiva v Najbrtu…), stejně jako písmo ČD Fedra, které je v průvodci použito. Líbí se nám, že si průvodce na nic nehraje a hlavní část zaplňují jízdní řády, které jsou v pořádku. Možná, že informace o službách ve stanicích by mohly být konkrétnější. V průvodci je obsaženo řazení vlaků. Za co jsme ale bodíky odebrali, je využití jednoho průvodce pro oba směry, což nepovažuje porota v mezinárodní vozbě za úplně šťastné řešení. Nechybí ani trojjazyčné provedení vysvětlivek a doplňujících textů. Reklama není v průvodci žádná, vyskytuje se zde pouze propagace produktů dopravce, a to je naprosto v pořádku.

Celkový verdikt: 85 ze 100 bodů - prospěl.

Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský

V plánu jsme měli i posouzení průvodce vlaků, jezdících pod produktovou řadou ALEX (Arriva), ale ty bohužel nebyly do souprav zatím dodány. Chápeme, že mnohé z vás hodnocení přinutí k mnoha spekulacím, ale není nic jednoduššího, než si na průvodce udělat názor vlastní. Následuje přehledná tabulka bodového hodnocení.

Věc / dopravce ČD ZSSK DB ÖBB Max. Podrobnosti
Jízdní řád 28 30 30 27 30 (příjezdy, odjezdy, stanice, služby ve stanicích, kilometráž, přípoje)
Řazení vlaku 12 8 0 0 15 (čísla vozů, druh vozu, doplňkové informace)
Jazyk 7 7 3 6 10 (tříjazyčná verze, slovenský jazyk je rovnocenný s češtinou)
Informace o dopravci 5 5 5 5 5 (loga, webové stránky, spojení)
Vysvětlení symbolů a poznámek 15 12 15 12 15 (vysvětlení piktogramů a poznámek vyskytujících se v průvodci)
Rozsah reklam 10 10 10 10 10 (nepočítají se reklamy dopravce, pro plný počet bodů je max. jedna stránka komerční reklamy na šest stránek průvodce)
Vzhled 8 8 9 10 10 (korespondence s korporátním stylem dopravce či produktu, čitelnost písma…)
Informace nad rámec průvodce 0 0 3 2 5 (info o jízdném, doplňkové služby apod.)
Celkem: 85 80 75 72 100 bodů

Reklama za každou cenu, SC Pendolino a railjet

Do rukou autora článku se dostaly i palubní průvodci vydaní pro reklamní vlaky jezdící na Slovensku. Nejdříve jsem si myslel, že jde o nepovedený žert, později jsem zjistil, že se jedná o realitu. Průvodce vlaku IC 10511 Gorenje je stylizován do stříbrné barvy a jízdní řád spolu s informacemi o vlaku je spíše omyl na jinak zajímavém reklamním letáku. Podobně je na tom R 600 Mora, který je pro změnu červeno-černý. Naštěstí druhá strana zůstala bez reklam a cestující zde najde potřebné informace, byť trochu nepřehledné vinou úspory místa. Z obchodního hlediska je určitě vše v naprostém pořádku, ale přesto by bylo dobré vyhradit, jako v případě R 600, pro jízdní řád a další informace alespoň jednu stranu. Inu byznys je byznys. Doufejme jen, že se od nového GVD nesetkáme třeba s vlakem EC 69 Erotické pomůcky či IC 112 Vývoz septiku.

Naproti tomu se nám velmi líbí palubní průvodce vlaku RJ 67 ÖBB, který si zachovává tradiční styl a příjemné grafické zpracování s opravdu poctivým trojjazyčným podáním kvalit jednotky railjet. Na co nesmíme zapomenout, je palubní průvodce-magazín Pendolino. Ten dostává speciální cenu dámského osazenstva. Najdeme v něm přehled novinek v tarifu, služeb ve vlaku, jízdní řády a některé zajímavé nabídky. Výborný způsob kombinace prezentace produktu včetně prezentace společnosti a jejího portfolia služeb. Chválíme tedy produktová oddělení ÖBB i ČD.

Palubní průvodce IC 10511, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce IC 10511, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce R 600, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce R 600, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský

Zdroj: Palubní průvodci dopravců ČD, ZSSK, ÖBB a DB


Aleš Petrovský | 23.1.2011 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Služby

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Sim 
24.01.2011 (1:37)  
Mno, ja treba pruvodce ocenuju velmi - jezdim relativne casto Plzen - Ostrava, pricemz diky stavbe koryta je na 170 zpozdeni cetneji, nez by clovek cekal. Pak je to zpravidla o tom, ze v Praze na hlavnim skocim do prvniho vlaku smer Pardubice a pak se uvidi.

A prave k tomu se hodi pruvodce. Na kombinovani moznosti na perone v Praze cas neni, zato ve vlaku je do Kolina (jakozto prvni potencialni zastavky) hodina casu - zatracene dost na to, aby si clovek pripravil dalsi plany - mimo jine i v souvislosti s tim, jestli se naji nekde na nadrazi, nebo zda zajde do pojizdne hospody v jeho vlaku.

Ano, mam moznost si to nastudovat predem... ale proc? Proc bych mel studovat jednu variantu "vcas" a jeste dalsich nekolik pro pripad, ze mi to "vcas" diky zpozdeni ujede?

Podobne spekulace se blizi pred Olomouci - sice ted uz vetsina vlaku stavi v Hranicich, ale jeste zacatkem prosince byla posledni prestupni stanici ve smeru na Ostravu na posilove rychliky Olomouc, bo pak to stavelo "na stridacku". Po telefonu se od kohokoliv na webu dozvim z babitronu, jak ktery vlak jede, ale zatezovat daneho cloveka jeste zjistovanim, kde co stavi?

Bohuzel, jak uz tu bylo zmineno, chybi cisla vlaku - v souvislosti s tim, ze zpozdeni se bez cisla vlaku nedozvim, znam ty me nejcastejsi nedobrovolne nazpamet. Dalsi zalezitost, kterou si nechci pamatovat, ale musim - bo s ni CD delaji vylozene cestujicim naschvaly. Pri koupi jizdenky Praha - Zilina bez uvedeni cisla vlaku clovek riskuje, ze dostane "tu druhou" jizdenku. Zaroven je pomerne caste, ze stejnym smerem jedou dva vlaky par minut po sobe (typicky posilaky) - pak je casto problem si sednout do spravneho, zejmena pokud v nekterych stanicich i Pragotrony cislo vlaku ignoruji.
Registrierter Benutzer rpet  mail  
24.01.2011 (1:34)  
@ Aleš Petrovský:
...jsem rád, že to berete s nadsázkou...

-:)), big smile! po letech zivota v GB mi nezbylo nic jinyho, nez prijmout sarkasticko-flegmaticky pristup k zivotu dle ostrovnich tradic. tudiz detaily typu napadly dva centimetry snehu, proto je Heathrow uzavreno do zitrejsiho rana..., autobus prijede do stanice o 15 minut pozdeji a nikoho to absolutne nevzrusuje, na tri dny vypadne kabelovka vcetne netu a krom me z toho nikdo nema trauma... tyhle detaily tak nejak prestavam vnimat. jsem stasten, ze pokud jedu vlakem, misto informacniho letaku tam najdu vzdy evening standard (v kazdem voze na kazde dvojici sedadel jeden vytisk) - ten ma mnohem vic informaci -:)
24.01.2011 (1:12)  
Pravda, letos se ČD nějakým omylem podařilo grafiku zachovat. Ale důkaz, že se grafika měnila téměř každý rok mohu dodat až v sobotu, kdy se dostanu k archivovaným průvodcům. Možná někdo jiný bude ochoten operativněji dodat fotku průvodců z několika posledních let...

Uživatelsky je lepší varianta letáku - listovat v knížečce a hledat konkrétní spoj či přípoj je zdlouhavé. Dobře to zvládají DB i ÖBB, kde periodikum dodávají samostatně (DB Mobil, Eurocity) a k tomu vlakové průvodce v podobě letáku.

Jak píše rpet - co člověk, to názor. Každému prostě vyhovuje něco jiného a pořadí záleží dosti na metodice hodnocení. Do debaty jsem se zapojil hlavně jako uživatel, nikoli jako sběratel.
Registrierter Benutzer José 
24.01.2011 (1:09)  
Nejdřív jsem myslel, že jde o povedený referát vzniklý na střední škole..
Když jsem se ale na konci článku dozvěděl, že jde o VŠ práci, dokonce z "univerzity" :)), trochu mě úroveň a forma zarazila.
24.01.2011 (0:28)  
A.Petrovský - v rámci jednoho roku je grafika u ČD jednotná kromě několika výjimek, avšak každý rok je jiná. Pro nepravidelného cestujícího tedy matoucí. Navíc ta nejednotnost v podobě knížečky u R (Pardubice-Liberec/Plzeň-Most), leták (IC,EC,Ex) a časopis (SC).
Registrierter Benutzer rpet  mail  
24.01.2011 (0:03)  
cim dal tim vic se mi zda, ze vedeme strasne nestastnou a zbytecnou debatu: 1000 lidi, 1000 nazoru.

ja letaky nepotrebuju, protoze vsechny podstatny informace mam stejne dopredu zjisteny (vcetne vytistenych itineraru), pripadne si je zjistuju pres PDA v aktualni situaci.

jiny z nas nemusi technice duverovat a tisknout itinerare se mu nechce (a je to jeho pravo). letaky tudiz vita.

sberateli je vcelku jedno, co ten letak rika, hlavne ze ma dalsi (nejlepe odlisny) do sve sbirky.

starsi clovek muze byt v necekane situaci vystresovany bez ohledu na to, zda ma ci nema PDA, notebook, tisteny jizdni rad, letak, personal a kupu jinych moznosti...

tahle diskuse nema zadny relevantni zaver - vyjma situace, kdy studenti DFUJP chteli vlastne zjistit psychologicky profil ctenaru zelpage a clanek s hodnocenim informacnich letaku jim k tomu perfektne poslouzil. -:)
23.01.2011 (23:27)  
Docela mě zaráží ty nuly u DB a ÖBB v řazení vlaku. Vždyť v obou průvodcích je uvedeno, že jsou řazeny vozy 1., 2. třídy, restaurační, případně i kurzové vozy. Podle mě to na nulu rozhodně není. Sice nedokonalá informace o řazení, ale je tu.

Již delší dobu sbírám vlakové průvodce, k nimž se dostanu. Každá železniční společnost, která průvodce vydává, má své klady a zápory.

U ÖBB je největším kladem jednotné grafické schéma, které se drobně liší v barvách (Railjet-vínová, ÖBB EC/IC červená, IC modrá). Cestující, kteří cestují vlakem častěji než jen náhodně jednou za rok tak alespoň ví, co v "tom letáčku" na sedačce/stolku najde. V minulosti byla součástí průvodce i mapka s trasou vlaku, která vymizela se změnou tisku ze šířky na výšku. Reklama se pohybuje až do 50 % plochy (u reklamních názvů), avšak důležité informace jsou vždy na začátku. Trochu problémem je čeština - často nejsou uvedeny háčky a čárky. Přípoje v zahraničí jsou často neúplné - v Pardubicích občas chyběly přípoje do HK ač existovaly. Chybějící texty v češtině lze prominout, přeci jen čeština není světovým jazykem, ač by si to řada lidí přála...

DB - grafický základ úvodní strany se měnil postupně po několik roků, aby cestující neměli problém s identifikací průvodce. Od prosince došlo ke změnám i na grafice uvnitř, bohužel však podle mého názoru k horšímu. Příjezd a odjezd vlaku jsou uvedeny nad sebou, takže je lze snadno při letmém zkouknutí zaměnit. Za vadu považuji absenci angličtiny u průvodců vlaků jedoucími přes ĆR. Za velice dobrou službu lze považovat reklamu na ubytování, která bývá uvedena pod přípoji u německých stanic (hostely, DB Hotely) s uvedením dostupnosti - pěšky/MHD. Reklama v dolní polovině úvodní stránky sice není nevzhlednější, ale díky obměně v měsíčních intervalech a své barevnosti má poměrně dobrou šanci zaujmout

ČD - za největší problém považuji dlouhodobou nejednost grafiky - tu jiný obrázek, tu jiná barvička, jednou přeložený papírek, podruhé knížečka, potřetí "časopis". Přípoje jsou uvedeny na dlouhou dobu dopředu, za vhodné považuji uvádět přípoje do 30 minut, nikoli do 60. Taktéž uvádět přípoje do směrů, které nedávají pro přestup smysl (SC v Praze, přípoje směr HK, ač výhodnější spojení je IC do Kolína a směr Nymburk, Lysá přestoupit v Kolíně), nebude nejlepší

ZSSK - podobně jako ČD, navíc hůře přehledné přípoje. Chybí vysvětlení některých piktogramů. U některých stanic je jich až příliš - jejich zmenšení či omezení by průvodcům jen prospělo. Taktéž výrazná mezera mezi kategorií vlaku a nácestnými stanicemi přímo vybízí k uvedení čísla vlaku. Katastrofou jsou průvodci reklamních názvů vlaků, kde informace, že se jedná o vlakového průvodce je téměř nepostřehnutelná.

PKP IC - Grafická úprava první strany naznačuje snahu napodobit ÖBB. Bohužel teď nemám poslední průvodce při ruce, abych posoudil přehlednost dat o vlaku a přípojích.

Z let minulých mám ještě Chorvatského vlakového průvodce. O dalších státech, kde by byly průvodci vydávány, nevím.

Takže když zhodnotím stávající, tak vedou ÖBB, těsně za nimi jsou DB. ČD mají 3. místo a ZSSK jsou bramborové.
Registrierter Benutzer SzKT  mail  
23.01.2011 (22:51)  
Přiznávám, že mě ty výsledky překvapily, nicméně u podobných průzkumů platí, že výsledky jsou plně závislé na zkoumaném vzorku a když chceme, může nám vyjít prakticky cokoliv. Mě osobně nejvíc vyhovují průvodce DB a to z toho prostého důvodu, že ve všech případech jsou tam uvedeny přípoje po celé trase. Naproti tomu český průvodce EC Avala, kde jsou přípoje uvedeny jen po Nové Zámky a dál až do Bělehradu kde nic, tu nic- to je dost odstrašující příklad. A nemůžu si odpomoct, ale právě informace o nácestných zastávkách a přípojích je dost zásadní- prakticky jediný důvod, proč něco takového vydávat. Řazení vlaků je mi (když sedím uvnitř) celkem na dvě věci a navíc z technických důvodů nemusí odpovídat plánované skutečnému- obzvlášť ČD jsou v tomto mistři, ovšem i jinde v Evropě se občas nezadaří. Je pravdou, že až budou všude LCD obrazovky s těmito úpdaji, budou průvodce zbytečné- ovšem nechápu, proč bych si měl jakožto cestující pamatovat spoustu časů např. na trase z Prahy do Bp, abych věděl, jestli mám řešit přípoje. Knižní jízdní řády už dnes nejsou moc v módě (stejně s nimi málokdo umí pracovat) a abych si musel třeba na prodloužený víkend v Maďarsku tahat notebook, bát se, že mi to cestou někdo ukradne a navíc mi to ve vlacích ČD stejně bude k ničemu, neb ve 2. třídě nejsou zásuvky- rozhodně ne pro každého cestujícího. Takže jsem občas rád, že tam ten vlakový průvodce je- každý holt není milovník "moderních technologií", dokonce se občas nemůžu zbavit dojmu, že v některých případech život spíše komplikují, než ulehčují.
Nicméně vlakové průvodce mají téměř jen výše uvedené železniční správy- v nedokonalé formě to mají ještě Chorvati a pak samozřejmě Švýcaři, jinde jsem to neviděl. Ale je pravda, že jen ve střední Evropě je železnice tak koncipovaná, že jsou přípoje podstatné: TGV nebo AVE jsou jako letadlo- dojedu do bodu B, kde z vlaku vystoupím a co budu dělat potom, nikoho nezajímá, ani společný lístek mi na přípojný vlak neprodají. Vlakové průvodce jsou ale spíš relikt někdejšího EC standardu, tak jak byl v roce 1986 nastaven.
A ještě mě zaujala pasáž o jazycích. Je sice fakt, že angličtina je světový jazyk, nicméně když někam jedu, tak se prostě těch pár frází v místním jazyce naučím. A zjistit, že "next stop" je příští stanice snad zvládne i rodilý Angličan- víc se stejně ve většině případů anglicky nikde nehlásí. A to ani jinde, i ve Švýcarsku se střídají téměř výhradně místní jazyky. Osobně si myslím, že hlásit by se mělo pouze v tom jazyce, kterým se v tom konkrétním místě mluví s tím, že personál by měl umět podat kvalifikované informace- u nás ve střední Evropě anglicky a německy. Průvodce by ovšem měly být ve všech jazycích na trase- pojede-li vlak do Anglie, pochopitelně i anglicky... DB se toho částečně drží (akorát Jesenius a Hungaria mají vlakového průlvodce německy a maďarsky, protože víc jazyků, než 2 se jim tam graficky nevejdou), u ČD jsem si na Avale maďarštiny nebo srbštiny nevšiml. Stejně tak u EC Praha zase polštiny...
Registrierter Benutzer Rail-2005  mail  
23.01.2011 (21:33)  
Já bych uvítal, aby standardem jakýchkoliv nových nebo modernizovaných vagónů byly LCD displeje, kde by se promítaly údaje u jízdě a 10 min před příjezdem do stanice informace o přípojích včetně nástupišť, jak to funguje v ÖBB Railjetech a DB regio v Baden-Würtemberg.

Do Bmz ČD bych je okamžitě dodal alespoň na oba představky a jeden oboustranný pod strop do prostřed uličky. V Ampz bych šel do stejného řešení viz Velaro E nebo Railjet.

U ešusů by to stačilo na každé straně oddílu.
23.01.2011 (21:01)  
Ad UIC) Už v UIC uznali, že angličtina je podstatný světový jazyk, nebo se nadále preferuje italština a ruština?
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko