..: Srovnání vlakových průvodců: Modří vítězové :..

Koláž 380 a průvodci, foto: Aleš Petrovský, ČD, ZSSK, ÖBB, DB ČR — Pokud jste někdy využili vlak vyšší kvality, či rychlík na trase Plzeň-Most nebo Pardubice-Liberec, určitě dobře znáte papírové letáčky s jízdním řádem vlaku a dalšími informacemi – vlakové (palubní) průvodce. Náhodně jsem vylosoval jeden exemplář od Českých drah (Ex|ALX 354/357 Franz Kafka), jeden od dopravce Železničná společnosť Slovensko (Ex 128 Hradčany), další od Österreichische Bundesbahnen (EC 72 Smetana), a poslední od Deutsche Bahn (EC 379 Carl Maria von Weber). Spolu s deseti kolegy z Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích jsme tyto průvodce ohodnotili v několika kategoriích – jízdní řád, řazení vlaku, jazyk, informace o dopravci, vysvětlení symbolů a poznámek, rozsah komerční reklamy, vzhled a, v neposlední řadě, informace nad rámec průvodce. Po úspěšné zkoušce ze základů technologie řízení dopravy jsem přiměl některé ze studentů – osm mužů a dvě ženy – k debatě o kvalitě vylosovaných palubních průvodců.. V následujících řádcích se proto na jednotlivé průvodce podíváme podrobněji a podrobíme je důslednému hodnocení.

Průvodce se považuje za přijatelný, pokud obdrží alespoň 80 bodů ze sta. Ve druhé, již nesoutěžní části se zaměříme na některé speciality z oboru palubních průvodců. Bude se jednat o dva reklamní vlaky ZSSK, vlak railjet ÖBB a vlak SC Pendolino.

Bramborová medaile – ÖBB

Na proklínaném čtvrtém místě se umístil palubní průvodce z vlaku EC 72 Smetana, vydávaný ÖBB. První, čeho si naše porota všimla, byla absence češtiny v části textu "Bezpečnost ve vlaku". Dámám se velmi líbilo jednoduché grafické zpracování a přehledný jízdní řád. Jelikož je celý průvodce laděn do korporátního stylu, dostal za tuto kategorii plný počet bodů. Oproti tomu v průvodci úplně chybí řazení vlaku, což popudilo významnou část poroty. Několik bodů k dobru si vysloužil průvodce za informace týkající se právě bezpečnosti ve vlaku.

Celkový verdikt: 72 ze 100 bodů - neprospěl.

Palubní průvodce EC 72, foto: ÖBB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 72, foto: ÖBB / Aleš Petrovský

Bronz pro DB

Váš cestovní plán – tak je nazván vlakový průvodce vlaku EC 379 Carl Maria von Weber. Dámskou část osazenstva ihned zaujme zajímavý formát průvodce, který je oproti klasickým brožurkám o něco větší. Po chvíli však dámy průvodce odhazují s odůvodněním, že má mnoho listů (7), na kterých se vlastně nic nedozví. Navíc se jim špatně čte malé písmo, kterému kontruje velký formát průvodce. Zbytek osazenstva zarazila reklama hned na titulní straně. Opět absolutně chybí řazení vlaku, a hlavně je text v anglickém jazyce, za což dostal body dolů. Co se nám naopak líbilo, jsou podrobně vysvětlené piktogramy, které se vyskytují i u jednotlivých stanic. I přes reklamu na titulní straně je množství komerčního obsahu v pořádku.

Celkový verdikt: 75 ze 100 bodů - neprospěl.

Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský

Stříbro získává ZSSK

Co upoutalo pozornost studentek v první chvíli na průvodci vlaku Ex 128 Hradčany, je modrá barva. Dušovaly se, že minulý rok byly ve "slovenských vlacích" průvodci v oranžové barvě. Modrá barva i písmo, v nichž je průvodce vyveden, sice ve skutečnosti odpovídají korporátnímu stylu, ale jak sami vidíte, některé cestující (i z řad studentů DFJP UPCE) barevné ladění zaskočilo – zejména s ohledem na nátěry vozidel – stejně jako jakási americká lokomotiva na titulní stránce průvodce. Jízdní řád obsahuje všechny důležité informace, včetně rozšiřujících piktogramů, které bohužel nejsou vysvětleny všechny, a ty, které jsou, mají popisky pouze ve slovenštině. Jinak je vše vysvětleno ve třech jazycích, což nás těší. Na jedné straně je také reklama, což porota shledává jako normální stav. Konečně jsme se také dočkali řazení vlaku a k dispozici jsou i informace o dopravci.

Celkový verdikt: 80 ze 100 bodů - prospěl.

Palubní průvodce Ex 128, foto: ZSSK / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex 128, foto: ZSSK / Aleš Petrovský

Zlatá příčka pro České dráhy

Příznivci našeho největšího dopravce jásají a odpůrci si brblají pod vousy slova o nespravedlnosti soutěže. Je to tak, naší porotou byl jako nejlepší oceněn palubní průvodce ČD, nováček EX|ALX 354/357 Franz Kafka. Něžné pohlaví pozitivně komentovalo modrou, která na rozdíl od ZSSK koresponduje na 100 % s korporátním stylem ČD (snad jen čtverečkovanou mapu by mohla vystřídat nějaká lokomotiva v Najbrtu…), stejně jako písmo ČD Fedra, které je v průvodci použito. Líbí se nám, že si průvodce na nic nehraje a hlavní část zaplňují jízdní řády, které jsou v pořádku. Možná, že informace o službách ve stanicích by mohly být konkrétnější. V průvodci je obsaženo řazení vlaků. Za co jsme ale bodíky odebrali, je využití jednoho průvodce pro oba směry, což nepovažuje porota v mezinárodní vozbě za úplně šťastné řešení. Nechybí ani trojjazyčné provedení vysvětlivek a doplňujících textů. Reklama není v průvodci žádná, vyskytuje se zde pouze propagace produktů dopravce, a to je naprosto v pořádku.

Celkový verdikt: 85 ze 100 bodů - prospěl.

Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský

V plánu jsme měli i posouzení průvodce vlaků, jezdících pod produktovou řadou ALEX (Arriva), ale ty bohužel nebyly do souprav zatím dodány. Chápeme, že mnohé z vás hodnocení přinutí k mnoha spekulacím, ale není nic jednoduššího, než si na průvodce udělat názor vlastní. Následuje přehledná tabulka bodového hodnocení.

Věc / dopravce ČD ZSSK DB ÖBB Max. Podrobnosti
Jízdní řád 28 30 30 27 30 (příjezdy, odjezdy, stanice, služby ve stanicích, kilometráž, přípoje)
Řazení vlaku 12 8 0 0 15 (čísla vozů, druh vozu, doplňkové informace)
Jazyk 7 7 3 6 10 (tříjazyčná verze, slovenský jazyk je rovnocenný s češtinou)
Informace o dopravci 5 5 5 5 5 (loga, webové stránky, spojení)
Vysvětlení symbolů a poznámek 15 12 15 12 15 (vysvětlení piktogramů a poznámek vyskytujících se v průvodci)
Rozsah reklam 10 10 10 10 10 (nepočítají se reklamy dopravce, pro plný počet bodů je max. jedna stránka komerční reklamy na šest stránek průvodce)
Vzhled 8 8 9 10 10 (korespondence s korporátním stylem dopravce či produktu, čitelnost písma…)
Informace nad rámec průvodce 0 0 3 2 5 (info o jízdném, doplňkové služby apod.)
Celkem: 85 80 75 72 100 bodů

Reklama za každou cenu, SC Pendolino a railjet

Do rukou autora článku se dostaly i palubní průvodci vydaní pro reklamní vlaky jezdící na Slovensku. Nejdříve jsem si myslel, že jde o nepovedený žert, později jsem zjistil, že se jedná o realitu. Průvodce vlaku IC 10511 Gorenje je stylizován do stříbrné barvy a jízdní řád spolu s informacemi o vlaku je spíše omyl na jinak zajímavém reklamním letáku. Podobně je na tom R 600 Mora, který je pro změnu červeno-černý. Naštěstí druhá strana zůstala bez reklam a cestující zde najde potřebné informace, byť trochu nepřehledné vinou úspory místa. Z obchodního hlediska je určitě vše v naprostém pořádku, ale přesto by bylo dobré vyhradit, jako v případě R 600, pro jízdní řád a další informace alespoň jednu stranu. Inu byznys je byznys. Doufejme jen, že se od nového GVD nesetkáme třeba s vlakem EC 69 Erotické pomůcky či IC 112 Vývoz septiku.

Naproti tomu se nám velmi líbí palubní průvodce vlaku RJ 67 ÖBB, který si zachovává tradiční styl a příjemné grafické zpracování s opravdu poctivým trojjazyčným podáním kvalit jednotky railjet. Na co nesmíme zapomenout, je palubní průvodce-magazín Pendolino. Ten dostává speciální cenu dámského osazenstva. Najdeme v něm přehled novinek v tarifu, služeb ve vlaku, jízdní řády a některé zajímavé nabídky. Výborný způsob kombinace prezentace produktu včetně prezentace společnosti a jejího portfolia služeb. Chválíme tedy produktová oddělení ÖBB i ČD.

Palubní průvodce IC 10511, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce IC 10511, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce R 600, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce R 600, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský

Zdroj: Palubní průvodci dopravců ČD, ZSSK, ÖBB a DB


Aleš Petrovský | 23.1.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Oto 
23.01.2011 (20:54)  
rpet: priteli, je mi lito, ze te zklamu, ale za timto ucelem pouzivam hlavu a hodinky - nikoliv pak jakysi informacni zblebt, at uz je v podani kohokoliv.

... a někdo si zase odjezdy v nácestných stanicích z hlavy nepamatuje, displej ve stanici nemusí být z okna vidět, vlakový doprovod na informování o zpoždení kašle, a dotaz přes mobil je nepohodlný a něco stojí. pak se trasa vlaku v průvodci hodí.

rpet: pokud pominu skutecnost, ze se momentalne oba dva bavime na ponekud jine tema (ja pisu o tom, ze mi pripoj ujel. na to, abych vyhledal dalsi, nepotrebuju letaky...)

mluvíme o tom samém. já jsem rovněž měl na mysli ten další přípoj po tom ujetém. například mám-li na přestup 10 minut, zpoždění je 38 minut, a jezdí-li návazný s-bahn po 30 minutách (což právě bez letáku nevím), pak mám na přestup ony 2 minuty, během kterých není na studium odjezdové tabule na neznámém nádraží vůbec čas ...
registrovaný uživatel BigDye 
23.01.2011 (20:31)  
Reklamní offtopic, ad Busman: argument že pár desítek tisíc reklamního příjmu na vlak je mimo rozlišovací schopnost dopravce naprosto neberu. Podívejte se do kteréhokoliv městského dopravního podniku. Reklamy jsou všude, vyvěsí vám klidně A4 reklamu na pekařství. Kdyby se jim to nerentovalo, tak by to nedělali.
registrovaný uživatel rpet  mail  
23.01.2011 (19:51)  
@ Juraj Kovac:

ten odkazovany clanek jsem si prave ted precetl jednim dechem stejne, jako predtim a opet konstatuji, ze kvalitni clanek se proste cte sam - nic jineho k tomu neni treba! snad uz jen kdyby spravce zelpage umoznil "palcovani". v Tvem pripade je to samozrejme palec nahoru!
registrovaný uživatel rpet  mail  
23.01.2011 (19:42)  
@ Aleš Petrovský:

no a ja zase tusil, ze se ti nektere nazory nebudou libit -:). nic mene. student cehokoliv v jakemkoliv rocniku jeste neznamena, ze je to osoba znala a poucena...pro info: ja se zase citil urazeny (a to permanentne) ve ctvrtaku - jako student zabezpecovacky, kterej to tri roky trhal za samy jednicky, me desne tocilo, ze muj mistr po mne kontroluje praci. dneska uz jeho pocinani samozrejme chapu,a bylo to tak spravne. ale tenkrat jsem to vnimal jako strasnou nespravedlnost, neb nadrazi jsem znal jak svy boty a releovka byla v ty dobe muj nejlepsi kamos...

za dalsi, je otazkou, zda Vase prace mela ten spravny "target": ja bych to asi posunul do otazky "maji v dnesni dobe informacni letaky smysl, nebo jsou jen doplnkem sluzeb?". osobne hlasuju pro doplnek sluzeb - nic ve zlem.

stejne tak hodnoceni obsahu informaci z tech letaku: kdo rozhodl, ktera informace je mene dulezita a ktera vice? onen student? moje mati? syn Josefa Petraka? nebo Vlad?? dost mozna bychom se divili, kdyby se udelal pruzkum prave na obsahovou stranku tehoz. ale opet zduraznuji: nic ve zlem, tim jsme si asi prosli vsichni. kdyby na to bylo misto a prostor (a nebylo to off..), pridal bych historku o tom, jak jsme na sebe s mistrem rvali na schodech pres jedno poschodi tak usilovne, ze se toho nakonec zucastnilo cele hradlo vcetne vedouciho PU Doprava. a take se tykalo odlisneho pochopeni priorit a hodnot -:)

P.S.: tech veselych historek by mohlo byt vic, moje studium byla neobycejne zajimava zalezitost pro vsechny kolem mne -:)
23.01.2011 (19:38)  
Ja som zase prekvapený, že študent UPCE != šotouš :D

Každopádne...
Bolo mi tu potvrdené to, čo som napísal - že dopravcovia typu ČD a ZSSK sa k vlastným doplnkovým službám vôbec nepriznávajú. "Vítáme cestující, kteří přístoupili do vlaku eurositystodvacetjedna. Příští stanice našeho vlaku je Vsetín. A pssst, máme tady i jídelní vůz, ale nesmíme vám o tom říct, protože by si snad někdo mohl myslet, že jsme jedna firma, takže se tvařte, že o něm vůbec nevíte!"

Popravde práve tu fakt nechápem, prečo stabilné cateringové služby nemôžu byť na jednom letáku s vlakovým sprievodcom, bez ktorého by som v dnešnej podobe bez problémov dokázal existovať.
Keby sa radšej fakt inšpirovali aerolinkami: vytvoriť z toho brožurku, kde nájdem cenník občerstvenia, orientačné plániky staníc, kontakty na zmluvné taxíky a prípadne to využiť na aktuálnu propagáciu ČD Tipov, eTiketov (DB to pravidelne robia) - skrátka niečo, čo sa dá prakticky využiť, na rozdiel od radenia, ktoré mi je fakt v danej chvíli úplne nanič, alebo spomínanej sekcie o bezpečnosti, ktorá a) neobsahuje nič prevratné, a b) ju nikto nečíta.
Leták "Safety on board" je relevantný v prípade vlakov Alaris na trati Madrid-Valladolid, ktoré prechádzajú cez 26km dlhý tunel pod Sierra de Guadarama, pretože tam sú jednotky Talgo 250 pre mimoriadne situácie priamo stavané a majú vlastné bezpečnostné postupy. V každom inom prípade platí "zatiahnem záchrannú brzdu a kričím", pretože keď sa budem držať nemeckej rady a začnem hľadať sprievodcu, môže to dopadnúť ako v Eschede.

Že sú letáky štandard UIC je síce skvelé, ale rovnako tak boli štandardom aj klimatizované vozy na EC, kombinovanie kupé/veľkopriestorov, priemerná rýchlosť, služby na palube... a predsa, http://www.zelpage.cz/clanky/s-bc-v-ec-aneb-modra-armada-postupuje
Holt nechať si vyrobiť 50.000 dvojfarebných letákov pre dopravcu nie je žiadna námaha, narozdiel od radenia kvalitných vagónov. Takéto plnenie noriem si s odpustením môžu nechať.
registrovaný uživatel rpet  mail  
23.01.2011 (19:26)  
@ Oto:
...Přece proto, abyste v těch Lovosicích věděl, zda vlak nabral zpoždění a máte začít řešit hrozbu ujetí přípoje v tom Děčíně.

priteli, je mi lito, ze te zklamu, ale za timto ucelem pouzivam hlavu a hodinky - nikoliv pak jakysi informacni zblebt, at uz je v podani kohokoliv.

Na to teda vůbec nemusí být dost času. Zpoždění může být takové, že na přestup na ten další přípoj budete mít např. 2 minuty. Pokud jste tam nikdy nebyl a nebudete vědět čas a nástupiště předem, ujede vám to.

pokud pominu skutecnost, ze se momentalne oba dva bavime na ponekud jine tema (ja pisu o tom, ze mi pripoj ujel. na to, abych vyhledal dalsi, nepotrebuju letaky...), pak souhlasim s tim, ze na dvouminutovy prestup se informace predem urcite hodi. zvlast v situaci, kdy s sebou potahnu dvacetikilovej kufr. (a proto si svoje tripy planuju vyhradne s dostatecnou casovou rezervou - co kdyby).
registrovaný uživatel Nechic  mail  
23.01.2011 (18:52)  
Řazení též nepoužívám, většinou vim co kde je před nástupem a jídelnák nebo jedničku vidim při příjezdu vlaku. Když kolem mě neprojede, bude nejspíš vzadu pokud tam má být řazen ;) EC379 jezdím a mám jeho průvodce rád, protože mě vždy fascinuje kolik služeb může být na nádraží (ano myslim německé stanice). Jinak u "severského metra" Liberec - PCE je řazení celkem k ničemu, tam bych ocenil ty čísla vlaků, protože hledat zpoždění před příjezdem se někdy vyplácí.
registrovaný uživatel Busman 
23.01.2011 (18:49)  
Studenti dopravy můžou akorát hodnotit rozsah ve vlakovém průvodci obsažených informací.

Vizuál zas můžou hodnotit studenti grafiky a marketingu.

Nebudou si u toho rozumět, protože dopraváci tam budou chtít natřískat přehršel všeho možného a grafici tam toho budou chtít dát míň, kvůli přehlednosti. Existuje celá věda, kam co na stránce umístit, aby to oko zaregistrovalo.

Možná proto se mi vlakoví průvodci ÖBB a DB líbí mnohem víc, ačkoliv u dopraváků to projeli...
registrovaný uživatel Jurik 
23.01.2011 (18:27)  
Aleš Petrovský: myslím si, že třeba můj první příspěvek 23.01.2011 (14:29) nebyl offtopic, byl konkrétní, věcný (teda až na tu poslední část o hlášení ve vlaku), co mám zkušenost z KFNB Ostrava-Otrokovice na vlacích vyšší kvality (u Polonie a Sobieského nevím, těmi spoji většinou nejezdím, a pokud ano, tak tam vlakové průvodce k mání už nejsou).

A kde mají takovou vstřícnou obsluhu? To by přece bylo offtopic :-)
registrovaný uživatel PepaN 
23.01.2011 (18:13)  
Aleš Petrovský: Student UPCE ještě neznamená, že není laik v této oblasti :-)
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko