..: Šotoušův průvodce po Česku - díl druhý: Evergreeny :..

Ilustrační obrázek O minulém víkendu jste měli možnost přečíst si první díl z miniseriálu nazvaného „Šotoušův průvodce po Česku“. V něm jsme Vám představili několik známých míst na české železniční síti. Pro připomenutí to byly: Bezpráví, Blížejov, Červený Kostelec a Dolní Loučky. V dnešním pokračování putování po vyhlášených místech železničních fotografů zavítáme na výsostné území jednoho krále, dále se přesuneme na Liberecko, odtud pak východněji do pohoří Jeseníků a cestu zakončíme nedaleko Prahy, v Posázaví.


Kunčice pod Ondřejníkem

Ilustrační obrázek Tuto destinaci jsem vybral z jednoho prostého důvodu. Kunčice a směr do Frenštátu pod Radhoštěm lze svým způsobem považovat za v této oblasti Severní Moravy nejčastěji focený úsek. Trať mající číslo 323 začíná v Ostravě a pokračuje směrem na jih podél CHKO Beskydy, přes Frenštát pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí. Podobně, jako v Bezpráví lze i zde fotit prakticky celý den, neboť se zde nachází nespočet oblouků, které trať natáčejí do všemožných úhlů. Typické pro tuto lokalitu bývá Ondřejnická skála, která se tak velmi často objevuje na zde pořízených fotkách. Po kolejích tu prakticky denně prohání lokomotivy řady 754, motorové vozy řad 842 a 810.

Zajímavostí na trati byly "povodňové" odklony v roce 1997, kdy byl hlavní koridorový tah na mnoha místech přerušen. Díky tomu se na koleje, kde nákladní doprava jezdí jen v dílčích úsecích, na čas vrátily Berty. Trať se však postupem času eletrifikuje. V loňském roce bylo "zadrátování" dokončeno až po Ostravu-Kunčice. Nedílnou součástí této romantické krajiny jsou původní mechanické závory Brown Boveri. Letošní rok se jim však podle všeho stane osudným a budou nahrazeny novým PZZ.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Kryštofovo údolí, Novina

Ilustrační obrázek Obec Kryštofovo údolí a její část Novina ležící nedaleko Liberce v údolí přírodního parku Ješťed a říčky Rokytky je známá především krásnou romantickou krajinou, která dává fotografům šanci pořídit snímky, kde vynikne jak onen známý viadukt z počátku 20. století, tak i okolní podhorská příroda, která své nejkrásnější barvy ukáže především v podzimním období. Samotný viadukt v Kryštofově údolí byl s délkou 198 metrů do provozu uveden roku 1900. Se svými 14 oblouky sahá do výšky 29 metrů. Po něm je vedena trať 086 spojující Českou Lípu s Libercem.

Tato oblast je terénně velmi náročná, železnice je zde vedena přes mnohé tunely a mosty typické kamenné stavby. Nedaleko viaduktu v Kryštofově údolí směrem na Liberec bychom asi po půl kilometru našli právě další, tzv. "Malý viadukt". Ten je 127 metrů dlouhý a 17 metrů vysoký. Novina bezpesporu patři k několika místům, které stojí za to navštívit. Snad jediným problémem v této oblasti jsou časté změny počasí, což může potvrdit nejeden galerista.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ramzovské sedlo

Značná část fotografů vždy uvítá pohled na burácející šestiválce v akci. Ano, mluvíme zejména o lokomotivní řadě 749. Ta je pro tuto doslova horskou trať typická. Právě v okolí Ramzové je krásná příležitost spatřit tyto stroje v plném zatížení, jak každý den ukusují z ostrého stoupání po úbočích Jeseníků. Jak by řekl jeden ze správců galerie, absence tlumiče tomu všemu dodává říz. Takže již kolikrát máte možnost zaslechnout onen "bublající šestiválec", když teprve opouští, několik kilometrů vzdálenou sousední stanici. Svým způsobem právě trať 292 proslavily i známé Ostružinové hody.

Na této sklonově náročné horské trati v okolí Ramzovského sedla se právě setkáváme s těmito impozantnímy lokomotivami a motorovými vozy různých řad. Trať je prakticky poslední v zemi, kde je ve větším zachovaný provoz těchto dieselových lokomotiv, které zajišťují vozbu především na rychlíkových spojích. Známá je zde i farma šesti větrných elektráren.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Žampach, Posázavský pacifik

Ilustrační obrázek Nyní se podíváme na úsek malebné tratě Posázavského pacifiku nedaleko Prahy. Zaměříme se na část vinoucí se na vysokých skalách a příkrých úbočích nad řekou Sázavou. Tato část tratě byla stavebně nejobtížnější, koleje jsou zde vedeny mnoha tunely ve skalních masivech tyčících se nad kaňonem řeky. Typickým a velmi známým je zde skalní ostroh zvaný Pikovický komín. Důležitým a nepostradatelným prvkem bylo zároveň i přemostění nad roklí zvanou Kocour u osady Žampach. Stavba kamenného viaduktu započala roku 1898 a hotov byl za neuvěřitelné, necelé 2 roky. Tato, doslova chlouba stavitelství měří délkově 110 metrů a nejvyšší ze sedmi oblouků měří kolem 41 metrů (některé prameny uvádějí až 46 metrů). Provoz na mostě, jakož i v tomto úseku nynější tratě 210 byl zahájen v roce 1900. Zprovoznění celé tratě tak významnou měrou přispělo k zatraktivnění celého posázavského regionu a koleje pacifiku se staly zdejší neodmyslitelnou součástí.

Jako zajímavost uvedeme, že viadukt Žampach je prakticky nejvyšší kamenný viadukt na území našeho státu. Pro představu a lepší srovnání, je jen o metr nižší, než Nuselský most v Praze. Avšak ani oblast kolem Žampachu neunikla válečnému stavu. Zdejší tunely byly podobně jako tunely u Tišnova využity pro válečný průmysl. Nacházely se zde továrny Avia a výrobny z Rakouska, produkující letecké komponenty. Továrny byly označeny Omega I a Omega II. Na několika místech jsou tak i dnes patrné zbytky tehdejších přístaveb.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Zdroje informací k Žampachu: Encyklopedie mostů

Zdroje informací k Posázavskému pacifiku: Wikipedie, Encyklopedie mostů

Předchozí díly seriálu

Náš výčet je u konce. Rád bych však poznamenal, že zde nešlo ani tak o přesné vyjmenování a charakteristiku všech foto-fleků na naší železniční síti, jako o přiblížení některých, dle našeho mínění známých a hezkých míst, které mají své "čaro" (kouzlo, chcete-li). Pokud se Vám tento článek líbil, již zanedlouho se můžete těšit na jeho pokračování. V něm zavítáme do míst, které mají své "hvězdy" a vydáme se možná také do zahraničí.


Vítek_V | 12.7.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
12.07.2008 (12:42)  
redakce: Na světě není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.

Mirek Hruška: Směl bych vědět, kde se elektrifikuje?
Já si myslel, že profesionál (strojvedoucí ČDC SOKV Ostrava) takové věci zná. A pokud ne, stačí se podívat třeba do materiálů KÚ MSK: http://www.kr-moravskoslezsky.cz/zip/dop_priloha01.pdf

Kritizování práce jiných je vždy jednodušší, než něco uělat sám. Co tak představit tratě, po kterých pravidelně jezdíte, které dobře znáte a pozvat fotografy na místa, která ještě neobjevili a která by mohla být z Vašeho pohledu pro ně zajímavá?
12.07.2008 (12:09)  
Redaktor
Pánové, mám to brát jako sobotní zpestření, že máte potřebu si střílet ze zdejší redakce a fotogalerie? Prosím vás všechny také o objektivnost!

Asi takto, autoři tohoto seriálu, a není to jen Vít Voráček, jsou silně ovlivněni kontextem ŽP, což znamená, že hlavním zdrojem jsou statistická čísla zdejší galerie a názory místních galeristů. Nemohu však popřít fakt, že komunita galeristů ŽP se jistě nestraní ani kolegů, kteří zde z různých důvodů nepublikují, tudíž jejich názor není jen ŽP-centrický.

Rakousko? Mluvil zde někdo o Rakousku? To je vyložená provokace, ale chcete-li urážet, urážejte, na obsahu seriálu to nic nemění. Jen bych vám všem doporučil si dostudovat zeměpis, protože v Evropě se nachází mnohem více států s rozvinutou železniční dopravou.

Těm, kterým se seriál líbí, tímto za redakci děkuji. Budeme se snažit i nadále. Hezký víkend všem.
12.07.2008 (10:49)  
Foxx: Mám jednu otázku. Umíš číst a rozpoznávat interpunkci?
registrovaný uživatel Foxx  mail  
12.07.2008 (10:43)  
Jaroslav Babica: Ač jsem Váš příspěvek pročetl hned několikrát, jeho smysl jsem nepochopil. Pokud jde o výskyt fotografií, měl Vítek_V project všechny knihy vyšlé za 20 let a podle toho psát? Ono když jsme u toho, myslím že spoustu fotek tady v galerii vidělo mnohem víc lidí než ty které vyšly někde v publikacích.
Prostě píše o místech která jsou zajímavá jak pro něj, tak pro ostatní fotografy kteří sem posílají. Myslím že pokud znáte lepší krásnější a radostnější místa,není problém o nich napsat.
Mirek Hruška : úžasné, v posledním odstavci si někoho označil za odborníka a pak jsi ho za to sprdnul...
Jinak opravdu hodnotný názor.
12.07.2008 (10:34)  
Ešče že nésu šotúš!

Ad 323: Trať se však postupem času eletrifikuje. Směl bych vědět, kde se elektrifikuje?

Jinak doela trapárna nejvyššího kalibru a oslava pár jedinců "taky fotografů", kteří publikují na ŽP.

topič: Pro dobré fotografy (jejich jména jsou všeobecně známa, ale nebudu upřesňovat) je publikování na ŽP skutečně pod jejich úroveň, publikují jinak a jinde a buďte si jist, že na ŽP by fotku v životě nedali.

V něm zavítáme do míst, které mají své "hvězdy" a vydáme se možná také do zahraničí.
No potěš koště. Rakouští "odborníci" se zase zaskví v celé své kráse? Já jsem v Rakousku 12* ročně, ale za odborníka přes Rakousko se nepovažuji.
12.07.2008 (10:24)  
Je to parádní zpestření zdejších aktualit... Tento průvodce je dobrý přínos... Už se těším na další díly.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
12.07.2008 (10:07)  
Jaroslav Babica: Nechci nijak polemizovat s Tvým názorem, ani se nijak zastávat autora článku, jen by mě zajímalo jakéžeto publikace s často se vyskytujícími místy máš na mysli a proč je pod úroveň některých fotografů publikovat fotky na zelpage?
12.07.2008 (9:37)  
Podle jakého kritéria vybíráte tyto "evergreenové šotofleky"??? Očekával bych, že to bude něco ve smyslu častý výskyt v publikacích či tak podobně. Mám však pocit, že vycházíte (minimálně v tomto, druhém díle) pouze z frekvence výskytu ve vaší ŽP galerii. Zejména věta "Svým způsobem právě trať 292 proslavily i známé Ostružinové hody." je opravdu libová. Mám to chápat tak, že než EightyFour s JTBem (a ostatními) přijeli na Ramzovou, nikdo zde nefotil? Pánové, prosím, je tady určite spousta dobrých fotografů, ale ještě stále jsou zástupy velmi kvalitních či kvalitnějších fotografů, kteří zde nepublikují či je publikování na ŽP dokonce pod jejich úroveň! Prosím, trošku objektivnosti. Děkuji.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko