..: Šotoušův průvodce po Česku - díl třetí: One man show :..

Ilustrační obrázek Máme zde třetí prázdninový víkend a ani tentokrát vás neušetříme našeho Šotoušova průvodce po Česku. Minulé dva díly mapovaly nejvíce focená a navštěvovaná fotomísta podle zdejší fotogalerie. Dnes nabízíme poněkud lehčí téma. Probrali jsme statistiky, poptali se galeristů ŽelPage a sepsali několik míst, u nichž autora poznáte již z náhledu. Na jména těchto promotérů si určitě vzpomenete i o půlnoci. A teď už jen řečnická otázka: Kdo fotí nejvíce v Duchcově, Veselí nad Lužnicí, Pečkách, na pražském Žvahově a u odbočky Babín?

Veselí nad Lužnicí

Zkuste uhodnout jméno! Indicie jsou Jižní Čechy, řeka Lužnice, elektrická vozba, lokomotivy řad 230 a 240 zvané laminátka. Víte? Ano, je to Michal Demčila. Nezaměnitelné prostředí, díky kterému poznáme autora z Veselí nad Lužnicí již v náhledu, se může zdát všedním, ale jistě i v jeho tvorbě najdeme mnohé zajímavosti! Na mostě přes řeku Lužnici už zachytil kdeco - laminátky na rychlících z Prahy, na nákladech; Rožmberk s lůžkovým vozem z Košic je také každodenní bonus pro fotografa. Už několikrát autorovi jely přes domovskou stanici i lokomotivy taurus - ale hezky nečinné za laminátkou, jak si jistě přál. Zvláštní Evropský vlak z historickými vozy mu také neunikl! Večerní náladový snímek a čtyřhlavé lvéčko laminátek naznačují, že i tyto fotky určitě mají své čaro!

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Pečky

Město Pečky, někde v půli cesty mezi Prahou a Kolínem, proťaté koridorovou tratí 011 by mnozí dálkoví cestující přešli bez povšimnutí. Snad jen modelářům se vybaví místní producent modelů ES Pečky, železničním fandům každoroční akce "Jede, jede mašinka" a nám galeristům hlavně jeden z necelých 4300 obyvatel, který zde hájí výsostné vody. Nikdo z místních nepochybuje, že objeví-li se v novinkách fotka z Polabí, je autorem Chary. V galerii můžeme vystopovat jak jeho začátky - nejstarší Charyho fotkou z okolí domova je právě bardotka z 24. 5. 2005 táhnoucí soupravu českého Potěmkina řady 680 - tak i první úspěšně provedený panning publikovaný v této galerii. Ač se může koridorové prostředí zdát nudným, v galerii najdeme mnohé zajímavosti jako posilový lůžkový rychlík do Moskvy, mimořádnou přípřež hrbaté na Vindoboně, osobní vlak nečekaně vedený německou nákladní lokomotivou řady 180 a nikdo rozhodně nepohrdne ani dramatickou oblohou či rozkvetlým polem řepky olejky. Takových "kapříků" není asi nikdy dost.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Pražský Semmering

Pražský Semmering, to je vlastně soubor dvou viaduktů, který spojuje nádraží na Smíchově se stanicí Praha-Jinonice. Klenuté kamenné viadukty z druhé poloviny 19. století vytvářejí prakticky velký oblouk. Trať své jméno získala díky podobnosti s horskou železniční tratí v Rakousku, kde za nejznámější lze považovat viadukt Kalte-Rinne. Viadukty mezi severním (Společným) nádražím na Smíchově se ve své době stavěly s až neuvěřitelnou rychlostí. Stavba samotná trvala necelých 17 měsíců.

První z viaduktů začíná nedaleko tramvajové zastávky Hlupočepy. Jeho délka činí úctyhodných 115 a s výškou až 25 metrů překonává údolí ve kterém je vedena Hlubočepská ulice na Barrandov. Pod tímto viaduktem je však položena i kolej trati 173 ze Smíchova do Holyně a Řeporyj. Druhý z viaduktů (horní) leží celý v oblouku. Ten přemosťuje údolí Dalejského potoka. Systém těchto mostů je součástí tzv. "Buštěhradské dráhy". Ta v letech 1868-1872 spojila pražský Smíchov s Hostivicí u Prahy. V současné době je tato trať využívaná jen velmi málo. V minulém grafikonu po ní byly vedeny dva páry osobních vlaků a pár rychlíků do Chomutova. Dnes mosty přes údolí v Hlupočepích slouží spíše jako záložní trať při výlukách. Využita tak naposledy byla při povodních v roce 2002. Dále zde však můžeme spatřit různé zajímé vlakové trasporty, které si nenechá ujít ani zdejší patriot. Jako kamzík po skálách a viaduktech se pohybuje kolega Jik, který je zde prakticky doma. A tak lze v jeho archivu nalézt nespočet fotografických lahůdek, které se průběhu let obejvovaly i v galerii. To vše včetně, pro Pražáky známého, dispečerského stroje S13.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Oldřichov u Duchcova, Duchcov

Není to tak dávno, co jsme poměrně často ve sloupečku s aktuálními úlovky vídávali fotky z tratě 130. Ve většině se jednalo o úsek kolem Duchcova a blízkého okolí. Vozbu osobních vlaků na této podkrušnohorské trati zajišťují ve většině lokomotivní řady 163 a 363. Na nákladech pak často vídáme stroje řad 121, 122 a 123. Valná část trati od Ústí nad Labem míří až na pár vyjímek jihozápadním směrem. Koleje bylo však z důvodu těžby hnědého uhlí nutno odklonit dále od kopců. Tímto zásahem tak vznikla nová doposud neobjevená místa s pozadím Krušných hor. Tyto, pro někoho nehostinné kraje obývá a reprezentuje jeden, mezi galeristy také poměrně známý autor, Andrew33, který s přesností švýcarských hodinek "loví" do pověstných svätobrán převážně nákladní vlaky. Co ale potěší nejvíce, jsou reklamní lokomotivy - ESa v nátěru Olympijského výboru, nadace Kuře, časopisů Grand Express/ČD pro Vás, Relay či Poštovní spořitelny jsou vždy příjemným překvapením. Které z nich je asi Andyho nejoblíbenější?

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Odbočka Babín

Ilustrační obrázek Není snad na české železniční síti známější odbočky, než je Babín. Je to již taková fotografická stálice, kterou známe především díky kolegovi s nickem stejným, jako jméno nejznámějšího neworleanského jazzového zpěváka a trumpetisty. Odbočka Babín se nachází nedaleko Nymburka v úrodné Polabské nížině. Je spojkou mezi hlavní tratí 231 od Poděbrad a seřaďovacím nádražím v Nymburce. Hrbatá, bobina, banán, eso či šestikolo? Takovéto vybrané menu nám již od roku 2006 servíruje Louis Armstrong. Pravidelný návštěvník má tak jeho prostřednictvím pocit, že Babín má snad tisíc a jednu podobu. Co však potěší, jsou občasné, leč o to více cizokrajnější návštěvy. Autorovi neunikl ani odklon vlaku EC 144 Detvan z důvodu stavebních prací na koridoru. Jindy to je ucelený kontejnerový Nexák, zásilka uhlí nebo cisterny s Hrbatou v čele. Který z těchto vlaků asi zaznamenalala LAova čočka nejčastěji?

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

 

Předchozí díly seriálu


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Vítek_V | 20.7.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
23.07.2008 (11:01)  
Pěkný článek.Zajímavé čtení i náměty.Ale opravdu most ,na kterém je nejvíce záběrů je skutečně přes Nežárku.
registrovaný uživatel Jik 
22.07.2008 (10:52)  
JP: Nejsem žádný posel, takže mě do toho netahej ;)
22.07.2008 (0:06)  
Vítek_V: Psal jsem Ti soukrome vzkaz s nekterymi faktickymi pripominkami k textu o Babine, uz je to par dni a zadna reakce ani napraveni nepresnosti :-(
Nechci Ti mit za zle, ze nepoznas bobinu ci sestikolo od usteckych ctyrkolaku, ale kdyztak to prosim aspon neuvadej do textu bez toho, aniz by ses poradil s autorem snimku o cemkoliv. Diky LA
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
21.07.2008 (19:47)  
Ó ano, opět luxusní počtení...nejdříve jsem se solidně nasmál u své poslední fotky, a teď si u kávičky pročítám tohle. Děkuji, a těším se na další kus :o)
registrovaný uživatel milos  mail  
21.07.2008 (11:47)  
a jeste cekam specialku o nejfocenejsich vlacich ci strojich - tam posledni dobou asi vedou nucicky brejlovci :- )
registrovaný uživatel milos  mail  
20.07.2008 (21:27)  
...a Řež, ...
20.07.2008 (19:57)  
óó, už očekávám kdy se objeví Blatná :D
20.07.2008 (18:58)  
Prosím všechny autory textů a též komentátory fotografií ve Veselí nad Lužnicí o nepletení řek Lužnice (to je ta malá) a Nežárka (to je ta nad jezem u mostu široká a veliká). Tzn. - fota našeho kolegy jsou převážně na mostě přes řeku Nežárku. Tu samou chybu v popletení řek provedl v minulosti např. i časopis Dráha. Děkuji.
20.07.2008 (17:59)  
Samire, odb. Parník je historickou stálicí této galerie. Ani nevím, kolik fotek z ní zde bylo pořízených v roce 2005, ale jde o to, že LA a odb. Babín, to je skutečně evergreen současnosti. :) Každopádně, pokud někdo bude chtít zpracovat TOP fleky I. koridoru, má hned první námět.
20.07.2008 (17:37)  
Ano ano, Parník je "legendou", ale myslím, že z Babína je v galerii fotek více ;-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko