..: Šotoušův průvodce po Česku - díl první: Evergreeny :..

Ilustrační obrázek Šotoušův průvodce po Česku - Jste pravidelnými či občasnými návštěvníky zdejší fotogalerie? Nikdy jste třeba neměli možnost podívat se osobně do Bezpráví, na Novinu nebo do Červeného Kostelce, ale fotografie již poznáte z náhledu? Redakce oslovila několik autorů s otázkou, která místa jsou nejfotografovanější. Právě zahájený seriál by Vám měl tyto místa představit, přiblížit něco málo z místopisu a historie těchto inspirativních míst, kam se můžete vypravit pro zajímavou fotografii. Budeme také rádi, když nyní přijmete pozvání na cestu po fotografy nejoblíbenějších místech České republiky…

"Mekka šotoušů," Bezpráví

Pokud před železničním fotografem prohlásíte, že jste byli v Bezpráví, určitě si vybaví ony fotogenické oblouky v údolí Tiché Orlice nedaleko Ústí nad Orlicí, které jsou nejkrásnější zejména v podzimním období či při štědré sněhové nadílce. Naši cestu tak začneme právě v Bezpráví na Orlickoústecku, kde člověk může fotit prakticky celý den.

Ilustrační obrázek Rekreační osada Bezpráví se nachází zhruba 4 kilometry východně od Brandýsa nad Orlicí. Od 60. let minulého spadá pod obec Orlické Podhůří. Bezpráví je však také součástí přírodního parku Orlice o rozloze přes 11 tisíc hektarů. Přes celé údolí se tak krom Tiché Orlice vine i hlavní trať spojující Prahu s Českou Třebovou. Ta byla v této oblasti vystavěna v letech 1842 – 1845. Z období výstavby Olomoucko–pražské dráhy se dochovaly dva strážní domky, které můžeme často vídávat, jako součást kompozic fotografií. Jeden z nich dnes slouží jako soukromý rekreační objekt. V plánech modernizace I. železničního koridoru se uvažuje nad tím, že celá trať klikatící se po břehu Tiché Orlice bude napřímena a vedena tunelem, který se tak Bezpráví zcela vyhne a zastávka zanikne, stejně jako nedaleké nádraží v Brandýse nad Orlicí. Tato oblast si však získala srdce mnohých železničních fotografů, které uchvátily okolní lesnaté svahy, tyčící se vysoko nad tratí samotnou. A ti sem tak podnikají své každoroční cesty. Díky tomu se malá víska bez jediného stálého obyvatele stává mekkou, kterou stojí za to navštívit. Bezpráví hledejte na trati 010.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Osvračín, oblouk oblouků

Nyní se přesuneme západněji, konkrétně až na Domažlicko. Zde se nachází onen známý oblouk mezi stanicemi Osvračín a Blížejov. Obec Blížejov naleznete zhruba 5,5 km jihovýchodně od Horšovského Týna. Celým údolím protéká potok Zubřina. První zmínky, jak o Blížejově tak Osvračínu, pocházejí ze 14. století. Vraťme se ale zpět ke kolejím. Celou oblastí se klikatí trať 180 z Plzně do německého Furth im Waldu. Trať není elektrifikovaná, tudíž jsou zde nasazována vozidla motorové trakce. Cestující a železniční fotografové se tak zde setkávají s lokomotivními řady 754, 742 ale i 749. Dále jsou zde v provozu i motorové vozy řad 854 a 810. Přednost blížejovského oblouku je jeho poměrně zvláštní úhel, kdy je z něho lokomotiva již vyjetá a vozy se však ještě vinou v oblouku. Toto místo do značné proslavily i jízdy Orient Expresu, kdy je v čele tohoto historického vlaku řazena přípřež krásně udržovaných plzeňských brejlovců řady 754 a celá souprava tak v krajině perfektně vynikne.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Červený Kostelec, ráj "brejlovců"

Ilustrační obrázek Červený Kostelec a jeho okolí můžeme znát díky fotkám, na jejichž většině dominují lokomotivní řady 754. Velmi známé místo je například u mechanického vjezdového návěstidla ve směru od Rtyně v Podkrkonoší. Město samotné bychom hledali v Královéhradeckém kraji necelých 10 km severozápadně od Náchoda. Široké okolí je zasazeno do malebné krajiny podhůří Krkonoš, které tak díky tomu můžeme vídávat i na fotografiích. Celou oblastí vede trať 032 z Jaroměře do Trutnova. Dalo by se říci, že tato trať je fotogenická na většině svých míst a Červený Kostelec s nedalekou Rtyní v Podkrkonoší to vše jen podtrhují. Jak jsem již naznačil v začátku, této oblasti vévodí zejména motorové lokomotivy řady 754 známé jako brejlovec. Za zmínku však rozhodně stojí i nasazení motorových vozů řady 854 a lokomotiv 749, které se po brejlovcích stávají další velmi fotogenickou lahůdkou z této podkrkonošské trati. Do Červeného Kostelce se člověk dostane relativně snadno, neboť zde zastavuje převážná část projíždějících rychlíků.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Dolní Loučky

Při vyslovení tohoto názvu se většině z nás vybaví impozantní viadukt, nacházející se severozápadně od Brna, který se klene přes hluboké údolí, kudy protéká říčka Libochovka. Po něm je vedena trať 250 z Havlíčkova Brodu právě do jihomoravské metropole. Dalo by se říci, že právě okolí mostu je do značné míry „provařené“. Zejména místo nacházející se na nedaleké skále, odkud se naskytá výhled na celý most a okolní členitou krajinu.

Samotná stavba viaduktu trvala 3 roky. Do provozu byl uveden v roce 1953 a železniční dopravě tak letos slouží již 55 let. Hlavní mostní oblouk měří neuvěřitelných 110 metrů a jeho výška činí 40 metrů. S délkou 300 metrů ho lze právem považovat za jeden z největších ve Střední Evropě. Nedaleko od něj koleje ústí do stejnojmenného Dolnoloučského tunelu, ve kterém byla na sklonku 2. světové války umístěna jedna z částí továrny Diana GmbH - skryté továrny výrábějcí stíhací letouny Messerschmitt Bf 109G.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Zde náš výčet "foto-fleků" prozatím ukončíme. Již brzy se však můžete těšit na pokračování, kde Vám přiblížíme několik dalších neméně zajímavých míst, které často zachycují objektivy železničních fotografů. Pro další díl z miniseriálu Šotoušova průvodce po Česku sledujte ŽelPage.


Zdroje informací k Bezpráví: Encyklopedie Seznam.cz, oficiální stránky obce Orlické Podhůří

Zdroje informací k Blížejovu: Oficiální stránky OÚ Blížejov, Wikipedie

Zdroje informací k Červenému Kostelci: Oficiální stránky města Červený Kostelec

Zdroje informací k Dolním Loučkám: Oficiální stránky obce Dolní Loučky, Encyklopedie mostů


Vítek_V | 5.7.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel V. 
06.07.2008 (12:24)  
Příště je na řadě Štrba, ne? :-) No jinak v tomto seriálu se může brát inspirace kde fotit i kde to už není tolik originální..
06.07.2008 (11:57)  
Zajímavý članek, akorát jsem až do dneška nevěděl, že žiju v jedné z "Mecc" šotoušů a v ráji brejlovců :-) Myslím, že ikdyž je to u vjezdového návěstidla od Rtyně pěkné místo na focení, je u nás 100 lepších míst. (Novina, Smržovka...) A s těmi brejlovci to už taky není takové terno, vždyť dnes už většinu rychlíků tahají zamračené, ale před pár lety jsme tu nic jiného opravdu neznali...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
06.07.2008 (11:30)  
AK: Tak nečekej a chop se "pera", jde o otevřený projekt na pokračování...
06.07.2008 (11:24)  
Já osobně považuji za šotomísto č. 1 v Česku jeden viadukt, který zde není zmíněn. Ale nebudu předbíhat, myslím, třeba se objeví v dalším pokračování.
Objeví se i článek o šotomístech v Evropě? Na evropské č. 1 bych měl hned dva favority. I Slovensko má své "nej" místo, že?
05.07.2008 (22:28)  
Bovlk: ona je bezpečnost a bezpečnost. Už jsem dvakrát fotil jedoucí vlak přímo z kolejí a přitom jsem se neohrozil víc, než přecházením silnice na zelenou.

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/art096.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/742677.jpg

V prvním případě jsem měl místo dopředu obhlídnuté, dokonce jsem si den předtím stopoval, kolik trvá standardní 714+3x021 cesta zdola až na ten přejezd, ze kterého jsem fotil. Je to kolem minuty, jezdí se tam dost pomalu a navíc jsem byl u přejezdu, ze kterého se dalo krásně odejít. A druhý případ je rovnou vlak stojící v zastávce. V obou případech minimálně několik desítek sekund na bezpečné opuštění místa.

Pokud člověk nad focením přemýšlí a má dost dlouhé sklo, dá se to udělat velmi bezpečně. Druhá věc je, že to může ponouknout spoustu cvoků, kteří budou to samé zkoušet s mýdlovou krabičkou. Tady bych už kvůli jakési "výchovnosti" nad zveřejněním podobné věci hodně přemýšlel.
registrovaný uživatel Bovlk 
05.07.2008 (22:15)  
Karel Dobry a spol: Byl by mozna dobry napad uvest v tomhle serialu take postupy pro bezpecne foceni a pripadne u takovych fotek jako je treba http://www.zelpage.cz/story/zelpage/kalendar09/kalendar09001.jpg
primo v hlavicce ve fotogalerii uvest, ze to je focene dlouhym sklem v oblouku a fotograf stoji mimo koleje a neceka, ze stihne uskocit (pokud si tedy pamatuji diskusi k te fotce). Uz jsem si malem vyslouzil Darwinovu cenu tim, ze jsem se snazil podobne fotit Barcu na Posazavskem pacifiku. Zdalo se mi, ze casu na uskoceni bude dost, ale nastesti jel napred vlak opacnym smerem a ten me vyvedl z omylu. A to je mi uz 33 let. Radsi nebudu nerozvadet nektere pubertalni fotonapady na leteckych dnech. To, ze jsme malem odleteli do Polska na palube sovetskeho An-24, bez penez a bez dokladu, zato s nekolika filmy a fotaky, je jeste prikladem celkem neskodne akce.

Blbec jsem ja, o tom zadna, ale myslim, ze tema bezpecnost pri foceni by stalo za clanek.
05.07.2008 (22:03)  
tenzor: Ale dá se, ne že ne... Jen je potřeba delší sklo (200+). Třeba ta fotka toho pantografu (první zleva) je z úbočí Pasníka. Taky jsem to myslel že jsou z něj pěkné výhledy nejen na viadukt a vláčky;-) Z tohoto směru je zajímavý i vrch Kozí brada....
05.07.2008 (21:55)  
Žádná nehoda s vážnými následky hlášena není. Takže se snad nic nestalo...
05.07.2008 (20:40)  
Nejsou jenom šotouši fotící, spousta lidí se prostě ráda jde podívat na pěkné místo, pokochat se na vlastní oči parní mašinou nebo na vlastní uši zvukem moderní trakce. Nemusí nutně fotit...
05.07.2008 (19:25)  
Tak to je právě ta největší záhada.Fíra z osobáku ho srazil,použil rychlobrzdu a když jsem se šel s kolegem strojvedoucím podívat,tak tam nikdo nebyl.Přivolaná záchranka,policisté začali po jeho pátrání a kolemstojící fotografové skutečně potvrdili,že spadl,vstal a rychle odběhl.Asi byl v šoku.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko