..: Současná podoba dolu Měděnec :..

Ilustrační obrázek Měděnec - 6. dubna 2008 jsem podnikl cestu na Měděnec, ze kterého se vyklubala zásluhou ochotného správce areálu prohlídka zdejšího bývalého dolu na železnou rudu. Během ní jsem mohl zhodnotit jak vypadá areál léta po ukončení své činnosti. Zároveň jsem objevil jedno zapomenuté kolejové vozidlo.

Z historie těžby na Měděnci

Citováno ze stránek obce Měděnec: Výstavba nového dolu Měděnec byla zahájena v roce 1960 a první ruda byla vytěžena 17.5.1968. V roce 1967 byla v Měděnci Železorudnými doly a hrudkovnami Ejpovice obnovena těžba a úprava magnetitu. Později to byly Rudné doly Příbram, závod Václava Řezáče. Tento důl byl v provozu až do roku 1992, kdy byl pro vyčerpání ložiska uzavřen, těžba jako taková zde však neskončila. V roce 1994 zahájil svou činnost soukromý hlubinný důl Garmica, zabývající se těžbou a zpracováním muskovitických svorů. O dva roky později však byl provoz pro odbytové problémy také ukončen. Dne 31.7.1998 došlo k ukončení všech prací a přerušení odčerpávání důlních vod z podzemí, následkem čeho došlo k postupnému zatopení dolu.

Současnost, vlastní pozorování

Ilustrační obrázek Mé kroky v areálu nejdříve vedly ke konvoji různých důlních kolejových vozidel, především huntů. Ty stály na volně položené koleji bez spojení s další sítí. Tyto exponáty se mají stát součástí "připravovaného" muzea. Mimo ně a další důlní mechanismy se zde nacházela velká elektrická lokomotiva ruské výroby a také menší akumulátorová lokomotiva z někdejší NDR. O něco dále se nachází plechový "tunel" plný huntů a zakončený vysoko nad jakousi odkalovací jámou výkolpníkem. Vpravo od vysoké těžní věže se nachází betonový bazén bývalé čističky. Je zde samozřejmě plno dalších objektů provozních i správních. Pak jsem vylezl po betonové zídce na kolejiště bývalé vlečky. Má tři koleje, které se sbíhají do jedné koncové kusé, dále kolej k remíze, a za bránou, kde se vlečka napojuje na trať ČD ještě kusou kolej na vykládku uhlí do místní kotelny. O oné remíze se ještě musím zmínit. Mé dlouholeté přesvědčení, že v této remíze v krušnohorských končinách přeci nemůže být sebemenší kolejové vozidlo se vyvrátilo ve chvíli, kdy jsem odklonil plechová vrata. Hle! V zarostlém kolejišti uprostřed nehostinných planin krušnohorských lokomotiva - přesněji T 211.2006, výrobní závod ČKD Sokolovo, rok výroby 1957. A navíc vybavená širokými pluhy, které dosvědčují o náročném provozu v zimě i zde na vlečce.

Na konec mi ještě pan správce krátce povyprávěl o historii těžení i o kariéře dolu, jako o veřejnosti přístupné technické památce. Kdo na Měděnci nikdy nebyl, určitě nebude věřit svým očím, když se ze zdejší krajiny vyloupne vysoká betonová budova těžní věže a vůbec celý areál bývalého dolu. Současný stav objektů bohužel svědčí o změnách majitelů i o zanedbané péči o tuto památku na novodobé těžení rud v Krušnohoří.

Pro lepší představu jsem připojil obrázky. Doplňuji, že jsou pouze dokumentační - focené mobilním telefonem.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Použité fotografie: Terno

Zdroj, historie dolu: Kdyakam.cz, Obec Měděnec


Terno | 3.8.2008 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Chomuťák  mail  
23.01.2012 (13:54)  
waszyn: proč školám, nemocnicím, proč rušit autobusy. A kde tam jsou ty tři kilometry na nádraží - Výsluní a Domina. Ono kdyby se tehdá chtělo, tak v Krásné Lípě mohla být zastávka, Výsluní je asi z docházkové vzdálenosti neřešitelné, přesto i z něj a i v zimě lidi občas jeli.
A jízdní doby, na trati se průběžně a symbolicky zvyšuje traťová rychlost a jízdní doba klesá. Pamatuju doby, kdy se jelo z Nové Vsi skoro hodinu, teď to je v Chomutově za nějakých 34 minut. Což v případě nepříznivých povětrnostních podmínek může klidně být i jízdní doba zmiňované dodávky.
Navíc po celá léta platilo, že v zimě do hor vyjede buď vlak nebo autobus. Dnes cestující nemají na výběr a není to tak dlouho, co byla Kovářská odříznutá od světa.
Že by nevyjel vlak se stalo málokdy. Pravda někdy měl zpoždění, protože musel čekat v Křimově na frézu, to ano, ale většinou dojel. Vyjímkou byla kalamita před asi šesti lety, kdy se po dobu několika dnů opravdu jeden úsek projet nedal. Takovéto úseky tam jsou asi dva na celé trati, přičemž opravdu problematický bývá občas jeden.
Ad peníze, kdyby se zredukovali různé odměny naším zákonodárcům, malé domů, zbytečné nákupy v podobě vánočních stromečků apod. věřím tomu, že by hospodaření kraje bylo o pár set tisíc bohatší.
A ten autobus? Školní spoj nepobírá, musí jezdit posila. Sobotní dopolední spoj jel mnohdy plný i dokad jezdila karosa, jak je to teď nevím, jezdím do hor aspoň tím jedním spojem s ČD. Nojo, holt kde není nabídka, zmírá i poptávka. I tak věřím, že při rozumném jízdním řádu by si pár vybraných spojů své cestující našlo.
registrovaný uživatel Kubajs 
05.08.2008 (14:07)  
Proboha, proč by měl stát, potažmo kraj platit větší zlo? Co by na to řeklo těch pár lidí z Měděnce, Kovářský a Vejprt řeklo kdyby jim někdo oznámil že zečíná platit nepotřebný vlak do Chomutova a ruší využívaný autobusový spojení do Klášterce a Kadaně?
registrovaný uživatel waszyn 
05.08.2008 (13:27)  
Navrhujete tedy ubrat peníze školám nebo nemocnicím a dát je na udržování při životě tratí po nichž se bude prohánět jednou za 2 hodiny 810ka s průvodčím a 0-3 režijkáři? Nebo ty peníze "vyrobíte" tak, že zrušíte autobusy a budete hnát cestující pěšky 3 km za vesnici na vlak, který je odveze za půl hodiny k lesu 3 km od vedlejší vesnice, nebo za hodinu a půl do 30km vzdáleného města pod horami? Ty modré kraje jsou opravdu strašné, že toto nechtějí. Běžte radši se svými rozumy na novinky.cz, mezi své komunisty, odboráře, železničáře a státní taky úředníky...
05.08.2008 (13:01)  
Terno - Přesně tak!! A pokud jde o praktiky modrých krajů s vyháněním lidí z železnice a protěžovaním autobusů, tak mé příspěvky níže...
registrovaný uživatel Terno 
05.08.2008 (9:51)  
Ač se to nezdá trať byla vždy cestujícími využívána a to i přes ty různé chyby(délka tratě mezi Chomutovem a Křimovem, vzdálenost zastávek Výsluní, Kovářská městys a pod.). V době, kdy zde probíhal každoddení provoz nejezdily vlaky prázdné, výhodou byl zažité jízdní časy vlaků, ktéré i přes všechny úskalí cestující prostě využili. Tatktika Úst. kraje je znát tedy i na této trati, sám jsem slyšel od místních: ,,Dříve jsem vlakem občas do Chomutova jezdil, teď jezdí jenom o víkendu a jenom tak málo, to je na nic". Jednoduše i v tomto zapomenutém kraji se do vlaku v pracovní den během jeho cesty z Vejprt naskládá i 30 cestujících, kteří jedou za povinostmi do Chomutova, ale kdo z nich víkendový provoz využije....?
registrovaný uživatel waszyn 
05.08.2008 (9:31)  
A ona existuje nějaké dogma, povinnost, či zákon, aby byl každý traťový úsek obsluhován osobní dopravou? Zrovna v případě Křímovské trati mi víkendový provoz pro cyklisty připadá dostačující, ale jen za podmínky, že trať má stále využití v nákladní dopravě.
05.08.2008 (0:45)  
misa: přes Měděnec vede trať 137, na níž kraj pod vedením ODS neobjednal osobní dopravu. To pak vyvolává otázku, zda šlo o rozumné rozhodnutí, a zda by jiný krajský kádr rozhodl jinak. ;)
registrovaný uživatel misa 
04.08.2008 (20:25)  
Važení pánové,mohli byste mi vysvětlit jake má Vaše prazdné tlachání o ničem souvislost s doly na Měděnci?Možná mi to uniklo,tak mě poučte.Děkuji
04.08.2008 (17:03)  
Kubajs - No já rozhodně nejsem jeden z těch, který by byl zavislý na vašich daních, ale to sem nepatří. Já psal obecně o dopravní politice krajů, způsobech jak protěžují autobusovou dopravu, jak vyhanějí lidi z železnice nebo co stojí mnohdy za tím, proč se některé tratě ruší. Já nespal zajisté pouze o tratí číslo 137, ale rovněž lze uvést trať 113, 132, kde už nejezdí nic a mnohdy i bez náhrady. A ještě zajímavější je se podívat na http://www.ruseni-trati.unas.cz/trate_ohrozene.html . Z toho, co jste napsal jako reakci na můj příspěvek jsem usoudil, že jste ho nečetl nebo četl, ale nepochopil anebo nechtěl pochopit a hned píšete kliše o daňových úsporách a jak to modří myslí se všemi dobře a jak šetří peníze daňových poplatníků. Realita je však zcela jiná. Ale nechme tu politiku už být :-)
registrovaný uživatel Kubajs 
04.08.2008 (14:29)  
Paninaro, aha ty seš jeden z těch co je na mejch daních závislej, tak to je jasný že se Grosů, Šloufů a podobnejch darmožroutů zastáváš. Ale můžeš mi říct jak bys přesvědčil lidi s Křimova nebo Výsluní že maj jezdit vlakem a ne autem nebo busem. Víš ty vůbec kde je ve výsluní nádraží nobo jak dlouho jede z Křimova do Chomutova vlak a jak dlouho autobus. Tam se prostě vlakem jezdit nedá a je to holej nesmysl. Trošku se seznam s realitou než začneš psát o úmyslným omezování provozu a rušení.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko