..: Šotoušův průvodce po Česku - díl druhý: Evergreeny :..

Ilustrační obrázek O minulém víkendu jste měli možnost přečíst si první díl z miniseriálu nazvaného „Šotoušův průvodce po Česku“. V něm jsme Vám představili několik známých míst na české železniční síti. Pro připomenutí to byly: Bezpráví, Blížejov, Červený Kostelec a Dolní Loučky. V dnešním pokračování putování po vyhlášených místech železničních fotografů zavítáme na výsostné území jednoho krále, dále se přesuneme na Liberecko, odtud pak východněji do pohoří Jeseníků a cestu zakončíme nedaleko Prahy, v Posázaví.


Kunčice pod Ondřejníkem

Ilustrační obrázek Tuto destinaci jsem vybral z jednoho prostého důvodu. Kunčice a směr do Frenštátu pod Radhoštěm lze svým způsobem považovat za v této oblasti Severní Moravy nejčastěji focený úsek. Trať mající číslo 323 začíná v Ostravě a pokračuje směrem na jih podél CHKO Beskydy, přes Frenštát pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí. Podobně, jako v Bezpráví lze i zde fotit prakticky celý den, neboť se zde nachází nespočet oblouků, které trať natáčejí do všemožných úhlů. Typické pro tuto lokalitu bývá Ondřejnická skála, která se tak velmi často objevuje na zde pořízených fotkách. Po kolejích tu prakticky denně prohání lokomotivy řady 754, motorové vozy řad 842 a 810.

Zajímavostí na trati byly "povodňové" odklony v roce 1997, kdy byl hlavní koridorový tah na mnoha místech přerušen. Díky tomu se na koleje, kde nákladní doprava jezdí jen v dílčích úsecích, na čas vrátily Berty. Trať se však postupem času eletrifikuje. V loňském roce bylo "zadrátování" dokončeno až po Ostravu-Kunčice. Nedílnou součástí této romantické krajiny jsou původní mechanické závory Brown Boveri. Letošní rok se jim však podle všeho stane osudným a budou nahrazeny novým PZZ.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Kryštofovo údolí, Novina

Ilustrační obrázek Obec Kryštofovo údolí a její část Novina ležící nedaleko Liberce v údolí přírodního parku Ješťed a říčky Rokytky je známá především krásnou romantickou krajinou, která dává fotografům šanci pořídit snímky, kde vynikne jak onen známý viadukt z počátku 20. století, tak i okolní podhorská příroda, která své nejkrásnější barvy ukáže především v podzimním období. Samotný viadukt v Kryštofově údolí byl s délkou 198 metrů do provozu uveden roku 1900. Se svými 14 oblouky sahá do výšky 29 metrů. Po něm je vedena trať 086 spojující Českou Lípu s Libercem.

Tato oblast je terénně velmi náročná, železnice je zde vedena přes mnohé tunely a mosty typické kamenné stavby. Nedaleko viaduktu v Kryštofově údolí směrem na Liberec bychom asi po půl kilometru našli právě další, tzv. "Malý viadukt". Ten je 127 metrů dlouhý a 17 metrů vysoký. Novina bezpesporu patři k několika místům, které stojí za to navštívit. Snad jediným problémem v této oblasti jsou časté změny počasí, což může potvrdit nejeden galerista.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ramzovské sedlo

Značná část fotografů vždy uvítá pohled na burácející šestiválce v akci. Ano, mluvíme zejména o lokomotivní řadě 749. Ta je pro tuto doslova horskou trať typická. Právě v okolí Ramzové je krásná příležitost spatřit tyto stroje v plném zatížení, jak každý den ukusují z ostrého stoupání po úbočích Jeseníků. Jak by řekl jeden ze správců galerie, absence tlumiče tomu všemu dodává říz. Takže již kolikrát máte možnost zaslechnout onen "bublající šestiválec", když teprve opouští, několik kilometrů vzdálenou sousední stanici. Svým způsobem právě trať 292 proslavily i známé Ostružinové hody.

Na této sklonově náročné horské trati v okolí Ramzovského sedla se právě setkáváme s těmito impozantnímy lokomotivami a motorovými vozy různých řad. Trať je prakticky poslední v zemi, kde je ve větším zachovaný provoz těchto dieselových lokomotiv, které zajišťují vozbu především na rychlíkových spojích. Známá je zde i farma šesti větrných elektráren.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Žampach, Posázavský pacifik

Ilustrační obrázek Nyní se podíváme na úsek malebné tratě Posázavského pacifiku nedaleko Prahy. Zaměříme se na část vinoucí se na vysokých skalách a příkrých úbočích nad řekou Sázavou. Tato část tratě byla stavebně nejobtížnější, koleje jsou zde vedeny mnoha tunely ve skalních masivech tyčících se nad kaňonem řeky. Typickým a velmi známým je zde skalní ostroh zvaný Pikovický komín. Důležitým a nepostradatelným prvkem bylo zároveň i přemostění nad roklí zvanou Kocour u osady Žampach. Stavba kamenného viaduktu započala roku 1898 a hotov byl za neuvěřitelné, necelé 2 roky. Tato, doslova chlouba stavitelství měří délkově 110 metrů a nejvyšší ze sedmi oblouků měří kolem 41 metrů (některé prameny uvádějí až 46 metrů). Provoz na mostě, jakož i v tomto úseku nynější tratě 210 byl zahájen v roce 1900. Zprovoznění celé tratě tak významnou měrou přispělo k zatraktivnění celého posázavského regionu a koleje pacifiku se staly zdejší neodmyslitelnou součástí.

Jako zajímavost uvedeme, že viadukt Žampach je prakticky nejvyšší kamenný viadukt na území našeho státu. Pro představu a lepší srovnání, je jen o metr nižší, než Nuselský most v Praze. Avšak ani oblast kolem Žampachu neunikla válečnému stavu. Zdejší tunely byly podobně jako tunely u Tišnova využity pro válečný průmysl. Nacházely se zde továrny Avia a výrobny z Rakouska, produkující letecké komponenty. Továrny byly označeny Omega I a Omega II. Na několika místech jsou tak i dnes patrné zbytky tehdejších přístaveb.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Zdroje informací k Žampachu: Encyklopedie mostů

Zdroje informací k Posázavskému pacifiku: Wikipedie, Encyklopedie mostů

Předchozí díly seriálu

Náš výčet je u konce. Rád bych však poznamenal, že zde nešlo ani tak o přesné vyjmenování a charakteristiku všech foto-fleků na naší železniční síti, jako o přiblížení některých, dle našeho mínění známých a hezkých míst, které mají své "čaro" (kouzlo, chcete-li). Pokud se Vám tento článek líbil, již zanedlouho se můžete těšit na jeho pokračování. V něm zavítáme do míst, které mají své "hvězdy" a vydáme se možná také do zahraničí.


Vítek_V | 12.7.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
12.07.2008 (17:04)  
Mirek Hruška: Která jména jsou všeobecně známa? To jsou jen takové výkřiky do luftu. Mohl bych požádat o konkrétní osoby?
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
12.07.2008 (16:57)  
Jaroslav Babica: Troufnu si tvrdit, že z železničních publikací vydaných ďříve v ČSSR a poté v ČR mi jich chybí pramálo a proto mě zajímalo, které konkrétně jste měl na mysli. Na to se mi odpovědi nedostalo a tak se ptám opakovaně, ze kterých publikací mají autoři čerpat? Rád jim je zapůjčím, aby si jimi mohli inspirovat. Takže bych prosil konkrétní názvy.
Tvrdil jste, že mnozí autoři zde nechtějí publikovat, protože je to pod jejich úroveň. Ve svém prvním komentáři jste to uvedl jako zcela nepopiratelný fakt aniž byste uvedl jediné jméno či jediné zjištění, proč tomu tak je. Ve druhém komentáři píšete, že odhadujete důvod jejich nepublikování. Odhadujete, ne že ho máte zjištěn. Nebylo by lepší, kdybyste se držel svého doporučení a tím bylo: "Prosím, trošku objektivnosti".
12.07.2008 (15:40)  
Jim, minicooper: Vážení pánové. Nikoho nenapadám a na nic neútočím (mimochodem, jak jste přišli na to, že nadávám na všechno?). Pouze se ptám a vyslovuji svůj názor, což je, domnívám se, rozdíl, a na co mám svaté právo. Příště prosím, než v záchvatu nesmyslného vzteku někoho nařknete, jako jste to právě udělali v souvislosti s mou osobou, zkuste se zamyslet, co tím chtěl dotyčný vlastně říct. Děkuji.

topič: myslím, že knih s železniční tematikou u nás už vyšlo poměrně dosti, a jistě jsme si také oba vědomi nejednoho železničního periodika v našich trafikách.
Proč je pod úroveň některých autorů publikovat na ŽP? To se, prosím, zeptejte jich, nikoliv mne. Můj odhad je například tyto nesmyslné spory, přítomnost spousty rádobyodborníků atd. Jistě se ovšem shodneme, že nejedno zvučné jméno, objevující se v publikacích či v oněch železničních periodikách, se v galerii ŽP nikdy neobjevilo, a lze předpokládat, že ani neobjeví.
registrovaný uživatel Jim  mail  
12.07.2008 (14:52)  
Protoze to jsou chudaci, kteri se na nic jinyho, nez na kritizovani, nezmuzou..
12.07.2008 (14:36)  
Já nechápu ty lidi co tady na všecko nadávají a útočí (konkrétně Babica,Hruška). Proč tady vlastně chodíte?
registrovaný uživatel mara.t 
12.07.2008 (14:18)  
Jsme tady na želpage, tak proč neudělat seriál oblíbených míst fotografů, kteří sem přispívají. Je celkem logické, že tu nebudou oblíbené fleky fotografů, pro které je pod jejich úroveň sem dávat fotky. Jinak redakci děkuju za výborné první 2 díly seriálu, už se těším na další.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
12.07.2008 (13:37)  
Mirek Hruška: Číst umím, ale u některejch komentářů toho i lituju.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
12.07.2008 (13:07)  
Mirek Hruška: Láká mne položit Vám stejnou otázku, s jakou jste se obrátil na Foxxe...
Stačí se podívat na stranu 18. :-)
Než se "kopne do země", tak stavbě předcházejí přípravné a projekční práce, projednání stavby se všemi dotčenými orgány a organizacemi, stavební řízení, zadání veřejné zakázky...
12.07.2008 (12:58)  
Vlad: No zajisté. Akorát se podívejte kam až obvod SOKV Ostrava ráčí sahati. Proto jsem si přečetl ten váš odkaz. No do roku 2013 zbývá něco přes 4 roky a nepředpokládám, že stavby v ní uvedené se za tuto dobu stihnou nějak postavit. Navíc se jedná o návrh řešení dopravní obsluhy, proto bych vás poprosil o realističtější myšlení.

Ačkoliv to stále nevysvětluje kde se elektrifikuje. Kdyby bylo napsáno, že se její elektrifikace do budoucna předpokládá bylo by to něco jiného.
12.07.2008 (12:45)  
Vlad: a proč to neuděláte sám když se řadíte mezi ŠOTOUŠE
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko