..: Speciál o stávce ÖBB, včerejší den a další opatření :..

informaceÖBB/ČD - Stávka zaměstnanců ÖBB, která začala 12.11.2003 v 0:00 hodin výrazně zkomplikovala provoz i na ČD. Vlaky jezdící do Vídně končí v Břeclavi a zde mají jiné oběhy, než obvykle. Například vlak EC 75 má obrat na náhradní soupravu vlaku EC 172 do Holešovic, zde obrat na náhradní soupravu EC 173 do Břeclavi a zde obrat na EC 74 do Prahy hl.n. Jenže včera se vlak EC 75, vinou roztržení soupravy po odjezdu z Prahy, zpozdil a zpoždění se promítlo do celého tohoto oběhu. Druhý oběh byl: souprava od vlaku EC 279 přecházela na vlak 278, ale vlaku EC 279 se porouchala lokomotiva 350.004 (nedávno vyjela z Vrútek po pravidelné opravě) a ze Zaječí vlak táhla laminátka 230.003. Zpoždění se poté přeneslo i na vlak 278 do Drážďan. Ode dneška až do odvolání jezdí vlaky EC 104/105 pouze z/do Břeclavi do/z Petrovic u Karviné. Zítra bude navíc vlak 105 vypravovat DKV Ostrava a nasadí na něj tři vozy B (bez RIC) a jeden vůz A/AB. Be vlaku tak nepojede ani restaurační vůz. Nebude se tak vybírat příplatek EC pro tyto dva vlaky. O této stávce je již hodně informací a aby byly všechny pohromadě, proto se jí věnuje tento zvláštní speciální článek.

ilstračníStávka byla zahájena ve středu 12.11.2003 v 0:00 hodin. Posledními vlaky, které se do Rakouska dostaly, byly vlaky EC 173 Vindobona, 105 Sobieski a 71 Antonín Dvořák. Soupravy od EC 173 a 105 ale v Rakousku uvízly a to způsobilo velké problémy.

Shrnutí stávky

Vlaky EC 70/71 jezdí pouze v úseku Wien - Břeclav a zpět, do Prahy je vlak pravidelně spojen s EC 132/133 Slovenská strela. V době stávky jezdila mezi Břeclaví a Prahou i opačně jen souprava EC 132/133 (EC 70/71 byla úplně zrušena). Kvůli uvíznutí dvou souprav ČD předělaly narychlo oběhy souprav tak, že EC 75 po ukončení jízdy v Břeclavi jelo do Prahy Holešovic jako EC 172 (náhradní souprava) (v Holešovicích cestující přestupovali z náhradní sv. do sv. kmenové - DB) Přesně naopak tomu bylo u EC 173. Cestující přestupovali z kmenové soupravy do náhradní soupravy od EC 172. Po příjezdu do Břeclavi souprava jela do Prahy jako EC 74. Druhá souprava pendlovala mezi EC 278 a 279. Hůře se řešil problém s EC 104/105 Sobieski, jehož souprava taktéž uvízla v Rakousku. První den vypravily ČD náhradní soupravu Břeclav - Petrovice u K. (EC 104) a zpět (EC 105). V Petrovicích u K. cestující přestupovali mezi náhradní a kmenovou soupravou (EC 105 naopak). EC 104/105 nevezly ani přímé vozy do Krakowa a tak cestující tím směrem musely taktéž přestupovat, protože souprava od EC 205 se v Petrovicích "otáčela" na EC 204. Druhý den byly vlaky EC 104/105 vedeny pouze v úseku Břeclav - Petrovice u.K. - Břeclav a EC 204/205 byly zrušeny bez náhrady. EC 104 mělo náhradní soupravu a EC 105 mělo náhradní soupravu DKV Ostrava (vozy B neRIC). V pátek jela na EC 104 jednak souprava od EC 105, ale také pět vozů DKV Praha, které do Břeclavi přivezl rychlík 375. Soupravu EC 105 vypravovaly polské železnice. Oba vlaky EC ale opět nevezly přímé vozy do Krakowa, proto se v Petrovicích u.K. opět přestupovalo.

První den stávky se ale nevedlo úplně nejlépe. Souprava EC 75 se v Praze při odjezdu roztrhla a z Prahy na "druhý pokus" odjela s 110 minutami. Zpoždění se však promítlo i na EC 172 a poté kvůli přestupu v Holešovicích (EC dorazilo se 70 minutami a odjelo s 119 min.) i na EC 173. Zpoždění se pak promítlo i na poslední vlak oběhu - EC 74. Druhá souprava měla také smůlu. EC 279 se totiž porouchala lokomotiva 350.004 volnoběhem vlak dojel do Zaječí. Z Břeclavi byla vypravena náhradní lokomotiva 230.003, která vlak dovezla právě do Břeclavi. Na ostatních přechodech byl relativně klid. I přes problémy byla stávka zvládnuta, z pozice osobní přepravy, dobře.

Nákladní přeprava na tom byla o poznání hůř. Již v úterý, kdy byla stávka oznámena vydaly ČD nařízení, které zastavovalo nákladní vlaky jedoucí na ÖBB ještě před českými hranicemi. I tak se ale po dobu stávky nashromáždilo asi padesát vlaků, čekajících na ukončení stávky. Nejvíce jich bylo v okolí Břeclavi.

Stávka byla ukončena v pátek 14.11.2003 v 17:40. Nejprve rakušáci odjezdili své vlaky a ža po půlnoci začali jezdit i přes hranice. V osobní přeshraniční přepravě je již situace klidná. Vlaky EC již jezdí normálně. Nákladní vlaky budou na ÖBB odjíždět postupně mezi osobní dopravou.

České i slovenské železnice shodně oznámily, že budou vymáhat škody způsobené stávkou.

Stávkou chtěli rakouští železničáři dát najevo nesouhlas s chystanou reformou státních drah, která by omezila jejich výhody a také by přišlo hodně železničářů o místo.

Sestaveno z informací: ČD a.s.; Milan Vojtek; Právo;

Karel Chýla


Koridor ucpaly čekající vlaky (14.11.2003)

BŘECLAV (miv) - Železničářské odbory se v pátek odpoledne údajně dohodly s vedením Rakouských spolkových drah ÖBB a začaly připravovat obnovení provozu.

Zásadní informace o možném obnovení provozu dorazila krátce po šestnácté hodině k přednostovi břeclavského železničního uzlu Františku Marázovi. "Čekáme na oficiální potvrzení zprávy a na sdělení okamžiku, kdy začneme jezdit do Rakouska. Rakušané nás ale hned upozornili, že nejprve odjezdí svou vlastní páteční osobní dopravu a pak teprve obnoví přeshraniční provoz," řekl Právu Maráz. Přesný čas pro obnovení železniční dopravy nebyl v době uzávěrky znám. "Mělo by to být asi o půlnoci, ale vše se ještě může změnit," upozornil přednosta.

Zatímco v osobní dopravě se čeští železničáři vyrovnali s problémy, způsobenými stávkou v Rakousku, zkomplikovala se při protestu nákladní doprava. "Začínáme doplácet na změny, které nastaly při výstavbě železničního koridoru. Tehdy bylo při zřizování ostrovních nástupišť zlikvidováno na nádražích hodně dopravních kolejí, které nám teď chybí," řekl železničář. Zveřejnění jména si nepřál. Koleje ve stanicích mezi uzly zaplnily čekající vlaky do Rakouska a Itálie. Maráz již dříve potvrdil, že vlaky stojí především v takzvaných mezilehlých stanicích, tedy například na nádražích mezi Břeclaví a Hodonínem. "Nemůžeme si dovolit zablokovat Břeclav čekajícími nákladními vlaky. Mohlo by to znamenat kolaps celé dopravy," upozornil Maráz.

V síti Českých drah stálo včera odpoledne asi padesát souprav, které čekaly na konec stávky a obnovení dopravy. ČD musely dokonce zakázat nakládku dalších vozů, směřujících do Rakouska. Kromě toho železnice od sousedních železničních správ nepřebíraly vlaky s tímto cílem. Problémy tak mají i Poláci a.Slováci. Podle vedení ČD budou po rakouských drahách vymáhat způsobenou škodu. Její výše není zatím upřesněna. Slovensko se bude rovněž domáhat odškodnění. Jejich společnost ŽSSK denně tratí téměř šest milionů korun.

V osobní dopravě se po počátečních středečních potížích podařilo stabilizovat systém náhradního obratu souprav. Cestující expresních spojů z Břeclavi do Drážďan a dále do Německa ale museli počítat s přestupy v Praze Holešovicích (u vlaků EC 172/173 Vindobona).

Milan Vojtek, PRÁVO


Od půlnoci 12.11.2003 se v Rakousku "nehlo ani jedno železniční kolo" a taxikáři mají hody

BŘECLAV (miv) - Taxikáři v Břeclavi mají od středečního rána žně. Stávka rakouských železničářů jim umožnila zajímavá a atraktivní rita. Však také vozy taxislužby stojí před břeclavským nádražím i ve třech řadách.

"Ranním Chopinem z Varšavy do Vídně přijela skupina Poláků, mířících do Slovinska. Ti se rozhodli místo přes Vídeň cestovat přes Bratislavu. Další Poláci, asi dvacet jich bylo, si šlo vzít taxíka. Osm lidí se rozhodlo pro zpáteční cestu," popsal ranní situaci na břeclavském nádraží přednosta stanice František Maráz. Ve dne se ale situace na železnici zkomplikovala. Náhradní schéma, podle kterého pendlovaly soupravy mezi Břeclaví a cílovými stanicemi expresů začala komplikovat zpoždění. Už dopolední spoj EC 74 Johann Gregor Mendel dorazil do Břeclavi asi o dvě hodiny později. Odpolední spoj EuroCity 279 Smetana z Drážďan do Vídně nedorazil ani do Břeclavi. Vlak neplánovaně zastavil v Zaječí, vzdáleném dvacet kilometrů. Slovenská lokomotiva měla poruchu a než přijela z Břeclavi náhradní a dovlekla soupravu do cíle cesty před rakouskou hranicí, nabral vlak devadesátiminutové zpoždění. Z důvodu jeho opožděného příjezdu zase vyjel do Prahy o více než půl hodiny později další spoj Eurocity. Kromě několika Rakušanů, pro které do Břeclavi přijeli příbuzní či pokračovali v cestě taxíkem, vystoupil z vlaku i muž z Asie. Místo do Vídně se nakonec vypravil do Budapešti.

Přednosta Maráz se obává čtvrtečního rána. Kromě pokračující stávky rakouských železničářů mají stávkovat také pracovníci polských drah. Zatím (pozn. Želpage: stávka PKP byla nakonec odvolána). Stávka se výrazně projevila i v nákladní dopravě. "V Břeclavi nám stojí tři nákladní vlaky do Rakouska. Na trati do Hodonína jich postává šest a mezi Hodonínem a Přerovem dalších deset," řekl již krátce po poledni Maráz. V odpoledních hodinách se počet čekajících nákladních vlaku ještě zvýšil. Příčinou stávky je pokus rakouské vlády transformovat Rakouské spolkové dráhy. Mají být rozděleny do několika samostatných společností. Při změnách mají být odbourány současné zaměstnanecké výhody a nastane i redukce počtu zaměstnanců. Odbory protestují stávkou, první se uskutečnila v délce dvanácti hodin již v úterý minulého týdne (4.11.2003 0 - 12:00). Vláda po protestech přistoupila na některé změny programu, ale odboráři nejsou spokojeni. Proto přikročili k další stávce, o jejímž možném konci nebyly v době uzávěrky žádné informace.

Milan Vojtek, PRÁVO


Změny v obratech souprav

Od 12.11.2003: Souprava od vlaku EC 75 se v Břeclavi "otáčí" na náhradní soupravu EC 172 do Prahy Holešovic A odtud jede opět do Břeclavi jako náhradní souprava EC 173. Poté jede do Prahy jako EC 74. Tím tak byl zrušen oběh 75/278/279/74 a EC 278/279 má samostatnou soupravu jezdící na trase Dresden - Břeclav a zpět. PKP požádaly, aby do odvolání na jejich území nejezdil vlak EC 104/105 a tak Sobieski jezdí pouze v úseku Břeclav - Petrovice u K. a zpět v oslabeném řazení. Dne 14.11.2003 bude navíc tento oběh vypravován stanicí Ostrava a vlak bude řazen: A/AB + 3*B čili nebude souprava pro vlaky EC vhodná a tak se nebude vybírat příplatek pro tento vlak. Navíc nebude řazen ani restaurační vůz.

Včerejší zpoždění vlaků bylo způsobeno právě změnami v obězích. Vlak EC 75 se po odjezdu z Prahy roztrhl a byl následně zpožděn o 110 minut, což si držel až do Břeclavi. Zpoždění se poté promítko i na EC 172, který čekal právě na soupravu od EC 75. Následně bylo zpožděno i EC 173, které čekalo na soupravu od vlaku EC 172 a v Břeclavi nevyšel ani obrat na EC 74. Druhá souprava od EC 279 na EC 278 měla zpoždění, protože vlaku EC 279 se porouchala lokomotiva 350.004 a do Břeclavi byl vlak dotažen laminátkou 230.003.

Od 14.11.2003: EC 104 byl dnes sestaven ze dvou skupin vozů. Vpředu RIC souprava DKV Praha (do Břeclavi dovezl vlak R 375) a vzadu vozy DKV Ostrava neRIC. Na dnešním EC 105 jede náhradní souprava PKP a opět se nebude platit příplatek EC. Vlaky 104/105 nevezou ani přímé vozy EC 204/205 Petrovice u.K. - Krakow. Cestující proto musí v Petrovicích u.K. mezi vlaky 104/204 a 205/105 přestoupit.


Další situace

Situace se asi hned tak nezlepší. Stávkující sice prohlásili, že v pátek již dopraví lidi domů vlakem, ale vedení ÖBB stávkujícím zaměstnancům pohrozili propuštěním a proti tomu se ohradili. Je tedy možné, že stávka bude ukončena klidně až za několik dní či dokonce týdnů, což by mělo značný dopad jak na ÖBB tak i okolní železnice. V Břeclavi a stanicích před stojí již cca 20 vlaků čekajících na přetah do Rakouska. V Břeclavi stojí například vozy z mladoboleslavské škodovky, dříví a jiné zboží.


Fotografie z Břeclavi od Milana Vojtka

nákladní vlaky pro ÖBB v Břeclavi EC 278 s "lehlou krysou" 350.004 Smetana v Břeclavi Nákladní vlaky v Břeclavi Nákladní vlaky v Břeclavi Nákladní vlaky v Břeclavi Nákladní vlaky s uhlím v žst. Hrušky Nákladní vlak v Podivíně Nákladní vlak v Podivíně Nákladní vlak v Podivíně


Shalomek Poslat mail autorovi | 13.11.2003 (13:56)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Jihomoravský Rakousko

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko