..: Špetka designu od V.Burian Design :..

TU 46 nárys, foto: WabunNikdo mne asi moc neznáte, tak se prvně představím. Jsem Wabun - Vít Burian, brzy mi bude 16 let, kreslím si "mašinky" a auta jen tak pro zábavu. Po nedávném článku Zdeňka Šindlauera jsem se, na přání některých z vás, rozhodl napsat taky článek o tom, co jsem nakreslil či narýsoval. Promýšlel jsem to dlouho, co bych vám ukázal, a nakonec jsem se rozhodl pro lokomotivu, jejímž navrhováním jsem strávil tak půl roku, což je asi nejdéle ze všech mých návrhů. Mohl bych psát i o více, ale "jaksi taksi" k nim nemám žádné obrázky a výkresy, protože jsou to buď uzavřené projekty nebo je zpracovávám, takže mám vše jen v hlavě (snad v blízké době pár let nepřijdu o paměť) a bez obrázků a výkresů by to bylo tak trošku o ničem.


TU 46 za jízdy, foto: Wabun

Představuji vám svůj první návrh lokomotivy TU 46. Před více než rokem jsem dokreslil lokomotivu, která by se podle mých představ měla stát lokomotivou nastupující za úzkorozchodné mašiny řady TU 47 a podobné řady. Jak jsem tedy naznačil, jedná se o lokomotivu úzkorozchodnou. Hodně jsem se inspiroval vlastně lokomotivou TU 47, ale pozor, zase to není žádná její kopie. Liší se a proto dostala řadu TU 46.0. "Šestka" je na konci proto, že bych její hmotnost rád dostal níže, než je hmotnost TU 47, a tedy by měla nižší tlak na nápravu. Tedy jsem předpokládal, že její hmotnost by se mohla vejít do 30 tun. „Lokomotiva je určena pro úzkorozchodné tratě, především pro dráhu Obrataň - Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Pro jiné potenciální zákazníky je možnost výroby i o jiných rozchodech, popř. i menší úpravy vnitřní výbavy. Lokomotiva má velmi šikmý pruh, takže je vhodná pro vysokohorské tratě. Nicméně může jezdit i ve vysokých teplotách až o 45 °C, je vybavena klimatizací“, cituji ze svých zápisků.

Teď pár základních technických údajů:

  • výkon: 403 kW
  • hmotnost: maximálně 30 t
  • délka: 12 012 mm přes nárazníky
  • šířka kabina/strojovna: 2514/1430 mm
  • maximální rychlost: 60 km/h
  • průměr kol: 710 mm
  • uspořádání dvojkolí: Bo'Bo' o rozchodu 760 (750, 914, 1000, 1067) mm

TU 46 bokorys, foto: WabunJak možná vidíte z obrázků, tak je lokomotiva trošku hranatá, což se může zdát designově špatně. Proč je taková? Jednoduché řešení. Na jindřichohradeckých úzkorozchodkách se jezdí tak maximálně 50 km/h a při této rychlosti rozhodně není potřeba nějaká aerodynamika. Navíc i v jednoduchosti je krása, nemám pravdu? Prostě je bez zbytečností. I hranaté věci mají svůj půvab. Těch 10 km/h je tam navíc jako taková "jistota" do budoucna. Protože bych rád byl rád, kdyby jezdila na více místech, než jen v naší "úrodné kotlině", počítám i s úpravami pro potenciální zákazníky. Úpravami jako změna rozchodu v rozmezí 750 až 1067 mm, změna motoru (výkon a rychlost), případně i změnami na karoserii a jinými vymoženostmi potřebnými třeba v Africe. Mezi místa, která si myslím, že by mohla ovládnout, je Afrika, Asie a jižní a střední Amerika (rozchody 914 a 1067 mm), ale i Evropa – státy jako Španělsko, Itálie, Rakousko, Německo ale i Finsko, Švédsko, Rusko… Myslím, že pro některé české firmy, jako třeba CZ LOKO, by to byl opravdu výhodný obchod, vyrábět takovéto lokomotivy pro řadu států z celého světa.

Po technické stránce jsem vymyslel, že by mohla mít stejný pohon jako lok. řady 719, tedy přenos výkonu AC/AC a výkon taky 403 kW, popřípadě nějaký méně výkonný, menší a úspornější motor mezi 300 až 400 kW. Nádrž má obsah 3,49 m x 0,66 m x 2,514 m, což odpovídá 5,8 m³. Uvnitř by však nebyla jen nádrž, ale i vzduchojemy atd. Lokomotiva je o něco kratší než TU 47, určitě vybavena bosenským spřáhlem, šikmým pluhem, dvěma kabinami strojvůdce a samozřejmě vybavené moderními počítači – i když ty také nejsou vždy potřeba, takže ty by klidně mohly být v jakési "příplatkové verzi". LEDky i halogeny jsou samozřejmostí a klimatizace dnes taky patří mezi obvyklosti. Pořádné dvě trubky a jedna píšťala, ať je slyšet "na hory doly", na přejezdech, kde často nebývají závory ani světla. Je průchodná po ochozech, které jsou mezi kabinami, po vzoru některých německých lokomotiv. Mohli by se k nim vyrábět i nové úzkorozchodné vozy, kterým jsem vymyslel řadu btax/ú a které by byly pohodlné, průchozí a designově by sedly k této lokomotivě víc než balm/ú.

TU 46 půdorys, foto: Wabun Lokomotiva, aspoň co si myslím já, se mračí, tak snad by se jí říkalo zamračená jako bardotkám. Možná že až jednou bude potřeba na českých úzkorozchodkách nové řady, tak se nějaká nová lokomotiva vyrobí a neskončí jako řada 707 (ČSD), která se bohužel zařadila mezi projekty nerealizované.

Autorský text.


Vít Burian | 13.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
13.04.2013 (10:02)  
přeji ti mnoho radosti zr tvé krativní činnosti a taky hodně úspěchů ...
13.04.2013 (9:49)  
Jelikož se tomuto koníčku pořád věnuji, tak bych se chtěl zeptat, jestli takovéto články vám zde přijdou vhodné a jestli příjemně oživují zdejší web. Jestli to má cenu příště zase něco takového napsat, nebo jestli se na to mám spíš "vyprdnout".
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.04.2013 (9:46)  
já jsem zcela klidný, ale tahle zajímavá chyba mě zaujala, poněvadž to dává větě pozoruhodný význam
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.04.2013 (9:42)  
Pro topič:

Skutečně, z 3D nákresu lze dovodit poměrně mohutnou konstrukci sněhohrabu a na místě by byla spíš oborná pomoc diskutujících pro zlepšení dovednosti v promítání - vedení projektové kanceláře "Wabun" teprve bude technickým kreslením a deskriptivní geometrií trápeno na dalším stupni vzdělávacího procesu. :-)
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.04.2013 (9:39)  
v citaci ze svých zápisků píšeš o pruhu
"Lokomotiva má velmi šikmý pruh, takže je vhodná pro vysokohorské tratě."
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.04.2013 (9:37)  
u spřáhla žádný pruh není
13.04.2013 (9:34)  
A co je tam to velké dole okolo spřáhla. Vždyť z toho obrázku za jízdy, nikoliv s z těch nákresů, to je celkem vidět.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.04.2013 (9:30)  
marně hledám velmi šikmý pruh vhodný pro horské tratě
13.04.2013 (9:13)  
Nezlob se, ale tohle panu Šindlauerovi nesahá ani po kotníky. A na půdorysu ti chybí pár věcí. Nenech se odradit a zkoušej dál :-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.04.2013 (7:17)  
Naprosto pozitivní a zcela správné blbnutí! Neb nejen že platí: "Kdo si hraje, nezlobí", ale řádní a pořádní lidé zřídka přispějí k pokroku - to jen pozitivní blázni a snílkové!
(Zlepšovací návrh: i na tratích 760 mm při dobrém stavu svršku by bylo lze v "přímé" zvážit Vmax 80 km/h)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko