Nikdo mne asi moc neznáte, tak se prvně představím. Jsem Wabun - Vít Burian, brzy mi bude 16 let, kreslím si "mašinky" a auta jen tak pro zábavu. Po nedávném článku Zdeňka Šindlauera jsem se, na přání některých z vás, rozhodl napsat taky článek o tom, co jsem nakreslil či narýsoval. Promýšlel jsem to dlouho, co bych vám ukázal, a nakonec jsem se rozhodl pro lokomotivu, jejímž navrhováním jsem strávil tak půl roku, což je asi nejdéle ze všech mých návrhů. Mohl bych psát i o více, ale "jaksi taksi" k nim nemám žádné obrázky a výkresy, protože jsou to buď uzavřené projekty nebo je zpracovávám, takže mám vše jen v hlavě (snad v blízké době pár let nepřijdu o paměť) a bez obrázků a výkresů by to bylo tak trošku o ničem.
Představuji vám svůj první návrh lokomotivy TU 46. Před více než rokem jsem dokreslil lokomotivu, která by se podle mých představ měla stát lokomotivou nastupující za úzkorozchodné mašiny řady TU 47 a podobné řady. Jak jsem tedy naznačil, jedná se o lokomotivu úzkorozchodnou. Hodně jsem se inspiroval vlastně lokomotivou TU 47, ale pozor, zase to není žádná její kopie. Liší se a proto dostala řadu TU 46.0. "Šestka" je na konci proto, že bych její hmotnost rád dostal níže, než je hmotnost TU 47, a tedy by měla nižší tlak na nápravu. Tedy jsem předpokládal, že její hmotnost by se mohla vejít do 30 tun. „Lokomotiva je určena pro úzkorozchodné tratě, především pro dráhu Obrataň - Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Pro jiné potenciální zákazníky je možnost výroby i o jiných rozchodech, popř. i menší úpravy vnitřní výbavy. Lokomotiva má velmi šikmý pruh, takže je vhodná pro vysokohorské tratě. Nicméně může jezdit i ve vysokých teplotách až o 45 °C, je vybavena klimatizací“, cituji ze svých zápisků.
Teď pár základních technických údajů:
- výkon: 403 kW
- hmotnost: maximálně 30 t
- délka: 12 012 mm přes nárazníky
- šířka kabina/strojovna: 2514/1430 mm
- maximální rychlost: 60 km/h
- průměr kol: 710 mm
- uspořádání dvojkolí: Bo'Bo' o rozchodu 760 (750, 914, 1000, 1067) mm
Jak možná vidíte z obrázků, tak je lokomotiva trošku hranatá, což se může zdát designově špatně. Proč je taková? Jednoduché řešení. Na jindřichohradeckých úzkorozchodkách se jezdí tak maximálně 50 km/h a při této rychlosti rozhodně není potřeba nějaká aerodynamika. Navíc i v jednoduchosti je krása, nemám pravdu? Prostě je bez zbytečností. I hranaté věci mají svůj půvab. Těch 10 km/h je tam navíc jako taková "jistota" do budoucna. Protože bych rád byl rád, kdyby jezdila na více místech, než jen v naší "úrodné kotlině", počítám i s úpravami pro potenciální zákazníky. Úpravami jako změna rozchodu v rozmezí 750 až 1067 mm, změna motoru (výkon a rychlost), případně i změnami na karoserii a jinými vymoženostmi potřebnými třeba v Africe. Mezi místa, která si myslím, že by mohla ovládnout, je Afrika, Asie a jižní a střední Amerika (rozchody 914 a 1067 mm), ale i Evropa – státy jako Španělsko, Itálie, Rakousko, Německo ale i Finsko, Švédsko, Rusko… Myslím, že pro některé české firmy, jako třeba CZ LOKO, by to byl opravdu výhodný obchod, vyrábět takovéto lokomotivy pro řadu států z celého světa.
Po technické stránce jsem vymyslel, že by mohla mít stejný pohon jako lok. řady 719, tedy přenos výkonu AC/AC a výkon taky 403 kW, popřípadě nějaký méně výkonný, menší a úspornější motor mezi 300 až 400 kW. Nádrž má obsah 3,49 m x 0,66 m x 2,514 m, což odpovídá 5,8 m³. Uvnitř by však nebyla jen nádrž, ale i vzduchojemy atd. Lokomotiva je o něco kratší než TU 47, určitě vybavena bosenským spřáhlem, šikmým pluhem, dvěma kabinami strojvůdce a samozřejmě vybavené moderními počítači – i když ty také nejsou vždy potřeba, takže ty by klidně mohly být v jakési "příplatkové verzi". LEDky i halogeny jsou samozřejmostí a klimatizace dnes taky patří mezi obvyklosti. Pořádné dvě trubky a jedna píšťala, ať je slyšet "na hory doly", na přejezdech, kde často nebývají závory ani světla. Je průchodná po ochozech, které jsou mezi kabinami, po vzoru některých německých lokomotiv. Mohli by se k nim vyrábět i nové úzkorozchodné vozy, kterým jsem vymyslel řadu btax/ú a které by byly pohodlné, průchozí a designově by sedly k této lokomotivě víc než balm/ú.
Lokomotiva, aspoň co si myslím já, se mračí, tak snad by se jí říkalo zamračená jako bardotkám. Možná že až jednou bude potřeba na českých úzkorozchodkách nové řady, tak se nějaká nová lokomotiva vyrobí a neskončí jako řada 707 (ČSD), která se bohužel zařadila mezi projekty nerealizované.
Autorský text.
Takže myslím že přemýšlet nad vozidly není tak špatný nápad, jenže by to chtělo říct si co by to mělo umět, a mít, a jestli by to šlo, a pak to třeba zkusit, zpodrobnit, na milimetry, a když studuješ třeba nějaký obor k tomuto směřující, možná se to i zrealizuje :) Bohužel se spíše nezrealizuje, protože úzkorozchodky žijí z turizmu, a tak výkonné stroje nejsou potřeba stačí motoroví vůz z přívěšákem a jeto, vím že můžete namítat, že se na podvalnících dnes ještě občas něco veze, ale k tomu stačí dvě 705 a jeto :) ale mysmím že idea je to dobrá, ale co se tyče těch nových motoráčků, jsem prostě milovník dvou náprav, a to už se nezmění :)
V knížce o motorových úzkorozchodných lokomotivách byl u popisu lokomotiv TU 47.0 i nákres projektu lokomotivy 707.9 . Lokomotiva měla mít dva motory LIAZ po 300 kw , Elektrický přenos výkonu , EDB a vedle bosenských spřáhel i klasické nárazníky a šroubovku jež měla lokomotivě umožnit manipulaci i s normálněrozchodnými vozy na podvalnících. Dovolil jsem si tuto lokomotivu zhmotnit alespoň do MSTS a když jsem pustil fantazii na špacír tak vznikl i řídící vůz 907 a vložený vůz 007 . Design jsem poněkud upravil podle zkušeností s lokomotivami řady 704 ( umístění světel ) a nechal jsem se inspirovat vozy řady 943. Takž alespoň v MSTS se můžete povozit něčím co bylo jen na papíře.
Mimochodem, ty lokomotivy Gmeinder jezdi v osobni doprave s vratnymi soupravami, plne ci castecne nizkopodlaznimi (rada z nich je vyrobena ve Vrutkach).
Jednou, když byla výluka na normálněrozchodné trati v JH a vozily se náklady po úzké, se jezdilo dvojče na kabel vepředu plus rádiem řízená mašinka uprostřed.
Mně by se spíš líbilo uděla z brzdicích vozů rádiem ovládané boostery, to by byl přínos :-)) (brzdicí vozy tam stejně být musejí, ale mašinka by stačila jen jedna)
Neco jeko Sysel+Bdmtee+Bdmtee+362.....
...no takhle nějak akorát že po tvém..
http://www.zelpage.cz/razeni/13/vlaky/cd-4209
.....musíme v dnešní době uvažovat ekonomicky....a navíc řidičák na úzkorozchodce není k vydění každý den....a možná ti zkusim dodat ještě nejakou inspiraci....
....jo a taky jsem si teď oblíbil dělat v textu hodně teček.....
Dále bych byl skeptický k vnějšímu ochozu - reko T47 jsem si zevnitř prolezl a moc zbytečného místa tam není. Navíc se občas hodí, že se strojovnou dá projít. Taky je potřeba určitý vnitřní objem strojovny kvůli cirkulaci vzduchu (některé agregáty se chladí dovnitř strojovny).
PS: v 15 letech jsem maloval 9-nápravové lokomotivy na atomový pohon a elektrické rychlovlaky s obřími hnacími koly ála parní lokomotivy :-). A pak jsem taky překresloval fotky ze škodováckých prospektů :-)) (kopírka? co je to?)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.