..: Šotoušův průvodce po Česku - díl druhý: Evergreeny :..

Ilustrační obrázek O minulém víkendu jste měli možnost přečíst si první díl z miniseriálu nazvaného „Šotoušův průvodce po Česku“. V něm jsme Vám představili několik známých míst na české železniční síti. Pro připomenutí to byly: Bezpráví, Blížejov, Červený Kostelec a Dolní Loučky. V dnešním pokračování putování po vyhlášených místech železničních fotografů zavítáme na výsostné území jednoho krále, dále se přesuneme na Liberecko, odtud pak východněji do pohoří Jeseníků a cestu zakončíme nedaleko Prahy, v Posázaví.


Kunčice pod Ondřejníkem

Ilustrační obrázek Tuto destinaci jsem vybral z jednoho prostého důvodu. Kunčice a směr do Frenštátu pod Radhoštěm lze svým způsobem považovat za v této oblasti Severní Moravy nejčastěji focený úsek. Trať mající číslo 323 začíná v Ostravě a pokračuje směrem na jih podél CHKO Beskydy, přes Frenštát pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí. Podobně, jako v Bezpráví lze i zde fotit prakticky celý den, neboť se zde nachází nespočet oblouků, které trať natáčejí do všemožných úhlů. Typické pro tuto lokalitu bývá Ondřejnická skála, která se tak velmi často objevuje na zde pořízených fotkách. Po kolejích tu prakticky denně prohání lokomotivy řady 754, motorové vozy řad 842 a 810.

Zajímavostí na trati byly "povodňové" odklony v roce 1997, kdy byl hlavní koridorový tah na mnoha místech přerušen. Díky tomu se na koleje, kde nákladní doprava jezdí jen v dílčích úsecích, na čas vrátily Berty. Trať se však postupem času eletrifikuje. V loňském roce bylo "zadrátování" dokončeno až po Ostravu-Kunčice. Nedílnou součástí této romantické krajiny jsou původní mechanické závory Brown Boveri. Letošní rok se jim však podle všeho stane osudným a budou nahrazeny novým PZZ.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Kryštofovo údolí, Novina

Ilustrační obrázek Obec Kryštofovo údolí a její část Novina ležící nedaleko Liberce v údolí přírodního parku Ješťed a říčky Rokytky je známá především krásnou romantickou krajinou, která dává fotografům šanci pořídit snímky, kde vynikne jak onen známý viadukt z počátku 20. století, tak i okolní podhorská příroda, která své nejkrásnější barvy ukáže především v podzimním období. Samotný viadukt v Kryštofově údolí byl s délkou 198 metrů do provozu uveden roku 1900. Se svými 14 oblouky sahá do výšky 29 metrů. Po něm je vedena trať 086 spojující Českou Lípu s Libercem.

Tato oblast je terénně velmi náročná, železnice je zde vedena přes mnohé tunely a mosty typické kamenné stavby. Nedaleko viaduktu v Kryštofově údolí směrem na Liberec bychom asi po půl kilometru našli právě další, tzv. "Malý viadukt". Ten je 127 metrů dlouhý a 17 metrů vysoký. Novina bezpesporu patři k několika místům, které stojí za to navštívit. Snad jediným problémem v této oblasti jsou časté změny počasí, což může potvrdit nejeden galerista.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Ramzovské sedlo

Značná část fotografů vždy uvítá pohled na burácející šestiválce v akci. Ano, mluvíme zejména o lokomotivní řadě 749. Ta je pro tuto doslova horskou trať typická. Právě v okolí Ramzové je krásná příležitost spatřit tyto stroje v plném zatížení, jak každý den ukusují z ostrého stoupání po úbočích Jeseníků. Jak by řekl jeden ze správců galerie, absence tlumiče tomu všemu dodává říz. Takže již kolikrát máte možnost zaslechnout onen "bublající šestiválec", když teprve opouští, několik kilometrů vzdálenou sousední stanici. Svým způsobem právě trať 292 proslavily i známé Ostružinové hody.

Na této sklonově náročné horské trati v okolí Ramzovského sedla se právě setkáváme s těmito impozantnímy lokomotivami a motorovými vozy různých řad. Trať je prakticky poslední v zemi, kde je ve větším zachovaný provoz těchto dieselových lokomotiv, které zajišťují vozbu především na rychlíkových spojích. Známá je zde i farma šesti větrných elektráren.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Žampach, Posázavský pacifik

Ilustrační obrázek Nyní se podíváme na úsek malebné tratě Posázavského pacifiku nedaleko Prahy. Zaměříme se na část vinoucí se na vysokých skalách a příkrých úbočích nad řekou Sázavou. Tato část tratě byla stavebně nejobtížnější, koleje jsou zde vedeny mnoha tunely ve skalních masivech tyčících se nad kaňonem řeky. Typickým a velmi známým je zde skalní ostroh zvaný Pikovický komín. Důležitým a nepostradatelným prvkem bylo zároveň i přemostění nad roklí zvanou Kocour u osady Žampach. Stavba kamenného viaduktu započala roku 1898 a hotov byl za neuvěřitelné, necelé 2 roky. Tato, doslova chlouba stavitelství měří délkově 110 metrů a nejvyšší ze sedmi oblouků měří kolem 41 metrů (některé prameny uvádějí až 46 metrů). Provoz na mostě, jakož i v tomto úseku nynější tratě 210 byl zahájen v roce 1900. Zprovoznění celé tratě tak významnou měrou přispělo k zatraktivnění celého posázavského regionu a koleje pacifiku se staly zdejší neodmyslitelnou součástí.

Jako zajímavost uvedeme, že viadukt Žampach je prakticky nejvyšší kamenný viadukt na území našeho státu. Pro představu a lepší srovnání, je jen o metr nižší, než Nuselský most v Praze. Avšak ani oblast kolem Žampachu neunikla válečnému stavu. Zdejší tunely byly podobně jako tunely u Tišnova využity pro válečný průmysl. Nacházely se zde továrny Avia a výrobny z Rakouska, produkující letecké komponenty. Továrny byly označeny Omega I a Omega II. Na několika místech jsou tak i dnes patrné zbytky tehdejších přístaveb.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Zdroje informací k Žampachu: Encyklopedie mostů

Zdroje informací k Posázavskému pacifiku: Wikipedie, Encyklopedie mostů

Předchozí díly seriálu

Náš výčet je u konce. Rád bych však poznamenal, že zde nešlo ani tak o přesné vyjmenování a charakteristiku všech foto-fleků na naší železniční síti, jako o přiblížení některých, dle našeho mínění známých a hezkých míst, které mají své "čaro" (kouzlo, chcete-li). Pokud se Vám tento článek líbil, již zanedlouho se můžete těšit na jeho pokračování. V něm zavítáme do míst, které mají své "hvězdy" a vydáme se možná také do zahraničí.


Vítek_V | 12.7.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
14.07.2008 (10:43)  
To ja se zas nemuzu zbavit dojmu, ze mirek hruska je jen nova presdifka Vency Motyky.
registrovaný uživatel milos  mail  
14.07.2008 (0:57)  
btw - neni tu onen mirek hruska vzdycky proti vsemu?
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
13.07.2008 (22:27)  
uff...to zírám,co jsou tady někteří schopni napsat...no musím si zvyknout na to,že už jsem zpátky v Česku a budu obklopen některými..jak to napsat...jednoduchými jedinci

redakce: skvělý článek...nenechte si některými trotly kazit chuť do práce,kterou oni nedokáží ocenit ;-)
13.07.2008 (20:53)  
Zajímavé téma
registrovaný uživatel Filous  mail  
13.07.2008 (19:44)  
Já myslím že můžeme být radi,že někdo má aspoň tu snahu psát články a ne jen kritizovat.Jinak podle mě povedený článek
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
12.07.2008 (22:58)  
Autor: Skvělý článek, nenech se prosím za žádnou cenu odradit reakcemi pod ním!
registrovaný uživatel Foxx  mail  
12.07.2008 (22:44)  
Bych nikdy neřekl že se tak prudká diskuse může rozpoutat u článku, který se netýká odborů, stávek, SA, ani zdražování.... :-)
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
12.07.2008 (22:34)  
Mirek Hruška: Ani v jednom komentáři, kromě Tvého, nevidím, že by někdo psal, zda je ten či onen lepší fotograf než onen či ten. Jsi jediný, kdo tak činí a nevím co Tě vede k tomu, abys zde publikující autory urážel. Proč to děláš?
12.07.2008 (22:17)  
Když někdo dělal něco dřív než jiný, dělal to automaticky lépe?
12.07.2008 (22:15)  
Grille Grille: Neskutečná arogance čiší z tvých úst.

Jako sorry, ale tou větou Rozhodně jsou to pro mě větší jména, než kdovíjaký šotil tělem i duší, kterého svět uctívá jen kvůli otištěným fotkám v knize chceš říct, že Eightyfour je lepší fotograf než například pan Kocourek, který fotil Západní expresy, kdy tvuj tatík ještě tahal kačera? To jako sorry, ale to není na Chocholouška, tohle je už na Bohnice.

Podivuhodné je to, že kdybych tu slovo tvou uváděné napsal kupříkladu já tak budu okamžitě smazán. I když to budu i tak.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko